Darmverstopping konijn, tips en ervaringen gezocht..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempotje

Darmverstopping konijn, tips en ervaringen gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 19:31

Mijn konijn zit sinds vorige week dinsdag bij de dierenarts met een darmverstopping. Vorige week vrijdag heb ik haar opgehaald en zijn de injecties overgegaan op drankjes. Ze kreeg 6 verschillende medicijnen en daarnaast dwangvoeding. Ze toonde (en toont) verder niet erg ziek, maar heeft wel overduidelijk buikpijn.

Zondag avond heb ik haar nog terug gebracht omdat ze weer stopte met keutelen en veel pijn had (knarste de hele tijd) daar is ze weer overgegaan op injecties en de dag er na keutelde ze weer.

Nu inmiddels, eet ze wel andijvie maar dat is ook het enige, keutelen gaat matig. Zodra we de medicijnen af willen bouwen gaat het meteen slechter.

Ik heb morgen een afspraak bij de dierenarts om te overleggen hoe en of we hier nog mee door moeten gaan..

Nu ben ik toch benieuwd naar ervaringen voordat ik morgen een beslissing maak..

(Ik heb het verhaal op mobiel getypt dus het kan wat warrig zijn)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:39

Ik weet niet of het helpt als je konijn wat zonnebloem-olie voert. (ik weet ook niet of dit goed is voor een konijn). Maar misschien komt zo de boel van binnen een beetje los en glijdt alles er zo uit.
Paardenbloemblaadjes laten eten. Of goed en genoeg hooi. Buikmassage geven om de verstopping los te maken?
En anders maar weer naar de DA, misschien andere medicijnen geven,

haflinger4me

Re: Darmverstopping konijn, tips en ervaringen gezocht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:49

Neem aan dat je dierenarts de diverse medicijnen die er voor zijn wel probeert. Wat wel kan helpen is ananassap ( wel vers). Dit werkt bij konijnen laxerend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:53

Banaan vinden ze ook vaak lekker ,zorg in ieder geval dat die darmen blijven werken!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:57

Vooral GEEN banaan geven. Dat werkt juist weer verstoppend!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:58

haflinger4me schreef:
Neem aan dat je dierenarts de diverse medicijnen die er voor zijn wel probeert. Wat wel kan helpen is ananassap ( wel vers). Dit werkt bij konijnen laxerend.

Ons konijn heeft hier ook last van gehad. Toen hebben we ook met een spuit het konijn annenas sap moeten voeren.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:58

Weet je welke medicijnen je konijntje heeft gekregen?

pb misschien Faniek hier eens op bokt die heeft een konijnenopvang en is paraveterinair.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:01

Darmen zijn hele lastige organen, ze kunnen lui geworden zijn en dit kan beter worden. Luie darmen worden slechter voordat het beter gaat, kost een hoop tijd maar kan goedkomen.
Als je de medicatie wilt afbouwen, dan zou ik dat stapsgewijs en nog véél langzamer doen dan je al doet.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 22:38

Ik kan even niet uitgebreid reageren maar voor de duidelijkheid:

Ze zat van vorige week dinsdag ochtend tot vrijdag avond bij de da. Toen ging ze met medicatie etc. mee naar huis maar heb haar zondag avond alweer terug gebracht en ze zit er nu nog.
Ze krijgt verschillende medicatie. (meer valt wat dat betreft niet te proberen). Ook iets wat er voor zorgt dat haar darmen niet stil komen te liggen en dwangvoeding.

Mijn konijn kreeg medicatie die laxerend werkte, dit is afgebouwd omdat de ontlasting slapper werd. Maar nog poept ze.zonder medicatie slecht tot niet. De laatste 3 dagen krijgt ze wat andijvie omdat.ze dit als enigste.zelf wel eet.

Ik hoop dat het nu iets duidelijker is!