Kleurslag van deze vlaamse reus?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Muds

Kleurslag van deze vlaamse reus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 11:30

Hallo,

Is hier een konijnenkleurenkenner die mij kan vertellen welke kleur deze Vlaamse Reus-voedster heeft? :) Ik twijfel tussen konijngrijs en ijzergrauw, ik heb haar gekocht als zijnde 'ijzergrauw', maar..

(Ik heb op het moment helaas geen duidelijker foto's)
Afbeelding

Afbeelding
Rechter konijn

Ze heeft een poosje terug jongen gehad en daar zaten deze kleurslagen bij, volgens mij ook konijngrijs (foto 1) en ijzergrauw (foto 2):
Afbeelding

Afbeelding

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:33

is dat niet wildkleur? ben overigens geen konijnenkenner :')

Sannert

Re: Kleurslag van deze vlaamse reus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:45

Ik las serieus keurslager. :')
heb er ook geen verstand van maar leuke konijnen vind ik vlaamse reuzen !

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 12:27

Ik vermoed gewoon ijzergrauw, maar het is vrij makkelijk te zien. Bij konijngrijs moet de buik en onderkant van de staart wit/licht zijn en bij ijzergrauw moet de buik zoveel mogelijk gelijk zijn aan de rugkleur en de staart onderkant donker (blauw). Bovenkant staart zwart en lijkt ik op deze foto's ook te zien, bij konijngrijs is dit donkergrijs.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 12:30

volgens mij gewoon wildkleur en foto 1 jongen is idd ook wildkleur en foto 2 van de jongen twijfel ik over door de lichtval op de foto of het ijzergrauw is of een hele donkere wildkleur bijv.

Afbeelding mijn inmiddels overleden ram is dit en die was ijzergrauw (zeiden ze)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 12:31

gezien Faniek veel meer ervaring heeft met konijnen en kleuren zou ik die eerder geloven dan mij ;)
Ik blijf het moeilijk vinden

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 13:07

Die hierboven is idd Ijzergrauw, ik heb er thuis ook 1 ( geen vlaam )

Ik ga voor de Vlaam van TS voor wildkleur ( konijngrijs )

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 13:07

wauw, haha, ik als konijnleek heb het dan nog goed ook (betreft konijn nr 1 :P )

pingu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 13:14

even offtopic: wauw, wat een prachtige konijnen heb jij!! <3 (niet dat dit iets toevoegt aan je vraag in het topic, maar ik moest het even kwijt :) )

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 21:53

Faniek schreef:
Ik vermoed gewoon ijzergrauw, maar het is vrij makkelijk te zien. Bij konijngrijs moet de buik en onderkant van de staart wit/licht zijn en bij ijzergrauw moet de buik zoveel mogelijk gelijk zijn aan de rugkleur en de staart onderkant donker (blauw). Bovenkant staart zwart en lijkt ik op deze foto's ook te zien, bij konijngrijs is dit donkergrijs.

ijzergrauw kan dus wel zo licht zijn als wildkleur?

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 22:13

Bedankt voor de reacties allemaal :)

Sannert schreef:
Ik las serieus keurslager. :')

Alsjeblieft niet :')

pingu schreef:
even offtopic: wauw, wat een prachtige konijnen heb jij!! <3 (niet dat dit iets toevoegt aan je vraag in het topic, maar ik moest het even kwijt :) )

Dank je :D 't Zijn de konijntjes van waar ik werk: 'therapiekonijnen' oftewel 'knuffelkonijnen' voor op een zorgboerderij :)

Wat ik uit boekjes heb is dat je twee kleurtypen hebt bij Vlaamse Reuzen: wildkleur en effen. Als ik het goed heb vallen onder wildkleur: haaskleur, konijngrijs, ijzergrauw, blauwgrijs, blauwgrauw en geel (waarbij de ticking niet zichtbaar is). De effen kleurtjes zijn zwart, blauw en wit. Waar chinchilla onder valt weet ik niet. Als ik Fanieks criteria lees denk ik dat de voedster inderdaad ijzergrauw is, maar zal morgen nog eens goed kijken naar de buikkleur en zo. Als ik de informatie op i-net en in m'n boeken er op na kijk ontlopen de kleuren elkaar namelijk niet zo heel veel. Ik vind het in ieder geval nog best lastig := Dus bedankt Faniek, nu weet ik waar ik op moet letten :)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 23:39

Op een rij:
Links konijngrijs, midden ijzergrauw en rechts blauwgrijs:
Afbeelding

Echter ijzergrauw zien ze enorm veel verschillende schakelingen in zoals licht ijzergrauw en donker ijzergrauw. Een licht ijzergrauwe zal ook een veel lichterbuik hebben en onderkant staartkleur, maar zeker niet wit of zo licht als een konijngrijze.

Staart ijzergrauw (kan helaas geen foto's van onderen vinden), je kan zien dat de staartkleur onder ook donker is
Afbeelding

Staart bij konijngrijs echt wit/licht onder
Afbeelding

Hier kan je meer juiste informatie over de kleur ijzergrauw vinden:
http://combinatiebrotikoha.webs.com/onz ... wergen.htm

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 07:06

super dank je Faniek weer veel bijgeleerd!!

TS leuk dat die vlamen ook therapie/knuffel konijnen zijn. De mijne hebben dat ook als beroep en ze vinden het echt niet erg. Vooral mijn huidige wildkleur kruipt het liefst in mensen maar ook lekker knuffelen en de mensen verzorgen (aflebberen haha) vind hij serieus werk. Echt iedereen zie je op knappen van een uurtje nijnen knuffelen. Maandag mogen ze weer..........