katten met blaasgruis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

quintolover

katten met blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 19:57

Hoi,

Ik heb een vraagje.
Er werd mij gevraagd of ik een goed huisje wist voor een maine coon.
Nu blijkt ze echter blaasgruis te hebben, opzich helemaal geen punt met speciaal voer.
Maar wat ik me afvraag, je ziet het eigenlijk bijna alleen maar bij echte raskatten?
Heeft iemand enig idee waarom dat meer voorkomt bij raskatten?
Terwijl die toch meestal speciaal gefokt worden en met zorg.
Ik ben flink aan het googelen maar kan daar niks over vinden.
Of komt het omdat raskatten toch minder drinken dan de buitenkatten?
Ben heel benieuwd of er mensen mij kunnen helpen hiermee.
Natuurlijk komt het ook voor bij gewone huis tuin en keuken katten, maar ik heb heel vaak gehad dat ze in
de winkel komen voor voer tegen blaasgruis, en in zeker 90 % van de gevallen blijken het raskatten te zijn.

Melvern

Re: katten met blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:00

Ik heb een huis tuin en keuken kat van nu 18 jaar. We kregen haar toen ze 1 was met extreme blaasgruis. Ze krijgt alleen vlees bij ons en heeft geen dierenarts meer gezein...Brokken krijgt ze helemaal niet meer, zodra ze die 1 keer krijgt is het meteen weer fout. Mijn buurvrouw had een pers kruising met blaasgruis. Die is 14 geworden met alleen vlees zoals onze kat.

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:02

Mijn ervaring (bij de da) is dat het niet specifiek bij raskatten voorkomt, huistuinkeukenkatten net zo.
Wel is het vaak zo dat ras katten en vooral ook rashonden over het algemeen 'zwakker' (kan het even niet beter verwoorden) zijn dan de vuilnisbakjes, puur omdat er meer op uiterlijk gefokt wordt en een kleinere genenpoel hebt. Hierdoor fok je er dingen in die de keurmeester en liefhebbers graag zien, maar zo fok je er ook zwakke plekken in. Denk al Hd/ed bij de grote rassen, ademhalingsprobleem bij de bulletjes etc.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:04

Ik werk in een kliniek en de meeste katten met blaasgruis zijn de europese korthaar . Komt niet meer voor bij raskatten . Wel cystes op de nieren of hcm .

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:04

Mijn ouders hebben ook een HTK kat met blaasgruis, hij is nu 12 jaar en hem op 3 jarige leeftij geadopteerd met extreme blaasgruis.

Ik denk dat het niet in 'raskatten' zit, maar in het feit dat de klachten bij binnen katten sneller aan het licht komen dan bij katten die veel buiten zijn. Over het algemeen komt het ook meer voor bij katers dan bij poezen (is mij verteld).

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:07

Wij hebben ook een maine coon met blaasgruis. Dit is echter een échte buitenkat (niet aan te raden met die vacht trouwens :+ maar ja als de kat het maar fijn vind :P ) Deze kat drinkt ook extreem veel water
Afbeelding
Afbeelding

Dus ik denk dat het toch ook een genetisch bepaalde zwakte is van dit soort katten.
Wij bestellen trouwens altijd grote zakken blaasgruis dieet bij de dierapotheker daar is het een stuk goedkoper.

Succes! het zijn geweldige katten :j

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 21:30

Kunnen de katten ook van de blaasgruis afkomen?
Zodat ze op normaal voer kunnen?
Ik zit met een probleem, aangezien wij hier 2 katten hebben die op whiskas zitten.
De ene eet alleen maar brokken en heel afentoe een likje pathe uit blik. De andere eet ook brokken
en afentoe een blikje pathe. Nu heb ik ze vers gegeven maar de ene kijkt er absoluut niet naar, en de ander alleen als het voor de hond is haha. Dus afentoe eet hij wat mee met de hond. Maar als ze gewoon nu brokken krijgt voor overdag en dan s'avonds vers vlees is dat goed genoeg? Of zijn er andere dingen wat echt noodzakelijk is wat ze krijgen?

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:35

quintolover schreef:
Kunnen de katten ook van de blaasgruis afkomen?
Zodat ze op normaal voer kunnen?
Ik zit met een probleem, aangezien wij hier 2 katten hebben die op whiskas zitten.
De ene eet alleen maar brokken en heel afentoe een likje pathe uit blik. De andere eet ook brokken
en afentoe een blikje pathe. Nu heb ik ze vers gegeven maar de ene kijkt er absoluut niet naar, en de ander alleen als het voor de hond is haha. Dus afentoe eet hij wat mee met de hond. Maar als ze gewoon nu brokken krijgt voor overdag en dan s'avonds vers vlees is dat goed genoeg? Of zijn er andere dingen wat echt noodzakelijk is wat ze krijgen?

Ik denk dat het per kat en van de ernst van de blaasgruis afhangt. Onze Maine Coon eet ook regelmatig een ander brokje van de andere katten of de hond. Dat gaat goed, maar twee weken op normaal voer betekend weer blaasgruis, met verstopping symptomen. Dus voor hem is het een levenlang blaasgruis dieet. Gelukkig vind hij de brokjes heerlijk (en de andere katten vinden dat ook, dus die jatten vaak zijn voer.. ;-) )

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:59

nou wij hebben in asiel en pension zeer regelmatig te maken met blaasgruis katten en zeer zelden zijn het ras katten. Mijn eigen huis tuin en keuken kat had het ook en mijn kruising maar wel gefokt uit twee raszuivere en geteste raskatten is zo gezond als een vis (nou ja, kat)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:01

overigens heb je idd verschillende maten van dieet. Mijn kat had genoeg aan prins oplosbaar struviet voeding en daarna gewone brokjes maar wel elke dag zeker 150 gram blikvlees met extra water erdoor. Ze dronk dus veel en daardoor plaste ze meer en had ze nergens last van. Het voer van prins gaven we regelmatig maar omdat ze het echte dieet voer niet lekker vond en het gelukkig niet nodig had hebben we het zo gehouden en gelukkig zonder problemen