ik zou graag een setje vogelbeestjes willen in de achtertuin, voor de leuk + de eieren

maar ik kan dus niet kiezen tussen kwartels (waarschijnlijk Japanse) of een triootje kleinere kippen (kriel of middenslag... of natuurlijk gewoon 3 oldscool Barnevelders .
voor krielen/kleinere middenslag hoenders heb ik sowieso een hok, staat nu bij mijn ouders, maar kan ik zo ophalen.
voor Barnevelder moet ik zelf bouwen (geen probleem) voor de Jappen ook , of het bestaande hok aanpassen.
(hok van ouders is kwa maat wel geschikt voor kwartels, maar kwartels zijn geen traplopers, wat op zich ook geen probleem is , want dan gebruik ik het nachthok van het bestaande hok als voeropslag etc en zet ik een stukje onder het nachthok dicht.)
maar ja, welke van de 2 a 3 te kiezen. Ik zit midden in een woonwijk, wel op een hoek , dat scheelt, dus met kippen komen er sowieso geen hanen. bij de Kwartels ben ik aan het uitzoeken of hennen ook leggen zonder hanen , dat zou goed kunnen ivm het leggen dat is gelinkt aan de lengte van daguren maar weet het niet zeker.
maar Kwartelhanen maken niet echt veel herrie, dus ene haan er bij is op zich geen probleem
alleen zijn de eieren wel voor consumptie, niet voor de broed.met kippen moet ik ook echt op zoek naar een rustig ras wat bekend staat om weinig herrie
grote Barnevelders zijn een optie kwa gedrag en herrie, maar ben niet zo heel erg meer thuis in de kippen sinds ik van school af ben 
wie o wie heeft er nog goeie/leuke argumenten voor de 1 of de andere keuze?
en natuurlijk zijn tips wat betreft raskeuze bij kippen etc ook welkom
Waren heel obsessief rondjes aan het lopen steeds ... Heb er nu geen meer. 

helemaal goed