kat met jeuk en wondjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mariposa11

kat met jeuk en wondjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 23:03

hoi bokkers,

Ik heb een kat waarbij ze altijd gezegd hebben dat ze voedelallergie heeft. Dus kat vanaf het begin (ze was 2 toen ik dr uit het asiel haalde) op ZD voer van hills gezet. Na een paar maanden over gezet naar gewoon voer, wat anderhalf jaar goed gegaan is. Daarna begon ze met kleine ontstekingen in de huid en is ze weer terug gegaan naar ZD voer en een spuit tegen de jeuk. Anderhalf jaar ging dit goed en nu reageert ze ook weer op de ZD brokken van de DA.
Daar maar mee gestopt, want het is hartstikke duur en ze reageert er niet meer op. Ik ben gaan kijken naar graanvrij, biologisch voer, de eerste paar dagen meteen effect, maar daarna weer mis. Ze kan steeds maar een paar dagen tegen een bepaalt soort voer en daarna zit ze meteen weer vol met korstjes en de bijbehorende jeuk.
De jeuk en korstjes zitten vooral rond de staart aanzet en tot halverwege dr rug en wat plekjes achter dr oren. Ik gebruikte quistelspray voor de jeuk, maar ook dat werkt niet meer. Ik wil er geen prednison of cortisonen spuit in laten zetten, daar schieten we niks mee op en het komt net zo hard weer terug.

Nat voer/vlees eet ze absoluut niet, zelfs nog geen visje. Ze wil alleen maar brok ander niks. En om dan maar niks te geven kan niet, want als ze een tijdje met een lege maag loopt en ze krijgt dan eten dan gaat ze braken.

De enige optie van de DA is nu een uitgebreid bloedonderzoek, dit gaat me een paar honderd euro kosten en dat heb ik nu even niet (wisseling van baan, minder salaris, maar dat is gelukkig maar tijdelijk en een hoop kosten aan paardlief gehad)

Ze is te dik, maar ik krijg ze niet terug op gewicht, ik voer niet veel (mn andere katten zijn heel netjes op gewicht), ze jaagt niemand weg met eten en ze eet ook niet alles meteen op. Ze zeurt ook niet om eten.

Iemand die het herkent of een tip heeft voor een bepaalt merk voer waar ik misschien niet aan gedacht heb, of iets tegen de jeuk om te smeren? Het liefste iets natuurlijks ;)

Oh ja, ik voer nu bewust 2x per dag verschillende brokken om die opbouw tegen de allergie tegen te gaan.. Stress heeft ze niet meer, er waren wat wisselingen in de samenstelling van de katten maar dat is sinds een jaar helemaal stabiel en met 3 doen ze het goed..

edit, ze heeft ook homeopatische druppels gehad (weet zo uit mijn hoofd niet meer wat) en ook dat heeft niet geholpen :(

BigOne

Re: kat met jeuk en wondjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:08

Vlooienallergie, herken het van onze kat. Eén beet is genoeg en door de hoge temperaturen zijn er helaas nog steeds vlooien en bestrijdingsmiddelen helpen pas als je kat gebeten is, kat goed wassen en dan middel erop helpt soms, quistelshampoo is hier ook goed voor te gebruiken.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 23:13

Ze is laatst wel goed ontvlooit, blijven ze zo lang last houden van een beet? Ik zal eens gaan kijken naar quistelshampoo en naar iemand die het aandurft om haar mee in bad te doen ;) dank je voor de tip :)

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:14

klinkt mij ook als vlooien allergie in de oren
heb ook een kat met dit probleem
heb van de dierenarts advantage gekregen en als ik dit met de juiste regelmaat gebruik heeft hij er geen last van

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 23:26

en de reactie met het voer? Met "nieuw" voer gaat het een paar dagen beter, minder jeuk korstjes die weg trekken.. OF zou het een combi kunnen zijn? Ik heb dr laatst ontvlooit met beaphar en daarna nog een keer met bolfo gold, maar dat vond ik echt waardeloos. (ze hebben laatst vlooien gehad, maar de jeuk en korstjes speelt al jaren..)
Advantage werkt dus wel goed? Dan ga ik dat eens halen en proberen :) hoe vaak doe je dat dan? (tis en blijft troep natuurlijk, dus ik doe het het liefste zo min mogelijk) maar wat moet dat moet natuurlijk!! zeker als het haar gaat helpen.. Dank je!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:31

bolfo gold = advantage alleen de ene is de dierenwinkel variant de andere de dierenarts variant.

