Chihuahua te mager!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiindsaYxX

Chihuahua te mager!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 22:17

Hallo,

Ik heb in juni een chihuahua gekregen uit het asiel! hartstikke leuk beestje maar woog 3.5 kilo :') was echt een vetje!
Ze mocht er tussen de 2 en 2,5 wegen, stond op dieet brokken van de dierenarts enz. enz.

Nou waren die dieet brokken op, ben ik over gegaan naar normale voeding. Maar hiervan poepte ze binnen, en VEEL zeker 10x per dag. Ik naar de dierenwinkel nu heb ik chihuahuabrokken van Royal canin..

Maar ik vind haar wel heeeeel mager geworden, je ziet en voelt haar botjes en ribbetjes.. vind het akelig.. maar hoe word dit "normaal" heeft iemand tips?
zijn die chihuahuabrokken wel echt wat ze dagelijks ook nodig hebben?

Hoop dat iemand me kan helpen!!

Groetjes

tylando

Re: Chihuahua te mager!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 22:19

heb je wel de eerste 5 dagen gemengd met oude/nieuwe voer?

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 22:21

Jep een week .. wist niet hoe lang dit precies moest :)

Baal er wel van!

Maar ze is nog wel echt actief, loopt te rennen en te vliegen de hele dag, geeft aan wanneer ze honger heeft, wanneer ze naar buiten wilt..

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 22:25

misschien morgen even contact opnemen met de dierenarts en om advies vragen!

denk persoonlijk omdat ze zo actief is dat ze wat meer eten nodig heeft of ander voer! maar ja ik ben geen DA.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 22:31

ik vind het erg knap dat een klein hondje zo dun is, de meeste in nederland zijn imo echt veel te vet.
bij honden mag je wel duidelijk de ribben voelen, als je die niet zou voelen dan zijn ze veel te dik.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 22:58

Kan je een foto in stand plaatsen? Dan hebben wij een beetje een beeld van hoe ze nu is. Je mag bij een kortharige hond vaak net wel net niet de achterste rib zien. Wij zeggen tegen onze hond vaak ook klankkastje maar hij is qua gewicht dan goed. Hoewel het altijd wel schipperen is.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 23:02

barbar schreef:
ik vind het erg knap dat een klein hondje zo dun is, de meeste in nederland zijn imo echt veel te vet.
bij honden mag je wel duidelijk de ribben voelen, als je die niet zou voelen dan zijn ze veel te dik.

Mijn Chi heeft ook geen grammetje vet te veel, ik zou ze zelf graag iets voller zien maar da's knap lastig met kieskeurige eters.
TS, Mankeert ze niet iets? Van vet naar mager terwijl ze wel eet lijkt me niet goed.. Ik voer mijn Chi's Carnibest, en dan de groene, die zet wel goed aan :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:26

als ze te mager wordt dan moet je ze meer voeren. Eigenlijk heel logisch. Wat op een verpakking staat is een richtlijn en als jou hond daar teveel/te weinig aan heeft dan moet je dus afwijken van die richtlijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:46

Het is op zich erg logisch dat je hondje erg veel gaat poepen van normale brokjes.
Heb je wel eens op de zak gekeken wat daar precies in zit?

Vaak zo'n 70 tot 90% granen.
En dat is helemaal niet te verteren voor honden.
Dat poepen ze dus allemaal direct weer uit.

Zorg voor voeding met minstens 50% (minstens!!!!) echt vlees (dus geen "bijproducten").
En houd dat zo'n 6 weken vol (want zo lang duurt het voordat een hond aan nieuwe voeding is gewend).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:49

Het kan zijn dat de vorige brokken de maag en darmen irriteerden en als ze zoveel poept kunnen de darmen dus ook niet veel met die brok (kunnen ze geen voeding van maken).

Hoe poept ze met de nieuwe brokjes? Is ze mager geworden van de vorige brokken of blijft dat nu nog steeds doorgaan?
En wanneer is ze ontwormd?

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:52

Mijn eerste indruk: ontwormen...

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:58

Eerst ontwormen om dat uit te sluiten.

Daarna zou ik overstappen op KVV, aangezien normale brokken (ook RC) voor 90% uit granen bestaat en kan een hond zijn maag niet verteren (hierdoor poept hij ook veel). Daarnaast zit er BHA/BHT in wat een kankerverwekkend gif is om de houdbaarheid van de brokken te verlengen. Dus om het beste voor je hondje na ontworming over te zetten op KVV zoals Carnibest of Smuldier

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 16:26

Heey,

Ze poept nu zo'n 3 keer per dag.. en ook niet meer binnen gelukkig!
Ze is pas ontwormd (3 weken geleden)

Smuldier heb ik indd wel eens van gehoord.. dat is helemaal vers vlees toch? maar weet je, dan ligt het zo lang in de koelkast eer dat zij zo'n bakje leeg heeft...

Maar ik woon op het terrein bij een dierenarts :idea: dus zal als ik haar vanavond zie wel eens even vragen wat zij zegt..

