Stalrust voor kippen :) Bezigheidstherapie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Stalrust voor kippen :) Bezigheidstherapie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 09:22

Ik heb weer kippen. (even voorstellen: sir Bobbelaer de tweede, Cruella de Vil en Jansen en Jansen) Ik heb vroeger kippen gehad, die los rond liepen en in de paardenstal rondhingen, maar dat is nu helaas niet meer mogelijk. We wonen aan de bosrand, hebben krieltjes, een jaaggrage kat en drie honden waarvan eentje erg lomp en in de veronderstelling dat kippen leuk zijn om mee te spelen.
Ze hebben dus een riante villa en een ren.
Maar de winter komt eraan en ze steken nu al zo weinig mogelijk de snavel buiten de deur omdat het volgens hen vies weer is.

Ik ga de villa nu winterklaar maken en wil wat extra stokken/verhogingen erin maken, opdat ze wat te doen hebben.
Naast wat stokken en een plank of stoel of iets dergelijks op grotere hoogte (eerste verdieping) wil ik een zandbak binnen maken. Lijkt mij ook wel leuk voor hen,
Maar wat meer uitdaging en bezigheden in het hok, is ook niet verkeerd in een lange winter. Wie heeft leuke ideeen?

troi

Re: Stalrust voor kippen :) Bezigheidstherapie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 09:44

Kippen zijn erg simpele dieren, ik denk dat je die vooral blij maakt door ze een warm plekje te geven waar ze lekker kunnen zitten te soezen.. Sowieso slapen ze zodra het schemerig wordt, helemaal in Zweden zullen dat aardig wat uurtjes zijn.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 09:57

Wat een leuk idee !
Wat een blije kipjes zal jij hebben :))

Een stukje van de ren overdekken en tochtvrij maken met plexiglas een optie ?
Kunnen ze toch buiten wat scharrelen en rondkijken, want ze zijn natuurlijk toch wel nieuwsgierig ...

Daarin kun je dan een leuke zitboom zetten en wat struikjes misschien ?

Tipje van het kippenforum voor binnen:

Citaat:
Je neemt plastic frisdrankfles, die snij je doormidden. Aan de zijkant bovenin maak je twee gaatjes waardoor je touw of draad doet waarmee je de fles op kan hangen. Dan maak je twee gaatjes aan de zijkant in de fles, zo'n twee centimeter van de onderkant af. De gaatjes moeten zo groot zijn, dat de zaadjes er nog doorheen kunnen. Vul de fles met zaad waar de kippen dol op zijn, hang de fles op goede hoogte op en ze zullen er alles aan doen om wat zaad uit de gaatjes te krijgen :j

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 10:10

zandbak vinden ze zoiezo erg lekker om in te "badderen"

hier hebben we in de struik aanwezig in ren een zit stok op hoogte , met warmte slapen ze daar
zitten er ook regelmatig op tussen door

we hebben ook een scharrel stukje
met dode blaadjes hooi zand schelpjes takjes alles lekker door elkaar
en daar gooien we ook wat graan korrels

regelmatig en zand heuvel en scharrel plekkie ff harken / door elkaar gooien
zowel in het open

appart "hokje" bij ons is dat een oude vuurkorf met deurtje en dak 1 zijkant er uit
daar hangt zo'n ding -> http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... s/SNOEPBAL
is eigenlijk voor paarden bedoeld maar ze vinden t heerlijk en goed voor snaveltje iets minder scherp
te maken

een "bruggetje" trap op - loopstukje - bruggetje der af , tegen de zijkant van de ren
takjes aan de zijkant , gaan allemaal beestjes in , zoeken ze er tussen uit
maar in een binnenren lopen ze overheen en scharrelen er ook onder

en het slaapvertrek met daaraan vast is bij ons een verbouwd hondenhok in de vorm van een huisje
op dat dak zitten ze ook regelmatig

anzich is er zelf veel te maken / verzinnen
ze hebben hier een waterbak emmer waar ze uit drinken
maar ook een plattebak met stenen er in 1 met water en 1 zonder
lopen ze doorheen en wederom zoeken beestjes

water op 2 plekken
diverse scharrel plekjes
zand / stofjes bakje
voer op 2 a 3 plekken
wat lekkers weer een ander plekje

een soort paddock paradise :D

weet niet of het bij jou groeit of verkrijgbaar is
maar een paasboom hoe heet zo'n ding ook alweer?
wilg ! die kan je evt in de stal in een bak houden , regelmatig nieuwe planten
(tak er af in water of zeer vochtige grond , schiet erg makkelijk wortel)
paarden vinden het lekker
maar regelmatig halen we hier , onder het mom van snoeien :o
wat takjes met blaadjes eraf , gewoon op een hoopje gooien , ze eten de blaadjes
en omdat je niet te lange takken op een hoopje hebt hebben ze iets te doen
om ze alle te pakken te kregen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 10:40

troi schreef:
Kippen zijn erg simpele dieren, ik denk dat je die vooral blij maakt door ze een warm plekje te geven waar ze lekker kunnen zitten te soezen.. Sowieso slapen ze zodra het schemerig wordt, helemaal in Zweden zullen dat aardig wat uurtjes zijn.

