Dominantie probleem hond.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Dominantie probleem hond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 17:40

Zo opende ik een tijdje geleden nog een topic over mijn bange teefje, voor tips met vuurwerk.. Heb ik nu nog een probleem. Aangezien ik toen ontzettend veel bruikbare tips heb gekregen, hoop ik deze nu ook te krijgen.

Het gaat om onze andere hond, Bando. Een mooi grote kruizing tussen een greyhound en een pitbull ( wie bedenkt het he... maar wij werden verliefd op hem haha).
Bando is één van de liefste en braafste honden die ik ken, kan super goed met katten of kleine kinderen, kent alle commando's, is super braaf bij de paarden en was tot een tijdje terug super leuk en speels met alle honden..

Maar dat was een tijdje terug...

Wij wonen nog geen 5 minuten bij het strand vandaan en gingen, tot 5 maanden geleden, elke dag een strandwandeling maken met de honden. Maar zo'n 5 maanden geleden gebeurde er voor het eerst iets. We gooide een bal en op dat moment rent Bando achter de bal aan en pakt de bal.. op het moment dat hij de bal pakte kwam er een grote hond ( leek op zo'n wolfshond) aan hem snuffelen en werkelijk uit het niets grijpt die hond hem.. Wij er naar toe rennen want Bando lag al piepend op zijn rug. Zand naar die hond gegooid ( je moet wat...) en in de seconde dat hij was afgeleid snel Bando weg gehaald. De eigenaren boden hun excuus aan en liepen weg. Gelukkig had Bando verder niks.

Toen een week later liepen wij weer op het strand, er kwam een wat opdringerige hond bij ons lopen die continu aan Bando zijn "achterste" bleef ruiken. Bando rende vervolgens een stukje weg en op dat moment werd hij dus vol van achter gegrepen door die hond.. weer draaide hij zich direct op zijn rug, maar de hond ging echt heel hard door. De eigenaren kwamen ook aan rennen en we probeerde de hond die er op zat af te leiden ( je kan hem niet er af trekken want dan richt je nog meer schade aan) Eerst ging Bando weer hard janken zoals bij de keer ervoor, maar na een paar tellen lag hij dood stil heel naar om te zien. De eigenaar van die hond gaf zijn hond een trap ( niet keihard ofzo, maar hard genoeg dat de hond los liet) en daar Bando kroop letterlijk onze kant op. Gelijk naar de dierenarts en heel veel wonden, die ze allemaal heeft schoongemaakt en antibiotica.

Nu komt dus het probleem....

Bando kan niet meer met andere grote honden samen ( wel met honden uit de buurt die hij goed kent). Uiteraard hebben wij al met een trainer dingen geprobeert ( veel langs lopen, juiste manier van corrigeren, hem voor zijn, hem afleiden noem het maar op) maar zodra een hond iets dominant naar hem toe komt, grijpt hij hem.. En dan ook écht.
Conclusie; we kunnen niet meer naar losloop gebieden, iets wat zeker een greyhound heel erg nodig heeft...

Aangelijnd is Bando goed te corrigeren, maar zodra hij los is niet. Als een hond met een dominante houding op hem afkomt grijpt hij hem.

Het lijkt wel alsof hij zegt: Ik zal jou eerst pakken voor jij mij pakt...

Ik wil niet dat hij een andere hond gewond maakt maar ik wil wel heel graag dat hij zijn energie kwijt kan. ( dingen als fietsen en skeeleren etc gaat hem niet worden ivm mijn knie blessure)

Dus.. hebben jullie tips? Of ook zoiets mee gemaakt? Want het lijkt met de dag erger te worden, ik heb nu soms moeite om hem aangelijnd wel braaf te houden en dat vind ik heel vervelend.

Overigens ben ik niet bang, ook tijdens die gevechten niet geweest, schreeuwen we niet en hebben geen paniek gezaaid. Hij heeft 1 hond aangevallen en gevochten maar die hond heeft er gelukkig niks aan overgehouden. Ik hoop dat nooit meer mee te maken want ik heb me toen ontzettend schuldig gevoeld.

bedankt voor het lezen :) ( overigens is deze hond echt goed opgevoed en zijn we erg consequent geweest altijd, dus als je een dominante hond tegen komt wil dat niet altijd wat zeggen.. Wij zijn de duppe van andere honden geworden.. Hoe vaak ik wel niet gehoord heb: Voed dat %&@$@# beest eens op als hij gromt of blaft aan de lijn ;( )

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:47

ik zou een muilkorfje om doen
kan hij toch lekker rennen zonder te grijpen

wel heel goed oppassen met de andere loslopende honden, want als ze hem weer grijpen kan hij niks doen

Nessah

Re: Dominantie probleem hond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 17:50

Een muilkorf lijkt me een slecht idee, omdat hij bij dominante honden ( lees; staart omhoog, haren omhoog, snel benaderen, grommen, blaffen) zelf ook een verkeerde uitstraling heeft nu. Dus dan wordt hij door een dominante hond gegrepen straks en kan hij zich helemaal niet verdedigen..

