kat over op KVV - blijft zeuren om meer eten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

troi

kat over op KVV - blijft zeuren om meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 10:13

Wij hebben sinds een week 3 of onze poes overgezet op diepvries KVV (2x per dag). Bevalt op zich prima, kat vind het heerlijk en zijn vacht gaat steeds meer glanzen. Maar hij heeft het binnen vijf minuten opgegeten en loopt vervolgens de rest van de dag om onze benen te draaien zeurend om meer.. Heel irritant! Mijn vraag is of er iets is dat gezond is en waar hij niet dik van wordt maar toch veel aan kan kauwen, blijkbaar kan hij zijn kauw/eet behoefte niet bevredigen met alleen 2x daags een bakje vlees.

We hebben overigens een jong kind dus een eendagskuiken ofzo gaat geheid tranen opleveren en is dus geen optie.

Ik hoor het graag!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 11:36

Een hele kipfilet geven. Hier zijn ze dan even zoet met het kleinscheuren van het vlees. Moeten ze eindelijk hun gebit gebruiken zoals het bedoeld is. :D

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 11:38

Rebel_Jits schreef:
Een hele kipfilet geven. Hier zijn ze dan even zoet met het kleinscheuren van het vlees. Moeten ze eindelijk hun gebit gebruiken zoals het bedoeld is. :D

Wat een goed idee! :D Moet je die kip dan ook eerst koken of voer je het rauw?

Poosje81

Re: kat over op KVV - blijft zeuren om meer eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 11:42

Gewoon rauw geven ;)

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 11:47

Of een muisje of een kuikentje (diepvries)? Dan heb je gelijk een compleet hapje. Als je elke dag een kipfilet erbij zou geven dan voer je te veel spiervlees (=niet compleet).
Ik heb vandaag voor het eerst een muisje gevoerd. Heb er eigenlijk geen rommel van gehad op de vloer :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 11:50

misschien een kippenvleugeltje of nekje er bij aan bieden?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 11:52

Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn. Maar een kuikentje vond ik ,toen ik jonger was, ook niet zielig. Ik snapte dar andere dieren ook moeten eten. Dat is de natuurEn anders laat je de kat eten zonder aanwezigheid van de kids...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 11:58

Zoonlief is vijf en dol op schattige kuikens dus helaas gaat dat hem niet worden. Het idee van kipfiles of kippennekjes vind ik wel een goede. Ik zal eens uitzoeken waar ik nekjes kan krijgen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 12:13

ik weet dat het bij een hond kan helpen om 1x per dag te voeren en dan dus in een keer grote portie,zodat de hersens een seintje krijgen dat ze vol zitten,bij kleine porties gebeurt dit niet.

bij de poulier haal ik kippevleugeltjes/konijnenvoor pootjes en in de supermarkt kippen levertjes

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 12:38

bij katten werkt dit niet zo Keona :n
die hebben meer aan meerdere porties per dag :j

nekjes bij de betere dierenwinkel, verder vleugeltjes en idd levertjes en soms hartjes bij de super als je kleine hoeveelheden wil kopen :j die hebben ook nog al eens koeienhart btw , voor als ze iets extra nodig ivm extra bot in het dieet

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 13:15

Mijn ene kat eet kip graag rauw, de andere eet het liever lciht gekookt omdat het zo "kleverig" is :P die blijft dan maar likken :')

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 13:16

Ik heb trouwens laatst op de markt een gepofte hanenpoot gekocht. Mijn kat vond de tenen heerlijk :j

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 13:21

Wellicht overbodige vraag, want anders gaf je het natuurlijk niet :o maar is er bij katten dan geen gevaar voor salmonella-besmetting als je rauw kippenvlees geeft ?

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 13:24

Meer vetten anders springt 'ie zo op het aanrecht want dan regelt ze dat zelf wel even :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 13:26

Shirley schreef:
Wellicht overbodige vraag, want anders gaf je het natuurlijk niet :o maar is er bij katten dan geen gevaar voor salmonella-besmetting als je rauw kippenvlees geeft ?

Nee. :)

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 13:28

Ik volg dit topic even, mijn katten zitten al vanaf jongs af aan op KVV, werkt super goed als; glanzende vacht, niet stinkende ontlasting maar ze blijven altijd zeuren om meer. Krijgen ook 2x daags hun vlees en regelmatig kuikens of kippennekjes.. Ds als iemand de gouden tip heeft?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:25

Hier geef ik ook KVV...

