Ik weet het niet meer... Hoe moet ik paps trainen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Ik weet het niet meer... Hoe moet ik paps trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 13:13

Ik weet echt niet meer wat ik nog kan proberen..

Situatieschets:
Paps, bijna 66 jaar oud, eigenwijs, koppig... Enorme hondenliefhebber, ervaring met training van normale (!) honden. Donkere uitstraling, aanwezige en dominante energie. Nooit een probleem geweest, dieren zijn altijd gek op hem. Behalve Havanna dus.

Havanna, 3 jaar oud, Spaanse schone. Een jaar geleden nog een zielig hoopje, stuitert inmiddels al heel blij in de rondte, zitten in het staartje denk ik. Was echt behoorlijk getraumatiseerd.

Toen we haar net een week hadden schoot ze de deur uit, hierbij heeft mn vader haar geprobeerd te pakken en greep haar in haar lies, waarop ze mn vader beet. Paps viel met een hoop bombarie, Havanna 1,5 dag vermist geweest. Toen ze terug was heeft mn vader haar een tijdje links laten liggen, weet niet of hij nu boos was op haar of op zichzelf maar het schoot iig niet op.

Inmiddels komt Havanna wel bij hem als hij zit, dan is het ok. Verder heeft ze nog steeds een bepaalde angst voor hem. Mn vader ''plaagt'' honden altijd een beetje op een leuke manier, op zich echt niks mis mee, maar bij Havanna was dit in het begin gewoon niet slim. Ik heb mn vader volkomen overschat in zijn capaciteiten om ook deze hond op de rit te krijgen en ik durf te beweren dat Havanna is waar ze nu is door mij. Heb hier natuurlijk wat adviezen bij gebruikt van paps, maar over all... Hij begrijpt heel duidelijk niet wat ze nodig heeft. Op zich geen probleem, het is mijn hond en niet de zijne, ware het niet dat ik nog gewoon thuis woon. Ik vind het voor zowel paps als voor Havanna sneu dat ze niet met elkaar op kunnen schieten en zou hier héél graag verandering in zin.

Maar; paps wil niet naar me luisteren. Hij laat haar 's ochtends altijd uit (en met plezier hoor) en doet dan precies wat ik niet wil dat hij doet. Geeft op straat alle lijn (ze loopt aan een heeeel lange lijn), bij de oversteek naar het veld mag ze ook gewoon vooruit.. En ik me maar afvragen waarom ze zo trekt soms op dat punt. We zijn in een stadium dat het in mijn ogen heel erg belangrijk is dat Havanna onder appel komt te staan en het is juist zo belangrijk dat we allemaal hetzelfde doen. Heb ik overigens verdorie zelf van mn vader geleerd! Ik communiceer heel veel over hoe ik Havanna train, daar ligt het niet aan.

Begin van het jaar zijn we op zijn initiatief bij een door hem gekozen gedragstherapeute geweest, naast wat nieuwe tips bevestigde zij eigenlijk aan alle kanten wat ik al deed. Ik hoopte dus dat mn vader het van háár wel aan wilde nemen. Zij heeft ook nog benadrukt dat Havanna op straat gewoon kort aan de riem moest lopen.
Havanna kan inmiddels bij mij los op het veld, dat gaat hartstikke goed. Mn vader wil dit ook graag doen dus gisteren hebben we het samen even geprobeerd, met lekkers :) Eerder deze week met mams ook gedaan, dat ging best heel goed. Bij paps komt ze dus niet -O- Toen ik merkte dat ik haar aan het ''kwijtraken'' was heb ik meermaals aangegeven dat ik haar wilde aanlijnen, maar mn vader vertikte het om me de riem te geven. Omdat ik al eerder heb gemerkt dat mijn intuïtie bij Havanna bijna altijd klopt heb ik uiteindelijk gewoon haar halsband gepakt en niet meer losgelaten. Havanna zal hooguit naar huis lopen en das een veilige route, maar ik vind het juist zo belangrijk om goede ervaringen op te bouwen op het veld, iets waar hij volledig achter staat!