Of denk ik nu verkeerd na?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:51

Wat een naar verhaal :n

Misschien dat je via hier in contact kan komen met een aantal mensen die a) een grote hond hebben b) die totaal niet dominant is en c) die Bando kennis willen laten maken met hun hond, zodat hij weer wat goede ervaringen krijgt met grote honden. Dat helpt misschien wel :)

Succes ermee, ik blijf het volgen!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 17:52

Ja, dat lijkt me wel een goed idee.. Alleen ken ik geen grote stabiele honden(eigenaren)

Misschien dat een "Daddy" hond hem eruit kan helpen.. Ik baal er zo erg van! het was zo'n leukerd met honden :(

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:27

weet je wat ik gek vind... dat 2 verschillende honden hem pakken "uit het niets" heb je dan wel ALLE signalen gezien die jou hond afgaf?
voorbeeld: op mijn werk heeft iemand een kruising border x herder. een hond uit de broodfok en heeel angstig (ook al meerdere malen gebeten naar mens en dier) mijn hond heeft hem een paar keer gepakt en die kreeg vervolgens steeds op zijn kop. tot ik een keer zag hoe het echt in elkaar zat ( mijn hond kan gerust naast die andere hond staan, liggen, slapen enz reageerd absoluut niet op zijn angstige gedrag) maar op een dag zag ik die bange hond onder de tafel staan, keek mijn hond strak aan, gromde diep en rende toen weg met zijn staart tussen zijn benen, na een paar meter draait hij om, precies het zelfde en rent weer weg. iedereen die dat niet zag dacht dus dat hij bang was maar het voorafgaande was dus het uitdagende stuk waar mijn hond op reageerd ;)

ik wil natuurlijk hiermee niet zeggen dat jou hond angstig is of wat dan ook. maar heb je ALLE signalen gezien die hij zelf ook afgeeft waardoor hij gepakt kan zijn?

kan je niet nog is verder met die trainer dan?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 14:11

Hij is wel op zijn bal, de eerste keer dat hij werd aangevallen kan het zijn dat hij misschien zijn lip optrok naar die hond om zijn bal te verdedigen. Dit heb ik hem niet zien doen omdat hij een stukje verder op liep ( ik had de bal gegooid) maar het zou kunnen dat hij dit deed.

De 2e keer rende hij weg voor een dominate hond. niet keihard ofzo, maar wel met zijn staart tussen de poten en oren in zijn nek.. Geen idee of dat een hond zou "triggeren" om aan te vallen?

Met de trainer ben ik niet verder gekomen dan hem te controleren aan de riem.. Ik zou zo graag willen dat hij ook te controleren is zonder riem.. Dat was ook mijn intensie.. Maar heel wat euros lichter met een resultaat wat ik niet voor ogen had helaas.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:23

Wegrennen is echt een teken voor een hond om er achter aan te gaan. En ballen en honden.....ik begin er niet aan, krijg je vechtpartijen van. Hier wordt alleen met de bal gespeeld als er geen andere honden bij kunnen komen.

'Uit het niets' grijpen geloof ik niet in, dat doet een hond niet, wij missen enkel de signalen en ik denk dat dat ook bij jouw hond is gebeurd, al is het wel heel naar natuurlijk. Ik denk dat het moeiijk wordt hem weer 'sociaal' met andere honden te krijgen, je weet op een strand natuurlijk nooit wat je tegen komt.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 14:33

Natuurlijk is erg wel iets gebeurd waardoor hij aangevallen werd, maar in mijn ogen kwam het uit het niets. Voor mij waren er geen duidelijke signalen. Bal laten we inderdaad thuis.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:34

Je heb PB.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:30

Allereerst honden en ballen is idd geen goed idee, hierdoor zijn ze contant bezig met rangorde spelletjes, en hier krijg je juist gekleun mee

Ten tweede zie ik eigenlijk helemaal geen probleem, of je moet een hond willen hebben die los kan lopen en met iedereen vriendjes is, maar dan heb je voor het verkeerde 'ras' gekozen ben ik bang :D
Het is vermenselijken om te denken dat honden speeltmaatjes moeten hebben of met andere honden moet kunnen omgaan, je heb honden die zijn staatsgevaarlijk maar voor de baas die hem gewoon aan de lijn houdt een prima hond kan zijn!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 17:50

Dan heb je mijn verhaal denk ik niet goed begrepen, maar het gaat er om dat ik hem nu niet meer los kan laten omdat hij nu juist degene is die een hond grijpt..

