Hoe hond dingen kapotbijten afleren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Farjen

Hoe hond dingen kapotbijten afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 10:01

Ik heb sinds maart dit jaar een 2de hond die nu net 1 jaar is geworden.
De bedoeling is/was om wanneer ik verhuis deze hond mee te nemen, de verhuis was al maanden voorzien maar door problemen woon ik dus nog thuis bij mijn ouders en hun hond. Deze 2 honden zijn de beste vrienden.
Maar sinds kort begint mijn hondje dus allerlei dingen kapot te bijten.. Ik geef hem steeds een kussen en dekens waar hij kan op liggen in zijn bench, maar doordat de andere hond gewoon vrij in de ruimte slaapt, sleurt de kleine hond altijd zijn kussen en dekens uit de bench samen bij de grote hond. En eens dat hij in de vrije ruimte ligt, bijt hij dus alles kapot. Nu is hij zelfs aan de vuile was geraakt en zijn er wat kleren gesneuveld. Ook buiten vind hij allerlei dingen, van bloempotten tot stenen..

Meestal als we hem betrappen is het kwaad al geschied.. -O-
Hij en de andere hond kunnen zowat continue naar buiten waar ze een zeer grote tuin tot hun beschikking hebben. Ze gaan af en toe wandelen, helaas niet dagelijks. Vroeger nam ik mijn hond ook steeds mee naar de paarden, maar sinds hij getuige was van een serieuze val van mij, is hij er enorm bang geworden. Dus hij zit daar de hele tijd aan de kant te rillen, dus met die afwisseling doe ik hem ook geen plezier.

Dus mijn vraag, wie heeft er nog tips voor mijn bijtgrage hondje? Ik vermoed sterk dat het komt door verveling, ik heb allerlei speeltjes en speelballen waar snoepjes in kunnen, maar dan komt het tot een wedstrijd tussen de twee honden en aangezien de hond van mijn ouders zowat 3 keer zo groot is als de mijne, verliest hij dus altijd :+
Ik hoop dat dit gewoon een fase is.. Want binnenkort ga ik dan wel eindelijk eens verhuizen en zal hij dus alleen zijn ipv met een andere hond.

troi

Re: Hoe hond dingen kapotbijten afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:04

Ik vrees dat je zelf het antwoord al geeft, verveling. En dat ga je niet oplossen met wat speeltjes. Ik zou toch echt proberen om elke dag een paar wandelingen met hem te maken. Je noemt in je laatste zin dat hij straks alleen gaat zijn, besef je wel dat die verveling dan waarschijnlijk nog veel erger gaat worden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:06

Wandelen is erg belangrijk, alleen moe makenh heeft geen zin. Een hond moet zijn hersens ook goed kunnen gebruiken.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:10

Ga desnoods een stukje met hem fietsen of skaten dat gaat sneller dan wandelen en je hond raakt daar ook moe van.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:11

aandacht,geeft hem aandacht zodat hij zich niet verveelt.en strutuur en dag rimte dat helpt ook altijd. en vergeet vooral niet van hem te houden en laat dat merken,.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:21

Als je je hond fysiek en mentaal genoeg stimuleert kun je cribox proberen.
Toen mijn hondje nog jong was en vooral last van zijn tandjes had werkte dit als een tiet!
Ik had de spray gebruikt om het niet te opzichtig te maken.
Waarom pupje de poten van meubelen prevereerde boven zijn botjes en speeltjes was mij een raadsel.
Hij had beweging ed genoeg

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 10:24

Het aandacht gedeelte zal net verbeteren wanneer ik verhuis (ook al gaat hij dan alleen zijn), maar bij mijn ouders mogen de honden niet door het hele huis komen, enkel in één ruimte en nu met de koude zit je ook niet buiten op een ligstoel een boekje te lezen :+ In mijn huis zal hij dus wel in de woonruimte mogen komen en kan ik hem nog meer aandacht geven dan nu, enkel tijdens de werkuren zou hij dan zich moeten 'behelpen'.
Zouden jullie hem dan wel meenemen naar de paarden ook al is hij bang, dan is hij toch enkele uren weg en kan hij spelen met de honden daar (zolang hij geen paard ziet is er geen probleem :+ )

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:25

Ja hoor lekker mee naar de paarden, alles scheelt toch?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:28

Gewoon meenemen, het went vanzelf weer.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:29

Iets nieuws zorgd er ook voor dat ze hun hersens meer gaan gebruiken.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 10:31

Mijn val is in Juli gebeurd en nog steeds loopt hij rond met de staart tussen de benen en verstopt hij zich in een hoekje al rillend. Ik probeer daar geen aandacht aan te schenken en gewoon verder te doen met mijn activiteiten en af en toe te spelen met hem daar zodat hij merkt dat die omgeving ook prettig is (hij is er zelfs opgegroeid 3 maanden, dus het is geen vreemde omgeving voor hem), maar dat lijkt niet te werken..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:32

Waarom niet dagelijks wandelen? Het klinkt wel leuk dat de honden een grote tuin tot beschikking hebben, maar voor hun is dat niets aparts meer. Wandelen, afwisseling, moe maken, daarmee moet je het gaan oplossen.

Ik weet nog de jack russels van de pensionstalling waar ik stond, die hadden hectaaaares ter beschikking, maar waren nooit zo blij als je met het riempje aan kwam want dan mochten ze mee uit! Voor die honden is dat enorme terrein gewoon hun thuis en niets aparts meer. De buitenwereld was veeeeeel leuker en afwisselender en daar werden ze ook geestelijk moe van.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:33

Aandacht is het een, kauwbehoefte is het andere. Geef je hond een goed bot waar hij lekker op kan kluiven. Honden hebben ook een bepaalde kauwbehoefte.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 09:33

Gisteren is de hond van 10 uur tot 16 uur de hele tijd op stap geweest. Een uur en half intensief gewandeld, bij de paarden los gelopen, ... In de auto viel hij in slaap, hem thuis afgezet bij de andere hond om 16u. Toen we om 17u terug thuis waren had hij de kast en zijn kussen alweer kapot zitten bijten.. Ik ga maar eens kijken naar die die anti-bijt spray..