HELP, ten einde raad, mijn hond eet zijn eigen drollen op!!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

HELP, ten einde raad, mijn hond eet zijn eigen drollen op!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 19:11

Ik heb 3 honden, een cocker, een cavalierke en een chiuaua. Nu heeft deze laatste de werkelijk AFSCHUWELIJKE gewoonte
om zowel zijn eigen drollen, als deze van mijn 2 andere honden op te vreten :r :r :r !!!

Werkelijk walgelijk vind ik dit, als ik naar mijn hondje kijk dan denk ik onmiddellijk daaraan |o ! Heeft er iemand soms een idee
hoe dit komt, en hoe ik dit in hemelsnaam kan afleren?!

De chiuaua is nu 1 jaar oud, en ik heb hem een half jaar. Al vanaf dag 1 doet hij dit. Hij is eigenlijk een hele slechte eter, maar
deze lekkernij gaat naar binnen als een heerlijk stuk worst :( ! Hij brengt de drollen zelfs mee naar binnen via het hondenluikje,
om lekker warm binnen verder te smikkelen!!
Ben al bij de DA geweest, maar volgens deze mankeert het hondje niets, heeft geen tekorten en is dit een "gewoonte". Hij heeft me toen een dure pot
zeewier verkocht, want "als ik dit onder de honden hun eten zou mengen, smaken de keutels zo vies dat hij het niet meer zou doen".
Zo gezegd zo gedaan, maar de hond vrat met evenveel smaak verder!!!

Probleem is dat ik fulltime werk, overdag zitten mijn hondjes in een verwarmde berging, en kunnen via een hondenluikje op de binnenkoer,
en naar het weiland van de paarden. Ik kan dus niet voortdurend op de hond letten om hem dit te verbieden.
Tegenwoordig kom ik dus thuis en vind in de hondenmanden welriekende restjes (mijn maag draait alweer).

Wie o wie weet hier de oorzaak van, of heeft een tip om de hond dit te ontmoedigen/af te leren???

Borisje

Re: HELP, ten einde raad, mijn hond eet zijn eigen drollen op!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:13

Wat krijgt hij te eten? Hij heeft duidelijk een tekort, dieren doen dit niet zomaar. :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:14

Wat voor voer krijgt je Chi en de andere honden?
Wat voor eet patroon hebben de honden, dus wanneer en hoeveel eet je chi?

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:14

Inderdaad een tekort van iets, dit heeft altijd een achterliggende reden.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:15

Of je hond denkt dat hij een magische eet-maak-machine is. Dan zou je toch met hem on de tafel moeten hierover.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 19:28

O bah bah bah Benfan, een EET-BRAAK-MACHINE bedoel je dan toch wel!

Wat betreft dat tekort: volgens mijn DA eten jonge pupjes vaak hun eigen keutels op, omdat er nog veel onverteerde materie in zou zitten. Zo kweken ze helaas een gewoonte. Deze pup is via via bij mij terecht gekomen toen hij al 6 maanden was, en doodziek (parvo-virus). Enfin, hij zat naar het schijnt hiervoor altijd in een kleine kennel, waar hij dus ook zijn behoefte in deed, samen met zijn broertje. Ik veronderstel dat hij daar deze gewoonte gekweekt heeft, want hij is nu onderzocht en heeft geen tekorten.
Verder is het ook een heel actief en levendig beestje, gelukkig.

Hij eet, net zoals de andere honden, 2 keer per dag: voerbakje op de grond en na een kwartiertje gaat het weg, het blijft dus niet voortdurend staan. Hij eet Pedigree puppy brokken, met hieronder een soeplepel Pedigree nat voer voor puppies. Ik weet dat Pedigree niet het beste voer op de markt is, maar dit eet hij tenminste. Hills of Royal Canin blijft onaangeroerd.
De andere 2 honden eten hondenbrokken van Aveve, gemengd met wat jus/vlees/groenten overschot van de tafel, en dit al 10 jaar.

Vers vlees heb ik nog niet geprobeerd, hier kan je in de plaatselijke dierenwinkel wel een soort diepvriesvlees van "Duck" kopen, maar dat stinkt zo afgrijselijk, echt ik kan het haast niet in het bakje doen, zo rot ruikt dat in mijn ogen.

De keutels van de honden zijn wel mooi vast btw...

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:34

Ik zou je inderdaad vers vlees aanraden. Heb in de praktijk bij 9 van de 10 gevallen gezien dat de honden die werden overgezet stopte met het poep eten, en alles wat op straat lag. :)
Worsten zijn wel het fijnste, ook heel makkelijk, die kun je vást ook ergens in de buurt krijgen!

Tymbalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:37

Was een keer zo'n opvoed programma op tv en daar was ook een hond die dat deed en bij hun was de oplossing om de hond ananas te geven en dan vinden ze de poep niet meer lekker.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:37

Kwa voer vroeg ik het om dat de meeste goedkoper segment brokken veel smaak en geurstoffen toevoegen, als jou hondje slecht eet maar de roedel genoten eten wel genoeg en gaan poepen blijft er aan de ontlasting veel smaak en geur van de brok zitten. Wat ik verwacht is dat jou chi naar het eten alsnog trek heeft en getrokken word door de heerlijk ruikende ontlasting.

Kwa vlees is duck nou niet de beste keuze net als rodi of haaksbarf, je kan dan beter voor een kwaliteits kvv gaan om te proberen is smuldier wellicht een voordelige optie te koop bij elke supermarkt in de vriezers neem wel enkel de compleet.
Kwa geur zou je dan kunnen kiezen of vlees of poep lucht :D

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:40

Ohh die van mij doet het ook zonu en dan. Maar dat was een broodfokhondje. En reken maar dat ze alles binnenkrijgt qua vitamines. Het is heel vervelend, kan wel overgaan touwens, dat het blijft zoals demijne is niet wat je vaak hoort. Ze doet het ook veel minder vaak dan vroeger. Ranzig hoor als je het ziet gebeuren.
Heb wel eens truukjes gehoord om wat door het voer te gooien, dacht ananas, dat zou helpen.Baat het niet dan schaadt het ook niet:)
Laatst bijgewerkt door leoenpat op 21-11-12 19:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Blazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:40

Dit probleem werd laatst ook behandeld bij Cesar Milan. Die hond liep overdag ook los in de tuin en hij heeft dat beest eraf gekregen. Misschien kan je die aflevering terug vinden??

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:41

Ja ik ben het eens over het verse voer, maar dan carnibest dat heeft betere kwaliteit dan duck of smuldier (verschil in de samenstelling). ook te krijgen bij de dierenspeciaalzaak. Zo'n klein hondje heeft niet zoveel nodig dus valt het qua kosten ook reuze mee! Wil je toch voor brokken gaan dan raad ik een granenvrije variant aan (Acana of Taste of the wild of Lukullus)

Bovendien zou ik het gedrag niet gaan bestraffen, soms is dit een aangeleerde vorm van aandacht vragen. Mijn hond heeft dit ook gedaan (daarna op kvv overgestapt) en elke keer als hij begon met zoeken of eten rende ik weg en wilde die met mij meerennen. Dan kreeg hij een beloning

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:42

Bij cesar milan gebruikten ze banaan trouwens;)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:44

Carnibest kan je inderdaad ook geven maar daar zit wel weer rijst en onverwerkte groenten in waar een hond niets mee doet dus enkel maagvulling.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 19:46

@Seven: is dat in België ook zo dat je andere merken vers vlees kunt kopen? Omdat bij mijn plaatselijke Aveve, enkel Duck verkocht wordt. In de supermarkten vind je dan weer het plaatselijke merk, Pedigree en Benefull qua brok. En inderdaad, er is mij verteld dat hier veel smaak- en geurstoffen inzitten (niet gezond) maar het beest wil geen kwaliteitsmerk (Hills), zelfs niet als ik het aantrekkelijk probeer te maken door bvb kippensoep erover te doen of een beetje vleesjus.
De honden eten om deze reden ook apart, anders zou de Chi niets krijgen met zijn getreuzel. Hij eet helaas ook nooit zijn kommetje leeg, dus trek heeft hij zeker nog (als hij een brok tegenkomt vd andere honden, vreet ie het meteen op, maar geef ik hem diezelfde brok in zijn kom, moet ie het niet hebben!)
Daarbovenop is zijn maagje snel overstuur, soms geef ik hem wat droge spaghettislierten of zo, en dan braakt hij vlug. Enkel zijn Pedigree gaat goed (en de keutels dan).

@Tymbalia: Ananas?! Nog nooit gehoord maar wil ik gerust proberen! Vers of uit blik? Is in ieder geval goedkoper dan dat peperdure zeewier, wat geen bal hielp!

@Borisje: euhhhh sorry nu kom ik waarschijnlijk heel erg dom over, maar welke worsten bedoel je dan? De gewone van bij de beenhouwer? En is dat dan niet ongezond voor hem? Want zijn maagje verdraagt niet veel helaas...

