Hond nauwelijks ontlasting (op vers vlees overgezet)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Linea

Hond nauwelijks ontlasting (op vers vlees overgezet)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 17:48

Iets langer als een week geleden hebben we onze tweede hond gevonden <3 Het gaat om een volwassen gesteriliseerde teef, ze heeft zich snel aangepast en doet het eigenlijk super op 1 ding na; ze heeft sindsdien nog maar een paar keer gepoept en we weten niet zo goed of we ons zorgen moeten maken. Binnen is ze 100% zindelijk en plassen tijdens de wandeling is geen enkel probleem. Regelmatig mag ze ook in de tuin snuffelen in de hoop dat ze daar wat doet, de ene keer gaat dit wel maar vaak ook niet. Ze lijkt verder niet echt aandrang te hebben. Haar vorige baasje gaf haar verschillende brokken van supermarkt kwaliteit, en omdat wij goede ervaringen met vers vlees hebben is ze in 1x overgezet. Ze staat nu op smuldier vlees compleet afgewisseld met pens compleet. Voor haar ontlasting lijkt de smaak geen verschil te maken. Overigens zijn de drollen die ze maakt vrij hard.

Heeft iemand ideeën hierover? Is de overgang naar vers te snel geweest, of mag dat niet uitmaken (we weten niet hoe het voorheen bij vorige eigenaar was) Sowieso zijn we van plan om haar binnenkort door een dierenarts volledig te laten nakijken.

Paintlinger

Re: Hond nauwelijks ontlasting (op vers vlees overgezet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:51

Is opzich wel normaal hoor.
Je zou er wat visolie of zonnebloemolie over kunnen doen de boel wat zachter te houden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:54

Wat is een paar keer gepoept? 1 keer per dag, om de dag?
In principe is weinig poepen juist goed: vrijwel alles wordt dan opgenomen door het lichaam en benuttigd.
Mits er natuurlijk geen sprake is van een verstopping of te weinig voer. Hoe groot/zwaar is ze en hoeveel krijgt ze? :)

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 18:01

Ze weegt 15 kg en krijgt nu 300 gram per dag (verdeeld over 2 porties) Weet dat weinig poepen op vers normaal is maar ben van andere honden minstens 1x per dag wel gewend. Zij doet nu ongeveer om de dag en we vermoeden zelfs een keer 3 dagen niet maar dit weten we niet zeker omdat ik haar even uit het oog verloren was in het donker toen ik stond te praten. Gisterochtend heeft ze wel weer een drol gelegd, dus het is niet zo dat het helemaal stil ligt, dan had ik al lang bij een DA gestaan. Misschien toch wat olie over haar eten vanavond?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:03

Is normaal hoor dat ze minder poepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:05

Ik zou haar idd wat olie geven en of probiotica. En opletten dat ze goed drinkt, dit helpt ook. Mss tijdelijk nog wat kwark of yoghurt bijgeven tot ze dagelijks 1 x poept

Ariebren

Altijd beter dan die brood drollen, van slecht voer, die de meeste honden poepen.

marimba

mijn hond poepte op alleen vers vlees ook maar 3 a 4x per week, dus is niets raars aan

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:06

Ik die er wel olie over maar dat is meer omdat ik bang ben voor een hernia perinealis vanwege het harde persen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:08

Schapenvet of zalmolie is wel geschikt

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:09

Hier staan de honden ook allemaal op vers, en hebben zoiezo altijd 1 keer ontlasting op een dag.
Ik vind om de dag wel weinig.

wij voeren ook zalmolie bij.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:30

En dan nog wat voor vlees ??

Echt puur vlees zonder zenen, enz wordt volledig opgenomen.
Pens, hart, met veel zenen, dus weinig vlees geeft wel afval om te poepen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 19:29

wat je ook kan doen is elke avond voor het slapen gaan bijv. een blokje schapenvet geven. Mijn honden vinden het heerlijk en dus doe ik dat regelmatig 2 weken en dan weer een paar weken niet. OP 1 of andere manier als ik elke dag een blokje geef gaan ze toch op ten duur aan de dunne.

