Mensen hier met dementerende honden? (of ervaring)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Mensen hier met dementerende honden? (of ervaring)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 13:12

Ik ben overal aan het rondlezen, maar misschien dat er hier wat ervarings deskundige zitten.

We hebben het idee dat ons hondje wat begint te dementeren (boerenfox teefje, ruim 14 jaar oud). Vroeger was het zo'n ontzettend intelligent hondje, en nu is daar maar weinig meer van te merken. Dit mede omdat ze inmiddels zo goed als doof is trouwens.
Het is overigens iets waar wij voornamelijk "last" van hebben, zelf lijkt ze er niks van te merken.
Wat me opvalt is het volgende:
Ze drinkt de laatste tijd steeds meer, en slaapt veel meer (dat heeft dan op zich niks met dementie te maken, maar ik vermeld het toch even).
Ze kan ineens uit het niks ontzettend gaan dralen. Gister zitten we een film te kijken en ze gaat ineens allemaal rondjes om de tafel heen drentelen. Vervolgens blijft ze 10 minuten staan, voor zichuit starend, alsof ze staat te verzinnen wat ze zocht.
Ze kan ook ineens op dezelfde plek blijven staan, en echt in het niets staren.
Soms loopt ze naar de keuken (daar staat de waterbak), en dan loopt ze in de keuken rond alsof ze niet meer weet wat ze hier kwam doen. Als ik dan naar de waterbak wijs, gaat ze wel drinken.
's Morgens moet ze echt wakker gemaakt worden voor ontbijt en plassen. (echt aanraken, soms zelfs schudden)
Laatst ging ze naar haar kussen, ging met de voorkant liggen, maar haar kont leek ze te vergeten, en ze heeft 10 minuten zo gelegen/gestaan met haar kont in de lucht :?.
Ook springt ze soms gewoon mis als ze op de bank wil, alsof ze de afstand niet goed in kan schatten....

Allemaal geen hele ernstige dingen, maar de laatste tijd heb ik het idee dat het ineens erg hard gaat.
Ze eet verder prima, is levendig, speelt... Het lopen wordt wat strammer, maar dat is denk ik logisch.
Ze is pas nog bij de DA geweest en, op haar doofheid na, is alles verder in orde (ogen, hartje, longen, etc).
DA gaf aan dat zulke hondjes met gemak 18/19 kunnen worden, en zolang ze gezond blijft mag ze dat ook worden, maar soms begin ik me wat zorgen te maken.

Cynthiaaapje

Re: Mensen hier met dementerende honden? (of ervaring)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:14

Ze is in der daad "gewoon" dement. Mooi dr gang laten gaan.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:16

Ontzettend herkenbaar... Onze hond is nu ruim 15 en ook behoorlijk dement. Ineens heel erg piepen maar zelf lijkt hij niet door te hebben waarom, of dat hij het uberhaupt doet. Heel onrustig, rond lopen, niet weten waar hij heen moet. Ook heel typisch is dat hij vergeet dat hij al gegeten heeft, staat hij weer bij de la te wachten waar zijn eten uit komt terwijl het voor hem helemaal nog geen etens tijd is. Hij slaapt inderdaad ook meer en veel dieper. Daarnaast is hij ook wat doof en blind aan het worden dus dan wordt het al helemaal lastig...
Verder is hij nog hardstikke gezond, al heeft hij wel wat last van reuma gekregen.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:17

Zeer dement zou ik zeggen fase 3 a 4!
Heb het ook gehad bij mijn hond. Heb toen destijds met mijzelf de afspraak gemaakt, zolang zij nog lol heeft mag ze blijven, zie ik dat ze geen zin meer heeft, dan laat ik haar gaan.
Moeilijk maar wel realistisch blijvend!

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:17

Mijn schoonmoeder had een jack russel met dezelfde verschijnselen. Zelfde leeftijd, 14 jaar, begon ook met drentelen, dingen vergeten, staren.
Hij liep altijd los op het erf en ging nooit op pad maar begon ineens ook het erf te verlaten en wist dan de weg naar huis niet meer, hij is 2 keer thuisgebracht door anderen die hem vonden langs een provinciale weg.
Hij ging ook slechter zien en hard achteruit. Liep hele dagen rond de keukentafel te drentelen, non stop, om gek van te worden. Liep tegen deuren op. Vergat dat hij gegeten had stond steeds bij de bak te kijken en dat soort dingen. Op een gegeven moment wilde hij helemaal niet meer naar buiten, hij werd aangelijnd ivm het weglopen en op het moment van aanlijnen ging hij al op de grond liggen piepen, hij wilde dat niet meer. Hij deed zijn behoefte liever in zijn mandje of de keuken,
Ze heeft er toen voor gekozen hem in te laten slapen. Hij is eigenlijk in een jaar tijd van licht vergeetachtig en afwezig zo verschrikkelijk afgetakeld.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:18

