Goed eiland geelwangschildpad?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MevrouwtJ

Goed eiland geelwangschildpad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 14:50

Hallo bokkers!

Ik heb al zo'n 7 jaar 2 geelwang schildpadden. De laatste tijd zijn ze erg aan het klooien, dus ze krijgen allebei een apart aquarium.
Waar ik al zo'n 7 jaar mee zit, is dat ik maar geen geschikt eilandje kan vinden. Het zijn 2 kerels, dus eieren zullen ze niet leggen. Ik heb het eerst met een stuk hout op een steen geprobeerd, maar naarmate ze groter werden kieperde ze dat eraf. Toen kocht ik een vlotje wat speciaal voor schildpadden was.
Afbeelding
Dat was dit ding, maar dit werkte voor geen meter. Als ze erop klommen zonk dat ding naar beneden, waardoor ze nog steeds niet droog lagen.
Nu gebruik ik op elkaar gestapelde stenen. Ze kunnen nu goed droog liggen, maar hebben voor mijn idee veel te weinig water om nu lekker te kunnen zwemmen (qua breedte door alle stenen en qua hoogte omdat de stenen niet zo hoog opgestapeld kunnen worden). Ik heb een bak van 96 liter.

Heeft iemand voor mij de gouden tip om ze een lekker zonnebaadplekje te geven?

Edit:
Ik twijfel dus om mijn schildpadden uit elkaar te halen. Ze bijten elkaar regelmatig. Het is nog nooit tot bloedens toe uit de hand gelopen, maar dit wil ik ook liever niet. Is het geen shock voor ze om na 7 jaar alleen te zitten? Of is dit geen probleem.

zonnebloem18

Re: Goed eiland geelwangschildpad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:11

Kan je geen glasplaatje in hoek van de bak lijmen?
Verder zijn er geloof ik ook wel eilandjes die met zuignappen vast zitten maar ik weet even niet wat het merk daarvan is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:16

Schildpadden kunnen prima alleen leven. Zou alleen voor beide een bak aanschaffen van minimaal 1.20.
En het handigste is idd om een glasbak er in te kitten. Zodat je daar een laag zand in doet. Met warmte en een uv-b lamp.

Heb zelf mijn schildpadden in de zomer in een vijver zitten. En in de winter zitten ze in aquarium

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 15:18

Ja dat heb ik vaker gezien, maar ik ben zelf niet zo handig en zou niet weten hoe ik dat aan moet pakken? Hoe lijm je dat echt goed vast zonder dat er water doorkomt of het afbreekt door hun lompigheid.

En dat vlotje was ook met zuignappen, alleen beweegt het mee met elke waterhoogte, dus als ze er op gaan liggen zakte die ook gelijk naar beneden. Ik heb er op internet nog geen een kunnen vinden die gewoon op ze plek blijft en niet meebeweegt met de waterhoogte.
Laatst bijgewerkt door MevrouwtJ op 27-11-12 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:18

MevrouwtJ schreef:
Ja dat heb ik vaker gezien, maar ik ben zelf niet zo handig en zou niet weten hoe ik dat aan moet pakken?

En dat vlotje was ook met zuignappen, alleen beweegt het mee met elke waterhoogte, dus als ze er op gaan liggen zakte die ook gelijk naar beneden. Ik heb er op internet nog geen een kunnen vinden die gewoon op ze plek blijft en niet meebeweegt met de waterhoogte.

Iemand vragen die er verstand van heeft :)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:23

Ben zelf persoonlijk best wel benieuwd naar hoe groot ze nu zijn! Wij hebben ook zo'n eiland en die heeft hij helemaal gesloopt. Maar hij kruipt nog steeds op het eiland. Wij hebben een rood wang nu zon twee jaar geleden uit elkaar gehaald. Waren twee vrouwtjes en het ging niet meer. Moet er wel bij zeggen dat onze schildpadden zo'n 40 jaar oud zijn...

Je hebt een eiland met van die magneetjes, maar die moet je ook niet hebben. Die magneten laten los bij al iets wat gewicht. Denk dat je dadelijk inderdaad uit gaat komen aan een stukje plexiglas vast te maken aan je bak...