Ieder dier heeft graag een uitdaging. Ook kippen. ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 10:41

Tja, ik moet eerlijk zeggen dat ze hier uit altijd buiten lopen hoor en de tuin op stelten zetten. Maar ik heb altijd wel de indruk dat ze geestelijk nogal uhh beperkt zijn. Je bent hoe dan ook een prima kippen mamma.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 10:42

shirley en nicky, bedankt voor de leuke ideeen. Ik ga ze opschrijven en bekijken hoe ik een leuke paddockparadise in hun 'huis' kan maken. :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 10:44

troi schreef:
Tja, ik moet eerlijk zeggen dat ze hier uit altijd buiten lopen hoor en de tuin op stelten zetten. Maar ik heb altijd wel de indruk dat ze geestelijk nogal uhh beperkt zijn. Je bent hoe dan ook een prima kippen mamma.

Als ze in de tuin kunnen, vermaken ze zich wel. Maar dat is hier dus geen optie en in de winter komen ze met de snavel niet buiten de deur. Die geestelijke beperktheid valt trouwens wel mee.
Ze zijn erg geliefd met clickertraining en mijn vorige kip kon in een spel kaarten de joker aanwijzen. :)

Met deze kippen heb ik nog niet geclickerd. Geen tijd. Misschien in de winter. ;)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 10:58

kip kan je idd verschillende dingen leren
ze zeggen dat ze 7 verschillende commando's kunnen onthouden

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 11:15

Groente ophangen! Daar kunnen ze hier uren zoet mee zijn. Wij hangen vaak andijvie, broccoli of witlof op zo'n hoogte dat ze net een klein stukje moeten springen. Hoe meer ze opeten, hoe moeilijker het wordt.. Maar ze gaan e echt mee door tot het op is haha!

(maar omdat ze niet zo slim zijn, hebben we ze de eerste paar keer o moeten tillen en laten zien hoe lekker die groente is.. :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 11:17

Misschien is het dan handiger om de eerste stukjes dermate laag te hangen dat ze er zo bij kunnen ?
Soms moet je slimmer zijn dan de kip :D

Een hele kool ofzo vinden ze overigens ook leuk om in te pikken, of een biet !

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 11:21

Zoals veel mensen al zeggen zijn kippen geen lastige dieren, ik zat ook al te denken aan groente ophangen, tis lekker en ze hebben bezigheidstherapie :)

Offtopic: Wat een geweldige namen hebben jouw kippen :')

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 11:26

Kippen zijn hilarische beesten,hoe ze komen aanrennen met die uitgedraaide road runner pootjes(miepmiep) hahahaha dan lig ik dubbel van het lachen. _O-
Kippen vinden het heerlijk om hun voedsel te moeten zoeken,ik strooi altijd scharrelgraan buiten tussen het kreupelhout dan scharrelen ze zich helemaal van de wereld :9 %) .Een kropje sla op de kop hangen zodat ze een huppeltje moeten maken is ook een idee. :))
Maar slim zijn ze niet := haha onze shet heeft ze vaker een 'penalty' gegeven en de dummy's gaan alsnog in de box van de shet lopen scharrelen :D hahaha

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 11:32

Dus ik begrijp dat je je kippen in de winter helemaal niet buiten laat? Hier mogen ze zelf kiezen. Er zijn altijd kippen die in de winter door de sneeuw naar buiten gaan en hun kostje bij elkaar scharrelen. Kippen kunnen beter tegen de koude als tegen de warmte.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 11:41

Als het heel erg koud is dan heb je kans op bevriezing van de pootjes en de lelletjes.
Dus of ze lekker binnen houden of smeren met vaseline zodat de boel niet bevriesd.Hier mogen ze ook zelf kiezen maar bij erge kou zitten ze uit zichzelf binnen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 11:45

Laptopmuis, ze mogen altijd kiezen, maar ze willen in de winter niet naar buiten (deurtje staat altijd open) Vergeet niet dat we hier een ander klimaat hebben.
Overigens zijn het watjes, want met druilerig weer vertikken ze het ook al om buiten te komen.

Allemaal bedankt voor de verschrikkelijk leuke tips. Ga er komende weken enthousiast mee aan de slag.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 11:56

Hier lopen de kippen ook buiten met een dik pak sneeuw. Binnen zitten willen ze dan niet. Wat heb je voor een kippen?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 12:54

Een leuk spel voor lange koude dagen :brr:

Afbeelding :D

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 13:41

Krielkippen hebben zeker uitdaging nodig,Lohmann zijn ...euh...wat simpeler van geest :o
Ik hang groentes op en bv een klein doosje maak ik gaatjes in en prop er groentes in of hooi.
Dan slepen en pikken ze erin.
en ren tochtvrij maken dan willen ze misschien wat mer na buiten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 17:17

Wilawander schreef:
Hier lopen de kippen ook buiten met een dik pak sneeuw. Binnen zitten willen ze dan niet. Wat heb je voor een kippen?

Watjes :P Ze kunnen toch echt zelf kiezen. :P

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 17:19

Nog meer tips. leuk. Plexiglas tegen de ren en een dak staat nog op het programma. Maar het moet nog even wachten. Ze hebben gelukkig een riant binnenverblijf met groot raam. Kunnen ze ook naar buiten kijken. :+

Shirley : geweldig :') _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 17:23

Een juten zak ophangen, gaatjes in de onderkant maken en er zaadjes in doen.
Die kunnen ze er tussenuit pikken!

Ik weet niet wat kippen met belletjes/balletjes doen maar misschien vinden ze dat ook wel leuk?

Edit: Misschien wat van deze dingen? Paar hol en een paar bol neerleggen?
Afbeelding