Welk merk is kwaliteitsvoer voor een hond en waarom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Welk merk is kwaliteitsvoer voor een hond en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 20:57

Na door de bomen het bos niet meer te zien, wie kan mij zeggen welke merken nu eigenlijk kwaliteitsmerken zijn qua hondenvoer?
- zowel brok als vers
- welk verschil merk je bij je hond (geur, poep, ...)
- prijskaartje
- hoe bvb droge brok 'aantrekkelijker' maken als hond het niet lust

Ik heb 3 honden, waarvan 1 cavelier en 1 chi, die echt héél erg kieskeurig zijn. De chi heeft bovendien een zwakke maag, verdraagt
niet zo veel, en de nare gewoonte de drollen van de andere honden op te vreten (zie andere topic).

Ik wil liever geen discussie openen over of vers nu beter is dan brok of andersom, daar is al een topic over, maar wel graag meer te
weten komen over de verschillende kwaliteitsmerken.

Alvast bedankt!

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:15

De Chi komt iets tekort, daarom eet hij drollen, geef hem maar een paar keer een eierkoek, zit iets in waardoor ze dat drollen
eten gaan laten, daarom kan ze ook last van haar maag krijgen want in een drol zit niet zoveel voedingswaarde.
Heb St bernards op lidl voer, hd vrij en zien er prima uit, kleine Chi eet hier met de pot mee, ze is vandaag in een bord erwtensoep gevallen :(:)

Wilawander

Re: Welk merk is kwaliteitsvoer voor een hond en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:27

Ontlasting eten heeft niks met tekorten te maken. Want die vullen ze niet aan met ontlasting.

Voer zelf 1 hond met Royal canin en 4 met Chudleys uit Engeland (Dodson und Horell) en ben zeer tevreden. Mooi gelijkmatig groeiende honden, geen gewrichtsproblemen (DH) geen maag problemen, goede harde ontlasting en niet teveel.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:29

Ik ben niet zo merkgebonden eigenlijk.

Ik kijk globaal gezien naar % vlees en een korte houdbaarheidsdatum, dit omdat ik niet van conserveermiddelen houd.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:07

Wilawander schreef:
Ontlasting eten heeft niks met tekorten te maken. Want die vullen ze niet aan met ontlasting.

Voer zelf 1 hond met Royal canin en 4 met Chudleys uit Engeland (Dodson und Horell) en ben zeer tevreden. Mooi gelijkmatig groeiende honden, geen gewrichtsproblemen (DH) geen maag problemen, goede harde ontlasting en niet teveel.

Dat vullen ze inderdaad niet aan met drollen maar de neiging om drollen te eten kan door tekorten komen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:08

Dat is al heel lang een fabeltje en is een aangeleerde gewoonte.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:16

Voer de kat hier Orijen, en als het aan mij had gelegen de honden ook. Gebaseerd op vers vlees maar dan in brok vorm, zonder tarwe of granen.
Ontlasting ed. is gelijk een stuk beter geworden doordat alles verteerd kan worden.

Qua prijs wel wat duurder dan andere merken, maar in verhouding hoef je er ook weer minder van te voeren.

felinehoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:30

Ik heb niet de andere berichtjes gelezen sorry alvast.

Ik werk in dierenwinkel Jumper en sinds kort hebben wij de casa vera en caro croc als beste kwaliteits merken (waar je niet de hoofdprijs voor betaald). De casa vera is in kwaliteit het hoogst onder andere door de zalmolie die erdoorheen zit wat goed is voor de glans in de vacht en ga zo nog maar even door. Wij hebben afgelopen maandag een cursus over beide gehad (dus voor ons ook nieuw en vrij weinig dat zo de eerste x is blijven hangen) maar bij beide merken is het voer beter verteerbaar en dus zorgt voor minder poep. Verder weet ik er niet zoveel meer van...
De royal canin heeft ook een hoge kwaliteit maar hier betaal je tegenwoordig de hoofdprijs voor...

Hoe je droge brok aantrekkelijker kan maken kun je proberen om er nat voor (vlees) door heen te doen of gewoon iets als zalmolie er doorheen te doen.

