Hond toont agressief gedrag uit het niets

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjarlien

Hond toont agressief gedrag uit het niets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 09:42

Hallo,

Ik heb een lhasa apso van bijna 2 jaar,
We hebben haar van pups af aan, maar krijgen nu steeds meer problemen met haar
Omdat ze zomaar uit het niets mensen thuis aanvalt. Ik heb echt geen idee meer wat ik eraan kan doen
Ik ben bij een gedragsdeskundige geweest, zij zei dat ze onderdanig was en dat als je haar wil aanhalen je klein moet maken en dan eerst "vriendjes" ermee moet worden, maar na mijn idee is dat het probleem niet, als mijn vriend haar even wil aanhalen begint ze al met grommen en de lip ophalen.
Ze heeft ook mijn broertje van 7 al meerdere malen echt doorgebeten.

Ze luisterd voor de rest wel heel goed en is erg leergierig!
Komt ook vaak genoeg buiten (laat haar in de ochtend uit voor datik naar school ga, wanneer ik thuis kom loop ik met haar in het park ongeveer 1,5 uur tot 2uur, naar het eten weer en voor dat ik naar bed ga.)

Hebben jullie ervaring met z'n hond
Of advies/tips zou heel fijn zijn!

als jullie meer willen weten of vragen hebben stel ze maar gerust of stuur een pb :)

Dani

Re: Hond toont agressief gedrag uit het niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:43

Ze zit wel een beetje op die puberleeftijd nu, daar kan het mee te maken hebben. Hoe reageren jullie als ze zo doet? En is het werkelijk volledig 'uit het niets'? Of gaat er stiekem toch wel iets aan vooraf? Aaien, langslopen, hurken, wat dan ook..

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:49

ik vind wat de gedragstherapeut zegt, 'vriendjes'? wel een beetje zorgelijk, je sluit geen vriendschapjes met je hond, je zorgt dat je roedel leider bent van de hond, dat je consequent bent naar de hond toe, en pas wanneer jij vind dat het goed is mag een hond vriendjes met je zijn.

mag ik vragen of je tijdens het wandelen ook wat train met de hond, of is het puur wandelen.
hoe gedraagt de hond zich thuis, als het rustig of druk is?
op wat voor manier bijt de hond als je 7 jarige broertje gebeten wordt.
daar bedoel ik mee wat de aanleiding kan zijn, als je broertje langs loopt of als de hond slaapt dat hij hem ineens wil aaien o.i.d.

ik denk dat je beter naar een andere gedragstherapeut kunt gaan, of misschien even de hond na laten kijken bij de dierenarts op evt afwijkingen in de hersenen, hoeft niks te zijn natuurlijk, maar als je alles wilt uitsluiten zou ik dat wel doen.

Sjarlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 09:53

Het is meestal als je langs haar loopt ed, ze ligt hier af en toe onder de tafel bij de bank stel als je dan op de bank zit en zet je voeten bij de tafel in de buurt wil ze je voeten al pakken, wanneer ze op haar plaats ligt en je loopt daar langs gromt ze al.. (ze doet dit niet bij mij, maar bij de rest die hier wonen wel)( 2 broertjes, moeder, mijn vriend)

Wanneer ze iemand aanvalt verhef ik mn stem wat en roep hee of foei geef dr een tik op haar neus en zet haar buiten in de tuin na een kwartiertje laat ik haar binnen en stuur haar na de plaats

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:00

LZP --> BB

Sjarlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 10:03

my_precious schreef:
ik vind wat de gedragstherapeut zegt, 'vriendjes'? wel een beetje zorgelijk, je sluit geen vriendschapjes met je hond, je zorgt dat je roedel leider bent van de hond, dat je consequent bent naar de hond toe, en pas wanneer jij vind dat het goed is mag een hond vriendjes met je zijn.

mag ik vragen of je tijdens het wandelen ook wat train met de hond, of is het puur wandelen.
hoe gedraagt de hond zich thuis, als het rustig of druk is?
op wat voor manier bijt de hond als je 7 jarige broertje gebeten wordt.
daar bedoel ik mee wat de aanleiding kan zijn, als je broertje langs loopt of als de hond slaapt dat hij hem ineens wil aaien o.i.d.

ik denk dat je beter naar een andere gedragstherapeut kunt gaan, of misschien even de hond na laten kijken bij de dierenarts op evt afwijkingen in de hersenen, hoeft niks te zijn natuurlijk, maar als je alles wilt uitsluiten zou ik dat wel doen.

