Demente kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Akshay

Demente kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 10:25

Tja, korte vraag. Kan dat?..

Sinds een aantal maanden hebben we hier last van een kat die het binnen doet. Zomaar opeens.
Hij plast binnen, poept binnen. Gewoon, net waar hij op dat moment is.

We hebben een aantal dingen geprobeerd en geprobeerd uit te sluiten.
*hij is bang voor de hond, dus de hond mag hem niet meer laten schrikken -> check, geen resultaat
*andere kattenbakvulling -> check, geen resultaat
*andere kattenbak (hadden met deksel, dus deksel eraf gehaald)->check, geen resultaat
*urine laten testen op afwijkingen ->check, alles goed

Katlief is inmiddels *telt* 13. En het enige wat we verder verzonnen kregen was dat hij zijn houvast kwijt was aan de andere kat, die in juli is ingeslapen op 18 jarige leeftijd.
Niet dat Dopje (tja :)) 13 jaar terug verzonnen ;) ) nu alleen is, want hij heeft al 10 jaar lang een vriendje, Teigje...

En nu blijkt, als noodgreep.. Dat als we hem 'smorgens op zijn kattenbak zetten, hij daar plast..
Als je 'm smiddags er nog eens opzet draait hij een mooie drol..

Zou hij gewoon te dement zijn om nog te snappen wat zijn achterkant doet?...
Volgens de dierenarts kan dat niet, maar het is het enige wat wij verzonnen krijgen nog..

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:23

Een kat kan wel degelijk dement zijn en niet meer weten waar de kattenbak voor was. Die van mij zat gerust op de balustrade van de trap en liet het dan lopen, langs de balustrade, langs de muren, zo de trap op :r

Na de verhuizing hebben we hem de garage gegeven, ik had op verschillende sites gelezen dat een demente kat gebaat was bij een kleine afgebakende ruimte. Dat werkte, hij leefde op en deed het weer op de kattenbak. Helemaal snappen deed hij de wereld niet meer en hij is een tijdje later vredig heen gegaan.

Akshay

Re: Demente kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 14:48

Deze kat leeft al in een kleine wereld.. Hij heeft een eigen kamer, en een kattenluik naar de buitenren. Naar buiten wil die niet :+
Maar de kleinere ruimte is het dus al. Niet dat hij 5 kamers verder loopt en denkt ''euuhh.. hoe zat deze wereld ook weer in elkaar?'' :=

Daarstraks op de kattenbak gezet, deed hij niks.
5 minuten later was het prijs :=

:\

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:39

Ik vrees voor je dat hij dit dan blijft doen. Mijn demente hondje is ook zo. Daar ga ik nu mee om als met een pup. Zodra hij wakker wordt naar buiten zetten maar dan nog komt het voor dat hij bij binnenkomst zijn behoefte gewoon in huis wil doen. Hij weet het allemaal gewoon niet meer. Net als sommige oude mensjes die dement zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:49

Kan wel idd, verder is alles uitgesloten? Kan ook zijn dat hij er gewoon geen controle meer over heeft, en het dus niet meer kan ophouden..
Kat van mijn moeder is ook dement, maar die is vooral 'vervelend', hij komt via de voordeur binnen, is dan hooguit 2 minuten binnen, wil dan via de achterdeur weer naar buiten en als het niet snel genoeg gaat dan loopt ie door de vensterbank naar de televisie en gaat daar op zitten, als hij naar buiten gaat loopt hij om naar de voordeur en staat daar dan te wachten tot de deur weer open gaat.. Dit kan hij zo een hele avond volhouden.. Hij vergeet ook dat hij eten gehad heeft en kan een hele tijd naar de muur zitten staren..
Een hele andere manier dus.. als jullie kat verder wel helder is lijkt het mij stug dat hij dement is..

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 16:33

Echt heel helder is hij nooit geweest.. 't is gewoon een grote lamme drol... hij ligt lekker tegen zijn maat aan te slapen. En hij mekkert als ie vindt dat ie honger heeft := :D

Ik weet niet wat we verder nog zouden moeten uitsluiten dees_daan? De dierenarts noemde verder ook niets waar we op konden/moesten testen?

Behalve dat ie er een bende van maakt en ervoor zorgt dat je met grote huiver het kamertje inloopt (wat ligt er :oo Hij zit vaak op een plank, boven de deur. Als ie daar alles laat lopen, tja dan drupt dat zo lekker in je haar :') ) is er niks aan de hand. Hij kroelt nog graag. Mag 'm overal aaien. Spelen is nooit zijn specialiteit geweest..

Onze oude kat, die in juni is ingeslapen vonden we ook al 3 jaar dement. Maar bij hem was dat meer midden in de kamer opeens met een verwilderde blik stilstaan en beginnen mauwen. Als je hem dan riep leek hij gerustgesteld, kwam hij een aai halen, en ging weer verder zijn gang.
Wel kon die gerust 6x achter elkaar gaan drinken.. Drinken, weglopen en dan zag je hem denken zegmaar, draaide die om, ging drinken en dan weer van voor af aan :=

We hebben overigens, omdat we dachten dat hij stress had ivm verlies van Bonkie (de ouwe) zo'n feliway ding in het stopcontact zitten.. Doet niet heel veel. behalve dat ze allebei een beetje droozy lijken te kijken en ontzettend relaxed zijn :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:12

Verdere lichamelijke problemen.. Hij doet het zo ineens waar hij op dat moment is zeg je, kan hij het nog wel ophouden? Kunnen verschillende oorzaken zijn, je snapt wel wat ik met helder bedoel neem ik aan? Doet hij verder geen aparte dingen?

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 19:39

We denken dat hij het niet meer kan ophouden. Als hij ermee bezig is weet hij het wel namelijk. (als je dan toevallig erbij uitkomt kijkt hij heel benauwd.. Blijft wel zitten :(:) )
Verder geen aparte dingen. Geen voerveranderingen. Verder geen rare dingen..

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:42

Dit verhaal komt mij wel erg bekend voor. Onze kat is inmiddels ook 13, slaapt in de kattenbak en poept in de mand. Zo opeens, zonder enige aanleiding. Ik hoop dat er iets aan te doen is want de situatie is niet erg prettig zo. We zijn tijdje terug al bij de DA geweest en daar is hij helemaal gezond verklaart. Misschien dan toch dementie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:55

Akshay schreef:
We denken dat hij het niet meer kan ophouden. Als hij ermee bezig is weet hij het wel namelijk. (als je dan toevallig erbij uitkomt kijkt hij heel benauwd.. Blijft wel zitten :(:) )
Verder geen aparte dingen. Geen voerveranderingen. Verder geen rare dingen..

Kan het dan niet zijn dat het aan zijn sluitspier ligt?