stelling: dieren zijn er o.a voor om geslacht te worden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ladybird
Moderator Algemeen

stelling: dieren zijn er o.a voor om geslacht te worden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 23:18

Hoi,

Ik heb een medebewonster ( ik noem haar M) en zij heeft haar hele leven ongeveer in A'dam gewoond. Is daar dus ook op gegroeid. Nu is zij dus uiteindelijk hier beland in Friesland.

Ik heb mijn hele leven in de Provincie Groningen gewoond, in zon boeren dorpje.
Dit samen botst ontzettend met elkaar. het zijn echt een hele boel dingetjes bij elkaar wat mij stoort, en het heeft met name met onze/ mijn boeren nuchterheid die wij hier in het Noorden hebben.

1 van de dingen waar het giga op botst is dieren. zo hebben we het zo af en toe eens erover dat koeien en varkens enzo geslacht worden om te eten. Wij mogen hier eigenlijk niet meer over praten want dat is heeel zielug volgens A, echter is het zo erg dat ze bijna begint te krijsen. Ik en met mij nog minstens 3 andere medebewoners zijn van mening dat dat zo is. Dieren zijn er om voor te zorgen en om geslacht te worden om opgegeten te worden.

Nu barste de bom toen een andere medebewoner (KJ) vertelde dat hij een chinees (was het geloof ik) die hij kende die 10 katten had die hij op at. een andere medebewoner reageerde van huh? waarop KJ zei, ja dat doen ze in sommige landen.. katten eten. schijnt lekker te zijn.

Waarop M volledig flipt, zij kan er dus niet tegen dat wij verhalen ophangen dat dieren geslacht worden om te eten. het gekke alleen is wel dat ze gewoon vlees eet. maar zodra wij er over beginnen dat die beesten geslacht worden is dat zielig en ohhh want dieren zijn zoooo lieeeef <3

Ik daarin tegen ben op gegroeid met een papa die jaren lang koeientransport deed. mijn papa heeft 10 jaar lang minstens koeien naar een slachthuis gebracht waarna dieren geslacht werden. Ik ben dus ook niet anders opgevoed met: dieren zijn er o.a om geslacht te worden en opgegeten te worden, heel cru gezegd. Ik hoefde in elk geval niet thuis te komen met de mededeling dat ik vegetariër was geworden. hij ging mij in elk geval vierkant uitlachen.

door dit gegeven kan ik me dus heel moeilijk verplaatsen in haar gedachten. ik ben oprecht van mening dat het zo is. sta daar ook honderd procent achter en geniet elke dag weer van mijn stukje vlees <3 sterker nog, ik zou hem missen als ik geen vlees at.

mijn stelling is dus eigenlijk ook: dieren zijn er om o.a gegeten te worden.

Ik vraag me namelijk serieus af of ik nou echt zo hard ben. Ik vind het echt oprecht moeilijk om dat in te schatten.
Laatst bijgewerkt door Ladybird op 25-11-12 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:20

Sommige dieren hebben er ook geen moeite mee om mens te eten... <<)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:20

Ik heb daar wel wat moeite mee maar ben ook realistisch en niet vegetaries maar eet dus geen eigen dieren. We hebben kippen en konijnen maar zou deze nooit zelf opeten. Daar heb ik echt een probleem mee. Maar dat er dieren gefokt worden voor de slacht dat vind ik wel normaal. Dat is nu eenmaal zo.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:22

Tja ik kan het niet anders dan met je eens zijn. Ik geniet net als jij elke keer van vlees op mijn bord.
En ons vlees wordt gefokt om op ons bord te eindigen, zo gaat het al eeuwen.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 23:23

Roane, haha ja klopt!
en een leeuw eet ook een hert. dat is ook niet zielig. dat is de natuur.

Wilawander, ja kijk, eigen dieren dat vind ik dan nog net een ander verhaal, daar hecht je een emotionele waarde aan zeg maar, ik zou ook moeite ermee hebben als de kip van KJ zondag middag in de kippensoep drijft. gewoon omdat ik dat beestje dus ook gekend heb. Als hij het echter niet zegt, en ik weet niets, had ik gedacht, oeh lekkere kip!! Dat is dus echter alleen emotioneel, gewoon omdat je dat beestje gekend hebt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:23

Misschien je huisgenoot eens een dagje naar de boerderij sturen of je vader een paar uur met haar opzadelen om haar in ieder geval te laten zien hoe en wat?

Ben het namelijk met je eens: wij mensen houden dieren om ze op te kunnen eten. Dat doen we al duizenden jaren, het is namelijk een stuk effectiever dan er elke keer met je speer op uit gaan om een dier te zoeken.

