Kat voor het eerst los naar buiten? Tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kittylover_

Kat voor het eerst los naar buiten? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 13:10

Hallo,

Sinds eind Mei ben ik eigenaar van een kitten.
Ik heb haar meegenomen uit het asiel waar ik toen stage liep.
Ze is daar erg ziek geweest. Toen ze klein was zat ze al aan de antibiotica.
Gelukkig is ze goed opgeknapt, alleen is ze nog steeds aan de kleine kant..

Maar nu is het toch echt bijna tijd om mijn kleine meisje los te laten.
De wijde wereld te verkennen buiten..
Maar hoe kan ik dit het slimst aanpakken?
Ze zit nu altijd maar aan een touw+tuigje van zoon 10 meter, maar voor altijd vind ik dat ook niks.
Ik heb nog een oudere kat van 12.
Hij is wel gewoon buiten en ik zie dat zij dat ook graag wil.

Iemand tips zodat ze wel de weg terug vind naar huis?
Ik ben als de dood dat ze de weg niet meer terug vindt. :o

Groetjes

Klis

Re: Kat voor het eerst los naar buiten? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:27

Erna :D
Ik heb eigenlijk precies hetzelfde, onze 2 oudere katten weten allang waar ze heen kunnen en waar niet, maar de kitten natuurlijk nog niet. Onze achtertuin is omheind, en meneer heeft gelukkig nog niet door dat hij eruit kan, dus daar mag hij regelmatig buitenspelen. De voortuin mag hij echt nog niet in, daar kan zij zó door het hek heen en de straat op, dus dat durven we nog niet aan. Sowieso moet hij nog gecastreerd worden.
Als jouw kitten nu al regelmatig even buiten mag verkennen aan een tuigje, zal ze waarschijnlijk niet helemaal weglopen. Ze weet immers waar ze eten krijgt, en waar ze warm naar binnen kan. Verder blijf ik even meelezen voor tips :D

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:29

Wij hebben hadden vorig jaar september een kitten, inmiddels dus als groter en die deden we af en toe even in de tuin als het ligt was en dan als je hem naar binnen wilt eten geven.

Bouw je langzaam uit en dan ineens blijven ze een nacht buiten

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:30

Wij deden het altijd als volgt:
Nieuwe katten 3 weken binnenhouden. Dan een keertje op de arm rondom het huis meenemen. Dan op een rustige dag en tijd (ivm verkeer) buiten laten zonder dat ze al veel hebben gegeten. Is nooit een probleem geweest. Nooit een weggelopen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:32

Onze toen nog kitten(is nu 1 jaar oud) is dit voorjaar voor het eerst naar buiten gegaan.
Eerst gingen we gewoon elke dag even een halfuurtje met haar naar buiten aan het tuigje, gewoon achter haar aanlopen ze weten vaak zelf wel waar ze heen willen. Ik ging dan met haar lopen, en mijn vriend bleef thuis. Ik belde me vriend als we bijna klaar waren, en mn vriend rammelde toen met het etensbakje buiten en zodra we binnen waren kreeg ze wat lekkers.
Na 2 of 3x an het tuigje had ze dit spelletje door, en laat haar dan los naar huis lopen(was misschien 20 meter van huis verwijderd). Toen kwam de dag dat ze alleen los naar buiten moch, ik vond het heel eng en heb heel lang buitengestaan om te kijken wat ze allemaal ging doen.
Eerste keer hebben we haar hooguit een uurtje buitengelaten, en dit steeds uitgebreid met en halfuurtje. Ook steds als ze naar binnenkwam op commando belonen met wat lekkers.
Ze loopt nu al hele poos buiten, en ben haar nog nooit kwijtgewest, elke avond roep ik haar even binnen en krijgt ze awt lekkers, daarna mag ze gewoon weer lekker naar buiten en ze kan zelf naar binnen en naar buiten met het kattenluik.

Kittylover_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 13:37

Myra zit nu dus al tijden aan een tuigje buiten, dan zetten we het touw vast aan de garagemuur..
Heb haar ook wel op mijn arm naar buiten, maar durf het niet aan haar los te laten.
Vanochtend ook geprobeerd, zou achter haar aanlopen maar ze rende voor me weg haha
Toen is, godzijdank mijn oudere kat achter haar aangerend en stopte ze..
Goeie tips zitten er tussen, vooral met het rammelen van het voer als je aan het lopen bent met haar. Toch eens proberen..

