help! Hamster is ineens kaal in zijn nek *met foto*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sababber

help! Hamster is ineens kaal in zijn nek *met foto*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 14:49

Afbeelding

Vanmiddag wilde ik Cookie's kooi schoon maken, dus het diertje uit zijn hok gehaald.
Ontdekt mijn vriend deze nare plek in Cookie's nek! -O-
Ik denk dat hij ergens is klem komen te zitten, maar ik kan nergens haartjes terug vinden.
Wel zie ik zaagsel en wc papiertjes met bloed volgezogen.. ;(

Ik weet zeker dat er vrijdag nog niks aan de hand was, geen kaalheid te ontdekken! Zaterdag is hij niet uit zijn kooi geweest, maar vanaf afstand ook niets gezien, zo'n plek is eigenlijk niet te missen dus ik verwacht dat het vannacht is gebeurd.
Hij krabt wel eens maar niet overdreven veel en eigenlijk nooit in zijn nek, waar kan hij dit van hebben?

en nog belangrijker, hoe kan ik dit verhelpen? Mag ik er crème op smeren? een hulp middeltje?

Alvast bedankt

mariska1408

Re: help! Hamster is ineens kaal in zijn nek *met foto*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:55

heb je ook iets van karton of plastic waar aan geknaagt is en nu scherp is ??
wij hadden een cavia op school die ook vast had gezeten in een doos met net zo'n plek.

denk dat je het beste de plek wat vet kan houden, de plekjes zijn niet heel overdreven open ofzo... dus denk dat daar verder niets op hoeft. iets van uierzalf of vaseline ofzo ?? verder moet het gewoon helen

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 15:00

er staat een plateau in van hout met daaronder nog 2 blokjes ter ondersteuning. Ik ben bang dat hij dit heeft opgetild en klem is komen te zitten, al lijkt me dat nogal moeilijk voor die kleine jongen. Want het plateau is best zwaar.. De plekjes hebben nu wel een beetje korst, ik denk dat het nog wel wat zwak is.. Ik heb hier nog wel vaseline, misschien daar mee proberen? misschien betadine halen van de week? of zou dat schadelijk kunnen zijn als hij het er af probeert te likken?..

Athena1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 15:03

Bij mijn hamsters deed ik calendulazalf op de wondjes. Geen idee of vaseline ook goed is...
Ik zou me in ieder geval geen zorgen maken over het wondje, het ziet er mooi uit.
Maar vervelend dat je de oorzaak niet echt kunt vinden...

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:13

hmmm okee ja dat zou kunnen, je kan het meestal toch niet meer achterhalen, zelfde met een paard wat ergens een wond heeft opgelopen in het land zegmaar.

vaseline kan denk ik geen kwaad want dat houd het soepel... dus kan je altijd wel doen volgensmij... betedine lijkt me niet nodig, want de wond is wel schoon... lijkt me ook niet zo handig bij zo'n klein beestje hihi

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:43

Gewoon zo laten niets opsmeren, wondjes zien dr prachtig uit niet ontstoken met drie dagen zal het al fraaier dr uitzien
Wel goed opletten dat het niet ontsteekt

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:38

xRomana schreef:
Gewoon zo laten niets opsmeren, wondjes zien dr prachtig uit niet ontstoken met drie dagen zal het al fraaier dr uitzien
Wel goed opletten dat het niet ontsteekt

je haalt me de woorden uit mn mond :D

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:42

Je moet wel even uitsluiten dat het geen schurft of mijt oid is. En je kan er evt. Wat calendula zalf op smeren, maar als het mooi droog en schoon is zou ik dat niet zo snel doen. Gewoon zo laten genezen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:45

Weet niet zoveel van hamsters, maar vind het wel een rara wond.. omdat het dubbel is en aan beide kanten. In het midden groeit wel nog gewoon haar zover ik kan zien. Dus ergens tussen gezeten? Dan zou er toch in het midden ook geen haar moeten groeien.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 21:06

ik heb bij mijn cavia's wel eens schruft gehad, dat zag er wel heel anders uit vond ik. Ik heb tijdens het kooi verschonen net wel plukjes haar gevonden in zijn nestje onder het plateau, ook alleen daar lag bloed.

Laptopmuis,

Ik denk dat hier nog wat haar zit omdat het op zijn schoft/ schouderblad zit.. hij kan in elkaar zijn gedoken, waardoor dat dit minder schade heeft opgelopen, er is wel haar weg dat is op de foto helaas niet goed te zien, hij blijft nog goed energierijk dus het koste veel moeite een goede foto te maken.

Verder zit het diertje goed in zijn "vel". blijft gelukkig zijn ding doen, gewoon lekker eten en rond rennen in zijn radje. Verder heb ik zo veel mogenlijk uit zijn kooi gehaald om er voor te zorgen dat hij zich niet verder beschadigd.

Ik laat voorlopig de natuur zijn werk doen, hopen dat het goed heelt. als ik geen vooruitgang zie ga ik denk ik aan zalfjes etc beginnen!