Hond & Baby

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Hond & Baby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 21:01

Beste allemaal,

Ik hoop met dit topic wat advies te krijgen hoe om te gaan met de combinatie hond & baby.
We hebben een 13 jaar oude border collie met staar, cushing en artrose. Krijgt medicijnen en zit verder nog helemaal prettig in haar vel. Is wel gewend geweest om altijd een beetje verwend te worden met aandacht. Is een goed afgerichte border collie zonder rare trekjes. Wel een hele gevoelige hond, loopt weg als je aan het huilen bent en loopt niet meer verder als je aan het wandelen bent en je gsm gaat af.

Baby is 8 maanden en tijgert en kruipt het hele huis door. Er is geen mogelijkheid om een plek te creeëren waar baby helemaal níet bij kan. Wel zorg ik ervoor dat hij niet bij de hond kan komen. De hond negeert de baby ten aller tijde. Als de baby te dicht in de buurt komt, staat ze op en loopt ze weg. Maar soms ligt ze in haar mand en nadert de baby (met mij er achteraan) en begint de hond te grommen en haar lippen op te trekken. Dit wil ik absoluut niet hebben.

Ik zou wel graag van jullie willen weten of jullie hier nog tips en ideeën bij hebben.
Hier wordt al geroepen: nog een keer en dan is het een prikje en dat zou ik graag willen voorkomen natuurlijk.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:04

Tsja, het is een oudje met kwaaltjes...

Eerlijk gezegd zou ik de baby niet toestaan naar haar mand te kruipen omdat dat haar veilige plek zou moeten zijn. Wat je zou kunnen doen is haar mand in een grote bench zetten en de baby niet toestaan daar in te gaan zodat 'oma' zich kan terugtrekken als ze geen zin heeft in het mensenkroost.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:06

Moeilijk hoor.
Onze hond mocht altijd alleen in de mand en nu nog steeds. R kroop er eerst nooit heen. (speelde aan de andere kant van de kamer en wij hebben een lange kamer ;) )
Onze hond blijft altijd dood stil liggen en laat alles toe. Wij halen R er juist soms weg omdat hij der dan pijn doet of niet netjes nadert. En de hond laat het wel toe maar R moet leren netjes te zijn. Hij is al 19 maand dus wel een ander verhaal.

Ik weet dat er iemand op bokt is waarvan de hond ook niet zo lief was in de periode dat het kindje kroop en die hebben een bench gekocht. De hond vond dat prima (jackrussel) en de kleine kon er niet bij. Inmiddels loopt het meisje al lang en breed (2,5) en gaat het super tussen die twee. Volgens mij was de grom periode over nadat de kleine ging lopen.

Succes!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:06

Dat hij de baby negeert is eigenlijk alleen maar goed en het is aan jullie ervoor te zorgen dat de baby hem niet lastig kan vallen. Dat grommen is duidelijk dat hij dat niet wil. Dus enige wat ik zou doen is zorgen dat hij zijn rust krijgt want op zich is dit heel normaal gedrag kijkend naar zijn leeftijd/zicht enz en dan opeens een baby erbij.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:07

sallandval schreef:
Tsja, het is een oudje met kwaaltjes...

Eerlijk gezegd zou ik de baby niet toestaan naar haar mand te kruipen omdat dat haar veilige plek zou moeten zijn. Wat je zou kunnen doen is haar mand in een grote bench zetten en de baby niet toestaan daar in te gaan zodat 'oma' zich kan terugtrekken als ze geen zin heeft in het mensenkroost.

Idd. R mocht hier de eerste maanden ook niet naar de hond.
Pas sinds een dik half jaar. Nu kan ik hem ook meer duidelijk maken. Maar onze hond is een goedzak (toch moet je blijven opletten)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:08

Lip optrekken en grommen is volkomen normaal hondengedrag. Dat is gewoon waarschuwen dat een ranglagere (en dat is een kruipende baby per definitie) niet dichterbij mag komen. De hond dit afleren moet je dus niet willen. De hond er voor straffen ook niet. Dan heb je alle kans dat ze een keer méteen aanvalt ipv eerst te waarschuwen, en dat wil je dus echt niet.
Is maar één oplossing voor: als baby aan het tijgeren is, hond elders zetten (bench, andere kamer, slaapkamer, gang, wherever).

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 21:09

Hij komt niet bij haar mand maar als hij binnen een straal van een meter komt begint ze al.
Meestal loopt ze dus weg, ze staat ook op uit haar mand als ze m aan hoort komen, maar soms is ze gewoon lui / moe en dan heeft ze daar geen zin in en begint ze met lipje trekken.

Hij mag ook echt niet naar de hond hoor. :n
Maar ik kan niet voorkomen (al probeer ik dat wel zoveel mogelijk natuurlijk) dat ie haar 'omgeving' is.

blokje

Re: Hond & Baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:10

MIsschien is de bench dan geen stom idee. Op moeie momenten kan ze lekker daar in rusten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:10

Dat is heel goed, dat ze ruim van te voren waarschuwt. Nogmaals, hond hier niet op corrigeren, die gedraagt zich zoals het hoort. Zelf zorgen dat de baby niet in de buurt kan komen, of zelf zorgen dat de hond niet in de kamer is als de baby los is.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:11

Iris82 schreef:
Hij komt niet bij haar mand maar als hij binnen een straal van een meter komt begint ze al.
Meestal loopt ze dus weg, ze staat ook op uit haar mand als ze m aan hoort komen, maar soms is ze gewoon lui / moe en dan heeft ze daar geen zin in en begint ze met lipje trekken.

