Wel of geen degoe erbij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wel of geen degoe erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:06

Hallo :wave:

Ik had drie degoes (http://nl.wikipedia.org/wiki/Degoe), met de nadruk op had.
Nu is er nog één over (Richie), waar de eerste twee op een mysterieuze wijze om het leven zijn gekomen.
Spoiler:
Beide waren aangevreten aan de achterzijde zal maar zeggen.

Ik heb echter het idee dat de degoe die nog over is iets met die dood te maken heeft gehad, waardoor ik nu dus twijfel of ik er weer een degoe bij zal zetten in de hoop dat Richie hem niet vermoord, of het risico niet nemen waardoor Richie dus alleen wordt gehouden wat in feite gewoon psychische mishandeling is (groepsdieren net als paarden).

Wat denken jullie? Ik twijfel gewoon heel erg!

girlyggirl

Re: Wel of geen degoe erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:08

pf dat maakt de keus idd lastig! waarom denk je dat deze ms een "moordenaar" is?

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:09

Hoe kom je op het idee dat de een de anderen heeft vermoord?
Ik weet dat ze in groeps verband moeten leven dus waarom zou hij dat doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:15

Niet alle beesten die in theorie in groepsverband leven hebben de theorie even goed door genomen. ;)
Zo heb ik ooit een rat gehad die keer op keer andere ratten doodbeet en op at. Ik heb 101 manier van introduceren geprobeerd maar steeds brachten andere het er niet levend van af.

Ik weet niet wat ik nu zieliger vond, dat die ene rat alleen leefde of dat andere ratten het met de dood moesten bekopen omdat ratten in principe ook niet alleen horen. Uit eindelijk heb ik deze rat dus alleen gelaten.

Mocht je echt vermoede dat de degoe de andere om zeep heeft geholpen zou ik hem alleen laten zitten. Het is toch een beetje kiezen uit twee kwaden.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:18

Ik zou er niet automatisch van uit gaan dat je overgebleven degoe de anderen heeft vermoord. Bij ratten en zelfs bij parkieten is het vaak zo, als er een dode in de kooi ligt, dat ze die ook gaan aanvreten. Meer uit instinct, omdat een dode (uiteindelijk rottende) rat/vogel de locatie van de anderen kan verklikken. Het trekt roofdieren aan.

Als je anders je groepje degoes bekeek. Was de overgebleven degoe agressief? Of konden ze toch gezellig op een hoopje liggen te slapen en sociaal zijn.

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:20

Judith_ schreef:
Niet alle beesten die in theorie in groepsverband leven hebben de theorie even goed door genomen. ;)
Zo heb ik ooit een rat gehad die keer op keer andere ratten doodbeet en op at. Ik heb 101 manier van introduceren geprobeerd maar steeds brachten andere het er niet levend van af.

Nee dan snap ik wel maar het is maar een op de 1000(gokje).
Daarom zou ik het wel eerst heel zeker willen weten als ik jou was want alleen is ook maar alleen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:21

Weet ik, maar ja toch... Ze waren wel sociaal maar afentoe was het wel even knokken.
Ik vind het gewoon te toevallig, vooral omdat de degoes eerder niets mankeerden en dan ineens dood in de kooi lagen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:22

Ashkerlon schreef:
Ik zou er niet automatisch van uit gaan dat je overgebleven degoe de anderen heeft vermoord. Bij ratten en zelfs bij parkieten is het vaak zo, als er een dode in de kooi ligt, dat ze die ook gaan aanvreten. Meer uit instinct, omdat een dode (uiteindelijk rottende) rat/vogel de locatie van de anderen kan verklikken. Het trekt roofdieren aan.

Als je anders je groepje degoes bekeek. Was de overgebleven degoe agressief? Of konden ze toch gezellig op een hoopje liggen te slapen en sociaal zijn.

op een gezellig hoopje liggen wilt niks zeggen.
Op mijn werk heb ik een groep van een tiental degoe's. liggen gezellig te slapen, etc, en toch heb ik er vandaag een tussenuit gepluks die gebeten was in de rug, staart, en net onder het oog. en goed gebeten ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:23

De degoe was alleen aan de achter kant gebeten? Niet bij zijn keel? Lijkt me niet iets waar ze zo makkelijk aan dood gaan?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:43

Hoe waren ze gehuisvest, grote kooi etc? Hoeveel tijd zat er tussen de dood van de twee andere degoes?

