Oude mechelaar heeft spondylose in rug

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loody

Oude mechelaar heeft spondylose in rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 18:25

Gisteren zijn we met onze 13 jarige mechelaar naar de dierenarts geweest.

We kregen te horen dat hij ernstige spondylose heeft in zijn rug en dat de botwoekering prikt in zijn zenuwbaan,
hierdoor krijgt hij uitval naar zijn poten.
Het enige wat we nog kunnen doen is hem pijnstillers geven om te kijken of hij nog pijnvrij verder kan leven.

Zijn er mensen die hiermee ervaringen hebben?

Hij is op jonge leeftijd opgeleid tot politiehond en heeft veel van zijn lichaam gevraagd.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:38

Mijn duitse herder had het ook in erge mate en heeft nog een half jaar op medicatie redelijk pijnvrij kunnen leven,hierna werd de uitval op haar achterhand zo erg dat ze ook haar urine niet meer kon ophouden.
Ook moest ik haar toen regelmatig in de benen helpen als ze wilde opstaan,toen vond ik de tijd gekomen dat ik haar moest laten gaan.
Ze is ook 13 jaar geworden.

dierenfan

Re: Oude mechelaar heeft spondylose in rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 19:26

jep helaas ervaring. Mijn boxer is nu 6 jaar en hij heeft het in rug en nek. Hij mag ook absoluut geen halsband om. Dankzij rontgen foto's en MRI scan weet ik dat spondylose in rug en nek zijn enigste mankementen heeft. Hij heeft ook dan weer hier en dan weer daar uitval aan zijn poten. Soms zakt hij weg met achterpoten soms mank aan 1 van de voorpoten of 1 van de achterpoten. Vaak nergens mank en soms zelfs niet mank maar valt hij helemaal weg en lijkt hij een epileptische aanval te hebben. Echter op de MRI zijn geen sporen van epilepsie gevonden maar dat wil niet zeggen dat hij het niet heeft.

Nu hij niets meer om zijn nek mag hebben en niets meer draagt qua halsbanden o.i.d. gaat het stukken beter (voor hem was het om hebben van een halsband al zo erg dat het niet gaat om aangelijnd lopen en trekken aan de halsband).
Helaas zit hij momenteel weer aan de pijnstilling en heeft hij weer last van zijn rug. Ik vrees dat hij te ruw gespeeld heeft met andere honden of bij het in/uit springen van de auto geblesseerd is. Dit is de eerste keer na de aanpassing qua het dragen van alleen maar een tuig (hurtta tuig) toch weer slecht in zijn vel zit.

Gelukkig gisteren net een hele warme jas voor hem aangeschaft en deze gaat hij dus voorlopig 's avonds en 's ochtends aan krijgen bij het uitlaten om te maken dat hij niet afkoelt buiten. Hopelijk is hij hier snel weer overheen maar ik vrees dat dit alleen maar vaker voor gaat komen naar mate dat de spondylose erger gaat worden. Er gaat natuurlijk een moment komen dat ik hem moet gaan beperken in zijn doen en laten om hem deze pijn te besparen. Echter dit moment hoop ik nog lang uit te kunnen stellen. In de opvang mag hij vanaf nu voor de zekerheid alleen nog maar op het plein/weide lopen met honden die niet (druk) spelen en boswandelingen is vaak alleen veel rennen en dat gaat gelukkig zonder problemen. Iets aanpassen gaan we dus wel maar nog niet beperken hoop ik.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 19:57

Hier nog een Boxer van 6 met spondylose. Daarnaast HD D en gevorderde artrose. Ondanks dat doet hij het nog verbazingwekkend goed: loopt dagelijks 2 tot 2,5 uur, speelt nog, is vrolijk enz. Zo lang hij geen gekke sprongen/draaien maakt, heeft hij er vrij weinig last van. Daar letten we dan ook goed op, dat hij niet wegglijdt met zijn poten, niet te hard de trap op en af, niet vanuit stilstand als een dolle wegrennen... Daarnaast bouwen we tegenwoordig niet meer elke dag een feestje: de ene dag een pittige wandeling door het bos betekent de dag erna ietsjes rustiger aan.