Ik heb 7 katten en ze krijgen 500 gram per keer 3x per dag.. Ze gaan eerst eten en dan blijft er nog een beetje over. Dit gaat binnen het uur wel op. In de zomer zet ik het in een bak waar ik ijs onder kan doen zodat het goed blijft.

Hier mogen ze dus eten tot ze verzadigd zijn. En alleen mn castraat ( de enige die hier brokken krijgt ) is te dik :+

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:30

Een kat eet normaal 15 tot 20 keer per dag, dus ik kan me wel voorstellen dat hij niet genoeg heeft aan 2x per dag eten.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:48

Horseware schreef:
Een kat eet normaal 15 tot 20 keer per dag, dus ik kan me wel voorstellen dat hij niet genoeg heeft aan 2x per dag eten.

In welke omstandigehden? Als je de hele dag wat zou hebben staan? Als ik altijd wat te eten klaar zou hebben staan dan zou ik hier (en ik denk vele andere mensen) een hele dikke kat rond hebben 'lopen'.
Mijn schoonouders voeren de katten ook brok en die krijgen maar 2-3x per dag omdat daar ook een theemuts-model rondwaggelt. :P

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:53

Stybba schreef:
Horseware schreef:

In welke omstandigehden? Als je de hele dag wat zou hebben staan? Als ik altijd wat te eten klaar zou hebben staan dan zou ik hier (en ik denk vele andere mensen) een hele dikke kat rond hebben 'lopen'.
Mijn schoonouders voeren de katten ook brok en die krijgen maar 2-3x per dag omdat daar ook een theemuts-model rondwaggelt. :P

Wij voeren onze ex kater onbeperkt brokjes, gewoon huismerk AH en 2x per dag krijgt hij 1/3 zakje van een zakje vlees in gelei, ook van het huismerk van de AH. Doet 'ie het prima op, niks niet dik en goed in zijn vacht! Hij is 's nachts buiten (behalve als de weersvoorspelling oid erg slecht is) en overdag het liefst binnen te pitten op de bank/bedden dus extreem veel beweegt hij ook niet, dat ie alle brokjes er weer af loopt ofzo.. Hij kan het prima gebruiken. :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 20:54

Stybba schreef:
Horseware schreef:

Haha ongetwijfeld! Nee dan moet je wel kleine porties geven.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:57

Een kat 15 tot 20 keer per dag? Dan neem ik aan dat je kijkt vanuit het wild?
Een muis weegt rond de 15 gram, dat zou betekenen dat de kat 225 tot 300 gram per dag zou eten. Mijn kat zou dan moddervet zijn :')

Waar je naar moet kijken voor verzadiging is het kauwwerk. KVV is hap-slik-weg dus ook weinig verzadiging. Een kippennek is al wat meer werk, maar voor sommige katten nog steeds peanuts. Dan kun je bijvoorbeeld kijken naar kalkoen/eendennekken, dat is al wat harder en dus meer werk.
Ook is er veel verschil tussen een biologische kippennek en een bio-industrie kippennek.

BARF is nog meer kauwwerk, al is het met een kat vind ik zelf een hoop gedoe als je al het orgaan ook ongemalen wilt geven.
Maar koop je orgaanmix, filet en nekken bijv, heb je alleen de orgaan gemalen en is prima te portioneren voor een kat :j

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:04

Een kat moet inderdaad zo'n 15 muizen per dag eten om op gewicht te blijven :j
Natuurlijk hangt het er ook erg vanaf hoe actief je kat is. Zo hebben wij een behoorlijk actieve, die ook aardig wat vangt en opeet. Ik gok dat hij zo'n 5 muizen per dag eet, en daarnaast krijgt hij nog iets van 12 keer een kleine hoeveelheid brokjes.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:17

Mijn kat weegt nog geen 4 kilo en krijgt 3 procent van zijn lichaamsgewicht en dan bereken ik het al voor een kat van 4 kilo. Kom ik nog steeds maar uit op 120 gram. En die loopt gewoon buiten, is redelijk lui maar rent toch ook nog vaak heen en weer van de tuin naar de keuken en terug (in z'n gekke 5 min).

Ben ik toch benieuwd hoe groot jouw kat is Horseware :')

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:21

Een muis bevat maar heel weinig kilocalorieën, daarom hebben ze er zoveel van nodig.
Mijn kat is echt een schriel ding, precies op gewicht, geen grammetje teveel.
Het zal wel net zo zijn als met paarden: sommige kan je onbeperkt ruwvoer geven, maar die van mij groeien dan echt dicht.