Moederhond down nu de pups weg zijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liin

Moederhond down nu de pups weg zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 15:03

Hoi,

Eigenlijk is het een heel lang verhaal, maar waar het vooral om gaat:
Wij hebben onze hond nu ongeveer 2 maanden en een paar weken. Ze kreeg bijna direct bij ons pups, wat we niet wisten, was ook niet aan haar te zien.
Deze pups zijn met 9 en 10 weken weggegaan (het waren er maar 2). Dit is nu 3,5 dag geleden.

Ze heeft een behoorlijk verleden, ook vaker puppy's gehad en ons is verteld dat ze helemaal door het lint ging toen deze bij haar weg werden gehaald.

Nu hebben wij het heel rustig aan gedaan en haar laten zien dat de pups mee gingen met andere mensen in de auto, tot ze zich zelf omdraaide en weg liep.
Dit werkte erg goed.

Ze was de 1e middag alleen wat rustig, nouja logisch vonden we.
De 2e dag was het nog erger... Ze bleef maar slapen. Ook hebben we een teddybeer en kleedjes met de geur van de pups bij haar liggen. Hier ging ze constant helemaal met haar hoofd in, heel sneu...

Nu speelt ze tussendoor wel iets, maar ligt/slaapt erg veel en lijkt wat down (begroet ook niet meer iedereen bij binnenkomst).
Ik vroeg me af, wanneer gaan we de kleedjes etc. met de geur van de pups wassen?
Kunnen we iets doen om haar op te vrolijken?
We zijn wel van plan volgende week langs familie te gaan waar andere honden zijn, zodat ze daar mee kan spelen ook. Verder wil ze nu 2/3 keer per dag mee wandelen, niet vaker, als ze eenmaal mee is vind ze dit wel heel leuk, ook met andere honden.

Normaal hoor ik nooit dat honden zo reageren op het weghalen van pups. We weten dus ook niet zo goed wat we er mee moeten. Deze week willen we haar zoveel mogelijk met rust laten, maar werkt dat wel?
Ik wilde in ieder geval het verhaal even kwijt ook.

Bedankt voor het lezen :)
Laatst bijgewerkt door Liin op 07-11-12 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

betadine

Re: Moederhond down nu de pups weg zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:08

Dat ze moe is lijkt me wel verklaarbaar. Ze heeft immers net een bevalling en 10 weken zorg voro de puppys achter de rug. Dat ze nu zo anders is kan ook zijn door de hormonen.

Als je de kans hebt om eens de puppys op te zoeken met haar zou ik dat zeker doen. Je ziet dan zelf hoe de puppys het hebben en mischien doet het haar ook wel deugd.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:24

In principe zijn de moeders altijd 'blij' als de pups weg zijn hier. Laat haar lekker rusten en ga voorzichtig weer leuke dingen samen doen, lekker wandelen, beetje gehoorzaamheid aanleren, goed voor jullie band. Ik denk dat ze al slapend veel verwerkt. Goed voeren, niet veel maar goede kwaliteit.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:27

Wat lief dat jullie haar zo goed willen begeleiden hierin!!
Persoonlijk denk ik dat je juist de dingen met pup geur best weg kunt halen?! Lijkt me voor haar alleen maar moeilijker anders.
Is er een mogelijkheid om er een hond bij te nemen?

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:31

Ik denk ook dat deze hond veel zou hebben aan een maatje. Verder doen jullie het volgens mij super :D

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 15:38

Bedankt voor de reacties
betadine; De puppys opzoeken is dus wel een goed idee denk je? wij zaten hier nog een beetje mee namelijk, we mogen ze komen opzoeken. Dat willen we over een maandje gaan doen, maar wisten niet zo goed of het dan juist goed of slecht is om haar mee te nemen.

Biepmiep; Dat moeders 'blij' zijn heb ik dus eerder ook alleen maar meegemaakt, vandaar mijn verontrusting. Al denk ik wel dat dit ook met haar verleden te maken heeft. Inderdaad wel een idee om wat nieuwe dingen aan te leren misschien, heeft ze iets anders om over te denken, dankje.

