Snipverkopuden katten en nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Snipverkopuden katten en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 17:33

2 van mijn katten zijn snipverkouden. Ik ben al bij de DA geweest daar heb ik antibiotica gehad en oogzalf en ze krijgen iedere dag metacam om te zorgen dat ze zich nog een beetje kat voelen. Eten doen ze slecht dus ik geef ze lekkere dingen als peperdure blikjes en slagersleverworst. De pillen verstop ik daarin en in speciale "worsjes" van de DA.
Ik geef ze zelf nog Echinacea erbij voor de weerstand en Aconitum voor de verkoudheid. Normaal mogen ze naar buiten, maar nu hou ik ze binnen.
Ik heb overigens 6 katten, waarvan er 2 ziek zijn, de kat die het eerst ziek werd heeft het ook het zwaarst te pakken, dat is een 12 jaar oude kater. Zijn grote vriendin heeft het in lichtere mate, die is 5. Ze hoesten, snotteren en lijken keelpijn te hebben. De kater heeft 1 ontstoken oog, de poes heeft geen last van de ogen.
Nog andere suggesties? Ze hebben geen koorts, de kater heeft wel koorts gehad. Het is geen niesziekte, daar heb ik het met de DA over gehad maar wel een fikse verkoudheid.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 17:39

Och wat sneu voor ze :(:) . Ik ken het: ongeveer 15 jaar geleden ook 2 katten zo ziek gehad, heb ze een aantal dagen in de stoel laten liggen met warme dekentjes over. Met mijn strijkijzer maakte ik die warm om ze zo nu en dan een warme "boost" te geven. Zij vonden dat heerlijk.
Houtkache goed opgestookt en de stoel er voor, dat heeft bij ons goed geholpen.
En inderdaad maar veel verwennen. Beterschap voor ze !!

joketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 18:09

Heeft de DA al een FIV/FeLV test gedaan?

Nessa

Re: Snipverkopuden katten en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 18:11

Geen niesziekte? dit klinkt toch wel echt zo.

Maar echt meer kun je niet doen. Ze krijgen al AB, oogzalf en pijnstillers.
Zitten de neusjes echt helemaal dicht? Dan kun je de DA evt. ook om rhinigenta vragen.
Wel rotspul, ze krijgen snel bloedneusjes. Maar de neusjes gaan er wel van open, en vaak als ze weer ruiken gaan ze ook weer eten. Geef ze ook natvoer ivm de zere keeltjes.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 18:21

Neusjes zitten niet helemaal dicht, mocht dat gebeuren dan zal ik er om vragen.
Nee, geen test gedaan maar de kans daarop is erg klein.

Ik hou ze goed warm, kachel aan. Maar die warme dekentjes vind ik wel een heel goed idee. Ik heb nu weer goede hoop, het is alleen zo zielig om ze zo te zien terwijl de rest kiplekker is. Deze 2 zijn ook nog nooit ziek geweest ;(

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 18:51

Mijn kat is ook al 2 weken aan het niezen. Gisteravond ben ik met hem naar de dierenarts geweest en de longen ed klonken goed. Hij heeft antibiotica en moet binnen blijven tot de kuur afgelopen is.

Vannochten heeft hij ook gebraakt door de antibiotica. Verder is hij gelukkig fit en merk ik niet veel aan hem. Ik was ook bang voor niesziekte. Mijn dierenarts zij alleen een flinke infectie...

joketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:04

Hoe lang zijn ze al ziek?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 19:05

_AAASCHAAA_ schreef:
Mijn kat is ook al 2 weken aan het niezen. Gisteravond ben ik met hem naar de dierenarts geweest en de longen ed klonken goed. Hij heeft antibiotica en moet binnen blijven tot de kuur afgelopen is.

Vannochten heeft hij ook gebraakt door de antibiotica. Verder is hij gelukkig fit en merk ik niet veel aan hem. Ik was ook bang voor niesziekte. Mijn dierenarts zij alleen een flinke infectie...

Longen bij mijn katten klonken ook goed. Blijkbaar heerst er dan iets, ik hou ze warm en binnen en aan de pillen, dan zal het wel goed komen. Ga zo meteen een elektrische deken voor ze neerleggen, de houtkachel brandt en de CV is aan, dus koud zullen ze het niet krijgen ( en wij ook niet :o :brr: ).

De poes begon gisteren, de kater is nu een dag of 4 ziek.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:19

Wij hebben een poes van 13 die chronisch verkouden is.
Het was heel erg toen ze kwam, maar nu is het minder geworden.
Ze is omgedoopt tot huispoes, en we hebben neusdruppels in huis voor als ze weer verkouden wordt :)

Hoop dat ze snel opknappen, zorgen voor zo min mogelijk tocht.
Oogjes.lekker schoonmaken met gekookt water.
Als het te lang duurt, weer de DA bellen :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:45

welke medicatie krijgen ze nu precies? Verder als de neus verstopt zit kan je heel goed otrivin gebruiken. Werkt erg goed!

Hier 1 kat en die niest helaas ook erg maar geen vuile neus, geen hoesten en luchtwegen zijn schoon. Ogen ook normaal. Ze krijgt doxoral

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 20:52

enrofloxoral krijgen ze en voor de kater voor het oog het ik cavasan. Ze krijgen ook Metacam om zich wat beter te voelen. Otrivin heb ik wel in huis.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:15

Vraag even naar rhinigenta drops bij de dierenarts voor de neusjes. Otrivin eventueel alleen de baby variant !!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 21:22

Het lijkt of het bij allebei al weer wat beter gaat, hoesten doen ze nog wel en de een heeft erg veel last van de neusverstopping; ik zal eens vragen bij de DA.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 16:26

Gelukkig zijn beide katten weer opgeknapt, de kater heeft nog wat last van zijn oog maar dat heeft waarschijnlijk niks met de verkoudheid te maken maar met een vechtpartij met onze "schuurkat". Jammer genoeg loopt nu mijn "oma" te sukkelen, ze is bijna 21, een schat van een lapjespoes. Ze eet opeens heel slecht en had vanmiddag een bloedneusje.
Kattenmelk en lekkere hapjes gaan er nog wel in. Ik hoop dat ze de winter doorkomt; dat zeg ik al 2 jaar en tot nu toe heeft het ze het steeds goed gered, maar nu begin ik te twijfelen. Ze is erg mager aan het worden en het speciale schildklier dieet wat ik voor haar heb wil ze niet eten...............