Hond met jachtinstinct

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

welmoedz

Hond met jachtinstinct

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 12:59

Hallo allemaal,

Sinds juni hebben wij een nieuwe hond erbij, een Engelse springer spaniël.
Hij is heel braaf en luistert heel goed naar commando's,maar wel alleen binnenshuis.
Sinds een paar weken is zijn jachtinstinct omhoog gekomen en zodra hij los mag en iets ruikt, is hij weg.
Hij moet wel los omdat hij anders zijn energie niet kwijt kan maar zodra hij iets ruikt is hij ons helemaal vergeten.
We hebben al veel geprobeerd, weglopen en hem negeren, dit heeft geen zin omdat hij ons ook compleet negeert. Apporteren en hem bezig houden werkt ook niet want zodra hij een kat ruikt is er niks meer interessant behalve het jagen.

We zitten met hem op puppycursus en daar luistert hij meestal wel aan de riem en daar krijg je hem wel weer te pakken omdat het een afgebakend terrein is. We hebben nog een oude springer spaniel maar deze heeft nooit gejaagd, dit is voor ons dus vrij nieuw.
We zitten er aan te denken om misschien een jacht cursus met hem te gaan doen maar we willen eerst de puppy cursus afmaken.

Iemand enig idee over hoe hier mee om te gaan?

Wildgirl

Re: Hond met jachtinstinct

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 13:28

looplijn eraan en niet loslaten op niet vetrouwde gebieden totdat hij wel weet te luisteren.
Je kunt gaan speuren met hem, dat kan 2 kanten opgaan...of je vervuld zijn jachtbehoefte óf je wakkert hem alleen maar aan.
Blijft hij wel op jullie andere hond letten als je buiten bent?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 13:32

Hier zelfde probleem... konijn of haas gespot en meneer krijgt een 'woeste jaagblik' en is niet meer te bereiken. Hoort en ziet niets meer behalve het konijn.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 13:44

Aan de lijn houden en oefenen. Ook aan de lijn zien of horen ze wel eens wat neem ik aan en dan kun je corrigeren als de hond niet luistert. Mn eigen hond heeft ook wel eens fixatiemomentjes maar door daar aan de lijn mee te oefenen kan ze nu gewoon lekker los zonder problemen :) Of ze nu iets ruiken of niet, aandacht moet bij de baas blijven :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 16:31

welmoedz schreef:
Hallo allemaal,

Sinds juni hebben wij een nieuwe hond erbij, een Engelse springer spaniël.
Hij is heel braaf en luistert heel goed naar commando's,maar wel alleen binnenshuis.
Sinds een paar weken is zijn jachtinstinct omhoog gekomen en zodra hij los mag en iets ruikt, is hij weg.
Hij moet wel los omdat hij anders zijn energie niet kwijt kan maar zodra hij iets ruikt is hij ons helemaal vergeten.
We hebben al veel geprobeerd, weglopen en hem negeren, dit heeft geen zin omdat hij ons ook compleet negeert. Apporteren en hem bezig houden werkt ook niet want zodra hij een kat ruikt is er niks meer interessant behalve het jagen.

We zitten met hem op puppycursus en daar luistert hij meestal wel aan de riem en daar krijg je hem wel weer te pakken omdat het een afgebakend terrein is. We hebben nog een oude springer spaniel maar deze heeft nooit gejaagd, dit is voor ons dus vrij nieuw.
We zitten er aan te denken om misschien een jacht cursus met hem te gaan doen maar we willen eerst de puppy cursus afmaken.

Iemand enig idee over hoe hier mee om te gaan?

Als ik het zo lees, is het geen hond die al los kan. Ik heb zelf een jachthond (2 zelfs) en die komen niet los voor ze basiscommando's kennen, ook op afstand en los. er wordt gewerkt met lange lijnen en zo leren ze (ook met een spoor of wild) luisteren zonder dat ze naast je been lopen. Mijn hond is als pup al geleerd bij het zien van wild of vogels dat hij wel mag voorstaan, maar hij hoort niets zelf te ondernemen, zeg ik nee, dan loopt hij ook netjes door. zolang hij het niet aan de riem beheerste ging hij niet los. had hij een puberperiode waar hij minder in luisterde dan ging hij gewoon weer aangelijnd. zowiezo eerst puppy en gehoorzaamheidscursus gaan volgen, voor jachtcursus is dit hondje nog te jong denk ik. eerst luisteren dan jagen. ;).
zowel mijn duitse draadhaar als mijn border lopen los over het veld, en gaan eigelijk amper (met uitzondering van een paar keer, omdat ik het zelf veel te laat doorhad/gezien had) achter wat aan.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 16:34

Niet meer los tot de basis er in zit. Klik er dan een lange lijn aan.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 16:47

Als je een jachthond neemt, vind ik wel dat je de verantwoording hebt om deze behoefte te vervullen.