Kentaro; Vandaar mijn vraag ook, we wilden de geur voor de eerste 2 dagen, omdat ze zeggen dat ze de vorige keer helemaal overstuur was. Maar nu lijkt ze inderdaad telkens bij het ruiken ze weer te missen oid?
We hebben er heel goed over nagedacht om 1 pup te houden. Helaas zijn we tot de conclusie gekomen dat dat echt niet gaat. We hebben ook 2 katten en zijn met zn 5e in huis, met 2 grote honden (pups worden ongeveer 65 cm) wordt het echt te veel jammer genoeg. En kleine hondjes vindt ze niet veel aan om mee te spelen, buiten wil ze echt alleen naar de grote toe

Cynthiaaapje; fijn om te horen dat je denkt dat we het goed doen! Geeft wel wat vertrouwen :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:40

Het hoeft natuurlijk ook geen zelfde hond te zijn, een kleine maat hond zou ook prima kunnen volstaan!

(persoonlijk zou ik er niet voor kiezen met haar de pups te bezoeken... Mijns insziens maak je het haar alleen maar moeilijker!)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:10

Ik volg je wel Kentaro over het wegnemen van de dingen die hun geur bevatten. Ook al zal dit volgens mij niet zo heel veel uitmaken.
Ook is de bevalling en het hele gebeuren + arriveren in nieuw gezin enzo helemaal niet te onderschatten. Dat ze veel slaapt wilt niet pressé zeggen dat ze zich slecht voelt. Het is mischien juist een manier om te bekomen van alles.
Mijn ervaring met honden die hun puppies terugzien is vaak dat ze die puppys helemaal niet meer zooo interessant vinden. Zoals Biepmiep schreef komt het vaak voor dat de teefjes na die 8 weken vaker opgelucht zijn als de puppys weg mogen. Ik raad het dus niet af om de puppys op te zoeken. Wij mensen willen daar wel eens een heel verhaal rondhangen bij het terugzien van de verloren zoon en dergelijke, maar bij dieren is dat heel anders. Die vinden het vaak juist heerlijk om nog eens gek te kunnen doen met een stel puppies

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 16:15

Oke, als ik dit zo lees dan denk ik dat we haar dus gewoon lekker laten slapen, als ze wakker is afleiden met nieuwe dingen aanleren/wandelen en over een maandje haar lekker meenemen naar de pups(afwachtend hoe ze zich dan opstelt).
Ook gaan we even bekijken of het mogelijk is evt. een kleinere/middel maat hondje erbij te nemen. Maar goed, deze moet dan natuurlijk wel ook krijgen wat hij/zij verdient.

fijn om jullie meningen even te horen :)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:24

Maar je hebt al 2 honden ? Komt ze overeen met de andere hond in huis ?
Mischien groeien die twee nog wat naar elkaar toe eens ze haar nieuwe situatie gewend is.
Hoe oud is ze eigenlijk en hoe oud is je andere hond ?

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 16:26

Nee we hebben 1 hond en 2 katten :)
Ze schatten haar tussen de 3-5 jaar

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:58

Liin schreef:
Nee we hebben 1 hond en 2 katten :)
Ze schatten haar tussen de 3-5 jaar

Ja dan is een andere hond inderdaad een goed idee, maar ik zou wel nog eventjes wachten dat ze jullie gewend is alvorens er een andere hond bij te nemen.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:00

Mmm, misschien is opzoeken wel een goed idee.

Onze aussie is bij onze buren geboren. Broome ziet zijn moeder elke dag. Syra, de moeder is nooit echt down geweest nadat haar 4 kinderen haar verlieten (eerder opgelucht :') ) Ze kunnen samen zo ontzettend leuk spelen en je merkt echt dat ze moeder en zoon zijn. Maar we kunnen ze ook goed uit elkaar houden hoor ;)

Edit: de buren zijn met Syra de andere puppies nog gaan bezoeken na een maand of 6. Moeder en kind herkende elkaar bij alle gevallen meteen en gingen heerlijk spelen. Het zal waarschijnlijk dus niet traumatisch zijn ;)
Laatst bijgewerkt door hafjelinger op 07-11-12 20:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:03

Ik zou nog niet meteen een nieuwe hond nemen, eerst wat rust ze heeft al zoveel meegemaakt.