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 19:51

Dit is helaas ook een broodfokhondje hoor... beestje kon niet verkocht worden wegens Parvo-virus, en fokker wou het letterlijk "weggooien". Heb er via via van gehoord, hondje opgehaald en regelrecht naar kliniek gebracht, had weinig overlevingskans. Maar het was een vechtertje en na 8D was het gevaar geweken, gelukkig.
Banaan wil ik ook gerust proberen, net als ananas, maar dit zal toch geen kwaad kunnen hé?

Sorry maar de merken van voer, vers zowel als die granenvrije brokken, ik heb daar hier nog nooit van gehoord... in onze buurt ligt eigenlijk als dierenspeciaalzaak enkel Tom & Co en de Aveve. En die laatste heeft dan het meest uitgebreide gamma, heb ik al vaak bekeken, maar die merken waar jullie van spreken echt het zegt me totaal niets... maar zal op zoek gaan!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:51

Oh god daar komt de vers vlees "cure for all" weer voorbij.
Baarlijke nonsens, faeces eten is géén teken van een "tekort". Verleidelijke hypothese, maar getoetst en niet waar (wat zou er ook in zijn eigen stront kunnen zitten waar hij een tekort aan heeft?).
Hoogstwaarschijnlijk vind je chi het gewoon lekker, jammer maar helaas (ik zou zeggen helaas pindakaas, maar in dit verband, hm , yuk).
Ananas schijnt soms te werken, anders trainen met behulp van hoog waarde beloningen, succes.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 21-11-12 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:52

Ik heb een labrador die het ook doet. Hij eet niet zijn eigen poep maar wel van anderen. Bij het wandelen moet ik voortdurend opletten , want hij schrokt zo van alles naar binnen. Het is echt walgelijk. vooral als hij teveel gehad heeft en het in huis weer uitkotst. Hij is al 10 en heeft het altijd gedaan. Ook alles geprobeerd qua voeding en gedrag ed ,'dierarts enz. maar niks helpt. Volgens de 'verhalen doen heel veel labradors dit, maar chiuaua's dus ook.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:53

Alles wat jij over het voer doet is ook veel te zout voor honden, ik weet niet of je lotgering kan krijgen in belgie maar dat is ook een goede kvv.

Hij klinkt gevoelig kwa maagje, daarin zou een goede kvv ook kunnen helpen.

Ananas zou ik zeker niet zo geven veel te zoet en als hij al snel last van zn buik heeft kan hij ook de poep eten om de maagzuur tegen te gaan, dat is namelijk al half verteerd en voor zijn maagje veel beter te verteren.

De worsten die Boris bedoeld zijn de kvv worsten :D

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 19:59

Ach zo speciale worsten dus :-), ik zag mezelf al naar de beenhouwer trekken voor een chipolata haha. Tja ik vrees ook dat dit een gewoonte geworden is van de hond, niet dat ik de andere tips niet wil proberen hoor, ik zal eens op zoek gaan naar die merken waar jullie van spreken, baadt het niet dan schaadt het niet hé. Als ik een flinke scheut azijn over de keutels in kwestie kieper, maakt meneer er een grote boog rond :-), maar ja, ik ben er niet de hele dag! Zou kunnen proberen de honden 's morgens extra vroeg te voeren, in de hoop dat ze dan hun keutel in mijn bijzijn produceren, dan kan ik meteen ingrijpen...

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 21:14

Weet trouwens ook niet of het een echte Chi is, hij lijkt op een Gremlin van een 2tal kilo, maar kan wel als de beste ratten vangen :D

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:18

Een aantal drollen besmeren met sambal (Geen hele pot natuurlijk)? Onze hond vrat altijd de stront van de ander, en sinds we er een keer sambal op gesmeerd hebben loopt hij er met een boog omheen :')

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 21:28

O das ook wel een goeie tip, dank je wel!!! Alleen de gedachte dat ik dan zo heel kort bij een drol moet komen yak, nu neem ik de fles azijn en knijp er in :-), en opscheppen gebeurt met mijn mestboy

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:33

Mijn hond deed het wel eens, ik corrigeer haar door een waarschuwing te geven en dat gaat eigenlijk heel goed. Ik roep dan een duidelijke NEE en dan laat ze het wel uit d'r hoofd.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 21:57

Ja maar ben er helaas niet de hele dag... en zou onderhoudt hij toch die slechte gewoonte...