Ook levertraan wordt hier overigens regelmatig extra gegeven omdat er goede vitaminen in zitten. Andere olie dan zalmolie geef ik nooit aan mijn honden maar gezien schapenvet (of pens) goed werkt hou ik het vaak daar bij. Je kan natuurlijk elke week 1 dag pens geven want dat maakt de ontlasting vaak ook wat dunner.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 19:36

Hier doen ze het ook niet elke dag hoor, krijgen ook beide smuldier.
Geven hier ook schapenvet en zalmolie erbij, maar dat is niet zozeer omdat ze weinig poepen.
Als ze goed drinken en geen verstoppingsverschijnselen vertoont zou ik me niet druk maken.
Vlees word veel meer benut dan brokken dus ook minder afvalstoffen om eruit te gooien ;)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 19:57

Bij kvv hou je 20 tot 40 gram per kg lichaams gewicht. Dus 300 tot 600 gram op een dag. Het kan zijn dat je hond dus iets meer nodig heeft, maar dat ligt aan de hond zelf. Dat de ontlasting verder goed is en ze actief is, is prima. Zou me dusniet teveel zorgen maken!

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:45

Op vlees poepen ze altijd minder...de mijne op smuldier doet 1x daags enkel als ik hem bot geef 2x per dag.Kan ook zijn dat Hij te weinig drinkt,dan zijn ze ook droger en harder,mijn reu drinkt weinig zelf dus doe ik altijd smuldier aanmaken met water.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 22:50

Bedankt voor jullie tips! Ik ben gisteravond begonnen met een paar druppeltjes olie over het voer. Vanmiddag heeft ze dan weer gepoept na bijna 48 uur en ze kwam na de tijd toch wel opgelucht over. Hopelijk is het nu beter op gang gekomen allemaal. Drol was ook wat aan de zachte kant maar dat lijkt mij niet gek met die druppels olie. We gaan zo even door en dan bouwen we de olie de komende dagen wel weer af.

De hoeveelheid smuldier wat ze momenteel krijgt is inderdaad aan de lage kant, denk dat we dit nu ook wel iets gaan opvoeren, ze is vrij actief. Ze krijgt overigens naast die 200 gram ook nog wat renske in een kong. Schapenvetblokjes ga ik ook eens naar kijken.

Misschien ben ik ook wel gewoon overbezorgd. Ze eet en drinkt goed, beweegt goed. Zal vast wel goed komen :P

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:01

Misschien is het overigens nu ook nog zo weinig omdat ze misschien tekorten heeft opgelopen. Zo te horen houd je het iig prima in de gaten :)

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:05

Bij onze hond maakte het ook een enorm verschil toen hij over was gegaan op kvv, weinig drollen en lekker stevig (= goed voor de anaalzakjes).

Het is gewoon een enorm efficiënte manier van voeren.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:22

Alsjeblieft geen Zonnebloemolie dat bevat heel veel Omega 6 en dat is ONtstekingsbevorderend, dat wil je niet.

beter is Olijfolie, flinke scheut mag best krijgen ze niets van, dat bevat Omega 9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:05

Logisch inderdaad, dat de hond er flink minder van gaat poepen.
De gemiddelde supermarkt brok bevat zo'n 80% granen die ze niet kunnen verteren.
Dus dat wordt direct verwerkt tot poep.

Voer je vers, dan ben je die 80% al gelijk kwijt.
En dat maakt een gróót verschil in hoeveelheid hondenpoep :j

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:26

@Femke: Eigenlijk zou het rijk mensen die vers vlees voeren zwaar moeten subsidieren, :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:11

LOL, korting geven op de hondenbelasting omdat ze minder poepen _O-

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 16:04

Ja zou toch niet gek zijn :P Nu moet ik wel zeggen dat bij ons in de wijk veel mooie voorzieningen zijn voor honden, veel poepbakken zodat je niet eeuwig met een zakje aan het rondsjouwen bent en meerdere losloopvelden. Betaal het dan in elk geval niet voor niets :P

Vanochtend heeft ze weer een mooie drol gemaakt, heb het idee dat het nu allemaal weer goed op gang is. Ga gewoon nog even door met smuldier en een klein scheutje (olijf) olie. Als het goed blijft gaan gaan we langzaam wat meer merken en smaken geven en kijken of ze weet wat knagen is. Was in eerste instantie bang dat de overgang van slechte brok naar vlees misschien te snel geweest is maar heb er nu weer alle vertrouwen in :j

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:00

Haha, komt goed :j Wij hadden net na de overgang op kvv ook zoiets van hoe kan het dat er niets uitkomt...(zal toch niet achter de kast liggen >;) )