Handige tips gevraagd voor een kat met een gebroken poot?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Handige tips gevraagd voor een kat met een gebroken poot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 14:18

Hoi,

Beetje rare vraag, maar onze kat heeft vorige week zijn pootje gebroken en zijn leven als invalide kat gaat hem nog niet zo goed af.. Daarom vroeg ik me af of er misschien mensen zijn met ervaring met een kat met een gipsen pootje en hoe gingen jullie daarmee om?
Onze kat heeft zijn achterpoot gebroken en het gips is er al twee keer afgegaan. Hij zit opgesloten in een bijna lege kamer, er staat alleen een bed en een bank omdat we die anders nergens kunnen laten. Hij kan hier niet op springen. Verder heeft hij wat matjes en mandjes op de grond om in te liggen en een hele lage kattenbak.
Maar hij krijgt zich dus steeds uit het gips gewerkt, en we hebben geen idee hoe.. Hij zat eerst ingepakt t/m zijn buikje, nu het gips er weer af is gegaan zit het ook nog voor om zijn borst langs, dus hij is volledig ingepakt. Alleen een hoofdje, staart en drie pootjes steken er nog uit.
We kijken zovaak mogelijk bij hem de hele dag door, maar we moeten ook wel eens naar school of werken..
Hij heeft ook heel veel moeite met naar de kattenbak gaan, als hij er is moet hij zich erin laten vallen om zijn poot erbij te krijgen, en dan blijft hij liggen terwijl hij zijn behoeftes doet.. En daarna blijft hij er gerust in half uur in liggen tot hij weer moet verzamelt heeft om eruit te gaan.. Dus alles, incl hijzelf, is vreselijk vies. Hij kan zichzelf ook niet goed schoonmaken, want hij kan er niet bij. En het verband wordt ook heel vies.

Dus als iemand een gouden tip heeft over hoe wij de kat schoon kunnen maken (hij wordt heeeeel boos als je aan hem zit), of hij beter naar de kattenbak kan, of hoe we kunnen zorgen dat het gips er niet meer af gaat, of wat dan ook... Ik hoor het héél graag!!

Nessa

Re: Handige tips gevraagd voor een kat met een gebroken poot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:10

ik denk dat een kamer te groot is. Hij krijgt teveel ruimte.
Hoe zielig ook, ik denk dat je hem echt op moet sluiten in een bench.
Echt een paar weken hokrust.
Andere mogelijkheid is het pootje laten zetten met een pin, dat is wel duurder uiteraard.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:33

Ja bench! Onze kat heeft een auto ongeluk gehad en daardoor zijn haar bekken gebroken. Ze heeft 6 weken in de bench gezeten, ze hing er soms op de kop in omdat ze niet wist hoe ze het hebben moest, was toen ook nog maar een jaar oud. Maar het heeft wel geholpen :) Alles is geheeld, en ze kan alles weer.

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:37

Monster_tos schreef:
Ja bench! Onze kat heeft een auto ongeluk gehad en daardoor zijn haar bekken gebroken. Ze heeft 6 weken in de bench gezeten, ze hing er soms op de kop in omdat ze niet wist hoe ze het hebben moest, was toen ook nog maar een jaar oud. Maar het heeft wel geholpen :) Alles is geheeld, en ze kan alles weer.

Mijn kat had precies het zelfde! Ook aangereden en beide bekken gebroken, moest ook min 6 weken in een bench zitten. Het was en is een buitenkat en dat heb ik ook geweten ook ;) Maar goed, ook de mijne is weer genezen je ziet het alleen nog als hij rent dat zn pootje een beetje heen en weer gaat, maar hier heeft hij absoluut geen last van :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:41

Onze kat had zijn heup gebroken en hoefde niet in het gips (hij was geopereerd, kreeg krammen en had een flinke hechting)
Hij moest eigenlijk in een bench, maar wilde er alleen maar uit en nam totaal geen rust, krabben en klimmen, terwijl dat juist niet mocht.
Dus wij hebben hem juist in de kamer gelaten hetzelfde als jou, sliepen zelf ook in de kamer en hadden z'n eten en kattebak daar, zo was hij juist rustig.
Hij is ook weer helemaal goed genezen.
Hij kon wel beter uit de voeten als de jouwe, hoefde niet te liggen op de bak maar had uiteraard in het begin veel pijn met poepen.
Maar als jouwe wél rustig is in een bench zou ik dat zeker proberen!
Maar volgens mij lost dat de verdere problemen niet op, hij kan dan nog steeds niet goed op de bak en zijn gips kan evengoed los komen?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:44

Wij hadden trouwens als kattenbak een bakje me een hele lage rand in de bench staan, anders kom ze er ook niet inkomen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:18

je kan ook een hele grote bak pakken waar hij zo in kan lopen en vanachter in die bak grit doen. Dan hoeft hij al niet te klimmen. Als hij toch zoveel ruimte heeft dan maar handig gebruik van maken denk ik zo.Dus bijv. een bak pakken en 1 kant van die bak weg halen zodat dit gelijk vloers is en dan een hele lange bak pakken en de laatste helft bijv. grit in doen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:33

Of gewoon wat kranten met wat grit erop, als je dagelijks even opruimt hoeft hij helemaal niet over een randje.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:36

idd, die kattenbak weghalen, beestje moet zich forceren om erin te gaan, ligt dan in zijn eigen vuil. zou voor minder je gips proberen af te doen :D
(stiekem zou ik wel eens een foto willen zien ...)
kranten met wat grit erop (of zon speciale puppytrainer doeken met wat grit erop zullen ook voldoende zijn)
kamer zou ik ook kleiner maken, ofwel een bench, ofwel een deel afzetten?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:38

Ik heb al zo vreselijk veel ellende met gips en spalken gezien bij katten en kleine hondjes.