Ik hoop dat je hier iets aan heb, maar ga vooral bij de (grotere) dierenspeciaalzaak eens langs :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:34

Ik voer al jaren naar tevredenheid Carocroc, betaal voor 3 kilo 8,50.
Ik wissel wel af in de varianten, indien mijn hond zwaarder in de training staat krijgt hij de 18/25 variant, anders gewoon de basis.
Cavom ben ik ook fan van, maar dan met name bij kennelhonden of honden die veel buiten leven.
Het is een vrij vette brok die goed aanzet bij kou en vermagerde honden maar het geeft bijvoorbeeld ook een wat vettere vacht(en daardoor meer onaangename geurtjes).
Voordeel van Cavom is tevens dat het een geperste ipv geëxpandeerde brok is, zeker voor grote honden aan te raden ivm maagtorsie's.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:40

Wij voeren Jarco brokken. Onze hond doet het er super op en er zit hoog vleesgehalte in. Hij was ook gek op poepjes eten en sinds deze brok doet hij het niet (bijna) niet meer.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:42

Royal Canin zitten veel kleurstoffen in dacht ik?
Wij voerden Proplan, maar zijn nu overgegaan naar Hill's, omdat de hond de proplan wat beu was en met zijn gevoelige darmen hadden we van de DA Hill's aangeraden gekregen. Onze kleine hond krijgt nu ook Hill's en doet het er ook erg goed op :j
Verder krijgen ze nog Duck, dat is diepvries vlees. Zijn ze gek op en hebben ze geen darmklachten van.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:46

tijdlang veel verschillende brok geprobeerd, van goedkoop tot duur, maar onze hond wil het niet. Ook blikvoer of van die bakjes. Liet het wel eens 2 dagen staan (blikvoer niet dan, alleen de brok), of na elke voerbeurt weer weghalen en de volgende keer weer neerzetten, maar hij wil niet goed eten. Hij viel op een gegeven moment af, en als ie toch at dan moest hij vaak spugen of was aan de diaree.

Paar maanden geleden overgestapt op vers (Smuldier en Rodi) en probleem opgelost. Qua prijs valt het heel erg mee, Royal Canin is een stuk duurder. Hij eet weer goed (op een enkele keer na) heeft goede ontlasting, stinkt niet meer uit z'n bek (tenzij ie pens heeft gehad :D ) en is goed op gewicht.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:56

Wilawander schreef:
Dat is al heel lang een fabeltje en is een aangeleerde gewoonte.

Toch raar dan dat onze hond spontaan stopte met paardenmest eten sinds we overgingen op KVV.

Smuldier is het ''budgetmerk'' onder de KVV, maar onze hond doet het er prima op. Brokken at ze ook met smaak op maar dit vind ze echt heerlijk.
1 drol per dag, gewoon klein. :+ Je ziet soms drollen voorbij komen die groter zijn en dan van een kleinere hond zijn :')
Pakje is 60 a 70 cent, verkrijgbaar bij diverse supermarkten(o.a. Coop, C1000, Jumbo en nog meer).
Wij geven 2 pakjes per dag: ze is een Duitse Herder en weegt rond de 33kilo. Meer hoeft ze niet te hebben.

Als ik zelf een hond neem zal ik ook weer voor kvv kiezen, in mijn ogen kan brok daar echt niet tegenop. De brokken die wel daadwerkelijk hoge kwaliteit hebben(dus: weinig graan, veel 'vlees') zijn direct behoorlijk aan de prijs. Royal Canin ed. vallen daar niet onder, die merken zijn bijv. orijen, acana etc.. verkrijgbaar bij zooplus.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 10:18

De katten krijgen bij mij Bozita, ben hier erg tevreden van en toen onze hond Galia kwam een zak bozita (voor honden) besteld. Zij moest er niets van hebben.
In het weekend was ik bij mijn ouders, hond (Zahra) daar krijgt Europremium en Galia stond ineens mee te eten. Snel een zak Europremium gaan halen. Galia eet het wel, maar het is niet van harte. Ondertussen zijn we aan het mengen met Hill's en de Hill'sbrokken gaan vlotter naar binnen dan de Europremium.
Ondertussen heeft ze ook last van de anaalklieren gehad. Dierenarts zei om ze even op Hill's te houden om aan te kijken of ze er terug last van zou hebben. Als ze het hier goed op doet blijft ze dit krijgen, anders ga ik weer eens kijken naar een ander voer aangezien in Hill's ook best veel granen inzitten.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:13

Wij BARF'en met de honden. Goedkoper dan de brok die in mijn ogen het beste is (Orijen) (gemiddeld zo'n 3 euro per kg tegenover 5,55 per kg Orijen), perfect aan te passen aan de behoeften van de hond, ongeveer 1 ons ontlasting per kilo voeding, honden die altijd staan te springen om hun eten, honden met een droge bespiering, schoon gebit...