Kat verdacht van allergieen altijd optimaal preventief ontvlooien (en huisgenoot katten / honden ook).

2 soorten voer op een dag heeft geen zin in geval van allergie, gaan namelijk om een voedingsmiddel in het voer.
Of je dat nou 1 x per dag, 1 x per week of 2 x per dag voert, allergie komt net zo hard naar boven.
Voedingsmiddel wat het probleem oplevert in geheel vermijden, stel je zou kat hebben die het goed doet
op ZD, maar 1 x per week jat ie een brokje van een andere kat, of krijgt stukje worst, dan ben je
vaak al zinloos aan het dieetvoeren.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:38

Heel bekend !
Ik heb een noor met dit probleem, en het zijn geen vlooien.
De mijne heb ik eindelijk na 1,5 jaar op normaal gewicht (van magere hein naar nette dame).

In het begin ben ik haar met regelmaat gaan wassen en dat hielp wel wat maar is geen oplossing vind ik.
Daarna heb ik haar geschoren (en wat daar onder weg kwam...... de tranen sprongen in mijn ogen).
Na een weekje gingen de korstjes weg en zijn lang weg gebleven, maar naarmate het haar terug komt komen ook de plekken terug.
Nu heb ik cortavance spray (soort van prednison spray) en ik spray recht op de plekjes waar het open ligt en ik moet heel eerlijk zeggen dat ze nu inmiddels nagenoeg weer schoon is.
Ik hoef ook alleen te sprayen wanneer er plekjes komen en dat vind ik wel fijn.
Van wat ik nu zie hoef ik de plekjes maar 2x te sprayen (1x per dag) voor resultaat.

Misschien dit eens overleggen met je da

Edit ik heb verschillende soorten voer ge probeert maar het maakt bij haar weinig verschil.
De periode dat ze kaal was en het beter ging had ik zo'n grote goedkope 15 kg zak van de tuinland :o .

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 23:42

Ja klopt, maar ik heb gemerkt dat ze minder snel reageer als ik veel afwissel.. Voer nu al een paar dagen hetzelfde en hup meteen nog meer jeuk..
Ik zal eens vragen bij de da, want bij de bolfo gold bleven de toen aanwezige vlooien gewoon leven.. Maar ik ga het iig wel doen..

Voor welk bestanddeel ze allergisch zou zijn weet ik dus niet, ik heb al zoveel merken en soorten geprobeerd, maar op alles reactie.. Van goedkoop tot duur.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 23:45

@rommulus ja geschoren heb ik haar ook, ze zag eruit, ze heeft een hele dikke onder vacht (ben er niet goed in haha) die spray zal ik ook eens naar vragen! Maar bij jou ook heb idee waar het nu eigenlijk vandaan kwam?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:46

UIteraard ook je huis behandelen tegen vlooien, vergeten erbij te zetten.

Wel vervelend hoor dat je kat zo'n jeuk blijft houden en dieet niet helpt.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 23:48

Ja omgevingsspray heb ik ook :) thanks allemaal voor het mee denken!!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:51

hoi die van mij heeft het ook en ik ontdekte toen ze whiskas snoepjes kreeg dat het meteen begon , nu word het langzaam rustig. Ze blijft wel kaal of iets harig maar zolang rustig is vind ik het wel best. Heb ook alles geprobeerd. is je kat verzekerd dat kan veel kosten schelen. die van mij krijgt nu onderhoudend blaasgruisvoer dat is zuur voer en daar zijn ze bij mij zeker ruim1 kilo van afgevallen gewoon door minder zout, nou schijnt 98 procent van de katten dit te hebben dus het kan nooit kwaad. bloedonderzoek kijken ze ook gelijk naar de organen en dat was voor mij een opluchting dat alles goed was.
bij mij toen het weer begon een pipet erin gestopt in haar nek en de ander ook en het is alweer rustiger aan het worden. Het kostte bij mij rond de 100euro. Dat het haar niet echt aangroeit ja helaas als ze maar zo weinig mogelijk last heeft