Ik heb mijn hond geleerd niet op konijnen te jagen, dit omdat hij daar te lang in kan blijven hangen. Het kan voorkomen dat ik te laat ben met corrigeren en hij er wel achteraan gaat.
Dan roep ik niet meer, kijk niet meer om en loop door. Als hij tegen de tijd dat ik bij de auto ben er nog niet is, jammer dan ik stap in de auto en rijd (zachtjes) weg al is dat tegenwoordig niet meer nodig. (Mix met een greyhound, dus die haalt het wel weer in ;) ) Ik heb verschillende dingen geprobeerd, maar dit werkt het beste. Hij is nu dan ook max 10 min. weg. (Waar ik al heel blij mee ben gezien ik hem net had dit best 4 uur kon zijn)

Hij mag wel, op commando, vogels opjagen. Vindt ie gewéldig! Rondcrossen en het hele veld leegmaken. Maar ook hierbij oefen ik wel controle uit. Vantevoren eerst 'down' en 'blijf', en pas op 'go' mag hij gaan. Ook mag hij maar één groep vogels (zitten meestal verspreid op het veld) per keer opjagen. Ik stuur hem door naar de volgende.
In het park mag hij dit bijvoorbeeld weer niet omdat er daar de ruimte niet voor is. Dus in het park reageert hij ook niet op vogels.
Katten zijn sowieso een no-go.

In jouw geval omdat het nog een pup is (toch?), zou ik hem ook niet loslaten. Zo leer je hem het verkeerde aan en aan de riem ook gehoorzaamheid eisen, dus ook niet in de riem hangen als een kat wegsprint of de oren er op als je een kat ziet, een kat is geen jachtobject, punt.
Je kan wel gaan speuren icm met apporteren. Hierin al commando's aanleren zodat hij tijdens een spoor ook kan wachten en net voor het apporteren bijv. af kan liggen of terug kan komen.
Mocht hij dan een keer onbedoeld achter een kat aangaan, is er meer kans op controle.

Hoe oud is de hond eigenlijk?

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 17:00

Uit welke lijnen (en evt ouders) komt je hond?

Sowieso wil je 'm nu even helemaal niet de kans geven op jacht te gaan. Dat wil zeggen, lange lijn er aan, niet meer los dus, en heel, heel hard gaan oefenen op het hierkomen. Tipje, ga een fluit gebruiken, dat scheelt je je stembanden ;) En juist inderdaad een jachttraining gaan volgen. Hier leer je namelijk voornamelijk het in-goede-banen-leiden van het jachtinstinct. Al moet ik zeggen dat mijn Ollie (een welsh springer) een stuk minder zelfstandig initiatief toont sinds we zijn gestopt met jachttraining :')

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 17:34

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

@Wildgirl: nee hij let ook niet meer op de andere hond, die gaat ook los en blijft dichtbij ons, in het begin liep die wel altijd met de oudere mee maar nu niet meer dus, hij heeft nog wel respectvoor hem en is onderdanig maar verder negeren ze elkaar en bekvechten ze af en toe.

@ Cemlys: het probleem is dat hij de basis commando's prima kent en weet dat als we hem roepen en "hier" zeggen dat hij dan moet komen maar alle geuren zijn opdat moment veel interessanter. We zullen hem nu idd alleen maar aan de lange lijn laten maar het is lastig omdat hij zoveeel energie heeft en die dan niet zo goed kwijt kan

@ Sassol, vanaf welke leeftijd begon jij met jacht en snuffel training? We willen ook met hem naar cursus omdat hij het jagen zo leuk vind maar hij is nu 7 maanden. Hij heeft dus tot nu toe altijd los gelopen omdat hij zo goed luisterde maar nu komt die ook in de pubertijd.

