Oudere hond poept opeens op straat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xJurdyWonanx

Oudere hond poept opeens op straat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 13:19

Heb de zoekfunctie gebruikt maar niet echt gevonden wat ik precies zocht, ook google geraadpleegd maar idem.

Het zit zo, we hebben thuis 3 honden, de oudste is een 11 jarige bouvier reu, niet gecastreerd.
Sinds een maand of 2/3 gaat hij opeens midden op straat poepen, hij kan het dan ook echt niet meer ophouden.

Maar nu is het zo dat het ook vaak voorkomt dat we al een stukje aan het lopen zijn en dus al over grasveldjes gekomen zijn, en hij dan ineens 2 minuten later ineens moet poepen en het dan echt niet meer haalt om tot het volgende veldje te lopen.

Kan het zijn dat hij het die minuten daarvoor echt niet voelt aankomen en het er als het ware gewoon uitkomt zonder dat hij er erg in heeft?

Verder is hij eigenlijk nog heel vitaal voor zijn leeftijd, eigenlijk geen last van stijfheid e.d.

dierenfan

Re: Oudere hond poept opeens op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:32

hij kan het zeker moeilijekr aan voelen komen maar dan zou het ook logisch zijn als hij binnen ongelukjes heeft.

Echter het kan ook zijn dat zijn zicht of gehoor achteruit gaat en hij zich op straat minder op zijn gemak voelt en dus liever niet gaat poepen omdat je dan toch kwetsbaarder bent dan normaal. Echter op een gegeven moment zal hij zo nodig moeten dat hij het niet meer op kan houden en dus gaat zitten poepen.

Heb dat bij mijn boxer gehad. Die durfde tijdens het uitlaten in het begin (volwassen herplaatser uit asiel met naar verleden) niet op straat te poepen en deed het altijd in de tuin. Echter dat wilden wij niet dus hij mocht de tuin niet meer in en werd lange stukken uitgelaten. In het begin was het regelmatig dat hij zo nodig moest dat hij niet anders kon dan gaan zitten poepen maar gelukkig dan wel altijd op het gras (wij lopen direct aan de rijksweg en daarna in de polders dus altijd gras). Het was ook regelmatig als hij even nieste bijv. dat het er zo uit schoot aan de achterkant. Geen gezicht maar dat gaf wel aan hoe moeilijk hij het vond om te poepen. Uiteindelijk is het overigens helemaal goed gekomen. Hij poept zowel aangelijnd (kort/lang) als los tijdens het uitlaten maar helaas ook met hetzelfde gemak doet hij het nog gerust in de tuin. Vrees dat we dat nooit meer af kunnen leren maar het is niet meer zo dath ij het echt op houd totdat we thuis zijn. Het is eerder als hij moet terwijl we al 3 uur thuis zijn dat hij dan gerust in de tuin gaat poepen. Plassen zalh ij niet doen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 21:15

Het zou natuurlijk kunnen dat de hond door ouderdom (fysiek of geestelijk ongemak) de gewoonten wat aanpast.
Tja... opruimen dan maar... (ook op grasveldjes etc.)
Thanks! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 12:10

Hele grote kans dat 't aan z'n leeftijd ligt... ;)
"vergeten" te poepen of een sluitspier die niet meer zo goed werkt... Zijn allebei ouderdomskwaaltjes.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 12:14

in huis of tuin heeft hij, tot nu toe, nog niks gedaan.
is er via dierenarts iets voor krijgen net als incontinentie met plassen of niet

heb dit zelf nog nooit meegemaakt vandaar

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 12:16

Mischien doet hij dat omdat hij op straat stabieler kan hurken wat op oneffen of onharde grond niet zo is. Is maar een idee, maar kan niet zo snel bedenken waarom hij het anders zou doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 12:19

xJurdyWonanx schreef:
in huis of tuin heeft hij, tot nu toe, nog niks gedaan.
is er via dierenarts iets voor krijgen net als incontinentie met plassen of niet

heb dit zelf nog nooit meegemaakt vandaar

Van alle honden die we ooit hebben gehad, was er bij ons ook maar 1 die dat heeft gedaan toen ze ouder werd.
Begon inderdaad met het niet meer "halen" naar het poepveldje. Of vergeten te poepen/plassen en dan op weg naar huis plots nog heel nodig moeten.

Dan moest ik haar echt helpen herinneren dat ze even moest gaan poepen.

Later werd het erger en haalde ze 't vaak al niet meer naar de straat.
Arme oudje is toen uiteindelijk ingeslapen. Ze had nog heel veel meer kwalen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 12:21

Poept hij zeg maar nog mooie 'ronde' drollen of platte??

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 12:24

Kentaro schreef:
Poept hij zeg maar nog mooie 'ronde' drollen of platte??

Daar dacht ik ook aan prostaat.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 12:25

:j

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 12:31

Mijn 10 jarige labradorreu heeft precies hetzelfde sinds een paar maanden. Soms redt hij het niet en doet hij het midden op straat, en soms ben je op de terugweg en lijkt het alsof hij ineens bedenkt: "oeps, ik moet toch nog". Gewoon altijd goede, ronde ontlasting en nooit binnen of in de tuin gedaan. Voor het overige geen rare dingen en plassen gaat altijd prima.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 12:35

Mijn teef plast en poept zelden tot nooit op gras, altijd op de stenen.

Ze is er nu 7, geen idee waarom ze het doet :)

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 14:33

ja ik zal eens op de ontlasting letten, maar dat van linda2b komt me wel echt bekend voor, vind het gewoon wel zielig voor m
met plassen totaal geen problemen voor zo ver ik kan zien, hij plast wel eens in de tuin maar dat doet hij altijd al om te markeren ofzo, de viezerik haha

het valt hem ook echt pas in dat hij moet als de ontlasting er zo ongeveer al uitkomt.

en van jou teef, heeft die wel geleerd alleen op gras alles te doen of niet
want onze hond verstopt zich normaal het liefst in de bosjes om te poepen

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:37

Zij heeft dat uiteraard geleerd, vorige zomer is ze van de ene dag op de andere op de straatstenen haar behoefte beginnen doen. Ze doet het nog wel op gras, maar ze verkiest stenen...

Dierenarts kon er verder geen verklaring voor vinden.