Vechtende katten, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Vechtende katten, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 13:18

Ik heb hier twee ex-katers zitten, waarvan de ene de andere op het moment het leven behoorlijk zuur maakt.
Ik heb ze van jongs af aan, ze zijn altijd samen geweest (zijn broertjes) en kunnen ook erg slecht zonder elkaar.

Toen ze nog heel erg jong waren pakte kat A altijd kat B, tot het punt dat ik zover was om 1 van de twee weg te doen. Omdat ze toen net gecastreerd waren, heeft de DA kat A toen nog een injectie met een of ander spul gegeven, om het effect van de castratie wat te versterken. Voor zover ik me kan herinneren is het daarna beter geworden, al bleef kat A kat B geregeld het huis doorjagen, maar gewoon minder extreem.

Toen de katten 3 jaar oud waren, heeft kat B een ongeluk gehad. Week bij de dierenarts gezeten en ook daarna vaak op bezoek bij de DA. Dat was het échte omslagpunt, omdat kat A bang was van het dierenartsluchtje van kat B. Probleem opgelost.

Maar nu, 8 jaar verder, is het kat B die continu achter kat A aangaat. Meerdere keren per dag word kat A gewoon achterna gezeten. Meestal laat hij zich wegjagen, met als gevolg dat hij gewoon het hele huis doorgejaagd word. Soms word hij boos en slaat terug, maar de gevechten die dan ontstaan zijn niet grappig. Ik heb al twee keer met kat A bij de DA gezeten om een wondje te hechten en van de week vond ik wéér bloed. Gelukkig bleek het dit keer 'enkel' een miniscuul wondje aan zijn oor te zijn, maar inmiddels is de maat voor mij wel behoorlijk vol. Overigens weet ik van alle drie de keren niet 100% zeker of zijn broer het gedaan heeft, voor hetzelfde geld is hij stiekem buiten aan het vechten geweest.

Ze hebben meer dan voldoende ligplekken, ook hogere, en kunnen elkaar rustig ontwijken. Er zit een kattenluikje in de deur, zodat ze vrij naar binnen en naar buiten kunnen. Ik heb al Feliway geprobeert, maar die zit er nu al twee weken in en tot nu toe dus geen effect.

De dierenarts heeft beide katten voor de zekerheid nagekeken, maar kan niks vinden. Kat B wekt niet de indruk pijn te hebben of zich anderzins ongemakkelijk te voelen. Kat A is inmiddels behoorlijk gestresst. Ik zit er werkelijk waar over te denken ze uit elkaar te gaan halen, maar heb zelf niet de mogelijkheid om ze gescheiden te houden. Dat betekend dat één van de twee weg zou moeten..... Allereerst zou ik dat zelf verschrikkelijk vinden, ik heb ze inmiddels 11 jaar, maar daarnaast vrees ik voor het leven van kat B. In het verleden is kat A een paar keer weg geweest, en alle keren is kat B gestopt met eten. De eerste dagen wou hij nog lekkere hapjes, maar na dag 4 at hij helemaal niet meer..... Ik ben destijds echt bang geweest beide katten in 1 keer kwijt te raken.

Al met al hoop ik dat iemand hier tips heeft. Moet ik me er mee gaan bemoeien, ingrijpen? Tot nu toe heb ik het altijd genegeerd en het ze zelf uit laten zoeken, ook omdat ik er natuurlijk niet altijd bij ben. Zijn er andere dingen die ik kan proberen? Is het de tijd van het jaar en moet ik het gewoon nog even aankijken?

Daihyo

Re: Vechtende katten, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:08

Heb je al eens Feliway geprobeerd?
Ik heb er zelf geen ervaring mee, mijn katten doen het goed. Maar hoor er goede dingen over.
Al is dat vaak wel bij katten die niet zo lang bij elkaar zitten als de jouwe.

Heb je de ruimte om ze in huis even apart te zetten? Dan kun je er eens over denken om ze uit elkaar te halen als je niet thuis bent en wanneer je er bij bent, ze weer samen zetten.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 14:13

Feliway staat al twee weken aan, maar helaas. Apart zetten gaat helaas niet lukken.....

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:18

Ik heb 2 dames, die stoeien vaak maar soms is het zo heftig dat het uit loopt tot vechten en nu voortaan bemoei ik er ook mee als ze gaan vechten. Een stemhulp is het al genoeg.

Soms zet ik ze beiden buiten als ze elkaar erg irriteren, dan gaan ze ieders op eigen pad en dan heb ik daarna geen last van.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:19

Ergens een grote bench op de kop tikken, klein kattebakje erin en daar een aantal uren per dag de jagende kat in doen, zo hebben ze alletwee een paar uur rust. Wat je ook kunt proberen is een soort druppels(naam even kwijt). Die ruiken naar iets wat ze erg lekker vinden, ik heb het gebruikt om een oude, gevonden kat naar de kattebak te lokken. CattyHome oid, druppel in de nek van de kat die opgejaagt word, misschien helpt het.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:22

Kattekruid?