Hyperkineet-Poezels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mallootje

Hyperkineet-Poezels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 09:55

Ik roep even de hulp van Bokt in voor mijn Hyperkineet-Poezels-Probleem. Ik woon op een appartement en heb daar 2 katten, die al al tijd appartementspoes zijn geweest. Ze zijn lief, schattig, aaibaar, .. maar 2x per dag ook verschrikkelijk onuitstaanbaar. Elke avond, als we gaan slapen, begint het ongeveer een kwartier laten: Speeluurtje. De katten racen dan als 2 gékken door het appartement, springen overal op, tegen, onder, .. en dat gaat natuurlijk gepaard met heel veel lawaai. Het duurt altijd ongeveer 45 minuten voor ze weer tot rust komen, maar inmiddels lig je dan al een uur wakker natuurlijk. 's Morgens hetzelfde verhaal, ongeveer 1 uur voor de wekker afgaat, doen ze opnieuw een rondje Breek-Het-Appartement-Af, waardoor we dus alweer een uur vroeger wakker zijn.
We zijn allebei nogal druk bezig deze tijden en kunnen onze nachtrust wel gebruiken, maar als daar elke nacht zowat 2uur vanaf gaat, begin je dat toch te voelen..

Ik wil de katten niet in 1 kamer opsluiten 's nachts, want dan gaan ze aan de muren krabben en dat is ook niet zo fijn. Alle deuren op een kiertje zetten heeft eventjes geholpen, zodat ze niet zoveel snelheid kunnen maken, maar inmiddels zijn ze erachter dat ze eerst zelf alle deuren kunnen openduwen en daarna gaan ze alsnog racen.
We hebben ook al geprobeerd om net voor het slapengaan nog met ze te spelen om al wat energie te laten afvloeien, maar dat heeft ook niet echt effect.

Is er een manier om het bioritme van een kat enigszins aan te passen? Onze eigen slaapuren veranderen is moeilijk, aangezien we 's ochtends niet plots een uur later kunnen beginnen met werken :+

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 10:10

Mijn katten doen dat ook.

Probeer er maar om te lachen.
Ik vind t ook echt om te lachen, ze gaan echt als dollen door mn huis.

Gelukkig worden ze nu iets ouder en wordt t iets minder.

Werkt overdag veel met ze spelen misschien?
:)

Mallootje

Re: Hyperkineet-Poezels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 10:20

Overdag zijn we niet vaak thuis, dus dan kunnen we niet met ze spelen. Ze hebben wel allerlei speeltjes, ook nadenk-speelgoed, maar daar worden ze blijkbaar niet moe van :D

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 10:31

Ik sluit mijn 3 mannen wel 's nachts in de woonkamer op, anders doe ik geen oog dicht (traprennen, mauwen). De oude dame mag bij mij op bed slapen, die ligt altijd naast mij dus daar heb ik geen last van.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:26

Mijn Heilige Heren doen dat ook. Liggen wij net op bed, gaan zijn als dollen te keer. Trap op, trap af, over de tafels, banken en vensterbanken. Soms sneuvelt er wat. In plaats van dat ze dat nu overdag doen, maar nee, dan moeten ze slapen. :+
's Morgens zijn die van ons gelukkig rustig.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:28

Misschien wat later voeren, met een volle buik rennen ze niet zo hard. Verder geen idee...

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 14:35

Ze krijgen hun brokjes al 's avonds, voor wij gaan slapen.. Helpt niets, ze proppen zich eerst vol en rennen de calorieën er zo weer af, met bijhorende strijdkreten :P

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:37

Hyperkinetische poezels.... de mijne zijn hypokinetisch :D

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:41

Die van mij hebben er inderdaad ook vaak last van, echter niet op zulke vaste tijdstippen :D . Heb je al wel eens gespeeld met een lasermuisje? Als ik dat bij die van mij doe voor 15-30 minuten zijn ze uren erna echt rustig, mega workout!

