degoe, chinchilla of woestijnratjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nietes

degoe, chinchilla of woestijnratjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 18:40

Voor mijn verjaardag mag ik een van die 3 dieren uitkiezen. Maar ik zou echt niet weten welke ik moet kiezen.
Hokken kopen enz. is geen probleem. Alleen liever niet duurder dan 200,-.
-van 8 tot half 3/soms 4 uur op school
-Dan tot ongeveer 6 uur op m'n kamer
- 's avonds rond 7 tot 8 weer op m'n kamer.

Ook heb ik al veel informatie opgezocht over die diertjes, maar ik zou graag ook jullie ervaringen willen weten.

(ook als je weet waar je ergens in en om enschede die diertjes kan kopen) *\o/*

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:42

Eh, degoes zijn toch woestijnratjes?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:45

Chinchilla's zou ik niet nemen, dat zijn nachtdieren dus die zijn overdag niet actief.
Als je echt actieve diertjes wilt moet je woestijnratjes nemen. Wij hadden twee degoe's maar die sliepen meer overdag dan wat anders. 's avonds als het donker werd, werden ze pas actief.

Zou dan zo'n kooi nemen: http://www.gerbil-kooi.nl/soorten_maten.html

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:46

Oh wacht even, ben in de war met gerbils...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:47

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:48

Moeten ze op je kamer staan? Dan zou ik geen Chinchilla's nemen. Ze zijn heel leuk maar 's avonds super druk en ze maken daarom veel herrie en rotzooi. Met Gerbils en woestijnratten heb ik geen ervaring.
Chinchilla's hebben ook een redelijk grote kooi nodig.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:51

GamblersCup schreef:
Laptopmuis schreef:

Bij zo'n kooi mis ik de graafmogelijkheden... ze graven zo graag tunnels!

Je kan onderin zand of zaagsel doen.. hier hadden we er wc-rolletjes inliggen met daarover zaagsel.
Je kan zo'n dingen zelf inrichten. De glazen bak is ook bedoeld als graafbak.

Ragdollcat

Re: degoe, chinchilla of woestijnratjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:54

Je kan beter ratten nemen. Die zijn niet zo actief snachts.

Chinchillas zijn schattig om te zien hoor, maar ook gevoelig voor ziekten.

Marieke_Put

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:56

Vrienden van mij hadden een chincilla, super schattig, maar niet heel actief. Wel een klein beetje agressief, maar als je een handtamme koopt zijn ze denk ik wel heel leuk!! ;)

Marieke_Put

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:58

brechtje122 schreef:
Moeten ze op je kamer staan? Dan zou ik geen Chinchilla's nemen. Ze zijn heel leuk maar 's avonds super druk en ze maken daarom veel herrie en rotzooi. Met Gerbils en woestijnratten heb ik geen ervaring.
Chinchilla's hebben ook een redelijk grote kooi nodig.

Ja, klopt.
Maar als je ze niet beneden zet, kun je denk ik ook beter ratjes of gerbils nemen. :j

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:41

Cavia's zijn leuk haha, maar die heb je er niet tussen staan...

Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 22:31

hmmm...
Heb nu een hamster en die maakt ook veel kabaal dus daar zal ik niet zo veel last van hebben hoop ik.
Degoe's nachtdieren? Dacht ergens te hebben gelezen dat dat dag dieren waren...

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 09:49

Nietes schreef:
hmmm...
Heb nu een hamster en die maakt ook veel kabaal dus daar zal ik niet zo veel last van hebben hoop ik.
Degoe's nachtdieren? Dacht ergens te hebben gelezen dat dat dag dieren waren...