Degoes staan er niet om bekend dat ze soortgenoten aanknagen. Echter door al die inteelt kunnen er gekke dingen gebeuren in het koppie van zo'n dier. Ik heb nu nog één degoe. Beestje zit ook vol inteelt en z'n 2 broertjes zijn inmiddels gesneuveld en hij is nog over. Doet het prima in z'n uppie en kwijnt helemaal niet weg, leefde juist helemaal op toen hij in z'n uppie overbleef.

Erg vreemd want mijn 'echte' degoes van vroeger, zonder inteelt, konden echt geen dag zonder maatje. Was af en toe wel eens knokken maar als er daar één van overbleef en ik kon niet snel genoeg een maatje vinden dan ging die gewoon dood van eenzaamheid, echt heel zielig maar zo makkelijk/snel kwam je toen niet aan degoes.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 22:49

Ik zou er een degoe bij halen :j

Hier gebeurd het met cavia's ook wel eens. Ook met koppels die echt gek op elkaar zijn, als daar een cavia van doodgaat, dan vreet de overgebleven cavia heel vaak aan de overleden cavia. Waarschijnlijk om de dode cavia aan te sporen om op te staan zegmaar, want vleeseters zijn het natuurlijk niet.

Hier is het ook al eens voorgekomen dat een cavia aan zijn vriendje zat te eten terwijl die nog leefde. Echt vreselijk om te zien, de cavia die dat deed zat compleet onder het bloed en het slachtoffer had flinke wonden aan zijn achterpoten. En die cavia is 100% zeker niet vermoord door die cavia, aangezien de dierenarts vastgesteld heeft dat hij en nog een paar cavia's overleden zijn door vergiftiging (Leuke buren).
De cavia die hem aan zat te vreten is nog een tijd flink van slag geweest, want het was een heel hecht koppel, maar ondertussen heeft hij een nieuw vriendje en dat gaat ook gewoon goed. Hij is dus niet gestoord, want gezonde levende vriendjes doet hij niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 23:00

Thats_Me schreef:
Hoe waren ze gehuisvest, grote kooi etc? Hoeveel tijd zat er tussen de dood van de twee andere degoes?

Degoes staan er niet om bekend dat ze soortgenoten aanknagen. Echter door al die inteelt kunnen er gekke dingen gebeuren in het koppie van zo'n dier. Ik heb nu nog één degoe. Beestje zit ook vol inteelt en z'n 2 broertjes zijn inmiddels gesneuveld en hij is nog over. Doet het prima in z'n uppie en kwijnt helemaal niet weg, leefde juist helemaal op toen hij in z'n uppie overbleef.

Erg vreemd want mijn 'echte' degoes van vroeger, zonder inteelt, konden echt geen dag zonder maatje. Was af en toe wel eens knokken maar als er daar één van overbleef en ik kon niet snel genoeg een maatje vinden dan ging die gewoon dood van eenzaamheid, echt heel zielig maar zo makkelijk/snel kwam je toen niet aan degoes.

Grote kooi, ongeveer 2 of 3 weken. Daarom vind ik het zo vreemd. Maar Richie lijkt gewoon gezond, maar dat knagen vind ik dus zo vreemd. Ik dacht inderdaad om de 'overblijfsels' te verwijderen zodat roofdieren niet zouden weten dat ze hier zitten (om maar even aan het instinct te denken), maar ja... Vindt het zo snel op elkaar!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 09:43

Grote kooi, neem aan dus minimaal 1 meter hoog? Nou ja, vreemd er hoeft natuurlijk geen verband te zijn. Als ze al ziek zijn dan kan dat snel gaan en degoes laten pas op het aller laatste moment zien dat er wat aan de hand is of kiepen gewoon zo om zonder zichtbare reden.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 09:45

