kippen of kwartels ?? ik kan niet kiezen :+

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

kippen of kwartels ?? ik kan niet kiezen :+

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 21:42

zoals al in de titel staat aangegeven : ik kan niet kiezen :+

ik zou graag een setje vogelbeestjes willen in de achtertuin, voor de leuk + de eieren :j
maar ik kan dus niet kiezen tussen kwartels (waarschijnlijk Japanse) of een triootje kleinere kippen (kriel of middenslag... of natuurlijk gewoon 3 oldscool Barnevelders .

voor krielen/kleinere middenslag hoenders heb ik sowieso een hok, staat nu bij mijn ouders, maar kan ik zo ophalen.
voor Barnevelder moet ik zelf bouwen (geen probleem) voor de Jappen ook , of het bestaande hok aanpassen.
(hok van ouders is kwa maat wel geschikt voor kwartels, maar kwartels zijn geen traplopers, wat op zich ook geen probleem is , want dan gebruik ik het nachthok van het bestaande hok als voeropslag etc en zet ik een stukje onder het nachthok dicht.)

maar ja, welke van de 2 a 3 te kiezen. Ik zit midden in een woonwijk, wel op een hoek , dat scheelt, dus met kippen komen er sowieso geen hanen. bij de Kwartels ben ik aan het uitzoeken of hennen ook leggen zonder hanen , dat zou goed kunnen ivm het leggen dat is gelinkt aan de lengte van daguren maar weet het niet zeker.
maar Kwartelhanen maken niet echt veel herrie, dus ene haan er bij is op zich geen probleem :n alleen zijn de eieren wel voor consumptie, niet voor de broed.

met kippen moet ik ook echt op zoek naar een rustig ras wat bekend staat om weinig herrie :j grote Barnevelders zijn een optie kwa gedrag en herrie, maar ben niet zo heel erg meer thuis in de kippen sinds ik van school af ben :+

wie o wie heeft er nog goeie/leuke argumenten voor de 1 of de andere keuze?
en natuurlijk zijn tips wat betreft raskeuze bij kippen etc ook welkom :j

hannah41

Re: kippen of kwartels ?? ik kan niet kiezen :+

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:44

Kwartels maken ook lawaai hoor, mijn opa had ze. Ik vind ze zelf wel leuker als kippen, ze zijn echt schattig.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:46

Heb kwartels en kippen (klein en groot) de kleine krielen doen qua lawaai niet onder voor de kleinen en kunnen tijdens het leggen behoorlijk herrie maken.
De jappen leggen ook zonder haan maar vergis je niet in het lawaai dat ze maken. Ze kunnen heel doordringend roepen. Heb hier er één zitten uit een woonwijk waar de buren klaagden. Nu is wat voor de één hinderlijk is voor de ander misschien totaal niet erg. Heb er geen last van in elk geval

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:52

Kwartels zijn leuk, al legden de onze niet iedere dag eieren en vond ik ze een tikje neurotisch := Waren heel obsessief rondjes aan het lopen steeds ... Heb er nu geen meer.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 21:56

klopt, ook kwartels maken geluid, maar minder dan de wat rumoerige rassen kipjes toch wel ...
ik ken ze nog van mijn opleiding, dus ben wel bekend met het geluid zge maar , hoewel het al weer even terug is :+
maar eens gaan zoeken naar mensen met kwartels in de buurt om eens op bezoek te gaan :)
maar ja, op zich hebben we hier wel de ruimte en op zich geen hele nare buren, dat scheelt ;)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 09:11

Kwartels zijn inderdaad leuk, maar als je eieren wilt zou je echt kippen moeten nemen. Kwartels leggen kleine eieren. Als je al een krielei wilt nabootsen zou je al 3-4 kwarteleieren moeten nemen.
Daarnaast kunnen ze inderdaad roepen. Kippen kakelen natuurlijk ook, maar dit is enkel als ze een ei hebben gelegd of ergens van schrikken.

Leuke kleine kippenrassen die passen in een woonwijk zijn serama's, chabo's, baardkrielen, hollandse krielen, java kriel, sebright, ...