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:42

hier ook 2 hyperdepiep katten, rooie HTK die overdag tot donker op muizenjacht is en een mainecoon dame die niet naar buiten wil _-:( (kunnen zelf kiezen door kattenluik) Steevast tegen 22.00 een stuiteruurtje met zn twee. Ben inmiddels overgegaan tot het afsluiten van de woonkamer zodat ze alleen de woonkeuken hebben, ze doen nog net zo idioot maar ik hoor ze minder en kan hierdoor slapen ;)
vrees dat je er weinig aan kunt doen

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 14:48

Rytir: Dat ga ik eens proberen!

Inkepink: Die van mij krabben aan muren en deuren als ik de deur snachts durf dicht te doen.. 's avonds is het ook al een drama, dan hou ik ze in de woonkamer omdat ik anders zit te verwarmen voor niets, en dan moet ik dus ook al minutenlange klaagzangen aanhoren..

Ik denk dat ze een beetje te verwend zijn :/

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:30

Die van mij mogen als ik niet thuis ben
Niet in mn slaapkamers en woonkamer omdat er dan ook van alles sneuvelt.

Misschien ergens n deur dicht zodat ze niet rond je bed rennen?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 19:17

Ze komen niet rond bed rennen, maar voornamelijk in de gang en de kamers naast ons.. Maar ze denderen zo hard dat ik dat ook gewoon hoor, zelfs met de deur dicht..

Vandaag op zoek geweest naar een laserspeeltje maar niet gevonden, dan maar op het internet bestellen :)

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 23:37

Wil je niet ontmoedigen,
Maar die van mij worden al wild van een verdwaald strootje,
Maar vinden de laser geen ... Aan.

Je mag em van mij overnemen?

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 23:45

Misschien werkt het om een soort veren om de scharnieren van de deuren te doen? Dan gaan ze na de kat uit zichzelf weer dicht (de kruk blijft open maar de deur sluit wel dicht aan zeg maar) zodat de katten geen vaart kunnen maken en ook de deuren niet open kunnen houden?

Ze zijn verkrijgbaar bij de bouwmarkt en zien er zo uit:
http://www.onlinegereedschap.com/media/ ... nger_1.jpg

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 07:57

Ow dat is ook een goeie! Zie je die veren alleen niet heel erg zitten? Even bekijken of Vriendlief zo handig is dat hij ze zou kunnen installeren :P

Amanda: Ik woon in Belgie dus wellicht komt dat door verzendkosten duurder uit dan een nieuwe.. Toch bedankt! Ik hoop dat de mijne er wel een beetje moegespeeld van worden :P

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 12:45

Ze zijn vrij klein en hoeven maar op een van de twee scharnieren om te werken. Enige nadeel vonden wij dat ze na een paar jaar toch wel aan vervanging toe zijn, maar dat ligt er ook aan hoe intensief de deur gebuikt wordt. Prima systeem ook tegen het tochten of klapperen van deuren :)

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:57

De speeltjes van Da Bird zijn ook iets waar de meeste katten dol op zijn. :) Onze kat komt zelf vragen om er mee te spelen :+ Maar helaas wordt ze 's avonds ook hyperkineet.

http://www.go-cat.com/

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:00

haha heel herkenbaar. Wij hebben mainecoons. Die hebben dat niet 2 x per dag maar eigenlijk heel vaak als ik thuis ben. Dan worden ze vrolijk en gaan als een gek lopen racen. Wat mij meestal wel helpt is ze gelijk vlees te voeren. Liefst iets met botten erin. Dan zijn ze lekker lang bezig en gaan ze daarna uitbuiken ipv uitracen. Of kattenkruidspray op de krabpaal. Daar zijn ze ook wel even zoet mee (compleet stoned over de paal liggen rollen :D )

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 13:05

Vlees/natvoer lusten ze niet, dus dat is ook al geen oplossing. Een extra portie drugs op de krabpaal ga ik ook een keer proberen! :P