Schijnbaar is haar persoonlijke ruimte dan dus ongeveer een meter.

Citaat:
Hij mag ook echt niet naar de hond hoor. :n
Maar ik kan niet voorkomen (al probeer ik dat wel zoveel mogelijk natuurlijk) dat ie haar 'omgeving' is.

Ik denk dat een bench haar wel een veiliger gevoel kan geven hoor; misschien kun je er één lenen van iemand om uit te proberen?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:11

Wij hebben de grootste bench maat op de rommelmarkt gekocht voor 20 euro. Op MP kun je ze ook goedkoop krijgen :D

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:12

Een meter om de mand is al heel dichtbij, ze waarschuwt op tijd. Ik zou toch echt wat ondernemen. een ongelukje is zo gebeurd en je zult altijd op scherp moeten staan want hij word steeds mobieler.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:15

misschien staat ze ook soms niet op omdat ze pijn heeft (artrose)? Lijkt me niet gek dat ze dan een beetje sjachie wordt eigenlijk.

Maar als je een bench of andere omheining voor de hond niet wilt zou ik inderdaad toch gaan denken aan een spuitje geven. Je kunt haar ook niet met goed fatsoen herplaatsen in die conditie.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:16

mijn moeder heeft voor haar border maar gewoon een grote bench gekocht waar hij in kan zitten als mijn zoontje nu bijna 2 er is...
mijn eigen hondje die vind eigenlijk alles wel best aaien mega hard omhelzen enzo t boeit em allemaal niks...sterker nog hij wil graag bij maurice zijn als ik em in slaap gooi dan is hij erbij snachts heeft hij eigenlijk zijn eigen bench maar ligt hij gewoon graag te waken bij het kamertje van me zoontje...

ik denk dat je de hond gewoon de ruimte moet blijven geven om weg te kunnen ...
maar bijten zou voor mij not done zijn

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 21:21

Wilawander schreef:
Een meter om de mand is al heel dichtbij, ze waarschuwt op tijd. Ik zou toch echt wat ondernemen. een ongelukje is zo gebeurd en je zult altijd op scherp moeten staan want hij word steeds mobieler.

True. Wees maar niet bang. Ik hou het echt heel scherp in de gaten en normaal gesproken zorg ik er echt altijd voor dat ze niet bij elkaar in de buurt komen. Ze vindt het helemaal niet vervelend om in de hal te liggen of ze krijgt een botje en ze gaat naar buiten.

Verder is ze zo altijd al met kinderen geweest. Ze heeft een tijd lang bij haar trainer gewoond en die had zelf toen 2 hele kleintjes en toen wist ze ook niet hoe snel ze weg moest komen als zij er aan kwamen.

Ik kan wellicht haar mand achter de bank neerzetten zodat de kleine man er lastig bij kan.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:50

Ik zou er ook een soort omheininkje omheen maken, met een ren oid. Dat de hond er wel in kan, maar even een bochtje om moet zeg maar. Een soort minidoolhof dus.
Dan komt de baby er niet zo snel in en heeft de hond ook een veiliger gevoel.

Ik weet niet of ik de mand achter de bank zou zetten, als baby dan een keer om de hoek kijkt kán de hond ook niet gemakkelijk weg (neem aan dat de bank bij een muur staat?).

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:55

Hond noooooi straffen hiervoor. Dan wordt de volgende stap bijten want grommen mag niet meer. Gewoon kind weg houden bij de mand. Het oudje heeft blijkbaar een grote persoonlijke ruimte als ze in haar mand ligt.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:06

Wij hebben precies dit probleem gehad toen dochterlief kroop. Erg lastig en ik was er ook flink in de stress door.
Maar hier was een bench een top oplossing. We hebben expres een grote bench gekocht (klein hondje) en deze in de lengte neergezet zodat hondjelief achterin de bench kon liggen en kindlief er niet dicht bij kon komen. Met een paar dagen was het grommen al over omdat de hond door had dat ze niet in de bench kon komen. Toen ze begon te lopen was het probleem ook gelijk over, dus bench weer opgeborgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:56

Kind uit de buurt houden van de hond, wat de hond doet is heel normaal en aangezien haar conditie ook heel begrijpelijk.
Ik zou de hond niet in een hoekje weg stoppen, vooral niet als de hond al jaren gewend is al jullie aandacht te krijgen, das vragen om problemen.
Gewoon zorgen dat het kind er niet bij kan komen. Je hond heeft zijn plek nodig, waar hij niet lastig wordt gevallen door de baby.
Wat Sassol zegt is misschien een idee?
Wij hadden een hond van 40 kilo toen de baby werd geboren. De hond was toen 3 en heb beiden dusdanig kunnen opvoeden dat het altijd harmonieus verlopen is. De hond kreeg vooral in het begin belachelijk veel aandacht en werd overal bij betrokken. Jij hebt een oudje dus dat ligt dan wat anders, you can't learn an old dog new tricks. Dus bij jou is het vooral voorkomen.