Behalve dat je kat zich vreselijk ellendig voelt met al die toestanden aan zijn lijf, is gips (ofwel een spalk) echt heel gevaarlijk.
Hij werkt zich niet voor niks uit het gips, grote kans dat het niet lekker zit.
Ik heb bij slecht zittende spalken zelfs afgerotte pootjes gezien, die dus uiteindelijk geamputeerd moest worden.

- Hoe vaak wordt het gips gewisseld?

katten die geopereerd worden en een staalplaatje (en of pen) krijgen lopen de dag erna alweer prima door het huis.
Tis misschien toch het overwegen waard.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 00:18

Ik zal dan toch maar eens een bench proberen, bedankt voor de tip! Jammer dat de dierenarts dat niet eerder heeft gezegd dat zo,n pen ook mogelijk is. Anders had ik het wel geweten.. probleem is een beetje, we hebben nu rond de 500€ uitgegeven aan het gips.. het is ook een keer op zegmaar. Om nu nog een pen erin te laten zetten.. maar het is inderdaad het overwegen waard als het gips er weeeer afgaat..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:22

probeer je kat op de bak te helpen.
hou hem omhoog. erin moeten liggen is verschrikkelijk voor zo 'n schoon dier als een kat :(
als je er bent, zet m ff op de bak, en hou hem omhoog.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:49

Niet tegn jou hoor, maar ik begrijp nooit zo goed waarom da's het geklooi met gips zo graag aangaan.
Ik bwdoel, bwhalve dat het goedkopee is.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:50

wat gedronken, paintlinger ?? :+

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 10:18

Lol nee,ant oefenen via mobiel

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 11:45

Nee vast houden op de bak gaat echt niet. Dan gaat hij er meteen weer uit en raakt gestresst. Hij wil het echt zelf doen. Ik ga proberen met een krantje met wat grind erop zoals hierboven werd gezegd :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 11:53

geen foto van je ingepakte kat ( leedvermaak?)
ben wel benieuwd hoe dat nu uitziet

Beterschap en succes met het rustig houden van he kat de komende weken

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:30

TS: Hoe vaak wordt het gips gewisseld?
Dat moet namelijk echt regelmatig, de kans is groot dat het knelt of smet........met alle enorme gevolgen van dien...

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 18:05

Zal straks even kijken voor een foto :) gips is tot nu toe in anderhalve week 3 x vernieuwd omdat het er steeds afgaat dus tot nu toe hoeven we daar niet bang voor te zijn. Knellen zal het niet doen want anders zal het gips er niet steeds afgaan. en smetten kan toch niet als er geen vuil Bij kan komen? Ik neem aan dat DA wel weet wat ze doen?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:10

Ja het kan zeker wel gaan smetten en helemaal stukgaan als het pootje een beetje knel komt onder het gips.
Ik heb hele afgestorven pootjes gezien waavan het bot al aan het ontkalken was.

Men neem altijd aan dat de DA het wel zal weten.
Maar zoals ik al zei: Hier in de kliniek (2e lijns kliniek) al zoveel ellende gezien van gipsen en spalken......

ik zeg altijd maar zo:"Wanneer het dier zelf zijn verband afhaald heeft hij in 99% van de gevallen gelijk! Dan is er iets mis onder het verband".
Ze halen het er niet af om het baasje of de dierenarts te pesten.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 18:57

Natuurlijk haalt hij gips er niet af om mij te pesten.. Hij heeft er zeker wel last van omdat hij zijn poot niet normaal neer kan zetten enzo, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat het afsterft. Tijger laat gelukkig altijd heel snel merken als hij pijn heeft en ik mag gewoon aan zijn poot zitten. Dus ik denk dat dat wel meevalt (tot nu toe!), maar we letten heel goed op hem!

Vannochtend heb ik mijn eigen dierenarts nog eens gebeld om de opties te bespreken. Maar zij is absoluut niet duidelijk en lijkt zelf ook niet meer te weten wat ze moet. De kans op volledig herstel (mooi aan elkaar groeien van het bot) lijkt ze al opgegeven te hebben en ze gaf mij als opties: of aanklooien met het gips op deze manier, of er plaatjes in laten zetten, maar ook dan moet er nog gips omheen om het volledig te laten genezen. Wat hierboven geoppert werd van pen in laten zetten en een dag later kan hij weer lopen, dat kende ze niet.
Ik ga morgen een andere dierenarts bellen om te vragen of ik daar voor 2nd opinion langs kan komen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 19:19

Foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:42

oooh, ocharme, tzoetje :D

ik ben benieuwd wat de tweede opinie zegt. eerlijk is eerlijk, het pinnetje en dag erop terug op de been kende ik ook nog niet, maar technieken veranderen zo vlug ...

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 20:14

Ja, hij is zielig he :( Het doet mij ook pijn om hem zo te zien..
Ik hoop echt dat een andere dierenarts iets beters weet.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 07:43

Dat is hier hier normaal hoor, dat ze geopereerd worden en de volgende dag alweer behoorlijk goed lopen!(2e lijns kliniek).
Welk bot is er precies gebroken? Ik denk dat in dit geval een externe fixatuur de oplossing zal zijn.
Dan komen er kleine pennetjes in het bot die met een stang aan de buitenzijde met elkaar verbonden worden en zo tot een sterk geheel worden gemaakt.