Onze hond was ook dement. Skruffy heeft na de eerste verschijnselen nog drie jaar geleefd en toen liet ze haar ontlasting lopen.. Toen hebben wij ervoor gekozen dat het klaar was.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 13:18

Hoezo zeer dement Piewie?
Ik heb gelezen over janken, urine laten lopen, angstaanvallen, grommen naar eigenaar (eigenaar niet herkennen) en daar heeft ze (godzijdank!) allemaal geen last van

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:26

Hier helaas ook ervaring mee gehad. Inderdaad gewoon wat janken, veel slapen, beetje verdwaasd rondlopen, urine laten lopen en zelfs poepje in de kamer. Hij hoorde slecht en zag ook heel slecht. Koekje voor zijn neus gooien merkte hij niet eens. Helaas ging hij door het dement zijn en het slechte zien en horen ook weleens de weg op. We hielden hem heel goed in de gaten maar toch. Een dag kwam de postbode en toen hij wilde wegrijden keek hij nog waar de hondjes waren, die waren aan de kant. Maar op het moment dat hij optrok liep de oude hond er zo voor. Hij heeft het niet overleeft, zijn heup/bekken was zodanig kapot dat we hem meteen hebben laten inslapen.
Wel een rotmanier om aan je einde te komen maar we zagen het al wel aankomen. Hij was echt een gevaar voor zichzelf. Hij was 15 trouwens, bijna 16.

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:26

Ach hoe herkenbaar. Onze boerenfox is 19 geworden en was ook behoorlijk dement. Die liep zichzelf soms vast in een hoek van de kamer en wist dan niet meer hoe hij eruit moest komen en inderdaad gewoon doelloos ergens lang blijven staan, ook rondjes om zijn as lopen, tegen dingen aanlopen.
Verder was hij ook zo goed als doof en blind op het laatst en liet regelmatig zijn plas lopen, dus zeker gelijk na het wakker worden naar buiten.

Op de camping ging hij mee in de bolderkar zodat hij niet eerst het hele stuk hoefde te lopen voordat je de camping af was, echt een zorgenkindje op het laatst. S'nachts barricadeerden we een stukje voor hem af zodat hij zichzelf niet vast kon lopen en het laatste halfjaar hebben mijn ouders zelfs om en om beneden geslapen voor hem.

Zolang het goed gaat geniet dan nog heerlijk van zo'n oudje maar ik weet wel dat wij de grens van inslapen te lang hebben laten duren. Kwaliteit van leven had ie eigenlijk niet meer op het laatst..daar voel ik me nog weleens schuldig over!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:34

Dat onrustige dralen kan ook best komen van pijnijke gewrichten. Ik heb een hele tijd (min of meer voor de grap) mijn hond dement genoemd, omdat ze zich zo vreemd gedroeg (gaan liggen, direct "schrikken" en weer opspringen, rondjes lopen, vreemd blijven staan kijken etc.), maar dat bleek achteraf onrust door pijn te zijn. Ik geef haar nu iets voor haar gewrichten en nu is ze weer kalm. Als ze onrustig wordt, is dat voor mij direct een teken dat ik haar een tijdje iets meer moet geven. Aangezien je zegt dat ze ook strammer wordt, kan dit best eens ermee te maken hebben.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:34

Toen onze bouvier een dagje ouder werd, begon hij ook te dementeren.

Zo werd hij onzindelijk, hij had gewoon niet in de gaten dat het niet de bedoeling was dat hij in huis plaste en dat deed hij dan ook gewoon terwijl hij naast me stond, hij was zich echt van geen kwaad bewust.
Hij begon 's nachts opeens te huilen, alsof hij de weg kwijt was of niet meer alleen wilde zijn en buiten ging hij er steeds vaker stiekem vandoor.
Dan vonden we hem een stuk verderop in de straat, een beetje wezenloos aan het ronddralen. Als we hem dan riepen, kon je de opluchting zien, dan kwam hij snel weer naar huis.

