Het gaat om onze andere hond, Bando. Een mooi grote kruizing tussen een greyhound en een pitbull ( wie bedenkt het he... maar wij werden verliefd op hem haha).
Bando is één van de liefste en braafste honden die ik ken, kan super goed met katten of kleine kinderen, kent alle commando's, is super braaf bij de paarden en was tot een tijdje terug super leuk en speels met alle honden..
Maar dat was een tijdje terug...
Wij wonen nog geen 5 minuten bij het strand vandaan en gingen, tot 5 maanden geleden, elke dag een strandwandeling maken met de honden. Maar zo'n 5 maanden geleden gebeurde er voor het eerst iets. We gooide een bal en op dat moment rent Bando achter de bal aan en pakt de bal.. op het moment dat hij de bal pakte kwam er een grote hond ( leek op zo'n wolfshond) aan hem snuffelen en werkelijk uit het niets grijpt die hond hem.. Wij er naar toe rennen want Bando lag al piepend op zijn rug. Zand naar die hond gegooid ( je moet wat...) en in de seconde dat hij was afgeleid snel Bando weg gehaald. De eigenaren boden hun excuus aan en liepen weg. Gelukkig had Bando verder niks.
Toen een week later liepen wij weer op het strand, er kwam een wat opdringerige hond bij ons lopen die continu aan Bando zijn "achterste" bleef ruiken. Bando rende vervolgens een stukje weg en op dat moment werd hij dus vol van achter gegrepen door die hond.. weer draaide hij zich direct op zijn rug, maar de hond ging echt heel hard door. De eigenaren kwamen ook aan rennen en we probeerde de hond die er op zat af te leiden ( je kan hem niet er af trekken want dan richt je nog meer schade aan) Eerst ging Bando weer hard janken zoals bij de keer ervoor, maar na een paar tellen lag hij dood stil heel naar om te zien. De eigenaar van die hond gaf zijn hond een trap ( niet keihard ofzo, maar hard genoeg dat de hond los liet) en daar Bando kroop letterlijk onze kant op. Gelijk naar de dierenarts en heel veel wonden, die ze allemaal heeft schoongemaakt en antibiotica.
Nu komt dus het probleem....
Bando kan niet meer met andere grote honden samen ( wel met honden uit de buurt die hij goed kent). Uiteraard hebben wij al met een trainer dingen geprobeert ( veel langs lopen, juiste manier van corrigeren, hem voor zijn, hem afleiden noem het maar op) maar zodra een hond iets dominant naar hem toe komt, grijpt hij hem.. En dan ook écht.
Conclusie; we kunnen niet meer naar losloop gebieden, iets wat zeker een greyhound heel erg nodig heeft...
Aangelijnd is Bando goed te corrigeren, maar zodra hij los is niet. Als een hond met een dominante houding op hem afkomt grijpt hij hem.
Het lijkt wel alsof hij zegt: Ik zal jou eerst pakken voor jij mij pakt...
Ik wil niet dat hij een andere hond gewond maakt maar ik wil wel heel graag dat hij zijn energie kwijt kan. ( dingen als fietsen en skeeleren etc gaat hem niet worden ivm mijn knie blessure)
Dus.. hebben jullie tips? Of ook zoiets mee gemaakt? Want het lijkt met de dag erger te worden, ik heb nu soms moeite om hem aangelijnd wel braaf te houden en dat vind ik heel vervelend.
Overigens ben ik niet bang, ook tijdens die gevechten niet geweest, schreeuwen we niet en hebben geen paniek gezaaid. Hij heeft 1 hond aangevallen en gevochten maar die hond heeft er gelukkig niks aan overgehouden. Ik hoop dat nooit meer mee te maken want ik heb me toen ontzettend schuldig gevoeld.
bedankt voor het lezen
( overigens is deze hond echt goed opgevoed en zijn we erg consequent geweest altijd, dus als je een dominante hond tegen komt wil dat niet altijd wat zeggen.. Wij zijn de duppe van andere honden geworden.. Hoe vaak ik wel niet gehoord heb: Voed dat %&@$@# beest eens op als hij gromt of blaft aan de lijn
)

En daarom vroeg ik ook wat nu eigenlijk het probleem is. (Lees anders even mijn reactie terug)
Ik neem ze nu wekelijks mee naar m'n werk. Is een omheind terrein en dan kunnen ze heerlijk hun energie kwijt!