Wanneer ik buiten met haar ben doe ik verschillende dingen ene keer neem ik haar mee naast de fiets, andere keer met de bal, zwemmen zulke dingen
Wanneer het in huis druk is gedraagt ze zich normaal ligt gewoon rustig in haar mandje te slapen
M'n broertje aait Sandy niet meer wanneer ze op haar plaats ligt.
Het is verschillend hoe ze hem bijt, t is al meerde malen voorgekomen dat ze wel echt door heeft gebeten, maar ook wel is een waarschuwing dat die beter uit de buurt kan gaan.

We zijn druk bezig met een goede gedragstherapeut te vinden.

Haar een keer naar laten kijken bij de DA is een goed idee, ga ik zeker even overleggen met mijn moeder!

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:04

Sjarlien schreef:
Het is meestal als je langs haar loopt ed, ze ligt hier af en toe onder de tafel bij de bank stel als je dan op de bank zit en zet je voeten bij de tafel in de buurt wil ze je voeten al pakken, wanneer ze op haar plaats ligt en je loopt daar langs gromt ze al.. (ze doet dit niet bij mij, maar bij de rest die hier wonen wel)( 2 broertjes, moeder, mijn vriend)

Wanneer ze iemand aanvalt verhef ik mn stem wat en roep hee of foei geef dr een tik op haar neus en zet haar buiten in de tuin na een kwartiertje laat ik haar binnen en stuur haar na de plaats

het klinkt alsof ze wat schrikachtig is zodra je ineens langs loopt of ineens je voeten naar voren steekt, zijn haar ogen goed?
dat ze het bij jou niet doet komt waarschijnlijk omdat je hoger in de rang staat en zoals ik lees in jouw verhaal vaak met haar wandel.
jij bent voor haar, haar baas om het zo even te noemen en de andere zullen lager in de rang staan bij haar.
als je haar straft, omdat ik denk dat ze vrij dominant is kun je haar beter op haar rug leggen, je groot maken in der nek vel en bij der kont en zo op de rug leggen met poten omhoog, met een zware stem roepen foei of stout.
wij zeggen stout maar dat is voor ieder verschillend wat je een hond aanleert of prettig vind.
dan staat zij als laatste in de rang, je moeder en vriend zouden dat ook kunnen doen, je broertje met behulp van één van jullie.
ik denk als je daarmee zal beginnen je een stukje verder komt, maar ik ben geen gedragsdeskundige dit is enkel mijn eigen ervaring met honden en mijn honden en het trainen van honden.

nu is het ook zo dat de hond in huis zijn eigen plek moet hebben, een hond die overal mag liggen of overal mag komen voelt zich natuurlijk ook hoger in de rang staan, dat is het zelfde als mensen die hun hond op de bank of op het bed laten.
als deze hond gromt als ze bij de tafel ligt of onder de tafel, bij bepaalde vaste plekken in huis waar ze steeds ligt, dan zou ik haar niet meer de kans geven om die plekken op te eisen en haar gewoon of in de mand of op de kussen o.i.d leggen dat is haar plek en daar laten jullie haar met rust.

maar goed dit is mijn gedachte ervan natuurlijk he, ik ken je hond niet en ik ga uit van je verhaal hier op het forum.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:07

dat na laten kijken door de DA dat zeg ik omdat ik uit eigen ervaring een hond had die een tumor in der hersenen bleek te hebben en daardoor ineens ging bijten, ook op jonge leeftijd.. het verklaarde een hoop.

pas geleden was er een topic van iemand hier op bokt, die precies het zelfde had als jij.. ik geloof maar weet het niet zeker dat deze hond ook een tumor in der hoofd had en dus ook verklaarde waarom ze ineens beet.
de hond is daarna ingesapen.

maar het hoeft niet zo te zijn natuurlijk, ik wil je niet bang maken maar als je dat hebt uitgesloten stelt het je wel gerust en weet je dat het i.i.g. het gedrag is wat moet veranderen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:18

Hoe reageren de anderen dan? Als jij de enige bent die corrigeert is het begrijpelijk dat ze het bij jou niet doet, maar wel bij de rest. Medische oorzaak geloof ik in dat geval ook niet in, bij een tumor of oogproblemen zou ze geen onderscheid tussen personen kunnen maken.

Vriendjes worden vind ik onzin. Ik geloof ook niet zo enorm in een hele vaste rangorde (sterker nog, de man die daar ooit als eerst een boek over heeft geschreven heeft later gezegd dat het veelal niet klopt en lang niet zo rechtlijnig is), maar dit mag de hond gewoon niet doen, klaar.