Veel paarden danken hun bestaan ook alleen maar aan het gegeven dat wij mensen paarden gebruiken om op te rijden of in te spannen.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:23

Eten en gegeten worden. Dat is de cycles, waarin de mens ook gewoon zit. Mensen eten dieren, dieren eten dieren, dieren eten mensen.

Maar ik ben er wel op tegen als de dieren niet goed behandeld worden.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:25

EmmaVZ schreef:
Maar ik ben er wel op tegen als de dieren niet goed behandeld worden.

En daar zal iedereen het ook mee eens zijn, dat een dier wel een waardig bestaan moet hebben en met respect moet worden behandeld

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:25

Ik zou liever eigen vlees eten.... Biologischer kan niet! Je weet hoe het is opgegroeid, daar zorg je zelf voor en je zorgt er voor dat het slachten zo vriendelijk/snel mogelijk gebeurd. Maar het is inderdaad zo dan ze er zijn voor ons, deels om gegeten te worden. Het is gezond en we hebben het nodig (in mate, niet grote getale)

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 23:26

Koper, ik heb helaas geen papa meer :o dat word dus knap lastig. maar ik snap je bedoeling wel verder! Wat zou ik haar graag een dag mee willen nemen.

Emma, dat klopt! ik vind het ook erg als dieren niet goed behandeld worden! dat is wel zielig! dat vind ik wel erg.

Batlow, zit eigenlijk ook wel een kern van waarheid in. Ik denkd at ik er met de eerste dier moeite mee zou hebben, maar als het een normale zaak word kun je je er lijkt mij ook wel overheen zetten

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:30

Ik denk zeker wel dat dieren er zijn om o.a. geslacht te worden. Geslacht klinkt misschien raar, maar bekijk het nu eens vanuit bijv. een leeuw. Die gaat echt niet denken: Oh, dat paard, die is er voor de mens en voor de leuk, die mag ik niet opeten. Zo is het toch ook wat ons betreft? Als de mensen heel vroeger een hert zag dachten ze ook niet: Goh, wat een leuk beessie, zonde om 'm op te eten.
Ik begrijp je nuchterheid ook trouwens haha, ik heb dat hier ook wel eens :P.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:30

Ja als je het kleinschalig houdt, zoals maar 3 kipjes, dan zou ik er ook aan hechten. Maar als je de ruimte hebt om +- 30 kippen te houden, dan komt dat niet zo nauw. Bij 3 kippen ga je hechten aan alle 3 omdat het kan. Een dier waar ik aan gehecht ben, die kan ik ook niet eten, maar op een grootschalig idee zou ik dat wel kunnen. Het allerliefst maar helaas niet de ruimte om zo veel beestjes bij elkaar te houden

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:31

Ladybird schreef:
Koper, ik heb helaas geen papa meer :o

Sorry! :oo

Batlow

Re: stelling: dieren zijn er o.a voor om geslacht te worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:32

Overigens iemand die ik ken heeft een boerderij, die brengen 1 x in het jaar een koe naar de slacht en hebben vlees voor bijna een heel jaar.... ideaal!

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 23:32

Koper schreef:
Ladybird schreef:
Koper, ik heb helaas geen papa meer :o

Sorry! :oo

Geeft niet!! echt niet!

Batlow, ja dat is waar. als je een pluimveebedrijf hebt van tigduizend beesten en je maakt er 1 van je eigen af om op te eten zal dat ook wel anders zijn. eerlijk is eerlijk, ik heb het nog nooit gedaan of gehad. maar ik denk dat ik er wel moeite mij zou hebben

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:34

Ik ben het met je eens :j !
Ik heb schapen en varkens met de fles groot gebracht, en vond het altijd erg sneu als ze opgehaald werden, maar s'avonds lag er toch echt een stukje vlees op mijn bord :o ...

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 23:35

ShauniBef schreef:
Ik ben het met je eens :j !
Ik heb schapen en varkens met de fles groot gebracht, en vond het altijd erg sneu als ze opgehaald werden, maar s'avonds lag er toch echt een stukje vlees op mijn bord :o ...