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:41

Ja, en meestal zijn katten heel slim hoor!
Aan het begin lijkt het alsof ze echt weg gaan lopen, maar de eerste keer gaan ze echt niet ver weg! en ze komen echt wel weer terug!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:41

Bij mij is het eigenlijk altijd vanzelf gegaan. Ik heb een kattenluikje waar de andere katten ook gebruik van maken dus op een gegeven moment weten ze die ook te vinden.

In eerste instantie bleven ze dichtbij. In de tuin met de grassprietjes spelen. Naarmate de dagen vorderde werden ze steeds nieuwsgieriger en zaten ze ineens op het dak van de schuur en op een gegeven moment de "wijde wereld" in. Het is tot nu toe altijd goed gegaan. Ik heb wel gewacht tot ze minimaal een maand of 5-6 oud waren en uiteraard gechipt.

Hou er rekening mee dat er (helaas) mensen zijn die zo'n klein katje zien het misschien willen houden want het is zo leuk zo'n klein katje. Ik heb dat één keer meegemaakt. Ik heb toen briefjes in alle brievenbussen in de wijk gestopt met een foto en omschrijving en echt dezelfde avond om 00.30 uur kwam hij ineens binnen lopen. Hij rook ook naar een ander huis. Het was qua uiterlijk een opvallende kat dus ik denk dat de mensen maar eieren voor hun geld kozen. Hij was toen nog niet gechipt dus direct actie ondernomen.

Het advies is om ze pas met 1 jaar buiten te laten maar in praktijk komt daar vaak weinig van terecht als je een andere kat hebt die ook buiten loopt.

Kittylover_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 13:42

Afbeelding

Dit is der momenteel..

Kittylover_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 13:46

Yinnar schreef:
Bij mij is het eigenlijk altijd vanzelf gegaan. Ik heb een kattenluikje waar de andere katten ook gebruik van maken dus op een gegeven moment weten ze die ook te vinden.

In eerste instantie bleven ze dichtbij. In de tuin met de grassprietjes spelen. Naarmate de dagen vorderde werden ze steeds nieuwsgieriger en zaten ze ineens op het dak van de schuur en op een gegeven moment de "wijde wereld" in. Het is tot nu toe altijd goed gegaan. Ik heb wel gewacht tot ze minimaal een maand of 5-6 oud waren en uiteraard gechipt.

Hou er rekening mee dat er (helaas) mensen zijn die zo'n klein katje zien het misschien willen houden want het is zo leuk zo'n klein katje. Ik heb dat één keer meegemaakt. Ik heb toen briefjes in alle brievenbussen in de wijk gestopt met een foto en omschrijving en echt dezelfde avond om 00.30 uur kwam hij ineens binnen lopen. Hij rook ook naar een ander huis. Het was qua uiterlijk een opvallende kat dus ik denk dat de mensen maar eieren voor hun geld kozen. Hij was toen nog niet gechipt dus direct actie ondernomen.

Het advies is om ze pas met 1 jaar buiten te laten maar in praktijk komt daar vaak weinig van terecht als je een andere kat hebt die ook buiten loopt.

Ze wordt binnenkort gesterriliseerd, zal volgende week een afspraak maken.
Gelukkig is ze gechipt(is gedaan bij het asiel..)
Ook daar ben ik bang voor, dat ze haar meenemen naar huis, want wat moet zoon klein lief wit poesje op straat?
Al denk ik wel dat mijn oudere kat haar in de gaten gaat houden..

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:55

Kittylover_ schreef:
Ook daar ben ik bang voor, dat ze haar meenemen naar huis, want wat moet zoon klein lief wit poesje op straat?

Volgens mij heeft ze wel wat kenmerken die haar toch wel onderscheiden van andere witte katten (zwarte staart of is dat een speeltje?) Maak voor de zekerheid goede foto's van evt. kenmerken.

Het is uiteraard niet zeker dat mensen haar in huis nemen maar je weet het gewoon niet. Als ze wat klein oogt is de kans wat groter want mensen raken vertederd en denken wat zielig zo'n klein katje moederziel alleen op straat in de kou. Je kan overwegen om haar tot het voorjaar binnen te houden. Dan is ze wat groter en is het weer beter.

