Steriliseren of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ChefsSpecial

Steriliseren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 12:56

Ik kon zo gauw niets vinden en wil graag jullie mening, hoewel die van mijn man wel duidelijk is maar de mijne nog niet ;)

Wij hebben een Golden pup van nu bijna 7 maanden en aanstaande zondag hebben wij onze eerste show.
Nu lijkt het me super om vaker mee te doen aan shows echter mag een teef niet gesteriliseerd zijn om aan shows mee te doen.
Wij zijn niet van plan om er mee te gaan fokken, al wilden wij dit graag, wij hebben hier helaas de tijd niet voor :o

Nu zul je misschien denken, een sterilisatie zie je toch niet?
Echter na een sterilisatie verandert de vacht, waardoor je best nog mee kunt doen aan shows maar je zal geen goede keurrapporten krijgen.

Is het nu toch het eerlijkst om onze teef te laten steriliseren (en zo ja, wanneer? Want hier verschillen de meningen nogal over)
Of hou ik mezelf voor de gek als ik haar niet steriliseer zodat ik toch kan showen?

Moet er bij zeggen dat onze teef het showen super leuk vindt en enorm voor je wil werken, als zij er geen plezier in zou hebben, zou de keus een stuk makkelijker zijn :')

Als het aan mijn man ligt, wordt ze gesteriliseerd maar ik kom er niet aan uit.... Help???

lonneke_

Re: Steriliseren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:59

Lastig! Als ik in dezelfde situatie zou zitten, zou ik haar toch laten steriliseren nadat ze de eerste keer loops is geweest. Dit om jezelf en haar een heleboel stress te besparen. Ik ken de regels helemaal niet voor shows, maar is het misschien een optie om iets anders met haar te gaan doen, waar ze wel gesteriliseerd aan mee mag doen?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:00

Wat is het voordeel van wel steriliseren? Bij ons thuis zijn de honden nooit gesteriliseerd geweest en ik kan nou niet zeggen dat iemand daar last van heeft gehad. Noch de honden noch wij.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 13:03

Nu moet ik wel zeggen dat we haar karakter nog niet weten als ze loops is, maar als ze op mams lijkt (zoals de overige 99% zeg maar) blijft ze erg makkelijk tijdens de loopsheid. Vooropstaand is voor mij natuurlijk dat ze zelf geen last heeft van teveel hormonen want dan is de keuze zó gemaakt!

Dorus. mijn gevoel zegt ook dat dit eigenlijk geen probleem moet opleveren, mits ze er zelf geen last van heeft.
Ze is net als mams heel schoon op zichzelf dus de kans zit er dik in dat ze haar eigen "rommel"opruimt ;)

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:08

onze honden zijn ook nooit geholpen. maar ik heb nu een teefje te logeren hier die dus wel geholpen is. met alle gevolgen ze is incontinent geworden niet heel erg, maar toch. dus denk er echt goed overna,

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 13:10

Nou ja, al onze honden zijn altijd gesteriliseerd, en nooit problemen mee gehad, ons oudje van 12 heeft er ook nooit last van gehad....
Maar vandaar dus mijn vraag, waarom wel of waarom niet? De meningen lijken hier nl. nogal over verdeeld ;)

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:13

Wij hebben het bij onze hond toen wel gedaan omdat ze niet te genieten was als ze loops was. Daarnaast hebben wij niet de luxe van een erf of iets dergelijks en zijn de uitlaatmogelijkheden hier beperkt. Dus met uitlaten was het 4x op een dag drama... Ook hadden wij geen ambitie om te gaan fokken of shows te lopen. Dan is de keuze dus snel gemaakt ;)

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 13:14

Dan is de keus inderdaad snel gemaakt... Maar wat nu als je die ambitie wél hebt? Voor de shows dan in elk geval ;-)

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:17

Niet ELKE hond heeft last van een vachtverandering als er sterilisatie plaats vindt. Het is ook beter voor de gezondheid van de teef om haar te steriliseren (mammae-tumoren, pyometra,..)

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:21

Ik ga met Setefurii mee. Vachtverandering hoeft niet te gebeuren, uiteraard, de kans is er maar weegt dat op tegen de andere dingen qua gezondheid van mammae-tumoren, pyometra etc?

Als ze graag voor je werkt kan je ook nog iets anders gaan doen, zoals doggy dancing of agility etc, ook super leuk om samen te doen :-)

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:28

Ik zeg ook sterilisatie ivm de gezondheid van je hond. En natuurlijk kan elke reu/teef ontsnappen om te dekken of gedekt worden (ongewenst dus) ... Ik zou zeggen doen.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 13:34

Aan de andere kant hoor je ook dat gesteriliseerde honden weer meer kans hebben op ziektes, zoals bijvoorbeeld incontinentie...

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:42

Incontinentie komt niet heel veel voor en voornamelijk bij teven met een gecoupeerde staart. Het is uiteindelijk wat je zelf wilt. Je kan ook 1 of 2 jaar shows lopen en haar daarna alsnog laten helpen.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 13:49

Leandra, ik hoor juist dat incontinentie vaker bij grotere rassen voorkomt? Over een groter risico bij gecoupeerde honden heb ik nog nooit gehoord maar dit is bij onze dame ook niet van toepassing ;)

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:55

Ik zie op mijn werk (ben paraveterinaire) niet veel honden met incontinentie. Als ze het al hebben zijn het vaak oude honden die niet veel controle meer hebben over de sluitspier. Bij couperen van de staart wordt de stand van de staart anders, waardoor er meer en andere druk op de sluitspier van de blaas komt. Vandaar dat er bij bijv. Boxers en Rottweilers meer incontinentie voor kwam dan bij andere rassen. Nu couperen in Nederland verboden is, zien we ook nog maar zelden honden met incontinentie na de sterilisatie.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:06

Heb hier een vlinderhondje van bijna 13 jaar. Is al twee keer geopereerd aan haar melklieren omdat ze tumoren had ontwikkeld.
Was volgens de dierenarts te verhelpen als ze gesterilliseerd zou zijn.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 07:26

ik zou sowieso kiezen voor laten helpen na eerste sterilisatie omdat ik de loopsheid niets vind (daarom heb ik ook reuen hoewel die ook geholpen zijn). Maar ik ben dan ook echt geen show mens en doe veel liever iets van sport met mijn honden. De mijne zijn geholpen omdat ze ook mee naar het werk gaan en daar hebben we zeer regelmatig loopse honden en vind het niets dat ze 30 weken op jaarbasis last van hun hormonen moeten hebben. Nu maakt het hun niets uit of een teef wel/niet geholpen is. Maar dat hoeft niet altijd zo te zijn dat ze nadat ze geholpen zijn hun interesse in lekkere teven verliezen.
Nadeel is wel dat andere honden sneller op die van mij willen rijden omdat ze geholpen zijn.