Laat de rest van het gezin ook corrigeren. Ze moeten weten dat ze die correctie van iedereen kan verwachten en niet alleen van jou. Ik vind het klinken of ze gewoon haar plek wil verdedigen. Als dat in het echt ook zo lijkt te zijn kan je ook speels oefenen door haar regelmatig iets opzij te duwen (zachtjes) of voor jou aan de kant te laten gaan. Wel op plekken waar ze niet agressief reageert, dus zonder gedoe en gestress, maar gewoon zodat ze leert dat zij moet wijken voor jullie. En je kan nog proberen haar een andere ligplek te geven, misschien wil ze gewoon graag kunnen liggen in rust en zijn die voeten om haar heen teveel gebeurtenis.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:21

hoe is de hond buitenshuis? bijt die dan ook of is die dan gewoon " normaal " ?

Sjarlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 10:23

my_precious schreef:
Sjarlien schreef:

het klinkt alsof ze wat schrikachtig is zodra je ineens langs loopt of ineens je voeten naar voren steekt, zijn haar ogen goed?
dat ze het bij jou niet doet komt waarschijnlijk omdat je hoger in de rang staat en zoals ik lees in jouw verhaal vaak met haar wandel.
jij bent voor haar, haar baas om het zo even te noemen en de andere zullen lager in de rang staan bij haar.
als je haar straft, omdat ik denk dat ze vrij dominant is kun je haar beter op haar rug leggen, je groot maken in der nek vel en bij der kont en zo op de rug leggen met poten omhoog, met een zware stem roepen foei of stout.
wij zeggen stout maar dat is voor ieder verschillend wat je een hond aanleert of prettig vind.
dan staat zij als laatste in de rang, je moeder en vriend zouden dat ook kunnen doen, je broertje met behulp van één van jullie.
ik denk als je daarmee zal beginnen je een stukje verder komt, maar ik ben geen gedragsdeskundige dit is enkel mijn eigen ervaring met honden en mijn honden en het trainen van honden.

nu is het ook zo dat de hond in huis zijn eigen plek moet hebben, een hond die overal mag liggen of overal mag komen voelt zich natuurlijk ook hoger in de rang staan, dat is het zelfde als mensen die hun hond op de bank of op het bed laten.
als deze hond gromt als ze bij de tafel ligt of onder de tafel, bij bepaalde vaste plekken in huis waar ze steeds ligt, dan zou ik haar niet meer de kans geven om die plekken op te eisen en haar gewoon of in de mand of op de kussen o.i.d leggen dat is haar plek en daar laten jullie haar met rust.

maar goed dit is mijn gedachte ervan natuurlijk he, ik ken je hond niet en ik ga uit van je verhaal hier op het forum.

Haar ogen zijn goed, dat is laatst nog na gekeken bij de dierenarts
Het ziet er idd uit op schrikachtig /onzeker,
Ik vind het een goede staf wat jullie doen
Dat ga ik bij de volgende keer is proberen! Ze mag hier ook niet op de bank of bed ed..
Ze heeft haar eigen plaats waar ze bijna altijd ligt, maar af en toe wanneer je het niet in de gate heeft ligt ze opeens onder de tafel, wanneer ik (of iemand ander) haar naar de plaats stuurt is er ook niks aan de hand, maar juist wanneer je het een keer niet in de gate hebt en je zet je voet bij haar in de buurt heeft ze hem al snel te pakken.

Sjarlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 10:24

lifaya schreef:
hoe is de hond buitenshuis? bijt die dan ook of is die dan gewoon " normaal " ?

Buitenshuis is er niks aan de hand

Sjarlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 10:31

DaniBanani schreef:
Hoe reageren de anderen dan? Als jij de enige bent die corrigeert is het begrijpelijk dat ze het bij jou niet doet, maar wel bij de rest. Medische oorzaak geloof ik in dat geval ook niet in, bij een tumor of oogproblemen zou ze geen onderscheid tussen personen kunnen maken.

Vriendjes worden vind ik onzin. Ik geloof ook niet zo enorm in een hele vaste rangorde (sterker nog, de man die daar ooit als eerst een boek over heeft geschreven heeft later gezegd dat het veelal niet klopt en lang niet zo rechtlijnig is), maar dit mag de hond gewoon niet doen, klaar.

Laat de rest van het gezin ook corrigeren. Ze moeten weten dat ze die correctie van iedereen kan verwachten en niet alleen van jou. Ik vind het klinken of ze gewoon haar plek wil verdedigen. Als dat in het echt ook zo lijkt te zijn kan je ook speels oefenen door haar regelmatig iets opzij te duwen (zachtjes) of voor jou aan de kant te laten gaan. Wel op plekken waar ze niet agressief reageert, dus zonder gedoe en gestress, maar gewoon zodat ze leert dat zij moet wijken voor jullie. En je kan nog proberen haar een andere ligplek te geven, misschien wil ze gewoon graag kunnen liggen in rust en zijn die voeten om haar heen teveel gebeurtenis.

