Papegaai krijst veel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KM_Ris

Papegaai krijst veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 22:49

Heejjj,

wij hebben een grijze roodstaart, en die schreeuwt echt veel :') zo veel dat het gewoon niet meer leuk is.
hij heeft een vriendje bij hem zitten (amazone), die is veel rustiger als hem (ik weet dat het allebei heel andere vogels zijn maar toch).
hij krijgt genoeg voer, mag samen met die andere vogel de hele dag uit de kooi, s' avonds gaan ze samen in dezelfde kooi.

verder trekt hij erg heel erg op mij, t is best een bangerd, vooral voor dingen die hij nog niet eerder gezien heeft.
zodra ik ook maar de kamer uitloop om iets uit de keuken te gaan halen ofzo, begint ie meteen de schreeuwen, en als ik weer in de kamer ben is het weer goed.
hij kan best gemeen zijn, waarschuwt niet als je iets doet wat hij niet zo fijn vind, nee hij bijt er meteen op los :')

verder is ie tegen mij heel lief, voor andere vrouwen niet.. ik heb blijkbaar iets mannelijks ofzo :+
voordat ik degene was waarbij die het graagst wou zijn waren het eigenlijk maar 2 andere, hij ging echt van de een op de andere over, als ie iemand eerst wel leuk vond, kon dat ineens veranderen en vond ie diegene niet meer leuk (daar ben ik nu dus ook bang voor ookal gaat het al 3 jaar goed).

hij is nu 6, woont ondertussen 4 jaartjes bij me, en in die jaren merk ik dat ie soms nogal in de knoop lijkt te zitten.
de ene keer is hij heel lief, heel nieuwsgierig.
en een maand later is hij bijvoorbeeld weer heel erg luid aan het schreeuwen, bijt ie veel meer en is die heel paniekerig om de kleinste dingen..

herkent iemand zijn vogel hierin? weet iemand wat ik nog meer aan het schreeuwen kan doen?, en ik hoop op tips om hem in die tijden dat hij zich minder voelt beter te kunnen helpen hierin.
ik weet eigenlijk niet wat ik voor hem kan doen, ik geef hem in die tijden juist meer aandacht omdat hij daar enigszins een beetje van lijkt op te knappen, al gaat dat ten koste van mijn vingers :') .

ik weet ook dat ik dit misschien beter op een papegaaien forum kan neerzetten, maar ik kan niet echt een fijne vinden en bij die waar ik eerst zat heeft er al heel lang niemand meer gereageerd .

vickers

Re: Papegaai krijst veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:55

Ik heb zelf een witkuifkaketoe en merk dat als ik hem in een bepaalde routine hou hij daar zelf rechten aan gaat onlenen:) Eerst opende ik standaard zijn hok als ik thuis was en ging hij idd schreeuwen als ik dat niet deed of de kamer uitging. Nu open ik de kooi wissselend en mijn ervaring is daar erg goed mee. Maar ja de ene vogel is de andere niet. Heeft hij genoeg te doen in zijn kooi? Ik wissel elke week speeltjes en hebben de vogels genoeg ruimte/privacy?

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 22:58

vickers schreef:
Ik heb zelf een witkuifkaketoe en merk dat als ik hem in een bepaalde routine hou hij daar zelf rechten aan gaat onlenen:) Eerst opende ik standaard zijn hok als ik thuis was en ging hij idd schreeuwen als ik dat niet deed of de kamer uitging. Nu open ik de kooi wissselend en mijn ervaring is daar erg goed mee. Maar ja de ene vogel is de andere niet. Heeft hij genoeg te doen in zijn kooi? Ik wissel elke week speeltjes en hebben de vogels genoeg ruimte/privacy?

Ze hebben een heel touw klimrek om op te klimmen :') , veel van die acryl? speeltjes, takken, dingen die ze kapot kunnen maken.
kunnen zelf kiezen of ze in de kooi zitten of erop..
boven de kooi hebben ze ook nog een hele speelruimte.

als ze geen zin hebben in elkaar gaan ze gewoon ieder hun eigen weg.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:59

Je zou pipo hier op bokt eens kunnen vragen!! Die heeft veel vogels en verstand van deze dieren!

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 06:44

Papegaaien zijn hartstikke slim dus inderdaad probeer geen vast ritme aan te houden want dat weten ze heel snel en kunnen ze gaan schreeuwen als bv het hok later open gaat dan normaal.
Verder zijn het best ondernemende dieren, neem hem lekker mee naar buiten ofzo, gewoon om te wandelen, geef hem prikkels. Alleen in en op zijn kooi met dezelfde speeltjes gaat vervelen.
Ik nam de papegaai van mijn schoonouders overal mee naar toe, gewoon met de honden uitlaten, naar de winkel, af en toe naar mijn werk of naar mijn ouders, prachtig vond ie dat en hij genoot daar zichtbaar van :j

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 07:29

Volgens mij is 6 jaar de leeftijd waarop ze beginnen te puberen of niet? Weet het niet meer zo precies :).

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 16:17

ThessaKeizer schreef:
Papegaaien zijn hartstikke slim dus inderdaad probeer geen vast ritme aan te houden want dat weten ze heel snel en kunnen ze gaan schreeuwen als bv het hok later open gaat dan normaal.
Verder zijn het best ondernemende dieren, neem hem lekker mee naar buiten ofzo, gewoon om te wandelen, geef hem prikkels. Alleen in en op zijn kooi met dezelfde speeltjes gaat vervelen.
Ik nam de papegaai van mijn schoonouders overal mee naar toe, gewoon met de honden uitlaten, naar de winkel, af en toe naar mijn werk of naar mijn ouders, prachtig vond ie dat en hij genoot daar zichtbaar van :j

hebben we een tijd geprobeerd, maar het werkt echt niet.
hij schrikt overal van, valt nogal vaak.

daarbij komt dat zijn pootjes niet helemaal normaal functioneren en hij niet echt recht kan blijven zitten op een wandelend mens :') dus dat is ook nog eens een probleem.
wat ik wel vaker doe is als het beter weer is dat hij lekker bij me komt zitten in de tuin, dat vind hij wel leuk.

