Kat op speciaalvoer, moeder luistert niet.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tante_trien

Kat op speciaalvoer, moeder luistert niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 22:49

De titel is de situatie in een notendop.

Mijn moeder geeft thuis de katten eten, mijn moeder is ook het meest thuis (werkt 11 uur, ik loop 4 dagen stage, en 1 dag naar school, vader werkt fulltime).

Mijn kat is nierpatient, en krijgt hiervoor speciaal voer, allemaal in overleg met de dierenarts. Hij krijgt brokken en zakjes 'natvoer'.

Met de brokken ging het aan het begin redelijk goed, een bakje vulde ze met het grootste gedeelte niervoer, en een klein handje supermarktbrokken erdoorheen.
Natvoer bleef hij maar van de supermarkt krijgen. Wanneer ik thuis ben kijk ik constant paranoia naar de bakken of er geen supermarkt voer staat wanneer hij beneden is. Maar overdag heb ik hier totaal geen zicht op.

Nu merk ik op dat het gedeelte speciale brokken steeds kleiner en kleiner word, en ze mijn kat zelfs supermarkt voer voert.

Mijn kat krijgt zichtbaar last van buikpijn wanneer hij supermarkt voer eet, en iedere keer weer breekt dit mijn hart.

Ik ben het gesprek aan gegaan met mijn moeder, ik heb haar ook duidelijk gezegd dat als wij mijn kat de zorg niet geven die hij verdiend, ik ervoor kies om hem in te laten slapen. Continu buikpijn heeft hij niet verdiend, echt niet. Na dit gesprek heeft ze mij 2 dagen serieus genomen, en daarna was het weer terug bij af.

Jullie begrijpen, ik wil mijn kat echt niet laten gaan, maar ik word er echt moedeloos van.

Ik heb haar uitgelegd waarom hij dat andere voer moet, tot in den treure, haar er iedere keer weer opgewezen wanneer hij last had, niks lijkt te werken.

Ik zit er al aan te denken om contact op te nemen met de dierenarts, misschien kan zij mijn moeder wel overtuigen, alhoewel ik daar weinig van verwacht.

Iemand nog tips??
Ik wil echt alles op alles zetten om de goede zorg voor mijn kat te regelen. Ik ben bang dat ik echt gedwongen ben afscheid te nemen, en dat wil ik koste wat kost voorkomen.. Ik hou zo machtig veel van dat beest.

Chaos

Re: Kat op speciaalvoer, moeder luistert niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 22:51

Maar waarom doet je moeder dat? Betaald zij het dieetvoer (duur voer)?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 22:51

Welke reden geeft zij aan waarom zij het supermarktvoer geeft?

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 22:53

Mijn moeder betaalt het dieetvoer, ik heb ook al aangeboden dat te betalen, maar dat is niet nodig. Het dieetvoer is ook gewoon in huis.

Ze geeft het supermarktvoer ook aan de andere katten, en het is teveel gedoe om het bij te houden welke kat nu wat eet, en het valt allemaal wel mee. Aldus mijn moeder.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 22:53

waardeloos :( kun jij niet steeds flink inkopen doen en goed voer kopen een beste voorraad, en steeds het andere voer weghalen? ze is het gewoon niet van plan eigenlijk, dat wordt niks,dat is wel duidelijk nu :(:)

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 22:54

Ik blijf het weghalen, maar ik ben van 8 tot 18.00 van huis, en in die tijd heb ik er gewoon geen zicht op..

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 23:05

Zoals ik het begreep kunnen al jullie katten tegelijk bij het voer en komt jouw kat daardoor aan de gewone brokken? Kan ze jouw kat dan niet in bijvoorbeeld een gesloten gedeelte van het huis het goede voer geven?

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 23:07

Ze geeft de katten onbeperkt voer (dat krijg ik er ook niet uit... ;( ) niet alleen beneden maar ook boven..

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 23:11

Mijn kant is trouwens al 16,5 jaar, en op 6 weken na zijn hele leven bij ons. Mijn moeder heeft er dus echt voor gekozen, toen ik 6 was, om mij een kat te geven.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 23:22

Kan je de dag ervoor zelf bakjes eten klaarzetten en je moeder vragen om deze bij je kat neer te zetten?
Wat een vervelende situatie zeg...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 23:24

Kat met juiste voer op je eigen kamer opsluiten als je er niet bent?