In de overstap van brok naar BARF hebben we KVV gevoerd, Barf Tinlo menu. Ook daar waren we zeer tevreden over.

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:18

Wij voeren fokker lam en rijst aan onze dobermann
Die heeft een voedselallergie en kan alleen dit voer hebben
Anders komt alles er weer uit of krijgt ze heel erg roos en een doffe vacht.
We zijn erg blij met deze brokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:21

Onze hond krijgt 'taste of the wild' brokken, omdat het een hoog percentage vlees heeft en geen granen.
Verschil met standaard supermarktbrok is groot, hondje zit veel beter in zijn vel, laat minder haar los en vind de brok ook veel lekkerder.
Zelf zou ik gezien dit verschil wel over willen op KVV, maar mij ouders helaas niet.

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:29

Zijn er hier ook mensen die Specific voeren? Ik voer dit aan mij cocker spaniel op advies van de dierenarts. Ze doet het er goed op, maar het is wel schreeuwend duur.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:39

Mijn hond krijgt Dommelsche watermolen brokken, die haal ik bij AVO ( Anton van Ommen )
Zij doet het daar goed op, stinkt niet, vind het lekker, zit ook veel vlees in, drollen zijn stukken beter en minder als haar vorige voer, zij zit nu zo'n 2 jaar op dit voer.
prijs is zo'n €21,-, 15 kilo zit erin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:40

JoCo schreef:
Na door de bomen het bos niet meer te zien, wie kan mij zeggen welke merken nu eigenlijk kwaliteitsmerken zijn qua hondenvoer?
- zowel brok als vers
- welk verschil merk je bij je hond (geur, poep, ...)
- prijskaartje
- hoe bvb droge brok 'aantrekkelijker' maken als hond het niet lust

Met vers kun je eigenlijk al bijna niet "mis" gaan. Als je 't vergelijkt met de grote hondenbrokmerken.
Maar er zit nog steeds wel kwaliteitsverschil in. Het goedkoopste smuldier, is nou niet echt topkwaliteit te noemen. Maar toch al veel beter dan het (slechts 4%) "vlees" dat in bijv. Pedigree geperst wordt.

Dus ga je op vers, dan hoef je op zich niet super kritisch op verpakkingen te kijken. Je zit daarmee gewoon al snel goed.

Bij brok is dat een totaal ander verhaal, omdat er zulke uiteenlopende kwaliteiten te verkrijgen zijn dat er brokken bij zijn die eigenlijk helemaal niet geschikt zijn als hondenvoer tot brok die prima geschikt zijn en zelfs goed van kwaliteit zijn.

Het belangrijkste om naar te kijken is de "eerlijkheid" van het etiket.
Dat is een goede manier om te zien hoe goed de brok is en wat er in zit.

Als men "vaag" is over wat er in zit, zou ik er ver bij weg blijven.
Is men heel specifiek, dan is dat vaak een indicatie dat het goed spul is.

Voorbeeldje:

1 Hondenbrok in de smaak "Lam"

Ingrediënten: Graan- en bijproducten, Vlees en Dierlijke bijproducten (Min. 4%), Plantaardige bijproducten, (etc.)

(en dan zit er dus maar 4% vlees in. Je weet niet wat voor vlees, welk vlees (orgaan, spier, etc.))

2 Hondenbrok "Lam en rijst"

Gemalen maïs, lamsmeel (tenminste 26% lam), sojabonenmeel, dierlijke vetten, maïsgluten, rijst (tenminste 4% rijst), proteïnehydrolysaat, (etc.)