Hij kon er verder prima om leven, had ik het idee. Pas toen hij zelf niet meer kon lopen, hebben we hem op 12-jarige leeftijd in laten slapen.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:41

Speedster: wat gaf je dan tegen die onrust/pijn? Mijn hond heeft precies hetzelfde. Denk eraan om hem glucosamine te geven (Fortiflex), maar ben benieuwd wat jij geeft.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 13:46

Speedster schreef:
Dat onrustige dralen kan ook best komen van pijnijke gewrichten. Ik heb een hele tijd (min of meer voor de grap) mijn hond dement genoemd, omdat ze zich zo vreemd gedroeg (gaan liggen, direct "schrikken" en weer opspringen, rondjes lopen, vreemd blijven staan kijken etc.), maar dat bleek achteraf onrust door pijn te zijn. Ik geef haar nu iets voor haar gewrichten en nu is ze weer kalm. Als ze onrustig wordt, is dat voor mij direct een teken dat ik haar een tijdje iets meer moet geven. Aangezien je zegt dat ze ook strammer wordt, kan dit best eens ermee te maken hebben.

Niks van dit alles.
Nee, ze kan natuurlijk niet praten, maar ik heb absoluut niet het idee dat ze pijn heeft

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:46

Meer drinken en slapen kan wijzen op nierfalen. Bij nierfalen wordt het bloed niet goed gereinigd en ´vergiftigd´de hond zichzelf. Dit is op zich niet pijnlijk maar ze worden vaak moe en wat warrig. Uiteindelijk sterven ze hier aan. Je kunt dit niet genezen maar wel de nierfunctie verlichten door speciale voeding te geven (alleen verkrijgbaar bij de da) en dan ook alleen deze voeding. Beter is om wel de nierfunctie te testen via het bloed.

Mocht dit niet spelen dan zal voor de dementerende hond ook medicatie zijn, soms helpt het geven van Thiamine. Vraag ernaar bij je da.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:47

Ik geef amiqure mobility, bij dursydog besteld. 2 pilletjes per dag. er zitten natuurlijke ontstekingsremmers en pijnstillers in en glucosamine. Ik merkte direct verschil. Voordat ik dit spul gevonden had, gaf ik haar vloeibare glucosamine en twee keer per dag een hele aspirine, ik ben hier ineens mee gestopt en op de amiqure overgestapt. Ben blij dat het nu zonder aspirine kan, want uiteindelijk kan dit niet gezond zijn.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:54

Zeer dement bedoel ik mee... Je hebt 4 fasen, je zit nu zoals jij het beschrijft in de 3e fase, dus is het al zeer dement. Je kunt het niet anders noemen. De fasen die jij net beschreef hierboven, hoeven helemaal niet aan de orde te komen. Helaas was dit bij mijn hond wel het geval en hij gromde omdat hij mij niet meer kende. Maar het kan heel goed zijn dat jou hond het in stilte doet (inzichzelf)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:58

Mijn vorige hond is na een hersenbloeding ingeslapen. Ze was toen al enige tijd vreselijk aan het dementeren, met alle klassieke symptomen van wat tegenwoordig CCD of CDS wordt genoemd; cognitieve disfunctie. Toen was er nog niet zoveel bekend over behandelmethoden of het remmen, maar anno 2012 zijn er reeds diverse studies aan dit fenomeen gewijd.
CCD/CDS is net als Alzheimer progressief, maar valt enigszins een halt toe te roepen met een dieet rijk aan antioxidanten en omega-3 en/of medicatie met bijv. de werkzame stof selegeline. Daarnaast is het belangrijk om de geest te blijven stimuleren, net als bij dementerende mensen. Rust roest.

Het is natuurlijk wel belangrijk dat andere problematiek eerst wordt uitgesloten, bijv. inderdaad nierfalen.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:01

ons hondje is ook dement, doof en lichtelijk blind (loopt nergens tegenaan, maar ziet je niet aankomen van een verdere afstand.) Verder nog helemaal gezond en laten we dus lekker zijn gang gaan. (Hij hoest wat, maar dat is het enige.)
Hij verdwaalt regelmatig op het erf, loopt dat bij de paarden in de wei, maar deze kennen hem, en andere honden ook en zullen niets maar ook echt helemaal niets doen naar een hondje.
Ik denk dat je je niet teveel zorgen moet maken en als het hondje verder nog gezond is. Vele drinken is wel wat apart, misschien eens navragen aan de DA.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:05

Hier ook iemand met een dementerende hond.
Romeo kan ook volledig de weg kwijt zijn ineens. Bijvoorbeeld: Dan staat de deur open en hij moet links van de deur zijn om naar binnen te gaan. Dan is hij opeens helemeaal ervan overtuigd dat hij rechts moet zijn.
Romeo is daarbij ook nog blind en super koppig dus dat maakt het wel lastig maar verder is het allemaal niet heel ernstig nog.