@ Neej, ja dat fluitje is een goed idee! Misschien kunnen we daar beter mee beginnen als we op een snuffelcursus gaan om te zorgen dat we hem niet fout gebruiken? Ik heb even in je profiel gekeken, wat een prachtige welsh springer heb je:)! echt leuke honden!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 17:41

Fluitjes kun je haast niet fout gebruiken ;) Je kiest gewoon 1 signaal (mijn jachttrainer gebruikte kortkort-kortkort-kortkort voor het hierkomen, ik gebruik kortlannggggggg bijvoorbeeld) en die zet je in als vervanger voor je "KOOOMVOOOR" geroep ;) Het is geen wondermiddel, maar een fluitje is emotieloos (als je gefrustreerd raakt klinkt dat wél door in je geroep, maar niet in je fluitje) en gewoon een stuk harder en duidelijker. En het scheelt je echt je stembanden hahaha :P

Denk overigens dat het echt wel even belangrijk is dat je de hond niet meer de fout in laat gaan, dus wat ik al zei, die lange lijn eraan :)

Met jacht- en soortgelijke trainingen kun je overigens al direct als pup mee beginnen hoor :) Dus als je ergens een training kunt vinden waarbij je snel kunt instromen zou ik daar lekker gebruik van maken. Kun je volgens mij alleen maar profijt van hebben :) En geloof me, het zal nu wel even moeizaam gaan, maar alle energie die je er nu insteekt betaalt zich later weer terug :)

En bedankt :D Welshjes zijn inderdaad ook waanzinnig leuk :D Iets eigenwijzer dan Springers, naar het schijnt, al denk ik dat dat echt afhankelijk is van de lijnen waar ze uitkomen :)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:02

Hij is zeven maanden, ja dat is wel de tijd dat ze beginnen. Voorlopig niet loslaten, hond geen fout laten maken. Goed trainen eventueel jachttraining.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:45

Ik heb mijn hond pas met 1,5 jaar gekregen. En ben toen drukker geweest met de: mensen-zijn-niet-om-aan-te-vallen training en de: je-gaat-niet-dood-van-lichtvlekken-en-schaduwen training :+

Maar met 7 maanden kun je hier prima mee beginnen hoor! De training alleen wel aanpassen op concentratievermogen. Ook kun je kiezen of dat je je hond naar eten/speeltje of naar mensen/honden wilt laten zoeken.

Ik weet ook niet hoe je de 'hier' oefening aangeleerd hebt? De ervaring leert mij dat als dat vanuit een 'Jippie ik mag naar de baas' ervaring gaat, de hond eerder voor jou zal kiezen dan een konijn oid.

mardai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:46

Doen met onze pups altijd puppyjacht training! Hartstikke leuk....
Zit ook basis gehoorzaamheid in, maar dan jachtgericht.
Je zou hem inderdaad aan een lange lijn kunnen doen zolang, bijvoorbeeld een veldlijn,
hou je de controle.
En inderdaad leren te komen op de fluit.
Koop mijn jachtspullen sinds kort bij dogwork webshop, hele leuke spullen
voor jachthonden en vaak leuke acties, ze hebben ook een facebook pagina waar altijd leuke foto's opstaan en acties.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 23:15

Een jachttraining volgen wellicht zodat je de behoefte van de hond kan controleren

utopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:03

Heb zelf een Engelse springer van 11 maanden en herken je probleem. Ik volg gehoorzaamheidstrainingen met hem. Moet over drie lessen examen doen, verder start ik in het nieuwe jaar met agility. Dit ivm zijn energie. Hoe gaat het nu met je hond?
Ben erg nieuwsgierig ivm dat ik er dus eentje heb die iets ouder is, trouwens die van mij komt uit een werklijn.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:07

Wat grappig, ik heb een springer van een jaar oud nu, en die heeft dat juist helemaal niet! Onze oude springer heeft dat ook nooit gehad. Of nou ja, 1x. Onze oude is een keer achter een eend aan gegaan in de winter, eendje vloog over het water, hond rent erachter aan zo het ijs op. :+ Gelukkig was er niks gebeurd maar daarna heeft hij nooit meer achter iets aan gezeten.

Misschien is het een idee om idd een jachtcursus/training te volgen, zodat je 'm -beter- onder controle kan houden :)