Bah, ratten!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bah, ratten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:24

Heey bokkers,

Bah, ik kwam vandaag op stal en ik loop de paardenstal in, zie ik een rat lopen over een balk boven me!
Ik ben echt heel bang voor ze.
Van het zomer waren ze er ook al, toen zaten ze op de strozolder.
Stalhouder heeft toen gif neergezet, toen waren ze een tijdje weg maar blijkbaar zijn ze weer terug en helpt het gif niet(meer).
Volgens mij komen ze ook in de zadelkamer, ik hoor de hele tijd wat lopen, echt vies bah.
Wou vandaag rijden maar durfde het zadel niet te halen :o
Durf bijna niet de stal meer in, ben bang dat als ik onder de balk doorloop ze in mijn nek springen.
Ik snap ook niet waar ze op af komen, voer zit allemaal in gesloten tonnen.
Wie o wie helpt me van mn rattenfobie af? Durf nauwelijks de stal meer in te komen, bang dat ze ergens uit een hoekje op me af springen :\

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:32

En die rat liep overdag gewoon over die balk? Grote kans dat je er dan al heel wat hebt zitten. Je kan de gemeente bellen die doet aan rattenbestrijding.
Weet niet of je van België of NL bent maar in België hebben ze sterker spul tegen ratten dan in NL.

Simyo

Re: Bah, ratten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:34

Och bah bah bah! ik ben er ook als de dood voor! (net zoals voor muizen....)
Ik zou inderdaad de gemeente bellen om ze te laten bestrijden, begrijp dat je je paard(en) niet aan huis hebt? dan iets met de staleigenaar regelen?

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:36

hier lopen ze ook..
k zou toch de stal in moeten, oa ook om te mesten, maar maak altijd geluidjes voordat ik de stal in ga, of neem (een van de ) honden mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:49

Haha, herkenbaar! Bij het minste geluid vlucht ik ook de stal uit. Ze hebben 2 honden en die roep ik altijd als ik de stal/zadelkamer in wil :')
Woon in Nederland, pony staat idd niet bij mezelf, maar kan wel overleggen.
Ja, overdag zie je ze, 's avonds ook. Altijd eigenlijk.
Staleigenaar vind het niet zo probleem, maar ik ben er nogal bang voor dus zit er wel een beetje mee...

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:53

ach, als je gewoon geluiden blijft maken, komen ze echt niet hoor..

Ben wel eens 'gepest' door een rat, kwam elke keer ff kijken, heb toen de honden geroepen, en heb ik 'm toen die dag niet weer gezien :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 18:57

Nou, dat weet ik zo net nog niet! Van het zomer was ik bezig met het opruimen van de zadelkamer, spullen schoonmaken en verplaatsen, maakte dus wel wat lawaai.
Op het moment dat ik iets van de grond wou rapen rende er een dikke voor mijn voeten langs... :(

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:01

Jij wilt vast mijn kat wel even lenen....
Die heeft er nu al meerdere ratten gevangen en gaat er ook nog even fijntje's mee spelen :r

Als je daar met meerdere mensen staat is het lastig om ze uit te roeien (ook ivm gif en de honden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:07

Hij heeft toen bakken met gif op de strozolder gezet, en zo'n plastic bak met gif (en waar ze meteen in blijven zitten) in de zadelkamer. Het hielp toen, maar nu niet meer. Zouden ze er dan imuun voor zijn geworden? Ander gif kopen?
Ja, handig zo'n kat! Ze hebben op stal ook wel katten maar die vangen alleen muizen, geen ratten :(

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:10

Pas maar op met dit soort posts op bokt hoor! Je krijgt zo een hele horde rattenliefhebbers op je dak die zich ernstig beledigd voelen dat je niet van ratten houdt en ze om wil brengen :+ }> :D :o

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:15

Nee hoor. Ben rattenliefhebber, maar wel tamme ratten ;)
Ten eerste zorg dat zoveel mogelijk eten is opgesloten in dichte kisten/voertonnen. Dat is de bron en hoe minder hier van beschikbaar is, hoe beter.
Zorg ook dat alle spullen goed afgesloten zijn. Ratten kunnen echt alles slopen en het is zonde als je straks hapjes uit je zadel of dekje hebt.
Zoek de rattenholen op en leg daar het gif in.
Wilde ratten kunnen allerlei ziektes bij zich dragen.
En wilde ratten zullen heus niet zomaar op je springen, dat gebeurt alleen in films :))

edit: Ratten worden niet immuun voor gif. Maar het zijn wel ontzettend slimme beesten dus het kan zijn dat ze er gewoon niet meer in trappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:21

