Hond te dik...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Davinia_

Hond te dik...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 14:11

M'n mopshond is te dik en veels te dik ook :+
Bink is een mopshondje van 5 maandjes. 2 weken geleden was ik bij de DA en daar werd ie gewogen en woog ie 7.8 kilo :oo
Veel te veel voor zo'n pup!
Maar we snappen er niets van.. Hij krijgt alleen brokjes en verder niets. Hij rent het liefste de hele dag door en we maken lekkere wandelingen met hem.
We moeten hem nu wat minder voer geven, kijken hoe ie daar op reageert en anders weer eventjes langs komen.
Maar inmiddels geven we hem al bijna 2 weken minder voer, maar ik heb het idee dat ie nog zwaarder wordt :=
Wie heeft er tips voor ons?

yvje86

Re: Hond te dik...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:14

Wat voor voer, hoeveel, en van welk merk geef je voer?

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:16

Tja, elk pondje gaat over het algemeen door het mondje, dus echt minder voer geven. Dat wat op de verpakking staat zijn richtlijnen, dus het zal per hond verschillen hoeveel het werkelijk nodig heeft.

Verder is het een pup, dus meer bewegen is niet echt een optie.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:17

Weeg je hem zelf ook, dan weet je of hij ook daadwerkelijk dikker wordt.
Heb je ook een bloedonderzoek laten doen?

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 14:19

Ik geef Royal Canin puppybrokken en de hoeveelheid wat op de verpakking staat wat nodig is.
Meer bewegen is inderdaad geen optie, het is niet de bedoeling dat ie overbelast raakt natuurlijk.

Bloedonderzoek hebben we nog niet laten doen. We wilden eerst kijken hoe ie reageerde op minder voer.
Zelf wegen is inderdaad wel handig! :j

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:22

Dus nogmaals, niet de richtlijnen op de verpakking aanhouden. Ga daar maar eens onder zitten en weeg het voer elke dag af. Daarnaast wekelijks op de weegschaal zodat je het in de gaten kunt houden. Beestje is nog in de groei, dus in theorie zal het overtollige gewicht er makkelijker af gaan, dan bij een uitgegroeide hond.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:24

Je geeft nu minder voer dan dat er op de zak staat?
Hoeveel geef je hem nu dan.. sorry dat ik het vraag maar ik zou graag willen weten hoeveel gram je geeft.
Want als extra beweging geen optie is dan zal je het inderdaad met de voeding op moeten lossen.
Als je minder voert zoals je nu doet, merk je dan dat ie saai en suf word of blijft het een gezonde pup voor het oog?

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 14:24

Eerste hond, dus dacht dat ie nodig had wat op de verpakking stond :o Zit er nu al onder, maar voelde me wel schuldig. Maar dat is niet nodig dus. Dank je voor je tip :)

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 14:25

yvje86 schreef:
Hoeveel geef je hem nu dan.. sorry dat ik het vraag maar ik zou graag willen weten hoeveel gram je geeft.
Want als extra beweging geen optie is dan zal je het inderdaad met de voeding op moeten lossen.
Als je minder voert zoals je nu doet, merk je dan dat ie saai en suf word of blijft het een gezonde pup voor het oog?

Geen idee hoeveel gram... Ik heb zo'n maatbakje en er staat dat ie 3 keer per dag 4/8 nodig heeft en hij krijgt nu dan 3/8.
Hij wordt totaal niet saai of suf, hij blijft nog net zo gek rond rennen als altijd :+

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:30

Tja, kan wel vermelden dat het stom is en dat je toch kunt zien hoe dik/dun een hond is, maar daar heb je niet zoveel aan :+

Ik heb al mijn honden (grote rassen) in het eerste jaar altijd mager gehouden. Ik voer dan ook op het oog en niet op wat op de verpakking staat. Daarnaast weeg ik wekelijks tot ze een gewicht van 20 kilo bereikt hebben ongeveer, want dan is het niet meer te doen om ze de lucht in te krijgen en op de weegschaal te stappen. Wegen is niet zozeer 'wat is het gewicht' als wel de groeisnelheid in de gaten te houden. Nu is dit allemaal minder belangrijk bij kleine hondjes, maar dan alsnog zijn dikke honden niet gezond.

Even kritisch zijn op hoeveel je voert (afwegen! en durf maar een te halveren) en ook wat de hond nog eens tussendoor krijgt! Veel succes er mee.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:32

Davinia_ schreef:
yvje86 schreef:

Geen idee hoeveel gram... Ik heb zo'n maatbakje en er staat dat ie 3 keer per dag 4/8 nodig heeft en hij krijgt nu dan 3/8.
Hij wordt totaal niet saai of suf, hij blijft nog net zo gek rond rennen als altijd :+

Ja je kunt hem makkelijk minder voeren hoor, als hij maar niet saai wordt.. want dan voer je te weinig. :j
En je moet ook een beetje leren zien/voelen wanneer een hond te dik is.
Je moet zijn ribben bij wijze van spreken voelen, ze moeten niet uitsteken maar je moet ze kunnen voelen.
En zolang hij nog zo vrolijk blijft kun je gewoon door gaan met minder voeren, beter een iets dunne hond dan veeeeeeel te dik.

AFCAAFCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:35

1 van mijn mopsen was toen ik hem kocht ook veel te dik.
Nu super op gewicht eerder iets te slank dan te dik ( hij is nu zo energievol geworden dat het lastig is om dikker te krijgen)

Net als wat de rest zegt op gevoel gaan voeren, zal even lastig zijn maar goed naar je hondje kijken en eventueel zelf wegen.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:38

Voer je wat op de verpakking staat per dag of per keer? Op de verpakking staat namelijk de dagelijkse behoefte en niet de portie behoefte

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:39

Minder voeren, heel simpel.

gewoon de helft gaan voeren eerst gaf je 4/8 en nu 2/8. Als je hem ergens voor wilt belonen omdat je kunstjes gaat doen bijv. Dan geef je hem smorgens 1/8. Dan hou je 1/8 over van zijn ontbijt. Dit kun je dan als beloning geven.

Verder vind ik dit plaatje super handig.

Afbeelding

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 14:42

Dank jullie voor jullie tips, daar heb ik echt wat aan :j

En ja, wij vonden onze hond ook erg dik worden hoor, maar hij is ernstig ziek geweest en toen erg mager geweest en daardoor dachten we dat ie zo hoorde. Haha, stom :+

Ik geef hem wel de dagelijkse hoeveelheid in 3 keer en niet iedere keer, zeg maar.

Ik ga hem dus gewoon de helft minder voer geven, kijken hoe ie daar op reageert :j

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:14

Ik zou het persoonlijk wel in overleg met de dierenarts nodig. Bij een volwassenhond is het natuurlijk een ander verhaal, daarvan is halveren geen probleem. Een pup groeit echter nog en moet hiervoor wel genoeg voedingstoffen binnen krijgen om goed te kunnen groeien.
Die kun je niet zomaar heel veel minder gaan voeren, dat is ook weer niet goed voor de groei van het lijfje en de organen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:29

Is hij (al) gecastreerd? Gecastreerde honden hebben meestal namelijk een veel lagere energie behoefte. en dan is het inderdaad helemaal niet vreemd dat je bijv maar 40% van de hoeveelheid hoeft te voeren die op de zak staat.

Als je dierenarts hem te zwaar vond heeft hij je dan geen advies gegeven over het afvallen? Dat vind ik eigenlijk erg vreemd, onze dierenarts heeft ons juist heel erg geholpen om onze (jonge) hond op een goed gewicht te houden, we hebben ooit een "afval consult" gehad en we mochten daarna echt nog 10x terug komen om te wegen en eventueel extra advies te krijgen, gewoon gratis. Volgens mij moeten er meer dierenartsen zijn die zo'n regeling hebben, er zijn zoveel honden te dik.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 18:51

Hij is nog niet gecastreerd..

De DA heeft ons gezegd het eerst eventjes zelf te proberen met wat minder eten en anders inderdaad ook zo'n 'afval cunsult' te nemen om hem telkens te laten wegen en advies te krijgen. Volgende week moet Bink sowieso voor de 6 maanden controle en dan wilde ik gelijk zo'n afspraak maken als hij nog steeds niet afgevallen was.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 15:27

Ik ben gisteren met hem naar een voedingsconsult geweest. Het streefgewicht is 1 kilo minder en dan kijken hoe dat bij hem past, zeg maar.
Hij heeft speciaal dieetvoeding gehad en ik weet zeker dat dat goed gaat helpen! Hij eet het namelijk niet :')
Ik meng het nu nog met onze eigen brokjes en die eet ie er tussenuit en de rest laat ie liggen.
Moet het paar daagjes aankijken en als ie het dan nog niet eet, krijgen we nieuw voer. Waarom kan dat beestje ook niet gewoon normaal doen :+

PinkHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:35

Volg je de etiketten van het voer? Dat is niet altijd goed bij ons worden ze dan ook te dik die etiketten zijn vaak niet goed

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 15:36

Ja, die volgde ik wel Pink, kwam er inderdaad via dit topic achter dat dat te veel was.
Nu volg ik wat de DA heeft gezegd :))

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:44

Heb je een foto van de hond? Zo hebben we een idee hoe het diertje eruit ziet en in welke gewichtklasse hij valt. Valt ook iets makkelijker te beoordelen denk ik.
Wat voor voer heb je gekregen? Sowieso zou je de brokken moeten mengen - beetje bij beetje - totdat je helemaal kan overstappen.
In 1 keer overstappen op voer is voor je hondje niet zo prettig.

Malih: super plaatje, geeft het wel duidelijk weer. Ook al zie ik nog genoeg 'overgewicht' en 'vetzucht' over straat lopen, of eerder: gedragen worden door het baasje omdat je de pootjes niet meer ziet :+

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 15:48

Ik heb het voer inderdaad gemengd met zijn oude brokken. Hij eet dus ook zijn oude brokken gewoon op en zijn nieuwe gooit ie naast z'n bak :+
Ik heb voer gekregen van Specific.

Dit is hem:
Afbeelding

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:53

Wij zijn eigenlijk meteen met gewone brokken begonnen met onze Jack, omdat puppy's die kleine brokjes zo naar binnen schuiven, dat is niet goed. Ik zou maar beginnen met gewone brokken. Wel even overleggen met de DA want met elke hond is het verschillend, maar dit is mijn ervaring.

En trouwens, op de foto vind ik het best wel meevallen, maar op een foto kan je ook niet zo goed zien ;)

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 15:57

Nou, bij ons heb je op de praktijk verschillende DA's. Toen wij daar waren zei die DA gelijk dat ie veel te dik was en streng op dieet moest. De DA gisteren zei dat ie het ook wel erg mee vond vallen.
Maar voor zijn leeftijd is hij wel te zwaar. Hij weegt net zoveel als een volwassen hond mag wegen :=

En hoe bedoel je met gewone brokken? Hij krijgt nu toch ook gewone brokken? :o Ze zijn niet klein, ze zijn groter dat die hij eerst kreeg.