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 20:05

Als we nog een hond overwegen, is het inderdaad pas na een half jaar of later.
Hm lastig, wel of niet de pups nog bezoeken.
De meningen verschillen dus wel veel. Ik denk dat we maar gewoon moeten kijken hoe ze is. Als ze helemaal opbloeit en zich goed thuis voelt hier, denk ik dat ze wel mee kan. Anders nog niet

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 08:09

Mijn ervaring is dat de moeders niet meer bijster veel interesse hebben voor de pups, het lijkt me dat opnieuw afscheid nemen ook weleens een reactie zou kunnen geven. Ik zou gewoon proberen je teefje wat plezier in het leven te laten krijgen met jou en jullie gezin.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 08:29

Biepmiep schreef:
Mijn ervaring is dat de moeders niet meer bijster veel interesse hebben voor de pups, het lijkt me dat opnieuw afscheid nemen ook weleens een reactie zou kunnen geven. Ik zou gewoon proberen je teefje wat plezier in het leven te laten krijgen met jou en jullie gezin.

Inderdaad, de meeste teven hebben op een gegeven moment nog maar weinig interesse in de pups.

Inplaats de hond al die pupgeurtjes onder haar neus te duwen, kun je beter lekker wat met haar gaan ondernemen, wandelen, lekker spelen enz.

Als de pups al een poosje uit huis zijn, ruiken ze niet meer naar "eigen" zodat de teef vaak de pups niet zal herkennen als zijnde haar pups!

In mijn ogen maak je er zelf te veel een item van.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 08:35

betadine schreef:
Dat ze moe is lijkt me wel verklaarbaar. Ze heeft immers net een bevalling en 10 weken zorg voro de puppies achter de rug. Dat ze nu zo anders is kan ook zijn door de hormonen.

Als je de kans hebt om eens de pups op te zoeken met haar zou ik dat zeker doen. Je ziet dan zelf hoe de pups het hebben en misschien doet het haar ook wel deugd.

zeker niet op zoeken op al een paardagen dat ze weg zijn
ze mist de pups en als je nu er heen gaat moet ze weer afscheid nemen in zeer korte tijd
geef haar gewoon even veel aandacht en heb geduld met haar
dit kan zeker werken
mijn teef je heeft al 2 nestjes gehad en ik heb dit ook zo gedaan ben pas na een maand op bezoek geweest bij hun

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 09:40

Bedankt
de geur dingen waren voor de eerste dagen, die zijn nu ook weg.
het 'probleem' is dat ze niet wilt spelen en wandelen (3x per dag maar, dan gaan we wel lekker lang het bos in)

we hebben besloten haar gewoon te laten slapen, haar laten aangeven wanneer ze wilt wandelen en maar zien hoe het gaat. Gisterochtend en vanochtend wilde ze niet eten, maar smiddags wel uit de hand. Terwijl ze er normaal op aanvalt. Nouja het zal wennen zijn. We zorgen iig dat ze blijft eten en drinken.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:25

Hoe ous is je hond? En hoe vaak heeft ze al pups gehad?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:38

Klinkt een beetje als de hond van mijn zus. Ze had er twee, de oudste overleed plotseling, de jongste reageerde net als jullie hond. Ze heeft toen vrij snel een hondje er bij gehaald maar dat was eerst ook geen succes. Dus ik denk dat dat ook niet zal werken.
Probeer haar weer een beetje blij te maken, zielig gedrag niet belonen want dat merken ze, je zal dat dan verder aanmoedigen. Als ze blij is, overdreven blij en vrolijk doen en dan juist aandacht geven.
Voer kan je wat warm water over heen doen, dan komt de geur beter los of even in de magnetron (al zou ik dat zelf niet doen :o ). Je zou er ook wat jus of vlees overheen kunnen doen wat de brokken wat aantrekkelijker maakt.
Misschien kan je samen met iemand anders wandelen met een hond die ze wel leuk vind? Misschien dat ze dan wat los komt.
Je kan ook overwegen om wat te gaan fietsen met haar. Goed voor lichaam en geest :j

Geef haar wat tijd, komt vast goed!

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 10:43

bedankt voor je tips!
ze krijgt geen brokken maar vlees, dus de geur is zeker al aanwezig haha.
fietsen lijkt me inderdaad ergleuk!

ze is tussen de 3/5 jaar en komt uit het buitenland. sowieso 1 nest eerder gehad verder weten we niet.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:51

Haha! Ja, dat zal dan wel :D Ik weet niet wat voor vlees? Je zou een anders soort kunnen overwegen of gekookte kip :D Dat lusten ze vaak wel.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:44

Nog geen oude hond dus, maar wel een hond met een verleden......geef haar lekker de tijd, ook om te wennen aan haar nieuwe omgeving en wereldje.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:47

Geeft ze nog melk,heeft ze geen koorts?