Bachbloesem/speciaal eten voor drukke hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

smillie_

Bachbloesem/speciaal eten voor drukke hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 19:21

Mijn kruising podenco X mechelaar is ontzettend zenuwachtig!
Vanmiddag is hij gecastreerd met de hoop dat hij een beetje kalmte en rust zou kunnen terugvinden.

Toen ik Hetfield vanmiddag mocht gaan halen bij de dierenarts hoorde ik hem al van buiten piepen!
De dierenarts raadde RC calm aan of eventueel een halsband die feromonen verspreid...
Echter kosten beide opties heel veel geld, vandaar dat ik even eerst hier wil luisteren naar persoonlijke ervaringen.

Mijn hond is nu 2,5 jaar, we gaan sinds puppy naar de hondenschool, zitten hier ook in de hoogste groep en hebben reeds gehoorzaamheidswedstrijden gespeeld, ook volgen we af en toe privétraining waar we de nadruk leggen op geduld.
Ik weet dat zenuwachtigheid een gedragsprobleem is, vandaar dat we er door middel van training hard aan werken.

Echter merk ik dat hij innerlijk steeds alert, op zijn hoede en druk blijft, vandaar mijn zoektocht naar een middel dat onze training kan ondersteunen.

Enkele voorbeelden van zijn drukte:
Hij is vanmiddag onder narcose geweest, staat te wiebelen op zijn poten met zijn ogen dicht maar weigert toe te geven aan zijn vermoeidheid.
Constant piepen, wat soms overgaat in echt janken
Enige moment dat hij echt rustig is of slaapt is wanneer ik stil in de zetel zit en niet beweeg, niet praat en hem vooral niet aankijk.
Van zodra ik durf bewegen staat meneer te springen en piepen.

Ik ga regelmatig wandelen met hem, verschillende routes, 3 keer per week hebben wij ook training.
Hetfield leeft samen met onze andere hond (Labrador), alleen is hij dus ook niet.

Op zich zijn deze problemen voor ons niet dramatisch, enkel het piepen en janken is lastig ivb de buren maar ik hoop dat we dit kunnen verbeteren voor mijn hond zelf.

Duss, iemand ideeën, tips, ervaringen??
Shoot :)

Caira

Re: Bachbloesem/speciaal eten voor drukke hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:29

waarom dan juist castreren? Dat werd mij juist afgeraden omdat ze zeiden dat het dan ws zou verergeren. Je hebt ook wel een kruizing van 2 rassen die daarom bekend staan. Wordt het wel minder al hij erg moe wordt?

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:30

Op zich zou je het gewoon kunnen proberen met Bach Rescue. Het kan in ieder geval geen kwaad!

Wij hebben het met onze jonge hond ook gedaan.

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 20:01

@ caira: Goh, het was een hele afweging of we hem zouden castreren.
Uiteindelijk toch voor gekozen omdat we merkten dat hij af en toe probeerde rijden op andere honden.
Ons werd verteld dat er 30% kans is dat hij iets kalmeert...
Wat moet er minder erg worden als hij moe wordt? Begrijp de vraag even niet..

@Double: Rescue, werkt dat specifiek op onrust of is dit een soort van algemene? Ik ben nog niet zo thuis in bachbloesems, ben er nu wat over aan het lezen..

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:10

Rescue helpt vooral bij angst/paniek/stress. Onze hond raakte compleet van slag als we op cursus waren, totaal andere hond hadden we! Zenuwachtig, stress, niet luisteren, vandaar dat we voor de cursus Rescue gaven. Zij heeft overigens ook dat niet toegeven aan de vermoeidheid na narcose gehad. Hebben haar zelfs een keer kunnen ophalen bij de dierenarts omdat ze haar niet onder narcose kregen.

Heb ergens nog wel een boek liggen Bach-remedies voor honden en paarden. Best interessant, daar lees je alles over de soorten en waar het effect op heeft. Misschien kun je er op google meer over vinden!