Juist! dat is nou precies zoals ik er over denkt, het is even zuur en sneu, maar daarna ben je het kwijt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:41

Ik vond als kind het ook vreselijk: hoe kan een boer nou dieren houden voor de slacht? Al die arme stierkalveren die praktisch gelijk doorgaan... Vreselijk vond ik het. (Ja stadskind :') )
Tot ik een vriendin kreeg die op een boerderij woonde, ik kippensoep kreeg en ze zei; lekkere soep hè? Daar zit onze oude kip in! Opa heeft haar zelf geslacht :')
Ik wist welke kip het was, maar ik had toen al gegeten van de soep en ik wist vanaf toen wel; oude kip is smerig taai! Maar heb er geen seconde minder om geslapen of mij slecht gevoeld. Stond ook erg open voor hun bedrijfsvoering en ik vind het nu de normaalste zaak van de wereld. De gehaktbal komt toch ergens weg immers en ik kan die niet missen :)

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:46

Ik sta ook 's avonds koeien te melken en kalfjes ter wereld te helpen, en na gedouched te hebben eet ik het liefst een lekker stukje biefstuk ;-)

Zelfs met 1 dier kun je je goed instellen op het feit dat het dier voor consumptie gebruikt gaat worden.
Wij hadden een vleeskoe (liep bij een andere boer) en ze was errug lief hoor!
Maareh, die biefstukjes die ik na het melken eet zijn toch echt van haar achterste afkomstig :D

Ze heeft een mooi leven gehad, is netjes geslacht (ze heeft geen/weinig stress gehad en niet geleden) en nu wordt ze opgegeten. Bij haar wist ik vanaf de geboorte al dat ze geslacht zou worden (nadat ze 2 kalveren opgevoed had etc.) en dat maakt toch wel verschil!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 00:12

Tsja als je wel vlees eet, maar er mag niet over slacht gepraat worden dan is die persoon dus gewoon hypocriet. Net als heel veel andere mensen die denken dat een biefstuk in een verpakking met streepjescode geboren wordt.

Je zal deze mensen vast meer in de randstad tegen komen, maar ik ben toch behoorlijk nuchter en geboren en getogen Amsterdamse.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 08:38

Bedankt trouwens voor al jullie fijne berichten! ik kan me echt in de meesten van jullie wel vinden!

Ik dacht echt dat ik zo 'slecht' dacht doordat ik dat allemaal zei, dacht en vond. Dat ik zeg maar te hard was voor deze wereld! ik vind het echt fijn dat er gelukkig meerderen toch wel zo met mij denken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 09:29

Ja dieren zijn er om op te eten. Zal dus ook nooit vegetariër worden. Mensen zijn niks voor niks alleseters.

Eerder toen mijn opa en oma nog een boerderij had, aten we regelmatig eigen varkens,koeien,schapen,kippen. Heerlijk vlees. En hadden een goed leven gehad.

Wat ik wel raar vind is, dat mensen die paardrijden. Geen paardenvlees eten. Maar wel kippen,koeien,varkens etc. eten.

Terwijl een paard ook maar een dier is :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 09:44

love_western schreef:
Ja dieren zijn er om op te eten. Zal dus ook nooit vegetariër worden. Mensen zijn niks voor niks alleseters.

Eerder toen mijn opa en oma nog een boerderij had, aten we regelmatig eigen varkens,koeien,schapen,kippen. Heerlijk vlees. En hadden een goed leven gehad.

Wat ik wel raar vind is, dat mensen die paardrijden. Geen paardenvlees eten. Maar wel kippen,koeien,varkens etc. eten.

Terwijl een paard ook maar een dier is :+

En ik vind het raar dat jij het raar vindt dat er mensen zijn die geen paard eten terwijl je zelf geen kikkers eet. En als je dat wel doet, die kikkers eten dus, vind ik het raar dat jij het raar vindt dat er mensen zijn die geen paard eten terwijl je zelf geen hond eet.

Want kikkers en honden zijn ook maar dieren.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 09:46

Waarschijnlijk is het zo iemand die denkt dat melk uit de supermarkt komt ipv uit een koe...... kun je niks mee. ze snapt het gewoon niet en gaat dat ok niet doen!

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 09:49

Koper, ik snap wel wat LW bedoelt. ik snap ook niet dat mensen geen paard eten omdat ze paardrijden. de boeren eten toch ook gewoon koeienvlees terwijl ze die beesten melken?

ik eet geen kikkers, omdat dat mij dat echt smerig lijkt. ik eet geen honden, omdat dat onze 'gewoonte' niet is. maar als ikw eet ik veel waar kom om te eten en ik krijg hond, slik ik 2x en eet dat. een dier is een dier. Ik oet er niet aan denken om onze hond op te eten, maar met dat beestje heb ik emotionele waarde. ik heb hem gekent. maar stel, is een hondenbedrijf die de honden naar de slacht brengt. so what? veehouders brengen hun koeien toch ook naar de slacht?

suuzepuus, ja dat denk ik ook. ik denk ook dat het vergeefse moeite is om het haar bij te brengen is..