Hij zit op dit moment nog niet aan de pijnstilling.

@ dierenfan: dat van die halsband vind ik interessant. Mag ik vragen hoe je aan die informatie komt? Jouw Boxer laat dus pijn zien als je aan de halsband zit, zeg maar? Die van mij loopt nl. (nog) wel met een halsband, ook omdat de huid in zijn oksels erg slecht is en kapot schuurt van een tuig.

OT: Over 'PUUR Spondy' heb ik goede berichten gelezen. Is dat niet wat ter ondersteuning..?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:05

de informatie over het tuig dragen komt van de orthopeed en de MRI scan en degene die deze gemaakt heeft (geen idee hoe je zo iemand noemt) heeft dit ook bevestigd want zonder dat ik het vertelde kwam die er zelf mee.
Eigenlijk erg logisch want trekken aan de halsband geeft al snel extra pijn aan de nekwervels in elk geval. Daarnaast had ik altijd een nylon halsband aan bij hem (nou ja, nylon? Rogz for dogz) en het aan hebben is niet zwaar maar toch is het wel aanwezig rond de nek en dat was al teveel voor hem schijnbaar dit was op filmpjes ook erg duidelijk te zien. HEb filmpjes waar hij met halsband een parcours loopt over lage balkjes (grondwerk) wat hij heel stijf en houterig doet met veel stress signalen. Gelijk daarna met alleen tuig aan en dan is hij totaal anders. Dat gaf ook al duidelijkheid.

Tuigen die hij nu aan heeft zijn, even foto's van google af geplukt:
Afbeelding

en wat besteld was maar te groot dus nu mijn andere hond aan heeft maar ik ga nog de goede maat bestellen:
Afbeelding

Hij voelt zich daar super goed in. Heb ook een instaptuig gehad maar dat vond ik zelf vreselijk. Dat aan en uit doen ging steeds fout deed het steeds achterste voren aan.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 23:24

Wij hebben goede ervaring met puur spondy, Doils visolie en glucosamine en tevens Fysio
Zij masseren de rug, dit moet wel door iemand gedaan worden die echt weet wat hij doet, want zon brug mag niet breken!

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 23:38

gelukkig dat er nog meer mensen zijn met honden die het hebben.

Hoe weten jullie zeker dat jullie hond geen pijn heeft? en wanneer is het genoeg voor jullie?

Puur spondy hebben we ook gehaald, dus ben benieuwd

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 23:50

Je moet goed in de gaten houden dat je hond niet onzindelijk wordt of juist niet meer kan poepen
want dan is speelt de spondy op en moet je wel ingrijpen, mijn hond heeft op die manier 3 dagen niet durven poepen van de pijn en begon stenen te eten
Hij zit nu wel op de pijnstillers

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 23:55

Wij hebben een (soort van) Jack Russell met spondylose in de nek. Op 6-jarige leeftijd heeft hij dit gekregen, begon met vage klachten zoals pijnscheuten in de nek en poten als we hem oppakten en als hij bijv. een speeltje pakte.

Inmiddels krijgt hij Orijen senior en hier doet hij het super op. De laatste keer dat hij er echt last van had was 2 jaar geleden in de winter toen het koud en nat werd. Sinds een paar jaar heeft hij dus ook buiten een dekentje op als het sneeuwt of erg vriest zodat hij niet te snel afkoelt als hij van binnen naar buiten gaat.

Inmiddels is ons hondje 10 jaar en je merkt er nu vrij weinig van, ook bij hem was aangeraden om met een tuigje te lopen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 00:02

Is het echt de spondylose wat de problemen veroorzaakt of kan het ook een lumbo-sacraalstenose zijn. Spondylose is normaal gezien behalve hinderlijk echt zelden echt een probleem.
Hondem met spondylose worden hoe langer hoe stijver, maar pijnlijk is het niet.