Je moet eventjes kijken wat voor kippenras je precies zoekt. Eentje die goed legt, broeds wordt of niet, tam is of wat schuwer van karakter, ...
Ook moet je er rekening mee houden hoeveel ruimte je hebt,... per krielkippetje zou je 3 m2 scharrelruimte moeten rekenen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 10:02

ik ben op de hoogte van het formaat van een kwartelei, dat je voor eieren een kip moet hebben is op zich maar net wat je wil natuurlijk. Persoonlijk vind ik kwarteleitjes erg lekker, dus formaat ei is niet van belang :n in het seizoen in het weekend een mooi kwartelei omeletje :9
of scotch quail eggs :D helemaal goed :j dacht dat het gemiddelde formaat van een japans kwartelei een 9 a 10 gram is ?

kippen, sja, bij een kip vind ik de leg wel belangrijk, dus goede leggers, maar geen leghybride :n
ik wil ook gewoon een leutig kipje om te zien :j
ruimte is het probleem niet :n 3 krielen of kleinere hoenders kan ik comfortabel kwijt , een trio grote Barnevelders kan ik ook nog voldoende ruimte bieden (even de moestuin re-organisen ;) )
Tam of wat schuwer maakt me niet heel veel uit, leuk als ze een beetje om je heen komen scharrelen, maar ik hoef niet direct een knuffelkip ;) edit: niet snel broeds ivm de leg
belangrijkste is dat het geen hele drukke kippen zijn, dus geen fladderaars of de godganse dag bruut aan de kakel ...

mmm, ik herinner me een website die echt ideaal was, maar kan hem niet vinden... daar kon je echt kiezen voor soort kip (formaat ), leg eigenschappen en andere kenmerken waardoor er steeds een kleinere selectie overbleef...

jeutje wat een smilies :+

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:19

Kijk eens naar de wyandotte kriel!
Geen extreme herrieschoppers, gezellige tantes om te zien, en leggen ook prima!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:37

Als je zelf al neigt naar kwartels,... dan moet je die nemen.
Zijn wel vliegers, dus je zult een overdekte ren moeten nemen. Daarnaast houden ze van een zandbadje en om lekker te scharrelen in het gras. Genoeg schuilplekken om te schuilen zijn wel een must. Want het zijn vluchtdieren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 10:41

klopt, ben op de hoogte van de behoeftes en gedragingen van een kwartel :)
zoals gezegd, ik heb ervaring met kwartels en kippen, op school (veehouderij vmbo en mbo)hadden we beiden
en zelf ook ruim voldoende met de dieren buiten school om bezig geweest wat betreft dagelijkse verzorging...

je hebt idd een goed punt...maar ja , ik blijf twijfelen :+ vind beiden gewoon erg grappig/leuk. mooiste zou zijn beiden, maar dan zou ik echt even de tuin moeten herindelen, want ze kunnen niet samen in 1 ren :n
dus zal toch moet kiezen :P

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 14:18

Ik heb zelf zowel kwartels als kippen gehad. Mijn voorkeur gaat uit naar kippen, die kunnen net iets meer hebben dan een kwartel... Daar hadden we eigenlijk alleen maar ellende mee, als in regelmatig een dode kwartel... De kippen leefde aanzienlijk langer! (nee, ze zaten niet samen)

Marieke_Put

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:16

Kippen!! Ik heb zelf cochin kriel, een heel tam ras.
Ik heb ze 'geleerd' om achter mij aan te lopen (alleen voor eten) :o
Ze leggen niet heel veel eieren en hele kleine, in de winter stoppen ze, maar in de lente begennen ze weer.
Ze zijn echt geweldig!! :D

Marieke_Put

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:17

kijk binnenkort maar op mijn profiel voor foto's! :j

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:34

Kippen zijn leuk- Wij hebben er een stuk of tien die vrij rondlopen. Neem een oud ras, de kippen zijn dan minder gevoelig voor ziektes. Wij hebben eerst 'barnevelders' gehad, van een fokkerij. Van die sneue beesten met afgebrande snavels. Die hadden altijd wat.
Nu hebben we al heel lang Groninger meeuwen. Begonnen met grote exemplaren, maar door dat er een krielhaan aan kwam lopen, zijn ze mettertijd wat kleiner geworden. Prima kippen, nooit ziek en leggen goed. Bij ons lopen ze overigens wel helemaal vrij rond.