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 20:23

Ja, dat van de narcose hadden we vanmiddag ook..
Dierenarts zegt hij is voldoende onder narcose, je mag vertrekken, zet ik 1 stap achteruit, ging meteen dat hoofdje weer omhoog.
Intussen is hij 2 keer (bijna) omgevallen, uiteindelijk ligt hij hier toch relatief rustig nu.
Ga een boek halen in de bib hierover..

Nog mensen die meer weten over zo een halsband of speciale voeding?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:45

persoonlijk vind ik het zenuwachtige ook niet zo gek met zo n kruising ;)
je kunt extra vit. C geven, dit helpt goed tegen stress.
daarnaast alle voeding vermijden die chemische toevoeging hebben... kleurstoffen en geur en smaakstoffen zijn al helemaal uit den boze

edit: wat doe je qua werk met hem??
Laatst bijgewerkt door essiesilly op 27-11-12 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:49

Ik gebruik een mix van 2 bach bloesems. Heb zelf het idee dat het wel werkt :j

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:03

Een van onze border collies is druk en snel nerveus. Magnesium helpt hem. Heb het even niet gegeven en het werd langzaam weer lopen lopen lopen. Weer begonnen en het lijkt toch wel echt iets te schelen. Verder moet hij gewoon heel veel bewegen. Hij krijgt geen brokken maar rauw vlees/bot waar hij flink op moet werken. Bij hem helpt ook zgn hersenwerk, dus speuren, schapen drijven. Maar.....zeker ook rustmomenten in de bench!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:08

met deze kruising zou ik niet anders verwachten dan een enorm drukke en zenuwachtige hond. Eventueel zelfs nog een die snel om zich heen gaat happen uit frustratsies en snel geneigd is om te gaan jagen op dingen en andere dieren.

Wat train je nu nog? Ik zou aanraden om behendigheid te gaan doen. Snelheid, rennen, met je kop bezig zijn enz. alles in 1. Ideaal voor dit soort honden om ze nog een beetje moe te krijgen.

Verder zijn mechels al makkelijk piepers en geen idee of je dat piepen en drukke weg gaat krijgen met bach rescue bijv.

Je kan ook nog magnesium extra geven echter als ze druk zijn qua aanleg is het enorm moeilijk om nu nog verandering hier in te gaan krijgen.

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 21:11

haha, ja, we hadden ook wel verwacht dat het een actieve hond zou zijn, maar hij is toch wel extreem!
Veel energie kan geen kwaad, maar geen rust vinden is ook voor een hond niet goed denk ik.

Meneer weegt trouwens nu 22 kilogram, moest je ons en hem niet kennen zou je kunnen denken dat het arme dier geen eten krijgt.
Hij is erg gespierd, zie je duidelijk aan zijn billen en schouders, maar ribben steken uit, heupbotten (als je dat zo noemt) zie je duidelijk...

Ik doe voornamelijk het basis gehoorzaamheidswerk, basisbevelen, liggen, zitten, rechtstaan, plaats, oproepen, onderbreken, voedsel weigeren, obstakels nemen...

Ik heb een tijdje agility gedaan met hem maar ben hiermee gestopt omdat hij te weinig aandacht had naar mij toe. Hij is te gefixeerd op tennisballen, dan kan ik hem niet vooruit sturen en zonder tennisballen zijn alle andere geuren interessanter.
Vandaar dat ik nu eerst gehoorzaamheid verder doortrain en dan eventueel opnieuw agility wil proberen.
We hebben een aanbod gekregen om in een flyballteam te gaan spelen maar dit is er nog niet van gekomen.

Met zijn jachtinstinct zou ik eventueel ook speurwerk kunnen doen maar dat doen ze hier in de buurt niet.

Edit: Bijten zit echt niet in zijn natuur, het is een heel lieve hond die zeker naar mensen toe niks fout doet.
Als pup was hij redelijk angstig naar grote mannen toe maar dit is er uit nu, echter is wel nog wat onzeker.
Omwille van deze redenen blijft hij nooit alleen met onze kinderen (al is hij daarmee echt een mak lammetje)
En omwille van zijn jachtinstinct gaat hij ook nooit los van de leiband, tenzij op volledig afgesloten terrein

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:15

Wordt hij wel rustig als je hem bijv. apart zet?