Geloof me ik heb ook een hamster gehad, maar dat is niet te vergelijken met chinchilla's :') Chinchilla's zijn ook een stuk groter. Maar je moet het zelf weten hoor, het zijn wel leuke beesten :j
Je moet trouwens wel rekening houden met de leeftijd hamsters worden een jaar of 2,3 en Chinchilla's kunnen 15 worden

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 09:55

Staat ook overal. Maar deze gingen dutten zodra ze hun buikje vol gegeten hadden.
Moest ooit eens 's avonds om 11.00 terugkomen om een jong geitje de fles te geven de eerste dagen,... en wat waren ze aan het doen? Rennen in het wielletje en sprinten door de kooi. Super achtief.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 12:09

Degoe's zijn schemer dieren worden dus tegen de avond actief en als het een beetje tegen zit gaan ze de hele nacht door
geen wielletje in de kooi doen scheelt al een hoop herrie
ze zijn wel heel leuk, ik heb ook gerbils gehad en die zijn lang niet zo gezellig, het zijn wel kijkdieren en geen knuffeldiertjes maar dat geld imo ook voor de gerbil en chinchilla

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 12:15

Ik vond degoe's altijd erg leuk. Die van mij waren ook overdag best wakker maar in de schemer inderdaad het meest actief. Maar goed, de helft van het jaar ben je dan zelf thuis en wakker :p 's nachts heb ik nooit last van ze gehad, ookal stonden ze op mijn kamer. Je moet er wel sowieso twee nemen en je goed inlezen in wat voor voorzieningen ze graag in een hok willen (bv een gladde steen om op te rollen). Ze kunnen er tam worden, die van mij zat altijd op mijn schouder. Daarnaast vond ik ze erg leuk om naar te kijken. Succes met de keuze!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 12:23

Van schreef:
Degoe's zijn schemer dieren worden dus tegen de avond actief en als het een beetje tegen zit gaan ze de hele nacht door
geen wielletje in de kooi doen scheelt al een hoop herrie
ze zijn wel heel leuk, ik heb ook gerbils gehad en die zijn lang niet zo gezellig, het zijn wel kijkdieren en geen knuffeldiertjes maar dat geld imo ook voor de gerbil en chinchilla

Bijna op elke website staat dat het dagactieve dieren zijn... dus verkeerde informatie lijkt mij: "Het grote verschil is echter dat een degoe een dagdier is en de chinchilla niet."

We hadden ze dus ook op de kinderboerderij. We nemen express geen nachtdieren omdat deze dus geen rust vinden op de kinderboerderij i.v.m. de kinderen. Dus degoe's leken ons ook geschikt toen we ze aangeboden kregen.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 12:32

Degoes hebben geen vast slaapritme
ze maken hazeslaapjes van ongeveer een minuut of 20 en zijn dan weer actief
Dit komt zowel overdag als snachts voor.
Ik heb nu ongeveer 12 jaar degoes. bij ons staan ze in de huiskamer dus hoe actief ze snachts zijn weet ik niet, heb er geen last van in ieder geval.
Voor meer info zou je je aan kunnen melden bij http://www.degoeforum.nl ( stuur me dan even via bokt een pb, dan activeer ik je direct > ben admin van de site)
Degoes zijn geen "knuffel"dieren, ben je daar wel van bewust

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 12:52

Ik heb nu 2 gerbils, geweldige dieren :)
Het zijn geen knuffeldieren, maar goed handtam te maken. Ze zijn vooral actief bij schemer, maar ook gewoon overdag. Maar ze moeten wel een grote kooi hebben waar ze lekker in kunnen graven, ik heb deze:
http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 1065_n.jpg

Kooi was 85,00 euro, gerbils 7,50 per stuk.

Als je nog vragen over ze hebt, kan die wel stellen :)

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 17:19

Gerbils heb ik hier ook!
Denk er wel over na, dat gerbils (woestijnratjes) niet graag alleen leven. Minimaal 2 is dus echt aan te raden.

Ook moeten ze veel mogelijkheden om te graven hebben. Knagen zijn ze trouwens ook dol op!

Ik vind het echt hele leuke beestjes. Handtam zijn ze niet, en zullen ze denk ik ook niet snel worden. Ze zijn écht heel snel.

Op marktplaats heb ik een aquarium van 100 x 40 x 40 gekocht voor 20 euro. De gerbils heb ik gratis gekregen, maar dat is natuurlijk meestal niet zo. Deze kun je het beste echt bij een fokker halen :j

Als je foto's wilt van het hok, van de gerbils of weet ik het wat... Laat het maar weten!

Oja, ze zijn overdag én 's nachts actief. Echter hoor ik ze bijna niet... (en ze staan zowat naast m'n bed)