Slechte moeders bij katten...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laureas

Slechte moeders bij katten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 18:49

Nu heb ik altijd al gehoord dat poezen de beste moeders zijn voor hun kittens. :) Des te beter natuurlijk, maar nu vroeg ik me af, zijn er toch ook veel poezenmoeders die hun kittens verstoten en als ze dat doen welke redenen hebben ze? En doen ze dat dan ook met elk nestje die ze zullen krijgen? Ligt het aan hun opvoeding? Karakter? Pijn bij de bevalling? Iemand ervaringen hiermee? Kan je de pasgeboren kittens redden door zelf groot te brengen?

Gewoon ter info..ik heb geen poes die op bevallen staat...zal moeilijk gaan met alleen twee gekastreerde katers die hier in huis lopen. :+ Het houdt me gewoon bezig sinds ik een mailtje kreeg van iemand die vertelde dat haar kat een slechte mama was voor twee nestjes die ze ooit gekregen had.

Lieffiefi

Re: Slechte moeders bij katten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:52

Mijn poes, Misty.. :j
Is normaliter al een kreng.. Lijkt op dr baas.

Ze mocht 1 x een nestje krijgen en daarna werd ze gesteriliseerd.
Zo gezegd.. En ook zo gedaan.

Sochtens begon ze met weetjes, en na 2 uurtjes hadden we drie heeeeel lieve poesjes.
Ze likte ze schoon, heel lief, bleef continue in de buurt.

Om 21.30 kwam er nog 1...
Dat was wel heel laat :|

Vasn die laatste moest ze niets hebben... Die bleek een hartafwijkingje te hebben dus hebben we i.o. laten inslapen...

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:02

Onze poes + jeweetwel kater komen van een fokkerij. Bij 3 nestjes mogen ze met ''pensioen' en worden gesteriliseert/gecastreerd.
Nu wouden we laatst voor mijn broer een kat. heel toevallig had ze er nog eentje die weg mocht naar een goed tehuis. Poes heeft 2 nestjes gehad waarbij ze bij der 1e kittens erg afstandelijk was en ze mochten met 5 weken niet meer drinken bij der. Bij der 2e nestje wou ze ze de ene keer wel voeden, andere keer niet. Toen gingen er 2 kittens dood,(ik weet niet waarom) Toen heeft de fokker het overgenomen en het andere kitten met de fles opgevoed. De poes werd gestelleriseert en mocht naar een paar weken naar ons. Ze was geen geschikte moederpoes.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 19:16

@Lieffiefe, de kat zal dus aangevoeld hebben dat het kitten niet levensvatbaar genoeg was of iets mankeerde, zoiets hoor ik bij honden ook nog wel. Dat is een goed instinct, vind ik,..niet dat ze een slechte mama is.

@just_kiki, kan je me vertellen om welk ras dit gaat? Zou het kunnen dat raskatten soms slechtere moederpoezen zijn?

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:19

Laureas schreef:
@Lieffiefe, de kat zal dus aangevoeld hebben dat het kitten niet levensvatbaar genoeg was of iets mankeerde, zoiets hoor ik bij honden ook nog wel. Dat is een goed instinct, vind ik,..niet dat ze een slechte mama is.

@just_kiki, kan je me vertellen om welk ras dit gaat? Zou het kunnen dat raskatten soms slechtere moederpoezen zijn?

Het gaat om een Britse korthaar.
En dat laatste, nee dat denk ik niet. alle andere poezen waren super lieve mama's :j ze had het ook nog maar 1x eerder meegemaakt ondanks 20 jaar fokker (gemiddeld 8 poezen rondlopen en 3 katers)

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:20

Dan heb ik iets teveel achtergrond info achter gehouden.
Ze trapte hem gewoon weg. Dat was heel zielig. Dat arme dier kwam zijn heil bij mij zoeken... Diertje was nog geen 12 uur oud.

De andere liet ze overigens links liggen na 3 weekjes...

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 19:25

Oei Lieffiefi..tja..als ze na drie weken ook de andere liet liggen was ze zeker ook geen supermama. Wat spijtig,...

Het moet dan toch zeldzaam zijn dat het slechte moeders zijn, katten als die fokker het niet meer voor had? Maar als ze éénmaal hun kittens verwaarlozen doen ze het bij het volgende nestje dus waarschijnlijk ook. Ik vraag me dan af, of er redenen zijn waarom ze dat doen of gewoon een fout in hun denken?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 19:36

Echt slechte moeders zijn er maar zelden bij katten maar de ene is wel handiger dan de andere. Als een poes niet omkijkt naar 1 van haar kittens is dit vaak een teken dat het niet goed is.