Welke meds worden er ?

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 00:13

Paintlinger als de bruggen nog niet aan elkaar gegroeid zijn en de botwoekeringen in de rug prikken is dat heel erg pijnlijk hoor
Als het vast zit is de pijn weg

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 07:31

Superfijn topic dit met goede tips!

@ dierenfan: zou ik op de 1 of andere manier zo'n filmpje kunnen bekijken?

Doils visolie heb ik gisteren toevallig besteld, meer met het oog op de huid/vacht, maar mooi meegenomen als het ook iets helpt voor de spondy.

Die PUUR Spondy, is dat een soort van pijnstilling of hoe moet ik dat zien? Heb er goede verhalen over gehoord, maar gebruik het zelf (nog) niet.

Hoe merken jullie dat warm aankleden helpt? Ben zeker in staat een dek te kopen voor mijn Boxer, maar ik vraag me af wanneer daar het moment voor is.

@ Paintlinger: zo vertelde mijn arts het eigenlijk ook, deed er vrij 'luchtig' over. Behalve stijfheid zou het geen dramatische gevolgen hebben.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 08:32

xRomana schreef:
Paintlinger als de bruggen nog niet aan elkaar gegroeid zijn en de botwoekeringen in de rug prikken is dat heel erg pijnlijk hoor
Als het vast zit is de pijn weg

Dat is mijn ervaring ook, ik heb een jonge werkhond waar op 2 jarige leeftijd de diagnose spondylose door een trauma opgeplakt werd.
Inmiddels zijn we 2 jaar verder, die hond werkt gewoon aan de schapen, loopt wedstrijden en doet dat niet onaardig. Hond lijkt geen pijn te hebben.
En wil je weten of ie toch niet ongemerkt met pijn loopt zet hem dan eens een weekje op traumeel of andere pijnstilling. Is ie dan anders dan weet je toch genoeg.
Opletten met nat/koud weer maakt ook veel uit.

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 08:54

onze stabij heeft ook spondylose gehad en kreeg ook zo nu en dan uitval, heeft nog tot 13,5 geleefd deed het goed op het voer van de dierenarts,

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 09:02

Mijn hond is nu bijna 13 en heeft ook spondylose sinds jonge leeftijd. Zolang de botwoekeringen geen zenuwen beklemmen valt het wel mee met hoe pijnlijk het is. Hij heeft ook af en toe uitval en tot nu toe is de functionaliteit altijd weer teruggekomen. Hij gaat ook naar elke maand naar de fysio en loopt daar in een watertank. Het is ook belangrijk om zijn spieropbouw goed te houden dan belast je de gewrichten het minst. En inmiddels krijgt hij nu ook elke dag een pijnstiller.
Ik heb inderdaad ook nog speciaal voer van de DA voor zijn gewrichten. Hij loopt verder goed en is vrolijk dus ik hoop dat hij er voorlopig nog mee vooruit kan.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 10:23

Mijn ervaring is dat de spondylose vaak ten onrechte de schuld krijgt van klachten die ergens anders door veroorzaakt worden.
Ik zeg niet dat spondylose nooit pijnlijk is,maar je ziet het zelden.......

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 10:33

Spondylose komt denk ik zelden alleen, die van mij heeft er trouwens ook HD bij. Ook geconstateerd toen hij anderhalf was.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 10:33

Dát...denk ik ook Nescafe.. :j

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:00

Mijn hond die spondy heeft loop ontzettend slecht, toen de bruggen aan het groeien waren ze had ontzettend veel pijn. Net waar het zit denk ik en hoe de woekering groeit dat is elke x weer de vraag.

