maatje voor cavia

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mijnfjord

maatje voor cavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 14:05

hoi allemaal,

voorheen had ik altijd samen een konijn en cavia (vanaf jongs af aan al samen in een hok) samen in de buitenren.
Nu is helaas het konijntje vorige week overleden :( ;(

Alleen cavia's zijn geen dieren die graag alleen blijven, dus wou ik er een maatje voor
hem bij zoeken, liever wel een cavia (beter om 2 soorten bij elkaar te hebben).
Alleen mijn cavia is al vanaf afgelopen lente buiten, en nu loopt hij overdag nog steeds vrij in de tuin (wel afgerasterd natuurlijk;))
alleen 's avonds wel in zijn binnenhok.
Wat voor cavia kan ik hierbij plaatsen? Want de cavia's uit de dierenwinkel zijn een temperatuur gewend van 18+
Dus wanneer ik zo'n beestje buitenplaats is het te koud voor hem :brr: en vaak zijn de cavia's uit de winkel
ook nog erg jong...

en wat is beter een man erbij of een vrouwtje?? (heb liever geen jonkies)...

Anoniem

Re: maatje voor cavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:06

mijnfjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 14:09

@peanutbutter: bedankt voor je reactie, leuke site! alleen zag dat ze in Zuid-Holland woont en ik in Overijssel dus vind ik een beetje ver rijden voor een cavia;) maar bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:21

Hahah ja dat klopt idd. Beetje ver :D

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:39

Het is handig om te vermelden welk geslacht je huidige cavia is. Je hebt het over een "hij" dus ga er vanuit dat je een beer hebt, in dat geval kun je ervoor kiezen om hem aan een jong beertje te koppelen. Castratie is ook een optie, dan kan hij uiteindelijk samen met een zeug.

Op http://www.fokkerskaart.nl kun je een caviafokker bij jou in de buurt zoeken.

mijnfjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 14:49

bedankt voor alle reacties, ik heb inderdaad een beer!
Bedankt voor de informatie ga er even goed over nadenken.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:02

Een beertje dus...
Het beste is natuurlijk om hem te castreren,.. dan kan je een leuke groep dames (of één dame natuurlijk) erbij zetten.
Daarnaast weet ik het karakter van je cavia niet,... maar het beste kan je bij een ouder mannetje jonge mannetjes zetten.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:05

En niet te vergeten, een caviaopvang natuurlijk. Nederland heeft verschillende opvangadressen speciaal voor cavia's maar ook asiels en andere opvangen die cavia's ter herplaatsing hebben. Daarnaast kun je ook op forums als http://www.caviagids.nl of http://www.caviaforum.nl kijken, daar zijn ook altijd wel particulieren die cavia's opvangen en er een goed nieuw thuis voor zoeken.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:22

2 volwassen beren bij elkaar plaatsen geeft meestal ruzie. Een jong beertje, net uit het nest is hier altijd prima gegaan. Je kunt idd het beertje ook laten castreren (al is dat voor die kleine diertjes niet zonder risico, weet niet hoe oud je beertje is) en er dan een dame bij zetten. Ze vinden het idd wel gezellig samen! Succes met je keuze maken! Er zijn idd overal wel fokkers die de diertjes meestal in schuren/buiten houden, die zou je dan nog prima kunnen koppelen buiten.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:23

Ik heb voor onze dame ook een gecastreerde beer uit een opvang gehaald.
Uit Hillegom, terwijl we zelf in Duitsland wonen. Maar ik werk daar in de buurt, dus dat ging.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:10

Wellicht dat er een opvang van stichting cavia (www.stichtingcavia.nl) bij je in de buurt zit? Zij hebben keuze genoeg en helpen je ook met het koppelen :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:37

Moderatoropmerking:
Dit topic is niet bedoeld om cavia's aan te bieden, dat kan evt. via pb. Ts vraagt om tips, niet om aanbiedingen. Die reacties heb ik verwijderd en zou iedereen willen vragen ontopic te reageren.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:56

Of als het zo wel mag:
Neem eens contact op met Caviaopvang Shiny Mimi. Weet zeker dat die een cavia heeft zitten en zit in Wezep!
Laatst bijgewerkt door RianneH op 26-11-12 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic reactie verwijderd

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:14

@TS: Heb je inmiddels al een beslissing kunnen maken?

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:33

Je zal asiel goofy kunnen benaderen, zij zitten in Oldenzaal. De cavia's daar zitten in een licht verwarmde ruimte maar het zijn zeker geen kamertemperaturen daar. www.asielgoofy.nl

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:58

Moderatoropmerking:
Even voor de duidelijkheid: het aanbieden van eigen cavia's hoort niet in dit topic, dat kan op de Markt of desnoods via pb naar ts. Het geven van een ontopic tip zoals een cavia opvang is wel welkom. Vergeet niet dat ts meer vragen heeft in de OP die ook beantwoord kunnen worden.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:48

Ik ben zelf geen cavia kenner maar weet wel dat ze bij opvangen zoals asiel goofy veel advies kunnen geven wat de beste combinatie is, en of het mogelijk is nu een cavia erbij te plaatsen met deze temperaturen. Ben als vrijwilliger / opvanggezin betrokken bij deze opvang geweest en ze staan altijd klaar voor vragen en advies. Weet wel dat als je een mannetje hebt, de combinatie met een vrouwtje het meest ideaal is, uiteraard na castratie. Maar ze doen ook wel eens twee mannen koppelen, zeker als je veel ruimte voor ze hebt en er zijn geen dames in de buurt.