Zoals ayas zegt, rustmomenten in bijv. de bench zijn ook belangrijk!

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:23

ik ben ook van belgie en ken die gehoorzaamheidsoefeningen wel... Mijn mening is persoonlijk dat ze daar niet zo echt hun energie met kwijt raken.. Ikzelf ben overgestapt op agility.. Kun je niet wat trainen hierin dat het wel lukt? want in de gehoorzaamheid moet je hond toch ook los meelopen over bepaald parcour?

verder lijkt flyball misschien ook wel iets voor je hond!

en laat je hem dan vaak wel volledig los lopen? want daar raken ze ook nog het meeste hun erergie met kwijt.. Natuurlijk is het met een jachthond niet altijd gemakkelijk! ik heb er ook eentje!!

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 21:31

De agilitygroep is momenteel te groot op onze club, we trainen steeds met minstens 4 honden op het terrein daardoor is het lastig, je stoort ook de andere mensen in hun training wanneer Hetfield besluit even de andere kant van het terrein op te zoeken.
Eigenlijk is het hevige gedrag erger geworden sinds ik agility gedaan heb, natuurlijk was hij toen ook in de puberteit, dus of het met elkaar te maken heeft...

Af en toe mag hij los, op plaatsen die ik echt goed ken, ik probeer ook steeds te gaan wandelen wanneer de kans klein is dat je iemand tegenkomt. in de regen bijvoorbeeld :)
Hij komt altijd terug als ik roep, maar wanneer hij een dier geroken heeft kan het even duren, als je dan andere mensen tegenkomt is dat echt niet leuk!

Hij heeft al een paar keer een konijn gevangen, gelukkig nooit gewond of dood!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 08:02

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje raar dat mensen zeggen dat ze wel een zenuwachtige hond verwachten bij zo'n kruising?
Wat voor kruising dan ook, bij de juiste mentale én fysieke uitdaging is geen enkele hond zenuwachtig.

Ik heb een mix met greyhound, podenco en herder (en nog een hoop, maar die zie je toch duidelijk terug ook qua karakter). Dat betekent dat ie wil jagen, sprinten en acties met mij wilt doen (een saaie wandeling, daar wordt ie niet eens een beetje moe van, dan moet je toch echt min. 3u wandelen).
Ontzeg ik hem het speuren/jagen, krijg ik een gestreste hond.
Ontzeg ik hem het sprinten, krijg ik een gestreste hond.
Ontzeg ik hem acties met mij, wordt hij zeer alert op alles om hem heen en kan gestrest raken van situaties waarin hij zelf niet weet hoe daar op te reageren.

Waar je denk ik naar moet kijken is: wat zijn de grote behoeftes van je hond? En wat kun je hem daarin bieden? Uiteraard wil ik niet dat mijn hond uren achter een konijn aanjaagt, maar hij mag van mij wel een groepje ganzen even opjagen. Ook ren ik wel eens met hem door een veld aan de lange lijn dat ie een spoor mag volgen (uitgezet door mij of een dier), maar dit ook moet stoppen wanneer ik dit zeg.
We gaan met enige regelmaat naar het strand, waar hij heen en weer mag sprinten langs het water.
En ik probeer buiten zoveel mogelijk dingen interessant te maken. Een bankje? Spring er maar overheen! Paaltjes? Tussendoor slalommen. Samen rennen/springen/vliegen over hekjes/heggen/plassen etc. noem het maar op!

Hoevaak is hij echt moe als hij terugkomt van wandelen/training? (Wel goed kijken: er is een verschil tussen nog wakker en overprikkeld zijn)

Wat ook helpt is een kopje warme geitenmelk, worden honden/katten/mensen rustig van. Een aanrader voor het slapengaan bijvoorbeeld. En raar maar waar: de meeste honden worden rustiger als ze overstappen op vlees. Dit waarschijnlijk door het hogere gehalte van L-tryptofaan. L-tryptofaan wordt beter opgenomen wanneer er koolhydraat bij zit. (Dus vlees met aardappel bijvoorbeeld of voor de mens: warme melk met honing)

smillie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 16:27

Het vlees ben ik nu aan het bekijken, denk dat ik dit zeker eens ga proberen, dit werd ons namelijk vanuit de hondenschool ook aangeraden.