Onze siamees vroeger was een echt moedertje. Zorgde goed voor haar kleintjes en eenmaal gesteriliseerd hield ze haar moederinstinct, desnoods over sokken als het weer hoog zat. Haar 2de nestje was niet goed, uiteindelijk zijn alle kittens daarvan bezweken aan epilepsie. Toch heeft ze ook die kittens verzorgd en opgevoed zoals ze altijd deed. Uit haar 3de en laatste nestje hebben we 1 kitten bijgehouden, die 2 zijn levenslang enorm close geweest.

Onze andere kattin was een minder goede moeder. Niet dat ze er niet voor zorgde maar het bezorgde haar nogal wat stress. Ze wist bvb niet hoe haar kittens te verslepen, hebben het haar nooit zien doen. Als er dus eentje op ontdekkingstocht ging liep ze er rond te drentelen, viel de hond en andere katten aan als ze in de buurt kwamen en liep er maar tegen te mauwen maar pakte het niet op, we moesten het kitten zelf terug naar het nest brengen. Eenmaal daar was moederpoes ook weer gekalmeerd. Toen ze 5 weken oud waren (en moeders iets minder panisch achter haar kittens liep) is er eentje ongelukkig gevallen met als gevolg dat hij bij wijze van een fikse hersenschudding had. Miauwde anders dan ervoor, kroop weg van licht en had evenwichtstoornissen. Moeder liet dat kitten zonder pardon links liggen (terwijl ze hem daarvoor 5 weken netjes verzorgd had), we konden hem er wel terug bijleggen en als we hem aanlegden liet ze hem wel drinken maar ze hielp hem verder absoluut niet. We hebben het kitten dan bijgevoerd en regelmatig bij moeder aangelegd.
Kitten is erdoor gekomen (al bleek ook op volwassen leeftijd dat hij 'een slag van de molen gehad heeft') maar poes leek het niet te intereseren.
Ook van haar hebben we 1 kitten bijgehouden. Ze heeft hem braafjes tot 4 maanden laten drinken maar eenmaal afgespeend konden ze niet meer samen door 1 deur.
Ze was niet slecht voor haar kittens maar moederschap was niet zo haar ding.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 20:00

Dus meestal zijn katten erg goede moeders, zelfs zijn de kittens niet gezond zoals bij jouw siamees.

Was je andere kattin misschien jong en onervaren bij haar eerste nestje als ze niet wist hoe ze ermee moest handelen? Zou ze het bij een tweede nestje dan beter doen met meer ervaring? Of zou dat weer hetzelfde zijn? Maar die moeder moest dan weer niet weten van een kitten die abnormaal deed...tja..het hangt dus echt van poes tot poes af zeker?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:11

De 2de kattin was idd jong (oepsnestje) maar ik denk dat het bij een 2de nestje ook niet beter geweest was. Zowel fysiek als mentaal vroeg het veel van haar en ze is ook echt niet het moederende type zoals onze siamees wel was.

Mijn moeder heeft er nu bvb ook een kitten bij (uit asiel 3-4 maand ondertussen denk ik) en ook daar is de kattin niet in geïnteresseerd. Ze is er niet kwaad op maar weet niet wat ermee aan te vangen en loopt weg als de kleine wil spelen. Het is gewoon echt niet haar ding. Sowieso andere katten niet echt, ze is vrij op zichzelf en stresst gemakkelijk.

De siamees was bij nieuwe katten (die we altijd als kitten in huis haalden) eerst 3-4 dagen enorm beledigd en herviel daarna in haar moederrol, inclusief spartaanse opvoeding als kleine niet wilde luisteren :+ , helemaal in de wolken dat ze weer iets had om voor te zorgen. Ze is 16 jaar geworden en is altijd een moedertje gebleven in haar doen en laten.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:12

We hadden vroeger (in mijn jeugd) een poes die haar eigen jongen doodbeet. We woonden op de boerderij, en de poes ging elk jaar onder de dakpannen bevallen. En altijd maar 1 kitten...
Na een paar jaar wisten we haar binnen te houden tot het moment van de bevalling. Op het moment dat de weeen begonnen ging ze totaal hysterisch door de kamer heen en weer rennen. Toen de kitten was geboren likte ze het netjes schoon, maar bij de tweede kitten greep ze nr 1 tussen de kaken en die had het zonder ons ingrijpen niet overleefd. Het nestje bestond uiteindelijk uit 3, maar we begrepen toen wel hoe het de voorgaande jaren maar uit een enkel jong katje bestond.