Ze kan heel rustig liggen op haar plaats. Ze gaat af en toe onder de tafel liggen maar daar staat een bank bij in de buurt en aan de andere kant nog een 2zitter dus ze kan niet verwachten dat daar niemand in de buurt is ze hoort daar ook niet te liggen.
Het is idd zo dat ik degene ben die haar meestal corrigeer mijn moeder weet in zon geval niet goed te reageren, meetsal als de hond mn broertje pakt gaat ze als eerst naar mn broertje toe om te kijken wat hij heeft, en dan roept ze iets van foei, maar dus niet echt een straf mijn vriend en andere broertje lukt het wel steeds beter

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:42

Lijkt mij eerder een dominantie probleem dan onderdanig. Een vriend avn mij heeft er ook zo'n 1 en het wordt eerder erger dan minder. Ik zou dit heel concequent de kop indrukken. En je broertje gebeten? Weg er mee, sorry maar daar ben ik heel stellig in.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:44

Ik zou persoonlijk deze hond ook niet meer vertrouwen met kinderen :n Denk niet dat dit de beste leefsituatie is voor de hond. Dit kan heel fout aflopen... Ik zou inderdaad ook door DA laten nakijken betreft tumor in hersenen, die honden bijten ook vaak zomaar uit het niets

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:49

PercyLeen schreef:
Lijkt mij eerder een dominantie probleem dan onderdanig. Een vriend avn mij heeft er ook zo'n 1 en het wordt eerder erger dan minder. Ik zou dit heel concequent de kop indrukken. En je broertje gebeten? Weg er mee, sorry maar daar ben ik heel stellig in.

Mee eens. En dan ook nog een paar keer gebeten. Ik was daar als eigenaar (en als ik ouder zou zijn) héél snel klaar mee.

Sjarlien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 10:58

PercyLeen schreef:

In het begin was er helemaal niks aan de hand, ze doet dit nu sinds ongeveer 4 maanden.
Dus het moet naar mijn idee toch ook er weer uit kunnen. En dat moet ook zeker gebeuren,
Ze gaat niet weg. We gaan er eerst alles aan proberen om dit te kunnen laten stoppen!

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:58

Ik vind dat jullie je wel heel erg vastpinnen op een tumor of iets dergelijk.
Tuurlijk moet je dit wel eerst laten controleren. Dan weet je gelijk waar je aan toe bent.

Verder geef je in je verhaal aan dat de hond zonder aanwijzingen bijt (vooral je broertje van 7), maar je geeft ook aan dat de hond gromt en de lip optrekt.
Dit zijn voor mij voldoende bewijzen dat als je doorzet dat je gebeten word..
- Waar en wanneer doet ze dit precies?
- Wat voor eigen plek heeft de hond, is dit een bench of alleen een kussen?
- Waar ligt dit, afgezonderd of loop je er telkens langs als je naar de keuken, oid, loopt?
- Heb je de andere mensen uit je huis ook aangeleerd dat als de hond op zijn eigen plek ligt, je de hond gewoon rust moet gunnen en haar niet moet aaien. Alleen aanhalen als ze van haar plek is?

Verder vind ik toch een tumor onwaarschijnlijk, jij bent nooit gebeten en ook bij jou gromt ze niet. Als ze een tumor heeft zou ze hier geen onderscheid in moeten maken.

Heb je ook goed gekeken wat je hond precies doet voordat ze je broertje aanvalt? Doet hij echt niets speciaals? Hij is (pas) 7 en heeft misschien geen idee dat hij iets doet dat de hond kan 'intimideren'.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:59

ik zou het hondje na laten kijken en dan vooral in het koppie.mijn oom heeft ook zo iets aan de hand deze dit hondje begint nu ook met aanvallen en echt doorbijten,deze vertoont ook vreemd gedag.ik heb gezegt dat ze de hond ook na moeten laten kijken.ik zelf denk vaak bij zo'n gedrag ineens aan een tumor in het hoofd

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:05

Sanne9489 schreef:
Tuurlijk moet je dit wel eerst laten controleren. Dan weet je gelijk waar je aan toe bent.