Ik zit nu dus met mn handen in het haar. Dat ze niet met elkaar op kunnen schieten is gewoon heel sneu, maar daar komt natuurlijk nog bij dat als er een keer iets misgaat waardoor Havanna losloopt bij mn vader, het heel fout af kan lopen. We hebben al vaak genoeg gewoon pech gehad (musketon die losschoot etc) dus het is zeker niet ondenkbaar. Bij mij maakt dat nu niet veel meer uit, ze komt dan gewoon, maar als het bij mn vader gebeurt... Ze zal naar huis lopen, dat weten we inmiddels, maar er zijn genoeg stukken waarbij ze dan eerst de weg over moet steken..

Ik zie wel wat er in basis moet gebeuren en hoe mn vader het loslopen kan gaan oefenen, maar hij vertikt het en neemt niks van me aan. Ik leg hem altijd alles goed uit, probeer niet betweterig over te komen, haal aan dat het dingen zijn die ik juist van hem heb geleerd, of haal aan dat de therapeute het zo heeft aangeraden, maar hij vertikt alles gewoon... Mn vader heeft echt een ruime ervaring met het trainen van honden en hij doet best wel zn best hoor, dat moet ik toegeven. Maar soms heb ik het gevoel dat hij alles meteen wil zonder er moeite voor te doen. Misschien de leeftijd???

Natuurlijk kan ik ervoor kiezen om alle rondjes zelf te lopen, maar daar los ik het probleem natuurlijk niet mee op en bovendien ben ik ook wel eens weg of ziek en doet hij dan alsnog Havanna.
Stiekem ben ik ook bang dat hij heel eigenwijs gewoon haar een keer gaat loslaten met alle gevolgen van dien. Zit tegenwoordig in de zenuwen als hij wat langer doet over een rondje en ik ben niet de enige!

Dus wie heeft er een idee om mn vader te trainen? :+ Ik weet het echt niet meer..

jokari

Re: Ik weet het niet meer... Hoe moet ik paps trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:18

pfwiet, ik heb net je hele verhaal gelezen en ik zou het echt niet weten. Temeer daar je vader zo te lezen zelf voldoende ervaring heeft met het trainen. :\ Zonde dat hij niet open staat voor jou manier. Kan je moeder eventueel bemiddelen ?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:20

Oef dit is echt vervelend.. Ik heb zelf een teefje die net zo is begonnen als jou hondje en ondertussen is ze er voor 99% bovenop gekomen. Het is en blijft lastig om thuis te wonen en je eigen hond met gebruiksaanwijzing te hebben, ik weet er alles van :')

Is je vader misschien niet te porren om lessen op een hondenschool te nemen met Havanna? Misschien als ze samen agility lessen gaan volgen ze meer vertrouwen in elkaar krijgen en jij bent dan niet degene waar je vader dingen van aan hoeft te nemen, daar heb je dan een instructeur voor. Ik denk dat lessen op een hondenschool, of lessen thuis volgen de beste optie is om je vader overstag te krijgen. Anders ben ik bang dat het heel lastig word..

Heb je ook de gevaren besproken met je vader als hij bepaalde dingen wel of niet doet?

Succes er mee hoor! En super knap dat je zo goed bezig bent met je hondje, het is toch een gave om dit te kunnen hoor.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:25

en als je vader nou eens een gehoorzaamheidscursus met havanna zou doen? ze zal die dingen vast al kennen, maar mijn ervaring is dat de meeste honden het geweldig vinden om naar de club te gaan en dan is je vader een uur lang met havanna op een positieve manier bezig, daarbij, als het misgaat, op een afgesloten veld kan ze niet weg en leert je vader er misschien van.

heb zelf ook een onzekere hond, en een vader die uit frustratie gaat straffen, wat dus averechts werkt. toen hij fanatiek g&g met de hond deed was hun verstandhouding veel beter.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:38

Wie geeft Havanna bij jullie te eten? Als je vader haar gaat voeren (eventueel uit de hand) krijgt zij misschien meer vertrouwen in hem.

