Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Of ze nu iets ruiken of niet, aandacht moet bij de baas blijven
welmoedz schreef:Hallo allemaal,
Sinds juni hebben wij een nieuwe hond erbij, een Engelse springer spaniël.
Hij is heel braaf en luistert heel goed naar commando's,maar wel alleen binnenshuis.
Sinds een paar weken is zijn jachtinstinct omhoog gekomen en zodra hij los mag en iets ruikt, is hij weg.
Hij moet wel los omdat hij anders zijn energie niet kwijt kan maar zodra hij iets ruikt is hij ons helemaal vergeten.
We hebben al veel geprobeerd, weglopen en hem negeren, dit heeft geen zin omdat hij ons ook compleet negeert. Apporteren en hem bezig houden werkt ook niet want zodra hij een kat ruikt is er niks meer interessant behalve het jagen.
We zitten met hem op puppycursus en daar luistert hij meestal wel aan de riem en daar krijg je hem wel weer te pakken omdat het een afgebakend terrein is. We hebben nog een oude springer spaniel maar deze heeft nooit gejaagd, dit is voor ons dus vrij nieuw.
We zitten er aan te denken om misschien een jacht cursus met hem te gaan doen maar we willen eerst de puppy cursus afmaken.
Iemand enig idee over hoe hier mee om te gaan?
.
) Ik heb verschillende dingen geprobeerd, maar dit werkt het beste. Hij is nu dan ook max 10 min. weg. (Waar ik al heel blij mee ben gezien ik hem net had dit best 4 uur kon zijn)
En juist inderdaad een jachttraining gaan volgen. Hier leer je namelijk voornamelijk het in-goede-banen-leiden van het jachtinstinct. Al moet ik zeggen dat mijn Ollie (een welsh springer) een stuk minder zelfstandig initiatief toont sinds we zijn gestopt met jachttraining
Je kiest gewoon 1 signaal (mijn jachttrainer gebruikte kortkort-kortkort-kortkort voor het hierkomen, ik gebruik kortlannggggggg bijvoorbeeld) en die zet je in als vervanger voor je "KOOOMVOOOR" geroep
Het is geen wondermiddel, maar een fluitje is emotieloos (als je gefrustreerd raakt klinkt dat wél door in je geroep, maar niet in je fluitje) en gewoon een stuk harder en duidelijker. En het scheelt je echt je stembanden hahaha 

Dus als je ergens een training kunt vinden waarbij je snel kunt instromen zou ik daar lekker gebruik van maken. Kun je volgens mij alleen maar profijt van hebben
En geloof me, het zal nu wel even moeizaam gaan, maar alle energie die je er nu insteekt betaalt zich later weer terug 
Welshjes zijn inderdaad ook waanzinnig leuk
Iets eigenwijzer dan Springers, naar het schijnt, al denk ik dat dat echt afhankelijk is van de lijnen waar ze uitkomen
Gelukkig was er niks gebeurd maar daarna heeft hij nooit meer achter iets aan gezeten.