Kat naar boerderij, hoe laten wennen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dess

Kat naar boerderij, hoe laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 18:12

Hallo.
Een paar jaar geleden zijn onze buren verhuisd, en toen hebben ze hun kat achtergelaten.
Sinds hun weg zijn geven wij de kat voer en water.
Helaas kan hij niet naar binnen bij ons omdat ik allergisch ben..
Hij leeft dus altijd buiten, en in de winter kan hij de schuur in.
Maar deze kat is zo lief en zo gek op aandacht, maar wij kunnen hem dat niet geven.
Ik ben zelf om de week hier (scheiding ouders) mijn vader is vaak aan het werk (hond neemt hij mee naar zijn vriendin dicht bij zijn werk)
Maar hij zit eigenlijk steeds vaker voor de deur te miauwen om aandacht en dat vind ik zo sneu.

Nu kwamen ik en mijn vader op het idee om hem naar de stal te brengen waar mijn paardje staat.
Dat is een boerderij, waar hij lekker kan jagen op muizen en lekker in het stro kan liggen.
Ook zal die daar veel meer aandacht krijgen omdat er dagelijks veel mensen komen.

Maar mijn vraag is dus, hoe zorg ik er voor dat hij niet meer hier naar toe komt? Die boerderij is niet heel ver van ons huis vandaan namelijk.
Zijn er methode's voor om een kat te laten wennen zodat hij weet dat hij daar woont?
Ik had gelezen om hem 2 week in huis te nemen, maar ik weet niet of de stal baas daar op zit te wachten.

We hebben hem wel gevraagd, en hij vond het geen probleem dat de kat daar heen kwam

Het is gewoon een echte buitenkat dus perfect voor op een boerderij/stal!

(ik weet niet hoe oud hij is)

dit is hij samen met mijn hondje:

Afbeelding

Dess

Re: Kat naar boerderij, hoe laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 18:57

Niemand?

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:01

Je zal hem eerst een paar weken in een afgesloten ruimte moeten houden en daar voeren en aandacht geven zodat hij weer dat dat zijn nieuwe huis is.... daarna kan ie langzaamaan los....

Feiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:36

Toen ik een nieuwe stalkat van het asiel meenam, hebben we heb eerst een tijdje opgesloten in een grote bench, waar hij van alle gemakken voor zien was :P. Steeds als wij er waren de grote deur dicht gedaan zodat hij niet weg kon en lekker rond laten lopen.. Na anderhalve week vond hij het zo gezellig dat we het aandurfde om hem s'nachts alleen los laten (met deuren nog gesloten)... Na een paar dagen overdag buiten gelaten als er iemand op stal was, en dit zo steeds verder uitgebreid zodat hij uiteindelijk dag en nacht de stal en buitengebied tot zijn beschikking had. :) Het kost even wat tijd, maar uiteindelijk is bij ons gelukkig alles goed gekomen...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:38

Wat een leuk koppie zit erop! <3

Een kat in een bench?!? Niet doen hoor TS! Zorg dan dat hij opgesloten zit in een schuur of stal bijvoorbeeld, daar voeren en na een aantal weken naar buiten.

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:45

inderdaad, wij zijn ook verhuist en hebben onze kat ook meegenomen. We hebben haar wel 4/5 weken binnen gehouden, ook met alle gemakken voorzien. Daarna opbouwend naar buiten doen. En nu beslist ze zelf wanneer ze naar binnen en naar buiten wil.

Maar vergis je niet aan de tijd hoelang je haar binnen houd, want toen we 8 jaar geleden ook waren verhuist, hadden we ook een kat, ook mee gegaan, maar die hadden we ook maar 2 weken binnen, en zijn we later een halfjaar kwijt geweest toen ze eenmaal naar buiten mocht. Daarna zag mijn vader haar, en hebben we haar weer meegenomen, en sindsdien is ze wel gebleven. Je kunt haar beter heel lang binnen houden, zodat ze helemaal gedesoriënteerd is, en niet meer anders weet, dan dat ze weg loopt en haar oude huis weer opzoekt ;s

Succes !

Feiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 07:51

Kat zet wel in een bench van formaat duitse dog, en was omdat we geen mogelijkheden hadden om hem overdag ergens op te sluiten in verband met een stal die overdag openstond, kat vond het in het begin erg fijn, en bleef nog erg gehecht aan de bench, omdat dit toch een veilig hokje was :). Verder is het een tijdelijke oplossing, niet ideaal, maar wel, zeker in het begin erg makkelijk, mits het natuurlijk een bench van een flink formaat is, en voorzien van kattebal/water/eten :)

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:00

Kandie inderdaad niet eerst in een box? Zo kan hij wennen aan de buitengeur en rond de stal

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 01:39

Ik woon op een boerderij en mn zusje zit nu voor stage in het buitenland. Zij heeft haar 3 jaar oude kater hierheen gebracht. Bedoeling was om hem in ieder geval 2 weken binnen te houden. Maar na 4/5 dagen was hij echt niet meer binnen te houden. Toen we op de 6de dag wederom 's avonds laat naar m op zoek waren in het bos (woon in het bos) hebben we hem maar laten lopen.. De volgende ochtend zat hij keurig voor de deur te miauwen. Sindsdien loopt hij dus lekker los hier. Kan zelf kiezen of hij naar binnen of buiten wil. Die wil in ieder geval niet meer terug straks :D .

In jouw geval zou ik kijken of er een afgesloten ruimte te gebruiken is op stal, bijvoorbeeld een voerhok oid? Zorgen voor veel aandacht en lekker eten, dan blijft hij wel!

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 01:52

Een kat moet zich even oriënteren op zijn nieuwe plek, de ene doet daar een paar dagen over een ander een paar weken.

Een "gesloten" ruimte en dan gewoon stukje bij beetje naar buiten.

Ons kitten is slecht een week binnen geweest en daarna mee naar buiten gegaan en wanneer wij weer naar binnen gingen ging ze mee. duurde 3 dagen en mw weet nu zelf wel wat ze wil.

Kat van mijn vriendin is een afbreker in huis, is echt een boerderijkat, en hebben we overdag (mooi weer) buiten gehad aan een honden lijn van 5 meter (die in en uit trok zodat hij niet in de knoop kwam) om zich te orriënteren en avonds/snachts binnen, na 3 dagen wist hij de weg.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 02:31

Gewoon opsluiten, bv in de zadelkamer en als de mogelijkheid er is 's nachts de deur open zetten zodat hij de hele stal door kan. Moeten de stallen natuurlijk wel goed afgesloten zijn.
Hoeft geen maand hoor, met een week is het meestal voor mekaar, ligt heel erg aan de kat ook.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 09:52

Hij is inmiddels op stal sinds gistermiddag.
We hebben hem wel in een bench gedaan omdat er verder niet echt een gelegenheid is waar hij tijdelijk in kan.
Ik ben benieuwd hoe het gaat als hij er uit mag..

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 09:28

We zijn een week verder en het gaat erg goed met hem. De stal eigenaar vond het sneu dat hij in de bench zat dus heeft hem losgelaten in de schuur met de deuren dicht. Maar zo te zien vind hij het geweldig. Hij zit helemaal bovenop de stro balen, en als je hem roept springt die van baal naar baal naar je toe, en hij ziet er zo gelukkig uit. Gister had de staleigenaar de schuur deur open gedaan, maar onze lieve kat bleef zelf lekker in het stro zitten. Volgens mij zit hij helemaal op zijn plekje!