Edel papegaai lief houden...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ice_baby

Edel papegaai lief houden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 15:25

Hallo,

ik heb sinds een maand mijn eerste jonge edelpapegaai man.
hij is in het blok uitgekomen en gevoed door z'n ouders tot hij eruit kwam, toen hebben ze hem verder met de hand groot gebracht.
Ik kreeg hem met 15 weken, Ik had al veel gelezen over papegaaien en dacht dat het wel goed zou komen, maar nu blijkt dat het toch wel wat moeilijker is.

Hij is heel lief, stapt netjes op en af maar.. soms word hij een beetje boos of gaat hij feller pikken.
we deden zijn kooi iedere keer open als we thuis waren maar als ik dan naar hem toe ging was hij niet altijd vriendelijk.
nu laat ik zn kooi alleen open als ik iets met hem wil doen, dit lijkt hem wat gezelliger te maken.
ook heb ik zonnenbloempitjes gekocht en een klikker, maar hier heb ik nog niet zoveel meegedaan.
als ik hem nu uit z'n kooi haal geef ik hem pitjes of een knaagstokje om mee te spelen zodat hij mij niet "zachtjes" gaat beknagen.

Hij is heel tam en kan gewoon geaaid worden, maar niet altijd.
is er iemand in de buurt van zoetermeer met papegaai ervaring die eens zou willen helpen??

Groetjes Kim

Laptopmuis

Re: Edel papegaai lief houden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:35

Volgens mij zijn edelpapegaaien niet echt de liefste vogels. Op mijn stage zitten er ook vier. Geen van de vier is tam en ze bijten allemaal, terwijl je de grijze roodstaarten en de kaketoe's gewoon kan aaien.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 12:06

ik heb ook een papagaai , een amazone , wild gekocht toen hij 14 jaar was . inmiddels 23 jaar en helemaal tam . ik heb er natuurlijk wel heel veel tijd in moeten steken . maar met veel gedult ( en heel wat beten) is het gelukt .
hij stapt zonder problemen op en af , ik kan hem over heel zijn lijf aaien . en hij kan ook mee naar buiten .
ik heb hem altijd los , hij mag doen wat hij wil en hij zit graag bij mij op bed tv te kijken :) .
je moet niet bang zijn als hij dreigt je te bijten , als jij elke keer je hand terugtrekt weet hij dat je hem zo de baas bent . je moet dingetjes hebben zodat hij zichzelf bezig kan houden . . zomers heb ik mijn papagaai overdag in de volieren , dit vind hij geweldig ! ik heb zelf heel wat papagaaien en parkieten groot gebracht met de hand . maar die werden meestal juist extra vriendelijk , veel willen kroelen etc .
wat doet jouwn papagaai precies dan als hij `lelijk `doet . dreigt hij ? pakt hij je beet , of bijt hij echt flink hard ?

Ice_baby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 13:14

owjee.. ik hoop toch niet dat het aan het ras ligt.
ik heb het idee dat hij mijn nagellak niet leuk vind en dat aanvalt.
hij gaat knagen aan je hand als hij op je hand zit en dan zeg ik nee, dan begint hij aan mn trui en dat negeer in dan maar totdat hij daaronder mn velletje pakt en heel hard bijt dan zeg ik "auw nee"!

als ik hem uit zn kooi haal gebruik ik een stok maar nu zit hij opzn kooi, wil ik hem een pitje geven en pikt hij me in mn vinger.
hij maakt zich groot en maakt dreigende bewegingen..

kga maar even een therapeut bellen..

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 11:09

hij is aan het puberen , je moet gewoon doorzetten en eventueel idd hulp vragen als het je niet alleen lukt .
als hij je bijt zou ik hem in de kooi doen en even nergeren . geef hem wat leuke speeltjes waar hij aan mag knagen , of haal heel simpel van buiten een houtblok ofzo . daar kunnen ze zich wel een tijdje mee vermaken :)

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:42

Juist niet "auw nee" gaan zeggen! Daarmee beloon je onbewust zijn gedrag. Probeer hem te negeren als ie dat doet en zet hem terug op zijn kooi. Een papegaai heeft ook gewoon niet altijd zin in gekriebel en ik vind dat je hem dan in zijn waarde moet laten.