Overigens denk ik niet dat het ras hier mee te maken heeft, hij is inmiddels 5 jaar en het is 4 jaar super goed gegaan :)

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:52

Ja dat had ik heel goed uit je verhaal opgemaakt hoor :j En daarom vroeg ik ook wat nu eigenlijk het probleem is. (Lees anders even mijn reactie terug)
Ik heb hier herplaatsers van dat soort kruizingen en rassen júist rond die leeftijd zien omslaan dus dit vidn ik niet echt verrassend.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 18:00

Ik wil inderdaad dat mijn hond los kan lopen. Hij hoeft geen speelkameraatjes met alle honden te zijn maar ik wil hem wel gecontroleerd los kunnen laten. Dat is wat ik wil.. Ik vind dat iedere hond het nodig heeft om veel lichaamsbeweging te hebben.

Ik blijf wel bij mijn mening dat het ras hier volledig los van staat en dat het te maken heeft met de 2 vechtpartijen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:03

een staff x die word gebeten en dan ook nog meerdere keren kan inderdaad na 4 jaar zo worden.ze laten zich echt niet iedere keer bijten(uitzonderingen daar).daarom zorg ik zelf dat dit niet gebeurt.en over het omslaan dat is inderdaad ook waar onze staff is ook met 3jr omgeslagen en zo ken ik nog meer staffords of kruisingen die omslaan meestal zo tussen hun 2de en 4de jaar.maar dit word natuurlijk met bijtincidenten versterkt en dan weet je dat je problemen kunt verwachten.jammer maar denk zeker niet dat je het er uit krijgt.mijn hond kan ook enkel met honden die hij kent.ga gewoon lekker met hem fietsen en houd hem voor de rest aan bv een lange flex lijn van 8meter op het strand

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 18:06

Het rotte is alleen dat ik een oude knie blessure heb ( mijn meniscus was door en na 2 operaties en fysio is het nog niet goed) en dingen als fietsen, skaten, hardlopen gaat hem echt niet worden, zéker niet dagelijks...

Is een loopband een goede vervanger voor het kwijt raken van de energie? Dat zie je ook wel eens.. Al lijkt me dat voor de hond zelf niet zo leuk als buiten rennen..

Zucht, had gehoopt dat je dit gedrag er nog wel uit zou kunnen krijgen :(

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:09

Nessah schreef:
Het rotte is alleen dat ik een oude knie blessure heb ( mijn meniscus was door en na 2 operaties en fysio is het nog niet goed) en dingen als fietsen, skaten, hardlopen gaat hem echt niet worden, zéker niet dagelijks...

Is een loopband een goede vervanger voor het kwijt raken van de energie? Dat zie je ook wel eens.. Al lijkt me dat voor de hond zelf niet zo leuk als buiten rennen..

Zucht, had gehoopt dat je dit gedrag er nog wel uit zou kunnen krijgen :(

ja maar stel je krijgt het gedrag er uit jou hond is weer lief.en word weer gepakt wat dan .je moet zeker trainen op dit gedrag en ook niet stoppen daar mee want het oefenen is juist goed.maar zorg dan wel dat hij niet meer gebeten kan worden en bescherm hem dus.een loopband kun je zeker leuk voor hem maken,en zoek spelletjes dat vindn ze hier ook erg leuk.zwemmen vind hij misschien ook leuk(in de zomer).

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 18:13

ja inderdaad, mocht hij dan nog een keer gepakt worden ben je weer terug bij af denk ik..

Ik ga me eens verdiepen in loopbanden.

Zwemmen kan hier alleen in losloopgebieden.. ( strand en je hebt een groot meer hier). Al hoop ik ooit de loterij te winnen en daardoor een zwembad in mijn tuin :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:15

Nessah schreef:
ja inderdaad, mocht hij dan nog een keer gepakt worden ben je weer terug bij af denk ik..

Ik ga me eens verdiepen in loopbanden.