Hmm, lastig.. Kan je het niet proberen met een soort "hekje" ertussen, en dan het gedrag observeren? Dan zijn ze wel samen maar toch apart. Dan kan je later altijd nog besluiten om ze samen te doen, of apart te houden.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 10:00

Gescheiden reageren degoes toch heel anders als dat je ze samen zet Miracle. Ik heb al zo vaak degoes gekoppeld en diverse methoden geprobeerd. Daardoor heb ik nu zo iets van hup alles bij elkaar. Handoek erbij voor als er echt mot is en eigenlijk is die nooit nodig geweest. Even wat ruzie om de rangorde te bepalen en dat was het. Let er wel op dat je erbij kan dus niet je hele kooi gebruiken als daar veel trapjes en verdiepingen enzo zijn. Desnoods in de douchebak ofzo kennis laten maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 11:33

Thats_Me schreef:
Grote kooi, neem aan dus minimaal 1 meter hoog? Nou ja, vreemd er hoeft natuurlijk geen verband te zijn. Als ze al ziek zijn dan kan dat snel gaan en degoes laten pas op het aller laatste moment zien dat er wat aan de hand is of kiepen gewoon zo om zonder zichtbare reden.

1 meter hoog, 1 meter lang. Lijkt me ruim genoeg :))

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 11:37

Dat is prima ;) vraag alleen even door omdat sommige 60cm al 'groot' vinden voor degoes ;) echter moet je toch echt nastreven naar een kooi van minimaal 1 meter hoog gezien degoes graag klimmen en ze in een groepje ook de ruimte moeten hebben om zich even af te zonderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:40

Heb besloten er toch een bij te zetten. Mocht er weer hetzelfde gebeuren dan moet ik een andere oplossing zoeken maar Richie zit er zo triest bij :n Ik hou jullie op de hoogte. :) Eerst even zoeken waar ik er een vandaan zal gaan plukken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:40

ik heb er genoeg zitten in de winkel, maar west-vlaanderen is een beetje ver zeker? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:43

Ga er om in Beveren :D Had ze daar ook gehaald bij de Horta haha :D

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:22

Wij hadden 4 degoe's .. 3 broertjes en 1 mannetje die we uit een dierenwinkel hadden gehaald.. het mannetje uit de dierenwinkel begon te vechten met de dominante van de broers waarvan de staart dus af was gevallen tijdens het vechten ( die deden we dus niet weg aangezien het volgens de dierenwinkel slangenvoer werd) Het dierenwinkel mannetje terug gebracht en zijn een week later wezen kijken hij zat helemaal weg te kwijnen waardoor wij hem toch weer mee terug hebben genomen 'm alleen in een kooi boven hebben staan en het gaat top! enigste als je een degoe alleen heb zitten, besteed veel tijd aan 'm .. die van ons is dan tam en blijft op je schouder zitten en gaat overal mee naartoe.. dan heeft ie echt geen andere degoes nodig.. hij begint allemaal geluidjes te maken zo gauw als hij ons al ziet.
maar ben heel benieuwd hoe het met jou degoe en de nieuwe zal gaan lopen! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:37

Kan er geen tijd aan besteden aangezien ik maar 2 dagen per week thuis ben ;) Maar dan nog vind ik dat een mens een degoe niet kan vervangen, net als bij paarden.

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:54

Bizzybijtje schreef:
Kan er geen tijd aan besteden aangezien ik maar 2 dagen per week thuis ben ;) Maar dan nog vind ik dat een mens een degoe niet kan vervangen, net als bij paarden.

bij ons is dat dan toch heel anders, we hebben nog geprobeerd 'm bij een degoe in te zetten en dat was direct vechten en hij vind het heerlijk om bij ons te zitten dus blijkbaar kan een mens een degoe wel vervangen in ons geval, ik had namelijk weinig zin in continue bloedbaden in de bak.. :n

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 01:48

de uitzonderingen bevestigen de regel :D
en TS: beveren is niet zo heel ver weg van waar ik werk (Dadizele), heb er momenteel een stuk of 16 zitten.
(moest het zijn dat je eens langskomt, ze zitten in de hoek waar de chinchilla's zitten :)