Puur Spondy is iets homeopatisch

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:15

mijn hond is door de orthopeed en dierenarts binnenste buiten gekeerd en met de MRI nog eens en spondylose in rug en nek is toch echt het enigste wat hij heeft. Maar door de spondylose krijgt hij wel diverse andere problemen. Spondylose hoeft idd niet pijnlijk te zijn maar bij het aangroeien kan het dus pijnlijk zijn en als het allemaal vast gegroeid is en het wordt geforceerd en zo'n bruggetje raakt beschadigd dan is dat ook erg pijnlijk. Daarnaast wordt het gevoel minder. Als mijn hond mank loopt heeft hij (volgens orthopeed) ook geen pijn maar uitvalsverschijnselen. Hetzelfde als hij door zijn achterhand zakt.

Nu kunnen we er allebei goed mee leven. Vandaag koud en veel wind dus heeft hij buiten een extra jas aan gehad. Pijnstilling zit hij momenteel dus aan omdat het geforceerd is helaas en verder krijgt hij extra magnesium, extra bot in het voer (ik voer vers en merk dat hij extra behoefte heeft aan bot erin) en puur glucosamine chondrien (Of hoe je het ook schrijft).
Voor mij houd het op als hij zijn behoefte niet meer voelt aan komen of ervan af kan (en dan voor langere tijd en niet als het eenmalig is bijv.) of als hij zelf aan geeft het niet meer aan te kunnen.

Gelukkig is daar totaal geen sprake van en we hebben afgesproken dat hij zeker 15 jaar gaat worden en gezien hij er nog maar 6 is blijft hij voorlopig nog gewoon. Wel hopen dat we iets minder vaak naar de DA moeten vanaf volg. jaar maar wat moet dat moet natuurlijk.

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:02

Voor zover ik weet heeft die van ons ook alleen spondylose, op de foto's een paar jaar geleden is het vastgesteld door een DA. Gelukkig heeft ons hondje nog geen uitvalsverschijnselen en er op het moment dus vrij weinig last van.

Sinds we Orijen voeren is het een stuk beter gegaan. Mag wat kosten maar het verschil is zeker te merken.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 12:59

Wat ik mij afvraag.

Spondylose doet geen pijn meer als de "bruggetjes"vast gegroeid zijn? maar als dit nu groeit in de zenuwbaan? wat nu gebeurd bij mijn hond? hoe zit het dan met de pijn?

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:38

Mijn hond heeft dat gehad. Bij het vormen van de bruggetjes is een zenuw klem komen te zitten en dat heeft hem heel veel pijn gedaan. Hij laat normaal nooit zien dat hij pijn heeft maar toen wel. Gelukkig is die pijn weggetrokken na een paar dagen en kon hij daarna weer normaal functioneren.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:16

Afhankelijk van waar de spondylose zit in de rug kan er idd een zenuw knel komen te zitten.
Is natuurlijk mogelijk dat je hond daar uitval van krijgt, of incontinent wordt.
Dat hoop je natuurlijk niet...
Ik heb er in elk geval voor gekozen mijn hond in het werk/training te houden.
Beter voor de bespiering, en liever een korter maar gelukkig en voldaan leven, dan langer leven en niks meer mogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:23

Mijn dalmatier heeft spondylose in haar rug. Per toeval ontdekt toen ze een jaar of 3 was, ondertussen is ze al weer 10 jaar en zo fit als een hoentje. :)

Rond haar 6de/7de heeft ze een poosje last gehad wat zich onder andere uitte in hinken en stijf zijn, in deze tijd waren de bruggen bezig vast te groeien en zijn we gestopt met het intensieve werken. Voor die tijd liep ze gerust een endurancetraining naast het paard mee. ;). Puur spony hebben we in deze periode veel gebruikt en heeft ook goed geholpen. Nu is ze 10 en duidelijk te zien wat de bruggen vast gegroeid zijn. Soepel is ze niet, maar pijn heeft ze ook absoluut niet. Lekker rennen door het bos of een flinke wandeling vind ze heerlijk. :j

In ons geval is het lastig, maar absoluut niet pijnlijk of op een andere manier hinderlijk.