Verder geef je in je verhaal aan dat de hond zonder aanwijzingen bijt (vooral je broertje van 7), maar je geeft ook aan dat de hond gromt en de lip optrekt.
- Waar ligt dit, afgezonderd of loop je er telkens langs als je naar de keuken, oid, loopt?
- Heb je de andere mensen uit je huis ook aangeleerd dat als de hond op zijn eigen plek ligt, je de hond gewoon rust moet gunnen en haar niet moet aaien. Alleen aanhalen als ze van haar plek is?

Verder vind ik toch een tumor onwaarschijnlijk, jij bent nooit gebeten en ook bij jou gromt ze niet. Als ze een tumor heeft zou ze hier geen onderscheid in moeten maken.

Heb je ook goed gekeken wat je hond precies doet voordat ze je broertje aanvalt? Doet hij echt niets speciaals? Hij is (pas) 7 en heeft misschien geen idee dat hij iets doet dat de hond kan 'intimideren'.

Ik vind eigenlijk dat een hondje dat in bij een kind van 7 woont daar niet zo gevoelig op zou moeten zijn dat er misschien eens iets mis gaat in de communicatie. Je kunt toch moeilijk van een 7 jarige verwachten dat hij telkens op zijn qui vive is als hij in de buurt is van het hondje. Kinderen doen gekke dingen, en daar moet zo'n huisdier eigenlijk tegen kunnen. Of weg moeten lopen als het hem niet bevalt.

Let wel: ik heb het niet over zaken als aanraking hondje, maar gewoon het gedrag in de buurt ervan. Een geschikt huisdier zou daar niet dusdanig van onder de indruk moeten raken dat het (door) bijt.

Het zal nét verkeerd gaan en hij bijt een keer in het gezichtje. Ammehoela, dan sla je je als ouders toch ook voor je kop dat je het maar hebt laten aanmodderen....

EDIT: overigens ben ik het wel met je eens hoor!
Na laten kijken kan nooit kwaad, maar een tumor, ik geloof er ook niet zo in.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 28-11-12 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:06

Sanne9489 schreef:

heb je het topic gelezen?
deze vragen waren allemaal en een paar keer gesteld en de antwoorden ook al.

er wordt ook niet gezegd dat de hond een tumor heeft maar een keer NA LATEN kijken door een DA op tumoren e.d. kan nooit geen kwaad.

dat TS niet gebeten wordt komt hoogstwaarschijnlijk omdat de roedel leider is en dus baas is over de hond, ts doet alles met de hond en de rest van de familie niet.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:10

De hond is bijna 2, en wordt duidelijk niet concequent gecorrigeerd in haar gedrag en stijgt in rang. Grommen en waarschuwen is oke, maar de confrontatie aangaan is in mijn ogen not done! Die van ons is ook erg dominant (is ook het ras) maar bijten hoeft ze niet te proberen. Dan krijgt ze 1x een waarschuwing en als dat niet voldoende is en ze grijpt nog een keer? Dan is het exit. De hond van die vriend van mij (zelfde ras) is nu 5 en domineert ook verschrikkelijk, die gromt en hapt. Die is niet concequent genoeg gecorrigeert en het blijft zich dus herhalen. Ik ben altijd op mijn hoede bij haar. Ik zou er een expert bij halen, ik vind het vooral erg sneu voor je broertje, hij zal zich ws niet eens veilig voelen in zijn eigen huis en de hond blijft, ten koste van hem. Moet ie dannog maar een paar keer gegrepen worden? Bedenk heel goed wat je op dit moment aanricht...en misschien moeten je ouders dit zich nog wel meer afvragen!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:17

Klink inderdaad eerder als een hondje die weet wat ze wil en dat is met rust gelaten worden, ze zal ongetwijfeld eerder kleinere signalen hebben gegeven die niet zijn herkend nu heeft ze geleerd dat bijten helpt.
Het is nu jullie taak om de roedel weer in orde te krijgen wie staat waar etc, mensen gaan altijd boven de hond maar als de hond zich terug trek is met rust laten geen probleem een hond moet ook een plek hebben waar ze zelf kunnen weten wat ze doen doen en rustig kunnen slapen.

Zoek een goede gedragstherpaeut (niet zo'n softe vriendjes worden persoon nee iemand die echt de honden hiërarchie begrijpt) die met jullie aan het werk gaat en de hond leerd dat bijten niet de oplossing is.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:25

Volledig eens met Seven. Een hond bijt niet zomaar en daar gaat meer aan vooraf iets wat veel mensen niet herkennen. En daar gaat het 9 van de 10 keer fout.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:32

En het is de vraag of je van een 7-jarige kan en mag verwachten dat hij die signalen oppikt.