Met dat ritme proberen we inderdaad ook te doen, maar dan nog lijkt hij niet echt lekker in zijn vel te zitten.
ik doe veel ''leer'' spelletjes met hem, vaak doet hij er niet aan mee maar begint hij zijn eigen spelletje en dan doe ik mee, dan is ie ook echt een hele andere vogel.

hij kan niet op de schouder zitten, durft niet op de arm te stappen(dit heb ik ook opgegeven want hij vind het echt niks).. meestal word hij met een handdoek van de kooi gehaald of ga ik voor hem staan en dan klimt hij zelf naar mijn rug of gaat hij aan mn trui hangen, dat werkt dus ook niet met wandelen.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 12:17

Hee ,
ik heb zelf ook een papagaai , inmiddels alweer 23 jaar .
wat doe jij allemaal met jouwn papagaai ? mijn papagaai schreeuwd eigenlijk nooit , tenzij ik hem te weinig aandacht geef . hoelang zit hij in de kooi ? is hij geknipt ? wissel je vaak met speeltjes ?

toen ik nog bij mijn ouders woonde , mocht mijn papagaai niet altijd los . en hellaas moest ik hem toen ook kortwieken omdat hij het helemaal niet op mannen had en als ik hem los had hij zo een man aanvloog in huis . in die periode schreeuwde mijn papagaai erg veel ! echt je werd er niet goed van . was hij sjaggie ..

inmiddels woon ik nu 2 jaar op mezelf . en hij schreeuwd helemaal niet meer . hij zit altijd los . (snachts en overdag ) kan weer vliegen als de beste . en is eigenlijk nooit meer sjagie .. zomers zit hij buiten in de voliere ( overdag ) wat hij geweldig vind ! swinters lkkr in huis . ik heb veel speeltjes voor hem . die ik elke x afwissel .

heb jij een mogenlijkheid om een voliere te bouwen ( dat hoeft niet eens groot te zijn ) zodat ze lkkr kunnen genieten van de frisse lucht ?

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 12:31

Schreeuwen kan ook een vorm van aandacht trekken zijn, en erg moeilijk om weer af te leren..
Onze grijze roodstaart "Jacco" is nu 29 en heeft ook wel eens een schreeuw periode, het beste is hier gewoon niet op reageren en negeren tot hij stopt en dan aandacht geven..

Is even doorbijten maar werkt wel het beste.. Elke manier van aandacht geven (zelfs aankijken of naar de kooi toe lopen) als hij schreeuwt kan een aanleiding zijn om het weer te doen..

Mijn vriend wil zijn geduld nog wel eens verliezen en er op reageren door tegen hem te mopperen.. Zo krijgt hij dus de aandacht die hij wou hebben en dan blijft hij het proberen..

Ik loop gewoon even weg (is soms echt niet te harden, vooral het "meeuw" geluid komt hard aan) Hij gaat dan even een paar minuten door, komt tot de conclusie dat hij geen reactie krijgt, en begint heel lief te praten en te fluisteren.. Als hij dan even stil is krijgt hij een dop pinda en hij vergeet zijn geschreeuw weer voor een week of wat.. :)

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 14:32

8AngelEyes8 schreef:
Schreeuwen kan ook een vorm van aandacht trekken zijn, en erg moeilijk om weer af te leren..
Onze grijze roodstaart "Jacco" is nu 29 en heeft ook wel eens een schreeuw periode, het beste is hier gewoon niet op reageren en negeren tot hij stopt en dan aandacht geven..

Is even doorbijten maar werkt wel het beste.. Elke manier van aandacht geven (zelfs aankijken of naar de kooi toe lopen) als hij schreeuwt kan een aanleiding zijn om het weer te doen..

Mijn vriend wil zijn geduld nog wel eens verliezen en er op reageren door tegen hem te mopperen.. Zo krijgt hij dus de aandacht die hij wou hebben en dan blijft hij het proberen..

Ik loop gewoon even weg (is soms echt niet te harden, vooral het "meeuw" geluid komt hard aan) Hij gaat dan even een paar minuten door, komt tot de conclusie dat hij geen reactie krijgt, en begint heel lief te praten en te fluisteren.. Als hij dan even stil is krijgt hij een dop pinda en hij vergeet zijn geschreeuw weer voor een week of wat.. :)

Ik denk zelf ook dat hij aandacht trekken is, ook een grijze roodstaart.
want hij doet het ook vooral als ik zelf ergens mee bezig ben of als ik de kamer uit ben.
maar negeren is echt zo moeilijk met die geluiden haha :')
toch volhouden dus.

@Sultan.
hij is gekortwiekt, kan zelf kiezen of hij in de kooi of buiten de kooi gaat.
ik wissel van speeltjes, die hebben ze ook genoeg, vaak doen ze er zelfs niets mee.

buiten is nu nog geen optie, woon nu op 5e etage en ik ga geen risico nemen dat ie me naar onder dondert.
ik ga binnenkort verhuizen waar wel een tuin is, dus ik hoop dat daar wel mogelijkheden zijn voor iets te bouwen.
ik laat hem wel vaker in de tuin als ik bij mijn moeder ben, dat vind ie wel leuk.