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:16

onze wou ze niet voeden omdat ze tepel ontsteking had heel zielig maar het nestej ervoor ging goed helaas werd de moeder aangereden toen de kittens 6 weken oud waren wel oud genoeg om te overleven gelukkig

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:31

Wij hebben ruim 10 jaar opvang gedaan voor katten van het asiel. En dan nestjes kittens en soms met mama en soms zonder. En daar hebben we ook wel eens slechte moeders bij gehad. Laatste nestje was een nestje van 6 met moeder. De kittens waren thuis geboren maar vanwege een verhuizing moesten ze weg. Die mama wilde haar kittens niet meer verzorgen. Ze zat bij een ander pleeggezin, maar die hadden geen tijd om 6 kittens te flessen. Zo kwamen ze bij ons. Voor de rust heb ik ze op een aparte kamer gezet. De moeder keek niet om naar haar kittens. Ik was er hartstikke druk mee, zij niet. Na 2 dagen kwam daar opeens verandering in: ze begon ze weer te wassen! Toen mochten ze ook weer drinken! *\o/* Toen ging ze beter voor haar kindjes zorgen, maar als er iets was zoals veel stress of als ze zich niet lekker voelde na een wormspuit, mochten de ukken weer niet in haar buurt komen. Op de momenten dat ze zich goed voelde was ze een goede moeder, maar je kon er niet op vertrouwen.
Een jaar of 2 eerder ook zoiets. Een moederpoes die heel boos was en vooral niet voor haar kinderen wilde zorgen. Ze had hoog bovenop de kast en kwam vooral niet naar beneden. Toen de kittens 5 weken waren is zij terug gegaan naar het asiel en wij hebben de kittens groot gebracht.
Maar er zijn ook genoeg goede moeders geweest die na hun eigen nestje ook nog 1of 2 andere nestjes hebben groot gebracht. Werd zonder problemen geaccepteerd. Wij hadden hier een moederpoes met 2 kittens. Er werden 2 kittens gevonden zonder moeder en die hebben we erbij gelegd. gaf geen enkel probleem. vanaf de eerste minuut was dat oke. Er zijn veel goede moederpoezen, maar ook wel slechte.

dierenfan

Re: Slechte moeders bij katten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:42

in het asiel helaas zeer veel moederpoezen en kittens en ook zeer veel verschillen. Je ziet bijv. kittens van 5 á 6 maanden die al drachtig/hoogdrachtig binnen komen en dat zijn altijd zorgenkinders. Hun zijn zelf nog kitten en snappen echt niet wat het allemaal in houd. Je hebt onder deze zeer jonge moeders kittens die het prefect doen en die zichzelf helemaal geven. Echter je hebt ook een behoorlijk aantal die er niets van snapt, in totale paniek raakt en de kittens op vreet inclusief iedereen die wil proberen om haar te helpen omdat ze zo in paniek is. Erg!!! vervelend om te zien dat mensen dit moedwillig hun poes aan gedaan hebben. :( :( :(

We hebben ook moeders die wel 4 nesten achter elkaar voeden en opvoeden. Die blijven melk geven en zijn in super conditie en accepteren alle kittens die ze krijgen. Deze poezen zijn GOUD waard voor een opvang. Geweldige poezen die voor vele moederloze kittens het verschil kan maken tussen opgroeien zonder goede moederpoes begeleiding en later veel kans hebben om daardoor gedragsproblemen te ontwikkelen of gewoon rustig op te groeien met pleegmams en goed opgevoed worden.

Het loopt lang niet allemaal op rolletjes. Regelmatig toch wel een keizersnede nodig of tepelontsteking, idd ook verstoten kittens (en 99% van de gevallen is er dan iets mis met het kitten wat zeer ernstig of minder ernstig is en dat kan zijn op het gebied van medische gezondheid maar ook op het gebied van gedrag). Helaas wil het niet automatisch zeggen dat alle kittens die wel geaccepteerd worden altijd in orde zijn.
Gelukkig gaat het grootste gedeelte van de drachten, bevallingen en kitten zoog periode (t/m 12 weken leeftijd) goed.

Echter ik kan maar niet wennen aan al die mensen die zo gezellig een nestje nemen bij hun poes zonder verder nadenken. En die dan de kittens het liefst met 6 á 8 weken al weg doen want anders worden ze veel te druk. Juist na die leeftrijd begint het opvoeden echt voor moeders en leren de kittens veel van spelen met elkaar. Een periode die ze gewoon niet mogen missen maar die ze zo vaak ontnomen worden!