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:54

Mariposa11 schreef:
en de reactie met het voer? Met "nieuw" voer gaat het een paar dagen beter, minder jeuk korstjes die weg trekken.. OF zou het een combi kunnen zijn? Ik heb dr laatst ontvlooit met beaphar en daarna nog een keer met bolfo gold, maar dat vond ik echt waardeloos. (ze hebben laatst vlooien gehad, maar de jeuk en korstjes speelt al jaren..)
Advantage werkt dus wel goed? Dan ga ik dat eens halen en proberen :) hoe vaak doe je dat dan? (tis en blijft troep natuurlijk, dus ik doe het het liefste zo min mogelijk) maar wat moet dat moet natuurlijk!! zeker als het haar gaat helpen.. Dank je!

adventage heb ik ook goede ervaringen mee heb nu ook bolvo gold en dat gaat volgens mij goed maar ze hebben hier bijna niks

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:56

:D ik was heel blij dat mijn moeder dr heeft geschoren, die heeft het in het verleden vaker gedaan :+
Maar idd de schade die er onder weg kwam werd ik niet vrolijk van.

Nee geen idee waar het vandaan komt, da gaf mij ook dezelfde keus als de jouwe jou gegeven heeft, testen.
Ik kreeg er geen zekerheid door dus ik vond het dure onderzoek niet opwegen tegen het proberen van alternatieven.
Probleem van mijn noor is dat ze al een redelijke geschiedenis heeft 4 nestjes en wij zijn eigenaar nummer 6.
Helaas heeft ze meer problemen waar ze mee loopt als verwaarloosde traanbuis infectie (waardoor de traanbuis dicht zit dus altijd een vies oog).
Vermoedelijk HCM.
Gewicht waar we tegen vechten om dat op peil te houden.
De vacht die dramatisch was.
Belachelijk veel haarballen (eigenaren hiervoor klaagden over zeker minimaal 3 ballen per dag).
Ontlasting die niet altijd mee wil werken.
En dan zwijg ik over alles tussen dr oortjes.

Gelukkig is 9 van de 10 problemen nu zo goed als opgelost en staan er nog een paar op de wachtlijst voor als ze een keer onder het mes moet.

Maw hier ben ik al blij met ieder vooruit gang, dus deze spray is voor nu een geschenk uit de hemel.
Nu ze weet dat het haar helpt laat ze zich ook gewillig behandelen.

Edit vlooien word hier alles tegelijk gedaan (incl hond van mijn ouders ivm her besmetting)
Ik pak vaak combinatie pipetten die gelijk ook voor de omgeving werken, heb hier zelden tot nooit vlooien.
Laatste keer dat ik een vlo heb ontdekt was begin van de zomer.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 16:48

ach arm beestje dan, die heeft al veel mee gemaakt dan voor ze bij jou kwam.. Fijn dat je al zoveel hebt kunnen oplossen voor dr! Die van mij was gelukkig wel makkelijk met scheren, maar ze liep voor schandaal haha maar idd wel vol met wondjes en korstjes. Ik ga van de week eens vragen bij de DA voor die spray :) En nog maals scheren..

Franka, hier hadden ze het voor een compleet bloedonderzoek, met uitgebreide testen voor alle organen over iets meer dan 100 euro.. Ik wil het wel laten doen, maar dan moet ik eerst even een diploma halen en meer gaan verdienen ben ik bang..
Brokjes voor blaasgruis, zou dat ook werken op de nieren? Ik zal ook daar eens naar gaan kijken om te proberen :) meestal gaat 1 zak voer nog goed en koop je een tweede dan gaat het weer mis. (als het al niet mis gegaan is bij de eerste zak ;))

Ben blij met alle tips :)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 20:59

3 december komt er iemand die in het laatste jaar natuurgeneeskunde voor dieren zit eens kijken naar Luna. Kan iig geen kwaad dat er weer eens iemand met een frisse kijk naar haar komt kijken..