Als je vader haar aan de lange lijn laat lopen, misschien een kortere leiband nemen? Maar dan heb je meer kans dat hij haar loslaat op het terrein.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 13:51

Bedankt voor de tips!

Ik zal idd mams vragen of ze misschien wat vaker kan bemiddelen... Misschien helpt het inderdaad. :j

Training staat sowieso op de planning voor in het nieuwe jaar, ik wil dit zelf ook gaan doen, dus misschien dan samen gaan? :) Had ik nog niet echt aan gedacht maar ik begrijp dat het dus wel degelijk kan werken!

Mn vader geeft Havanna idd te eten, juist vanuit dat oogpunt inderdaad. Heb niet het idee dat het heel erg werkt, maar misschien helpt het meer dan dat we zien, dat weet ik natuurlijk niet.. Doet ie al bijna een jaar overigens. :)

Pfft dat straffen idd.. Vindt Havanna de stofzuiger een beetje gek en loopt ze weg, wordt mn vader boos op haar... Als ik stofzuig staat ze er gewoon naar te kijken, puur doordat ik haar volkomen negeer. Heb dat al zooo vaak geprobeerd uit te leggen...

Gevaren heb ik idd besproken, gisteren ook aangegeven dat als ze weg zou lopen ik weer opnieuw op zou moeten gaan bouwen maar hij wilde het gewoon niet van me aannemen en volgens hem was er niks aan de hand. Terwijl Havanna duidelijk in een compleet verkeerde energie zat. Aan de andere kant kan ik hem dat misschien niet helemaal kwalijk nemen, bij mij is ze anders dan bij hem natuurlijk..

In elk geval bedankt! Cursus gaan we zeker proberen!

Ze is idd al heel erg ver gekomen, in het begin was het alleen maar paniek en rennen en nu zit ze gewoon in een puppyfase, alsof ze haar leven overnieuw aan het doen is. Ze is echt heel onhandig, heel grappig :=

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:01

je bent al een heel eind met havanna, en een hond met geschiedenis heeft natuurlijk heel veel tijd nodig. je vader is dit niet gewend.

ik merkte dat met mijn vader zelfs bij mij. hij wilt het beste voor me, maar dat uit hij door kritiek te leveren, neit verkeerd bedoeld, maar wel demotiverend, en dat straalt hij ook uit naar de hond. Hij wilt het beste voor de hond, houd van de hond, is dol op haar, maar pakt het gewoon onbedoeld verkeerd aan. ik kan hem er wel op wijzen, uitleggen en voordoen, maar dat voelt als kritiek leveren. toen hij naar de club ging had hij een doel, luisterde naar de instructeurs en... opeens waren mijn ideen zijn ideen, ik heb hem maar in die waan gelaten.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 14:25

Klinkt als mijn vader idd.. :j
Ik ga dan gewoon wat meer vaart zetten achter het starten met een cursus en hopen dat het hier net zo goed werkt!
T stomme is.. Mn vader wil sowieso naar cursus en wil dan ook bij diezelfde gedragstherapeute.. Kennelijk vond hij haar dus wel goed :+

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:33

als onze vaders zo op elkaar lijken... hij zal havannna nooit zo behandelen als jij dat doet, maar iedere positief moment is er 1tje zou ik zeggen.

hier hebben de hond en mijn vader na het eten altijd een momentje. dan mag ze met haar voorpoten bij vaders op schoot om te knuffelen en daarna word het bord leeggegeten.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:36

Je vader met hond op cursus zou wel eens de oplossing kunnen zijn.
Het kan natuurlijk ook een beetje gevoelig liggen voor je vader dat zijn dochter het beter schijnt/lijkt te weten.

Je vader opvoeden :P .... ik snap het wel... maar ik denk dat je dat beter aan anderen overlaat.