commando terug naar plaats/riem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Silver_Bolly

commando terug naar plaats/riem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 07:08

op de cursus van mijn hond zijn we nu bezig met terug naar plaats/riem. het is de bedoeling dat je hem terug.kan stuiten naar waar de riem ligt en hij daar gaat liggen. maar mijn hond snapt er echt niets van! heeft iemand tips hoe ik het hem kan leren?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 07:14

Kan je hond het commando blijf? Laat m eerst heel dichtbij zitten leg zelf een snoepje bij de riem zodat hij t ziet. Op dat moment laat je m zoeken(pakt hij waarschijnlijk in 1 x) het snoepje. Dit breid je steeds verder uit. Je begint met t commando riem of plaats en wijst als hij dat door heeft leg je de riem en het snoepje steeds verder. Dan koppel je nog even blijf achter het commando riem aan en dan koppelt de hond na herhaling dat hij daar moet wachten tot je roept. Zo heb ik t mn hond geleerd

dierenfan

Re: commando terug naar plaats/riem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 07:47

ten eerste moet je kiezen welk commando je neemt. Ik heb riem gedaan omdat plaats hier al voor zijn kussen in huis gebruikt wordt.
Omdat mij het goed gelukt was om hem thuis te leren naar zijn plaats te sturen (of mand of wat je ook zegt) wist ik dat 'riem' sturen ook niet moeilijk kon zijn. Alleen we doen er moeilijk over.

In het begin loop je mee naar de mand en je zegt plaats of mand en dan beloon je hem en langzaam breidt je die afstand uit. Als we riem sturen vergeten we vaak om te beginnen met de hond laten zitten. Riem neer leggen en daar zelf bij blijven zitten en dan 'riem' roepen en uitnodigen te komen. laat hem zonder extra commando liggen op de riem (ik had 'af' geleerd met brokje dus grond, brokje, hand op brokje dat hij het wel kon ruiken maar niet pakken). Dan zeg je braaf 'riem'. Goed gedaan he 'riem' bijv.
Dit elke keer doen en op een gegeven moment weet hij heel goed wat riem is.
Vervolgens ben ik niet zo gaan zitten dat hij recht op me af kwam maar ben ik aan de zijkant gaan zitten. en wel 'riem' dus maar leren dat ik er niet meer achter zit. Dat ging heel vlot goed. Toen zelf blijven staan en 'riem' en wijzen. Toen dat ook goed ging ben ik met kleine stapjes afstand erin gaan bouwen.

Met 6 maanden leeftijd kon hij al ruim 10 meter. Nu was hij er erg vlot in en had het enorm snel onder de knie. Heb er ook nooit een speeltje of snoepje bij gelegd maar wel heel vaak (en doe ik nog steeds) beloond terwijl hij op de riem ligt met speeltje of snoepje.

Als hij de volledige oefening kent NOOIT altijd de volledige oefening doen. Dan ga je namelijk maken dat hij het uit zichzelf af gaat draaien als een riedeltje zonder commando's en dan moet je weer opnieuw beginnen. Ik stuur hem vaak riem maar dan loop ik dus daarna zelf naar hem om te belonen terwijl hij nog steeds ligt. Maar ook vaak als ik hem gestuurd heb ga ik een eindje lopen (gelijk de blijf oefening dus) en dan richting hem om te belonen of ik roep hem om te volgen of ik doe de oefening wel keurig helemaal afronden. Het blijft zo altijd spannend wat hij daarna moet doen. Soms overigens ook wel een apport maar dan gooi ik eerst apport. Stuur hem dan riem en dan vaak nog wat volg werk en als beloning mag hij apport halen. Erg leuk maar ook erg moeilijk en vraagt veel beheersing van de hond en duidelijkheid van de baas.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:01

Deze vraag moet je eigenlijk op je cursus stellen ;)

Maargoed, wij noemen 'terugriemen'. Als eerste hebben we onze hond een clicker of beloningswoord aangeleerd. Ik gebruik het woord 'klik', mijn hond weet dan dat hij iets lekkers krijgt en daardoor is 'klik' positief. Als eerste zette we de hond voor ons neer, met de riem in onze hand. zodra de hond aan riem snuffelt oid, meteen klik roepen. (of iig belonen). Dit herhaal je een paar keer. Zodra je hond dit begrijpt, ga je je commando er aan koppelen. In mijn geval is dat 'riem.' Zodra de hond die riem aantikt bij 'riem' ga je de riem op de grond leggen. Als ie dat kan zet je de hond iets verder van de riem (NIET de riem verplaatsen, het is namelijk de bedoeling dat de hond onthoudt waar die riem ligt) Je hebt de clicker of het beloningswoord dus nodig omdat je op een grote afstand (dat wil je immers bereiken) geen snoepje toe kan gooien :P En zo ga je verder. ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 12:44

en daarom is het dus zo leuk om het hier te vragen en niet op training. Vele manieren kunnen uiteindelijk tot hetzelfde eind resultaat leiden. Vaak wordt op een training maar 1 of mogelijk 2 manieren aangeboden en op een forum nog veel meer manieren. Gezien niet alle honden het via alle manieren kunnen leren is dit ideaal!

Met de clicker heb ik het nooit geleerd maar ik clicker tegenwoordig veel meer dan voorheen (4 jaar geleden) dus de manier van hafjelinger zou ik nu ook uit proberen als eerste. Zeker omdat je de hond zelf na laat denken i.p.v. dat jij voor hem na denkt. Het gaat in het begin iets moeizamer maar als hij het helemaal door heeft is het een veel snellere manier die ook veel beter onthouden wordt.