Hetfield is zeer moeilijk moe te krijgen. Na een lange (3uur) strandwandeling met 15 andere honden van de hondenschool was hij nog steeds niet moe, alle honden liepen met hun tong uit hun mond en gingen liggen, hij was nog steeds heel erg alert en klaar om alle balletjes te vangen!
Dit ondanks dat hij heel de tijd losgelopen heeft.

Als hij moe is gaat hij 5 minuten rusten maar daarna staat hij weer klaar voor het volgende.

Hij krijgt rustmomenten op zijn eigen mat, bench doen we niet meer omdat hij de laatste kapotgebeten heeft (ondanks dat hij er wel met plezier inging!) en omdat hij wel braaf op zijn mat gaat.

Nu ligt hij hier heerlijk rustig samen met onze andere hond. Als ik nu recht zou staan of naar hem zou kijken schiet hij onmiddellijk terug in actie! Op momenten dat hij zelf rustig gaat liggen probeer ik dan ook zelf zo rustig mogelijk te blijven zodat hij weinig/geen aanleiding heeft om weer te gaan rondspringen.

Edit: Zelf heb ik knieproblemen dus ik kan niet meelopen met hem of ergens mee overspringen. Echter kan hij dit soort dingen goed op bevel dus inderdaad, over dingen springen, op dingen gaan zitten, vooruit sturen en terugroepen...
Dit bouwen we allemaal in de wandeling, echter alles aan de leiband (rolband van 7 meter)
We hebben hier nog een oude digitack liggen die je ook op trilfunctie kan zetten, ik denk erover na om hem eventueel deze aan te doen en te testen of hij hiermee goed luistert, ondanks de geur van een lekker konijntje ;)
Op die manier zou hij toch meer loopruimte krijgen zonder dat ik bang moet zijn dat hij zomaar op vreemde mensen afloopt...
! Ik weet dat dit een gevaarlijk toestel kan zijn en veel mensen hiertegen zijn, vandaar dat ik het enkel op trilfunctie zou gebruiken en ook enkel voor het terugkomen op bevel, niet voor andere bevelen!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:54

Mijn hond was ook erg gestrest toen ik hem kreeg, veel te veel energie en een hoop gedragsproblemen. Na een maand ben ik 4u met hem gaan wandelen los over het strand. 3u lang op topsnelheid alleen maar rennen, rennen en nog eens rennen. Toen bedacht ie pas dat hij ook even kon stoppen, om na 1 minuut weer te sprinten omdat hij mensen zag.
Toch was hij na deze wandeling wel een stuk van zijn gedragsproblemen en stress kwijt. Misschien een idee om een keer zó lang te wandelen dat hij gewoon écht eens moe thuiskomt?

Wat betreft het opstaan als jij iets doet, dat zou ik corrigeren. Hij hoeft niet altijd te zijn waar jij bent en als hij op zijn plaats moet liggen, moet hij dat gewoon blijven doen. Jij kunt zelf wel naar de wc ;) Alleen als je iets gaat doen waar je hem bij wilt hebben, zou ik hem meevragen. Voor de rest moet ie je met rust laten.
Klinkt misschien een beetje cru, maar dan weet hij dat als jij opstaat dat niet betekent dat jij iets met hem gaat doen of dat hij op jou moet letten.
Mijn hond ging ook altijd aan m'n voeten liggen zodat hij zelfs in diepe slaap het nog doorhad als ik opstond zodat hij mee kon.
Dit heb ik nu gecorrigeerd en kan dan ook gewoon rustig opstaan zonder dat meneer ook overeind springt. (Soms nog wel hoor, maar dan is een 'nee' of 'even wachten' genoeg.)