Zwemmen kan hier alleen in losloopgebieden.. ( strand en je hebt een groot meer hier). Al hoop ik ooit de loterij te winnen en daardoor een zwembad in mijn tuin :D

maar dan kan hij toch zwemmen zorg dat hij een lange lijn bv een flexlijn van 8meter dan kun je altijd hem bij je roepen als je een hond ziet komt hij niet dan ruk je eens aan de lijn van hij hier komen.je kunt ook inhalen haha dan doen die omatjes altijd met hun kleine hondjes.dan zorg je gewoon dat geen hond bij hem in de buurt komt op het strand zal toch niet alles losloop zijn of wel?

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:40

Dit ga je dr niet meer uitkrijgen dit is het gedrag van jou hond en zal je moeten accepteren, dan had je voor een ander ras moeten kiezen.
Wel kun je trainen dat de hond op jou gaat letten als je een andere hond nadert. Daar zijn heel veel technieken voor

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 18:43

Sorry, maar "dan had je voor een ander ras moeten kiezen" schiet bij mij een beetje in het verkeerde keelgat...

Niet alle kruizingen met een pittbull zijn dominant tegenover andere honden.. Dit moet je hond per hond bekijken en niet per ras.... Zo'n onzin vind ik dat.

Bedankt verder voor de bruikbare tips.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:44

xRomana schreef:
Dit ga je dr niet meer uitkrijgen dit is het gedrag van jou hond en zal je moeten accepteren, dan had je voor een ander ras moeten kiezen.
Wel kun je trainen dat de hond op jou gaat letten als je een andere hond nadert. Daar zijn heel veel technieken voor

nee maar dit heb je ook bij andere rassen honden die zich niet iedere keer laten bijten.het probleem is gewoon dat ts niet heeft voorkomen dat de hond gebeten is geworden.want ken ook echt wel sociale staffies,maar denk als de 2x gebeten worden het ook om is.dus ze kan trainen ja en proberen hond te laten focussn op haar maar het belangrijkste is dat de hond niet meer gebeten word

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:53

Wat een ontzettende klote situatie!! Heb je zelf een prima opgevoede hond, verkloten anderen het even voor je.......
Is er nergens (misschien stukje met de auto) iets waar je hem los kunt laten waar geen andere honden komen?? Mijn hondjes zijn nogal van de weg loop :P Ik neem ze nu wekelijks mee naar m'n werk. Is een omheind terrein en dan kunnen ze heerlijk hun energie kwijt!
Of dat je op het weiland van iemand je hond uit zijn dak kan laten gaan??
(en ik geloof echt wel dat een hond 'zomaar' gepakt kan worden, die van mij is ook al twee keer gepakt door een of andere gestoorde kruising!! En hij is niet de enige, dus ik hoef niet te zeggen dat ligt aan mijn hond!) Het nadeel is dat die van mij nu ook veel feller geworden is naar andere honden. Maar goed, mijn hondje is net 11 kilo :P
Een muilkorf in deze lijkt mij absoluut niet de oplossing! Stel dat hij nog een keer te grazen wordt genomen, dan zijn de gevolgen helemaal niet meer te overzien!!
Ik hoop echt dat je een passende oplossing gaat vinden!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:54

Ik denk niet dat het nuttig is om een hond op een loopband te zetten, dan gebruikt hij zijn fysieke energie misschien wel maar mentaal doet hij niet zoveel meer. Kan je niet met hem gaan werken aan dingen als speuren oid, meer denk dan doe spelletjes. Vaak raakt een hond zijn energie dan veel beter kwijt. Mijn hond is ook aanzienlijk vermoeider als ik ga wandelen in een vreemd gebied, ook aan de lijn dan kan ze lekker verkennen ontdekken, nadenken van het zelfde rondje alleen maar lopen word ze eigenlijk helemaal niet moe, ook al loop je even lang/ver.

Kan je trouwens helemaal niet fietsen? Ik denk dat mensen namelijk vaak denken dat je met een hond heel hard moet fietsen terwijl het vaak beter is als de hond draaft dan dat ie echt rent en dan fiets je helemaal niet zo hard, dus dan hoef je ook niet heel veel kracht te zetten en kan je misschien best een stukje fietsen. Of op een elektrische fiets? Mijn moeder heeft ook knie problemen maar op een elktrische fiets fietst ze weer gewoon overal naartoe.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 18:55

Bedankt voor je reactie.. Het zou fijn zijn als je in Nederland van die honden parken zou hebben.. ( dus een soort weiland met een goed hek) dan zou ik het er voor over hebben om daar standaard om 6uur in de ochtend ofzo heen te gaan als er niemand is nog..