(al wat meer vlees, maar "lamsmeel" is niet hoogwaardig. En waarom heet het "lam en rijst" en niet "mais en rijst".. Er zit immers voornamelijk maïs in en maar 26% lam en maar 4% rijst!)

3 Hondenbrok "adult"

vers kippenvlees (25%), gedroogd kippenvlees (17%),gedroogd kalkoenvlees (7%), gesmoorde aardappelen, verse zalm (10%), haringmeel(7%), zoete aardappelen, erwten, vers kalkoenvlees (3%), verse eieren (3%), gevogeltelever (2%), verse witvis (2%), verse snoekbaars (2%), door de zon gedroogde alfalfa, erwtenvezel, kippenvet, witlofwortel, zeegras, pompoen, (etc.)

(Heel duidelijk wat er precies in zit!)

Van deze 3 broksoorten (die echt bestaan... dit zijn Pedigree, Hills en Orijen op een rijtje) zou ik de eerste absoluut laten staan.
De 2e is al wat beter, maar niet super hoogwaardig. En de 3e ziet er een stuk beter uit. Dat is een kwaliteitsbrok.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:52

Ik dacht al dat de 2e mij bekend voor kwam :+

Omdat er maïs in zit wil ik ze graag op andere brokken. Maar deze (Hill's) vind ze lekker en doet ze het best goed op. Daarom dat ik nog aan het twijfelen ben.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:54

ik barf (zelf samenstellen) en dat is voor mij echt top kwaliteit! hiervoor kvv gegeven en daarvoor ook brokken van allerlei merken maar altijd had ik wel iets waarvan ik dacht het kan beter (geen ernstige problemen hoor) maar van brok naar kvv werd de ontlasting al minder en ook de tanden werden witter. en van kvv naar barf echt helemaal top, spierwitte tanden, weinig ontlasting, absoluut niet! stinken en krijg daar zelfs ook vaak complimenten over van mensen die hier komen want vaak ruik je je eigen honden toch niet ;) verharen gaat netjes, en een top weerstand
en ja ik zal vast weer antwoorden krijgen maar ja mijn honden hebben ook witte tanden, ook geen stinkende vacht etc. en staan op brok.. ja zo dacht ik eerst ook toen de een nog op brok stond, maar met overstap zie ik pas echt verschil :)

qua brok was er voor mij niet 1 merk wat er direkt uit sprong qua kwaliteit

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:58

Ik voer de ene nu pro-plan en de andere staat op farmfood.
Over beide zeer tevreden!

ik las wat over caro croc.
Wij verkopen veel caro croc en maar een enkeling die er niet goed op gaat.
Echter is het zo goedkoop omdat het zo vol zit met graan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:14

essiesilly schreef:
ook geen stinkende vacht etc.

Zo, dat merk ik inderdaad ook.

Toen ons herplaatsertje hier aan kwam, had hij z'n hele leven op slechte kwaliteit brok gestaan.
Oh, wat stonk zijn vacht.. Wat zag hij er ook slecht uit (nauwelijks spier opbouw en heel ingevallen).

Direct gestopt met z'n brok en betere kwaliteit gaan voeren.
Hij stinkt niet meer, en hij is veel meer "hond" geworden. Niet meer zo'n ingevallen fragiel hondje.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:19

Froukje1993 schreef:
Voer de kat hier Orijen, en als het aan mij had gelegen de honden ook. Gebaseerd op vers vlees maar dan in brok vorm, zonder tarwe of granen.
Ontlasting ed. is gelijk een stuk beter geworden doordat alles verteerd kan worden.

Qua prijs wel wat duurder dan andere merken, maar in verhouding hoef je er ook weer minder van te voeren.

Ik heb mijn katten al 20 jaar op Hills, maar mijn drie Chi's wel op Orijen. Ik ben er heel tevreden over, is alleen soms wat moeilijk te krijgen.
Ben overgestapt toen een van mijn Chi's een maag/darmonsteking had. Ze kreeg toen 'speciaal' voer van de da, maar toen ik ging kijken wat erin zat kwam ik nogal wat 'schroot' tegen wat mijns inziens niet in hondenvoer hoort.
Ben op zoek gegaan naar voer zonder granen en 'schroot' en kwam toen bij de Orijen uit. Mijn hondjes doen het er prima op.