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 15:32

De grootste is nu 15 centimeter en de ander is tussen de 13 en 14 centimeter :)

Ja ik ga donderdag naar de dierenwinkel om de andere bak in te richten dus ik zal daar nog wel even navragen. Anders moet ik toch echt een handig persoon vinden :j

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:47

Mm voor volwassen schildpadden is het het fijnst om toch een zandeiland te hebben, kunnen ze graven en ook qua temperatuur. Wat ook een idee is zijn stenen die je kunt verwarmen. Die hebben ze vaak in een reptielenzaak of op internet. Een aquarium van minstens 1.20 is wel aan te raden, en het liefst ook minstens 50 cm breed. Lastige beestjes die schildpadden:)

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 15:52

Verwarmde stenen? Dat klinkt wel goed, heb je daar toevallig ook een website of dergelijk van?

Ja klopt ik hoor vaker dat een grotere bak toch wel van toepassing is. Helaas moet ik voor 2 bakken wel even sparen :j

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:09

Wij hadden net zo'n Turtle Dock als jij TS.
Toen onze schilpadden daar te zwaar voor werden hebben we er overdwars een PVC pijpje langs gespannen met twee zuignappen.
Aan de achterkant van het aquarium hadden we nog een rotswandje waar de buis ook op kon steunen. En aan de kopse kant hadden we zo'n magneet geklemt waar je de condens mee kan verwijderen. Hier zat geen beweging in en zo konden ze er nog lang mee toe:

Afbeelding

Afbeelding

Achter het eiland ligt hier nog een stuk bast. Die steunde ook op die PVC pijp en de rotswand.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:26

MevrouwtJ schreef:
Verwarmde stenen? Dat klinkt wel goed, heb je daar toevallig ook een website of dergelijk van?

Ja klopt ik hoor vaker dat een grotere bak toch wel van toepassing is. Helaas moet ik voor 2 bakken wel even sparen :j

Dat kan ik me voorstellen zo'n aquarium kost niet niks! Hier is een link naar warmtestenen
http://www.terramania.nl/webwinkel/shop ... index.html

Maat er zijn er ongetwijfeld nog veel meer on the internet:)

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 16:36

@Reusje0504 bedankt :) ik zal er even met mijn ouders naar gaan kijken.

@Myca bedankt voor de tip :D! Dit ga ik zeker even aan m'n pa laten zien, wie weet kan hij er wat mee knutselen.

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:04

Wij hebben 2 roodwangen. Wij hebben een houden plankje met poten eronder, zodat ze ook onder het plankje door kunnen zwemmen zonder dat het plankje zinkt als ze erop zitten. Aan de kant waar de erop klimmen hebben we een soort van trapje gemaakt, zodat de schildpadden er makkelijker op kunnen.
Wij hadden eerst ook stenen opgestapeld, maar kost zo veel ruimte!
Wij hebben trouwens een schildpaddenbak met verlichting in de deksel. Dus is lekker warm in de bak.

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 14:35

Hebben jullie gewoon zelf wat van hout gemaakt?

Heeft iemand ervaring met de eco terra turtle bank? Werkt met magneten.

Exit: lees net paar berichten hierboven dat die loslaten.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:51

Ik heb een schildpadden opvang, ondertussen 9 stuks.
3 kleintjes, 1 iets grotere en 5 hele grote tussen de 13 en 17 cm.
Ik had ze eerst ook in een aquarium, maar vond het zielig omdat die zo klein was.
Nu hebben we een binnen vijver gemaakt in het achterhuis met strand, en van de zomer komen ze buiten in een
vijver van 5 meterx 2 meter en 1.75 diep.
Afbeelding
dit is de binnenvijver.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:36

Ik wil ook graag een binnenvijver maken. Hoe heb jij dit gemaakt?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 18:29

love_western schreef:
Ik wil ook graag een binnenvijver maken. Hoe heb jij dit gemaakt?

2 grote hoge stoepranden en 4 kleine stoepranden.
en daar vijverfolie er over heen.
naast de vijver pallets meet planken en daat zand op.