Goed dat ze is gechipt. Heb je de adresgegevens al gewijzigd in die van jou? Dat wordt namelijk vaak vergeten door de nieuwe eigenaren.

Verder kan het zijn dat de dierenarts of wie dan ook je het advies geeft om een bandje om te doen. Doet dit niet! Katten kunnen zich ophangen hieraan. Een kat van een vriendin van mij is dit overkomen en daarna hoorde ik meerdere verhalen. Als ze is gechipt is het voldoende!

Kittylover_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 14:04

Yinnar schreef:
Kittylover_ schreef:

Volgens mij heeft ze wel wat kenmerken die haar toch wel onderscheiden van andere witte katten (zwarte staart of is dat een speeltje?) Maak voor de zekerheid goede foto's van evt. kenmerken.

Het is uiteraard niet zeker dat mensen haar in huis nemen maar je weet het gewoon niet. Als ze wat klein oogt is de kans wat groter want mensen raken vertederd en denken wat zielig zo'n klein katje moederziel alleen op straat in de kou. Je kan overwegen om haar tot het voorjaar binnen te houden. Dan is ze wat groter en is het weer beter.

Goed dat ze is gechipt. Heb je de adresgegevens al gewijzigd in die van jou? Dat wordt namelijk vaak vergeten door de nieuwe eigenaren.

Verder kan het zijn dat de dierenarts of wie dan ook je het advies geeft om een bandje om te doen. Doet dit niet! Katten kunnen zich ophangen hieraan. Een kat van een vriendin van mij is dit overkomen en daarna hoorde ik meerdere verhalen. Als ze is gechipt is het voldoende!

De adresgegevens zijn direct door het asiel gewijzigd, nee bandjes doe ik ook niet om, die verhalen heb ik al vaak gehoord inderdaad.
Ze heeft zoals je inderdaad ziet op de foto, wel een zwarte staart.
Langer binnenlaten is een idee, maar ze staat nu al voor de deur te miauwen zodra die oude naar buiten is..

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:19

Kittylover_ schreef:
De adresgegevens zijn direct door het asiel gewijzigd, nee bandjes doe ik ook niet om, die verhalen heb ik al vaak gehoord inderdaad.
Ze heeft zoals je inderdaad ziet op de foto, wel een zwarte staart.
Langer binnenlaten is een idee, maar ze staat nu al voor de deur te miauwen zodra die oude naar buiten is..

Ja, ik ken het. Als ze eenmaal de buitenlucht hebben geroken willen ze meer. Misschien een tip maar ik denk dat je dat wel van plan was. Laat haar pas echt "los" als ze is gesteriliseerd. ;)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:18

Tuin katveilig maken? Kan ze niet weg uit de tuin, en niet worden doodgereden of vergif eten.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:30

je hebt tegenwoordig ook Cat Safety bandjes hoor, die knappen open zodra er druk op komt te staan ;)
Ben geregeld een bandje kwijtgeweest en heb er altijd 1 op voorraad liggen.
Ook toen onze kat met zijn poot er door zat knapte het ding open. Mooi is dat je ze nog wel gewoon kunt gebruiken als je ze weer vindt :j

Maar goed ik heb dus ook een hummeltje lopen die er gelukkig nog helemaal niet over nadenkt naar buiten te gaan, die gaat dus ook niet met het tuigje. 2 december wordt hij gecastreerd en daarna ga ik met hem beginnen naar buiten te gaan. Ben toch bang dat er ineens territoriumdrift ontstaat en hij begint met sproeien :o
Maar het is idd heel erg eng. Weet het nog heel goed van mijn wat oudere kat (en laatst met de verhuizing net zo trouwens, was ook heel eng de eerste keer los buiten :o ) Maar mijn ervaring is ook dat het wel goed komt.
Nadeel van de kitten die ik nu heb is dat hij iedereen op twee benen helemaal gezellig en lief vindt en ik dus bang ben dathij met anderen meeloopt ofzo.
Onze oudere kat is vreselijk bang voor vreemde mensen dus bij haar heb ik die angst nooit gehad.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:32

Een dagje weinig eten geven, en dan tegen etenstijd naar buiten laten. Reken maar dat die niet ver weg gaat, en als de wiedeweerga binnen komt als je met de brokjes rammelt of roept.