Maar waar komen ze op af? Want dat snap ik echt niet. Het biks zit in de ton, kattenvoer, hondenvoer idem. We hebben toen nog speciaal afsluitbare tonnen gekocht. Begrijp niet waarom ze toch iedere keer terugkomen.
Ow, goed dat je het zegt! Gaan ze echt aan je zadel eten? Mogen we dan nog wel wat op bedenken, alle zadels hangen gewoon los in de zadelkamer... Net als alle dekens/dekjes/hoofdstellen... :(
Ik vind ratten verder prima hoor, zolang ze achter glas zitten en niet los rondlopen.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:23

Paarden zijn soms slordige eters. Daarbij ligt er lekker strooisel en hooi om in de wonen en nestjes van te maken. Beschutte omgeving..mijn zadel is ook weleens aan de beurt geweest en een neusriem is ooit doorgeknaagd. Onze stal was vlakbij een clearwasser anlage (rioolwaterpompstationnetje) en daar zaten extreem veel ratten altijd en die trokken s winters richting onze stallen..

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:25

Oeh dat zou ook niks voor mij zijn! Brrr

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:26

Als de paarden eten knoeien ze altijd wel wat voer op de grond,en dat eten de ratten weer.
Ze komen nu naar binnen omdat het buiten kouder word.
Maar ratten doen jou nix zolang je ze maar niet in het nauw drijft.Die rat schrikt net zo hard van jou als jij voor die rat.
Ik heb met vissen [hengelsport] zo vaak ratten over me voeten zien lopen,zelfs Muskusratten.Niet 1 die me wat deed,ze schrokken allemaal net zo hard als ik.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:27

Als je nou 1 rat vangt en je verbrand die levend zijn alle ratten weg! :')

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:30

Bij mijn vorige huis zaten ook wel eens ratten. Volgens mij belden we dan met het waterschap, die kwamen dan speciale lokdozen neer zetten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:31

Inderdaad, wat Gohya zegt: over het algemeen zijn ze banger voor jou dan andersom :j

Wij hebben ze ook en ik ben bang om er iets tegen te doen omdat we ook katten hebben en ik als de dood ben dat die er ook schade van zouden ondervinden :(

Wel overweeg ik zo'n electronische verjager ... maar of dat werkelijk helpt ?
De advertenties zeggen natuurlijk van wel ..

lindebea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:33

Je kan aan je stalhouder vragen of hij storm rattengif haalt .
Dat zijn een soort donuts en dan ben je er zo vanaf .

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:37

Ik vind ze ook smerig,brr. Er zitten op dit moment 2 ratten in de stal die ik heb gezien.Een keer liep ik de stal in en toen kwam de een op me af rennen. Ze zijn idd banger voor jou,maar toch vind ik het geen fris idee.
Heb er (toen we hier net woonden) 1 in de waterbak gevonden (verdronken) en nog niet zo lang geleden lag er een dooie rat in de stal van mijn ene paard (heeft ie zelf doodgetrapt denk ik)
Hier willen ze niet met gif aan de gang vanwege de katten en honden die hier lopen. Maar goed,zal mijn tijd wel duren....

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:40

Bij mij lag er een keer 1 in mn stal.. ik was bang dat als ik hem met de riek op wilde pakken dat hij dan ineens wegrende ofzo.. staleigenaar had hem toen uit mijn stal gehaald en op de mesthoop gegooid.. en later was hij weg brrr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:47

Hebben we idd ook wel eens gehad, een dooie midden in de stal. Ik durfde hem ook niet weg te halen, haha.
Ze zijn inderdaad wel bang voor je, maar vind het gewoon geen prettig idee.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 00:35

VVDD ----> BB

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 09:32

TS anders denk je gewoon aan de film 'Ben en de Ratten'.
Dat ze je vrienden kunnen worden en ze jou kunnen helpen. :D :D :D

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 09:38

Wij hebben ratten in huis en schuur (zitten aan elkaar, is een geheel). Ik ben er gelukkig niet bang voor, maar ze zijn wel heel groot. Sinds een paar jaar hebben we ook steenmarters, die schijnen ook ratten te vangen. Onze katten zijn al tamelijk oud en kijken niet eens meer op als ze een rat of muis zien lopen.
Ik wil op zich graag van de wilde ratten af, want ze knagen gaten in het plafond; we hebben al eens een heel plafond moeten vernieuwen, omdat ze er negen grote gaten in hadden geknaagd.
Ik zit inderdaad te denken aan zo'n ultrasoon ding en wil graag ervaringen horen... Om ze nou allemaal te vangen en ver weg te brengen is ook zoveel werk.