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 23:33

Ik vind het eigenlijk wel sneu om een kat 18 uur per dag op een slaapkamer op te sluiten, lijkt me ook niet echt de juiste optie.

alle katten hebben 24/7 beschikking over voer, boven en beneden.

net weer tegen mijn moeder uitgevallen, ze zegt (voor de zoveelste keer.....) dat ze het niet meer zal doen. ik heb gezegd dat als ik het nog 1 keer zie, ik het beest een spuit laat geven. Misschien dat ik hem dan eerst op mijn kamer opsluit met goed voer, water en een kattenbak, misschien dat ze dan nog door krijgt hoe serieus ik ben.

zal me verbazen als het deze keer wel werkt. dus als jullie nog tips hebben....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:37

Ik zou zeggen: zet alle katten over naar hoogwaardig voer, in plaats van erg ongezonde supermarkt brokjes.

Dan zorg je gelijk dat de andere katten ook niet ziek kunnen worden van 't voedsel.
Want de gemiddelde katten- en hondenbrok is eigenlijk absoluut niet geschikt voor honden en katten.
Consumenten kopen t omdat ze er verder niet bij nadenken en nog nooit op de verpakking hebben gekeken, maar in die prachtige reclames geloven die de ontzettend grote bedrijven die er achter zitten hebben gemaakt.

Speciaal (duur) dieet voer is dan ook niet meer nodig voor je nierpatiëntje.
In heel veel gevallen van nier problemen is het oorspronkelijke voer de nummer 1 veroorzaker.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:55

Femke schreef:
Ik zou zeggen: zet alle katten over naar hoogwaardig voer, in plaats van erg ongezonde supermarkt brokjes.

Dan zorg je gelijk dat de andere katten ook niet ziek kunnen worden van 't voedsel.
Want de gemiddelde katten- en hondenbrok is eigenlijk absoluut niet geschikt voor honden en katten.
Consumenten kopen t omdat ze er verder niet bij nadenken en nog nooit op de verpakking hebben gekeken, maar in die prachtige reclames geloven die de ontzettend grote bedrijven die er achter zitten hebben gemaakt.

Speciaal (duur) dieet voer is dan ook niet meer nodig voor je nierpatiëntje.
In heel veel gevallen van nier problemen is het oorspronkelijke voer de nummer 1 veroorzaker.

Problemen als chronisch nierfalen bij katten los je niet op door alleen maar een beter voer te geven..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:01

Vandaar ook mijn opmerking 'in heel veel gevallen'.
Niet in alle... Maar de troep die in veel commercieel kattenvoer zit, is sowieso al erg slecht voor de nieren. Dus om een nierpatiënt én katten die nóg geen nierpatiënt zijn op dat voer te houden is nooit een goed idee ;)

En als het chronisch nierfalen is, staat de kat natuurlijk niet op "alleen maar" dieet voer. Maar ook op andere medicijnen. En dan zou 't hele verhaal van TS ook niet 't grootste probleem zijn.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:08

Kun je niet het goedkope voer gewoon weggooien en elke keer dat ze het koopt en blijft geven aan jouw kat, het gewoon weer weggooien? Ookal is er nog een compleet volle zak?

Ik weet natuurlijk alleen jouw kant van het verhaal, maar ik vind dit echt helemaal belachelijk klinken van je moeder. Ik zou overigens niet dreigen met dat je je kat laat inslapen, dan zijn jij en je kat de dupe van haar gedrag, maar ik zou haar zeggen dat ZIJ verantwoordelijk is als je kat doodgaat door nierfalen, omdat zij weigert te kiezen voor het welzijn van de kat.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:18

rot he ouders die niet willen luisteren. HIer had mijn hond ongeloofelijk veel last van een halsband (hij viel af en toe gewoon flauw als hij een halsband aan had). Echter ze weigerden echt een tuig te gebruiken. Totdat laatst een MRI scan (800 euro) uit wees dat als hij niets om zijn nek om zou hebben (spondylose in rug en nek wervels) dan zoude de problemen waarschijnlijk ook weg zijn. Nu geloven mijn ouders het en nu zien ze een enorm verschil. Het heeft mij echter veel geld gekost om het hun te laten inzien.

gelukkig heb ik met voeren geen problemen. Het zijn mijn dieren en ik koop het voer en de snacks voor hun in en maak gewoon dat er geen troep in huis aanwezig is. Als mijn ouders eens wat kopen voor mijn dieren dan is het speelgoed.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 06:32

Agossie, ze voert 3 andere katten met het goedkope voer, iedere keer dat het er staat kan ik het wel wegzetten, maar ik kan niet alles wat ze koopt weggooien, dan ben ik bang dat ik aan het eind van de maand geen eten meer heb. Ze zal blijven kopen denk ik :D

Ik zit op mobiel dus op de rest reageer ik later even! Gisteren stond er weinig en alleen maar goed voer, nu nog steeds, dat geeft hoop :)
Maar daarentegen had hij buiten de kattenbak gepoept, dat doet hij omdat de bak te vies is, of als hij buikpijn heeft. Dus... weet niet zo goed wat ik nou moet denken :D