Miss omdat ze zo snel is afgevallen dat ik het idee heb dat ze te mager is :) Maar k vind haar botjes zo uitsteken..

Dank jullie wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:02

Zo'n bakje heb je binnen 2 dagen op, met 't formaat/gewicht van jouw hondje :j

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:23

ideaal toch als zo'n bakje niet in 1x leeg is? Desnoods laat je het wat ontdooien en dan de helft terug in de vriezer en de helft de koelkast in. Maar je kan ook energique, duck, wat dan ook nemen die schijven hebben van bijv. 100 gram i.p.v. bakjes van 400 gram of meer.
Hier heb ik minimaal 1 kg nodig per dag dus komt wat ik eruit haal gelijk op maar af en toe zou het heerlijk zijn als ik niet zoveel nodig heb haha.
Met zo'n klein hondje zou ik juist kiezen voor de betere merken kvv (en dus ook weer de duurdere) en dan de 1 kg rollen. Dat zijn de grootste rollen. Iets laten ontdooien en dan met een stevig mens door snijden in bijv. 10 plakken. Heb je gelijk voor de komende tijd genoeg.
Lotgering kan je ook goed pakken. Waar mijn honden 800 á 1000 gram smuldier per dag nodig hadden om op gewicht te blijven daar hebben ze maar 500 gram lotgering per dag nodig (AHV exact hetzelfde)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:24

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:32

Hoe oud is ze onder de 1 jaar worden mijn Russells ook niet dik.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:35

Als ze in de groei zijn kunnen ze knap dun ogen! Dus tot een jaar of 2 kan het nog een iel hondje blijven.
Heb je een foto?

ik heb hier ook een chihuahuatje die is de afgelopen 6 jaar broodmager gebleven, hij heeft een langharige vacht, dus je ziet het niet, maar het is botjes met vel..
Niets aan te doen, hij heeft continue beschikking tot brokjes, voeren hem kuipjes bij.
Hij is kerngezond, en dierenartsen zagen er nooit problemen in. Die zeiden ook altijd, beter te dun dan te dik!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:25

XxLiindsaYxX schreef:
Heey,

Ze poept nu zo'n 3 keer per dag.. en ook niet meer binnen gelukkig!
Ze is pas ontwormd (3 weken geleden)

Smuldier heb ik indd wel eens van gehoord.. dat is helemaal vers vlees toch? maar weet je, dan ligt het zo lang in de koelkast eer dat zij zo'n bakje leeg heeft...

3x per dag is nog steeds veel.
Smuldier is echt een aanrader,, zo'n bakje gaat in 2 of hooguit 3 dagen op.
Je zult merken dat ze er beter uitziet en veel minder poept, probeer het anders eens een week of 2, je zult het merken! ;)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:28

Ten eerste: super dat je een asiel hondje een tweede kans gegeven hebt! :D

Ik zou je hond ook overzetten op vers voer. Daar kunnen ze zoveel meer uithalen dan brokjes. Als ik mijn honden brokken geef, kan ik er donder op zeggen dat ze beide minstens 2 bakken water leeg drinken daarna vanwege al het zout dat erin zit.
Smuldier is prima, dat kun je krijgen bij de Jumbo en C1000 voor -ik geloof- 70 cent per pakje. Het ziet er in het begin even vies uit, maar je went er snel aan. Carnibest is ook een erg goed merk, dit voer ik al een tijd.

Ik neem aan dat je medische oorzaken uitgesloten hebt? :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:41

Bij AH hebben ze ook Smuldier, kost tussen 49 en 79 cent per pakje.
AH heeft ook huismerk wat niet te duur is maar daar heb ik geen ervaring mee verder.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 09:40

Bij de ah hebben ze geen smuldier meer, daar is dat huismerk voor teruggekomen maar dat is niet 100% rauw. Bij een chihuahua heb je wel meer dagen nodig voor een bakje van 400gr hoor. Onze hond van 9kg eet van dat al 2 dagen. (goed, van renske, maar de hoeveelheid is gelijk)

1-2% van het lichaamsgewicht. Maar er voor een chihuahua 4% van omdat ze in verhouding zo klein zijn maar dan zit je alsnog pas op 100gr per dag. En het is logischer dat hij op 75gr uit komt.

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 22:17

Heey!
Dank jullie allemaal voor de reacties!

Ze krijgt van de week een vloeibare wormenkuur (in spuitje?) Die heeft de diernearts hier op het terrein me aangeraden.
En ik ga haar inderdaad maar over zetten op Vers vlees, proberen kan nooit kwaad! Vind het gewoon raar dat ze ook honger blijft houden. Van deze brokken kan ik haar niet hele dag tot beschikking geven heb ik 1x gedaan maar dan MOET die bak ook leeg..

iemand vroeg hoe oud ze is.. ze is 4 jaar :).

Ik ga morgen even naar animalworld of iets dergelijks even kijken wat ze me daar voor vers vlees aanraden!

bedankt allemaal :)