Showen met chihuahua

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Manna

Showen met chihuahua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 00:44

Hallo!
Ik ben de trotse eigenaresse van een chihuahua van 5 maanden met stamboom.
Ik zou het heel erg leuk vinden om een keer met haar een showtje te lopen. Alleen weet ik totaal niet hoe dit in zijn werk gaat.
Waar kan je je hondje bijvoorbeeld opgeven? En is het noodzakelijk dat zij een ringtraining gevolgd heeft?

Groetjes!

BarbaLala

Re: Showen met chihuahua

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 00:53

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 01:02

je kunt hier alle datums vinden van chihuahua shows kort en langharige.
http://www.raadvanbeheer.nl/nc/verenigi ... iviteiten/

wel is een vereiste dat je chihuahua niet gaat zitten of nou ja niet mag zitten..
ze verwachten bij de show dat je chihuahua een mooi scharend gebit heeft wat mooi overloopt met het ondergebit netjes onder het bovengebit is geplaatst, je chihuahua moet als het ware netjes aan de lijn in een draf tempo jouw volgen en mag niet voor je uit rennen als een dolle chihuahua wat je regelmatig ziet.
waar ze ook op letten is of de oortjes op het uiteinde taps toe lopen dus de puntjes van de oren wat naar binnen staan. alle afwijkingen wat betreft oren en gebit worden direct gediskwalificeerd. de ogen mogen ook niet uitpuilen en moeten mooi rond zijn.
voorbeeld als vleermuis oren die recht en spits staan mogen niet.

het beroemde appelkoppie is natuurlijk ook belangrijk, ze letten erop of je chi een mooi gesloten appelkoppie heeft en het fontanel goed gesloten is, de ogen van een chi moeten donker zijn of in de kleur van de chihuahua weg vallen en mogen niet licht van kleur zijn. ook is het belangrijk dat je chihuahua een mooi zwart of heel donkerbruin neusje heeft.

alle andere kleuren wordt je direct gediskwalificeerd.
waar ze ook op letten is of de schouders goed schuin geplaatst zijn en bij een reu moet de rug niet te lang of kort zijn bij het teefje is het zo dat de rug iets langer mag zijn, ze letten ook op de staart die in een lichte slinger terug lopend is over de rug en dus niet als een varkenstaartje of recht overeind of tussen de benen dragend is.

wat ook heel belangrijk is bij de chihuahua show met stamboom hondjes is de stand van de pootjes en de nagels, de pootjes moeten recht lopen naar beneden met de voetjes wat naar buiten geplaatst, elke vorm van X benen wordt ook gediskwalificeerd.
de nagels mogen niet te lang zijn en moeten goed gebogen lopen.
wat ik nog even vergeet te melden is dat de lippen van de chi ook erg belangrijk zijn die moeten goed zichtbaar zijn en mooi gesloten op elkaar zitten een mooie donkere lip zijn ze wel gek op.
verder is elke kleur gewenst behalve de merle kleur, die is niet officieel en wordt je ook op gediskwalificeerd.

als ik nog wat vergeten ben mag je me altijd pb'n.

sorry voor het lange verhaal.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 01:04

sorry dat ik jouw topic binnen val, maar dan heb ik ook nog een vraagje, die van mij had van die merle vlekjes, maar daar is nu niets meer van te zien, mag dat dat even goed niet?

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 01:08

tringtring_ schreef:
sorry dat ik jouw topic binnen val, maar dan heb ik ook nog een vraagje, die van mij had van die merle vlekjes, maar daar is nu niets meer van te zien, mag dat dat even goed niet?

merle is een kleur die erin gefokt is door een verkeerde kleur op de merle gen te zetten.
als jouw hondje geen merle kleur meer vertoont dus echt geen vlekjes zichtbaar meer zijn kan je een show lopen.
wel is het zo dat voor de fok als het met stamboom is niet mag, je bent verplicht als FCI fokker te melden dat je merle in je ouders hebt zitten.

wat ik wil zeggen is dat als je ermee wilt fokken het risico heel groot is dat je de merle dus eigenlijk mee fokt.
als je nu echt totaal geen vlekjes meer ziet dus ook niet 1 vlekje kan je gerust mee doen.

maar ik weet niet wat je uiteindelijke doel met je chi is natuurlijk?
mag ook per pb hoor.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 01:12

ik vergeet er nog bij te melden dat als je chihuahua losse knietjes heeft je ook gediskwalificeerd wordt, vaak zie je bij chi's net zoals jack russels dat ze nog wel eens een pootje optillen tijdens het lopen/draven wat op PL wijst. dat mag ook absoluut niet.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 06:56

ik zou eens beginnen met ringtraining in de buurt te volgen (vaak bied een KC dit wel) zo leer jij en je hond wat je moeten doen op een show. En bedenk gewoon van te voren. Wat de keurmeesters er ook van vinden de geweldigste hond gaat gewoon lekker met jou mee terug naar huis haha

Misschien kan de fokker van je hondje je ook wel helpen?

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 07:30

Ik zou eerst een keertje gaan kijken op een show, je kan natuurlijk ook nog contact opnemen met de fokker. Zij zullen je ook verder kunnen helpen als ze ook aan shows mee hebben gedaan.

Manna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 11:33

Bedankt voor jullie snelle berichtjes!
Het lijkt me inderdaad wel een goed idee om eerst een ringtraining met haar te gaan volgen, aangezien in totaal niet weet wat ze op zo'n show moet laten zien! Ik ga ook niet echt op een show met de intentie om iets te bereiken, maar het lijkt me leuk om zoiets een keer mee te maken. Helaas kan de fokker mij niet verder helpen omdat ik haar van een particulier vandaan heb.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:08

Wat leuk dat je een chihuahua hebt. Kom je meekletsen in het chihuahuatopic? We willen natuurlijk graag foto's zien ;)

Voor een eerste show is een Clubmatch van de NCC erg leuk. Dat is alleen voor chihuahua's omdat het vanuit de rasvereniging georganiseerd wordt en dus wat kleiner. Mijn eerste show met Isa was ook op een clubmatch. Heb je wel eens een show gezien? Dat scheelt ook een hoop, als je weet hoe het gaat.

Het is in ieder geval erg belangrijk dat je hondje netjes kan staan op een tafeltje en dat de keurmeester dan overal aan kan zitten, waaronder ook tandjes kijken. Sommige keurmeesters hebben de neiging om zélf jouw hondje in stand te zetten, dat moet dan wel kunnen natuurlijk.

Ik heb Isa het commando "show" geleerd, als ik dat zeg staat ze in showstand voor me. Ik hoef Isa dan ook niet in stand te zetten zoals je overal ziet, dat doet ze keurig zelf. Op een show is ze één en al aandacht voor mij en danst ze naast me de ring door. Alsof ze precies weet wat er van haar verwacht wordt. Nu is Isa een erg zelfverzekerd hondje die zichzelf wel showt, dus ik heb het haar allemaal zonder ringtraining kunnen leren. Maar dat moet je gewoon even bij je eigen hondje bekijken.

Misschien kun je met iemand mee die al eens geshowd heeft?