Hond: acute alvleesklier ontsteking en nu lowfat dieet.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Hond: acute alvleesklier ontsteking en nu lowfat dieet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 16:27

Mijn hond, wannabee border, heeft afgelopen weekend een acute alvleesklier ontstekig gekregen. Ze is door het oog van de naald gekropen en mag nu op een aangepast dieet en medicijnen.

De dierenarts raadt Royal canin aan en dan een brok die alleen daar te verkijgen is. De naam
weet ik even niet maar is speciaal voor dit soort honden gemaakt.

Nu is mijn hond ook een zeurpiet met eten en ook onwijs gevoelig op de darmen. Brokken eet ze wel maar daar deed ik altijd een beetje blikvlees doorheen want anders eet ze het dus niet.

Nu heeft de da bijbehorend blikvoer à een vermogen. Als
dat moet, dan moet dat, maar zijn er hier mensen die bijvoorbeeld een andere voeroplossing hebben?

Het voer moet dus zo min mogelijk vet bevatten en daarnaast ook de darmen rustig kunnen houden.

Ze kreeg voorheen een lam&rijst brok.

Wilawander

Re: Hond: acute alvleesklier ontsteking en nu lowfat dieet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:35

Op zich ben je wel op dat voer aangewezen. Er zijn nagenoeg geen andere voeders die daarbij in de buurt komen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:47

onze eerste labrador had eens een acute alvleesklier ontsteking,en kreeg gewoon kvv/vers...ze heeft nooit op speciaal voer gestaan,en zeker geen brokken...

ze had er wel suikerziekte aan over gehouden overigens...dus ze moest insuline gespoten worden,ze was 6 jaar oud toen ze ziek werd en is 12 jaar geworden...

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 18:35

Ik heb dat voer ook voor onze Jr.
Het voer is niet goedkoop idd, maar ja, wat moet dat moet, ben wel blij dat het geen st: bernhard is.
Onze hond bleek een chroniche onsteking te hebben, haar waarde waren te hoog, je leest het meeste over te lage waarde.
Ik heb ook gekeken naar eventueel iets anders, maar blijf toch maar hier blij.
Reden, ze verdraagd het goed, normaal was ze op vreemd voer gelijk aan de schijd.
Jou hond mag zeker ook geen snoepjes ed hebben, die van ons ook niet.
Om haar toch wat te geven , geef ik gedroogde kipfile, maak dit zelf.

Gelukkig heeft je hond het gered.
Mijn ervaring is dat ze het toch wel graag eten, zowel de brok en zeker het blik voer.
Sterkte met je hond en geef haar/hem maar een knuffel.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:56

Een KVV op basis van paardenvlees misschien? Paardenvlees bevat zeer weinig vet en wordt daarnaast ook vaak gebruikt bij gevoelige darmen. Degomeat en Smuldier hebben een complete paard variant zonder granen.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:54

Duck heeft trouwens ook een voeding op de markt speciaal voor honden met pancreas problemen. Hier heb ik geen ervaring mee maar wellicht voor jou een goede optie. Bovengenoemde KVV paard mag dan wel compleet zijn, enkel paardenvlees geven is op de lange termijn wel erg eenzijdig denk ik.

http://www.ducknatuurvoeding.com/duckna ... ieet&id=13

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 22:52

Ze eet de brokken niet. We koken nu kipfilet in kleine stukjes, dan vet eraf scheppen en met een klein beetje bouillion over de brokken heen en eventueel een handje gekookte rijst.

Ze knapt nu echt op, is weer actief en heeft weer normale ontlasting. %)

Bedankt voor de tips! Ik ga alles even op mijn gemak bekijken morgen! Misschien kan ik dat
paardenvlees dan afwisselen met de kip.

Morgen ook even afstemmen met de da.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:22

die labador at echt gewoon alles toen gewoon van het rund:pens,hart,kopvlees, en ook gewoon kip enz...

en die snaaide van alles en nog wat ( tja gezinnetje toen der tijd met 3 jonge kinderen die nog weleens wat lieten vallen en de hond wat toestopte...) ..eigenlijk is er nooit een dieet geweest voor die hond..alleen vanwege de diabetes moest ze wel op tijd te eten hebben anders ging ze in een hypo...

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 23:47

Als mijn hond pens eet zit de stront tegen het plafond. Dat gaat echt niet.
Alles moet nu echt low fat zijn.

Ik zag nog wel een soort lowfat worsten op een natuurlijke voeding site. Maar eerst even slapen!

Nogmaals bedankt voor het meedenken! :*

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 10:54

Onze oude kruising border staat op redelijk vet arm eten ivm chronische darmontsteking. Zijn brokken bestaan uit kip en aardappel met wat kruiden toevoegingen. Zijn vlees is het alleen in de zomer verkrijgbare kip met wortel. Daarvan hebben we een hele voorraad aangeschaft zodat hij de winter ermee doorkomt. Het merk moet ik even gaan opzoeken.

Brok is luposan sensitive met 24 % eiwit en 10 % vet. De light versie is nog vetarmer 8 % maar bevat meer aardappel. Het vlees is de lukullus de zomervariant met kip. Die nu te koop is is eventueel de verzie met kalkoen, sensitive. Maar ze verkopen verschillende soorten en samenstellingen.