Wat wel heel vervelend is, vind ik, is dat hij in het donker echt in paniek kan raken soms als hij alleen is. Dat is voor ons wel echt een grens, als dat erger wordt laten we hem inslapen want dan wordt elke nacht voor hem een drama.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:05

stef schreef:
Ik heb gelezen over janken, urine laten lopen, angstaanvallen, grommen naar eigenaar (eigenaar niet herkennen) en daar heeft ze (godzijdank!) allemaal geen last van

Ik heb maar 1x een dementerende hond meegemaakt.
Dat was destijds de hond van de eigenaar van mijn verzorgpony's.

Ik was één van de weinige mensen die echt goed met die hond overweg kon.
Ontzettend lief, leuk dier. Maar hij begon wel flink wat ouder te worden.

Op een dag kwam ik aan. Liep ik zoals altijd naar de stal toe.
En plotseling "greep" hij me.

We hadden al eerder gemerkt dat hij minder goed ging horen, en dat hij soms een beetje gek voor zich uit zat te staren of niet precies wist wat hij moest doen, etc.
Maar dat hij plotseling iemand zou grijpen hadden we écht niet verwacht.

Gelukkig was de wond niet heel ernstig. Maar de hond is daarna wel ingeslapen.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:15

Onze hond is 13 en heeft ook bijna alle symptomen die jullie noemen...
Heel veel drinken, rusteloos, heel veel slapen, plas laat ie steeds vaker lopen, doof, blind :(.

Hij heeft ook heel vaak dat ie stilstaat en ineens begint te trillen (over zn hele lichaam), maar zodra je m dan aanraakt stopt ie ermee. Ook zakt ie heel veel door zn achterpoten heen, valt gewoon om tijdens het lopen of wanneer die stilstaat... Vandaag zelfs binnen gepoept....

Vergeet vaak zn eten, komt ie naar de keuken staat ie te blaffen, loop je naar achter en kijkt naar zn bak, waar die dan ineens uit gaat eten....

tsp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:26

Wij hebben ook een boeren fox,, Die is nu 15 en un half jaar oud. Een paar jaar geleden heeft ze een tijd gehad dat ze aan het dementeren was, als ze alleen was ( ze slaapt buiten in een kooi ) beet ze heel de balk stuk en jankte alles af. Toen hebben we der in de schuur gelaten zodat ze wat meer ruimte had maar ook hier had ze een heel gat in de deur gebeten. Toen lieten we der los in de tuin en ging ze onder aan de deur staan janken. Toen zijn we ermee naar de dierenarts geweest en bleek het dat alles in orde was en geen pijn had zoals wij dachten. Toen bleek het dat ze aan het dementeren was en heeft ze speciale kalmeringsmiddelen gehad een paar maanden lang. Nu is het gelukkig over en mag ze gewoon vrij door de tuin lopen. Nu begint ze last van staar te krijgen en struikelt af en toe. Ook heeft ze soms hele rare aanvallen en valt ze ineens om en kan ze niet recht blijven staan.. maar als je der even met rust laat is het na enkele minuten weer over. Ook heeft ze soms buien dat ze aan een stuk staat te ijsberen en slaapt veel. Maar grote wandelingen enzo kan ze nog goed aan alleen speelt niet meer zo veel.. met de bal spelen is ze na 3x gooien al zat..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 14:57

iirrssjjee schreef:
Onze hond is 13 en heeft ook bijna alle symptomen die jullie noemen...
Heel veel drinken, rusteloos, heel veel slapen, plas laat ie steeds vaker lopen, doof, blind :(.

Hij heeft ook heel vaak dat ie stilstaat en ineens begint te trillen (over zn hele lichaam), maar zodra je m dan aanraakt stopt ie ermee. Ook zakt ie heel veel door zn achterpoten heen, valt gewoon om tijdens het lopen of wanneer die stilstaat... Vandaag zelfs binnen gepoept....

Vergeet vaak zn eten, komt ie naar de keuken staat ie te blaffen, loop je naar achter en kijkt naar zn bak, waar die dan ineens uit gaat eten....

Ok,. zodra mijn hond zover komt wordt ze dus gelijk ingeslapen. Althans, zelfs al voor het zover komt. Niet banketstaaf bedoelt Irsje, maar dat is toch geen leven voor t beestje?
Ik ga overigens niet dokteren met haar. Op deze leeftijd aan allerlei medicatie gaan beginnen, nee :n 14 is een hele mooie leeftijd, en mocht het binnenkort klaar zijn, is het goed. Mocht ze nog 3 jaar mee gaan is het ook goed, maar ik ga niet van alles in die hond pompen om dr zo lang mogelijk bij me te houden :n

Vorig jaar had ze ineens last van haar ogen. Ze zag niks, tranen als een gek, dus hop, naar de DA. In de auto hadden we wel al direct besloten dat als ze blind zou worden, we haar direct in zouden laten slapen. Ik vind doof én blind geen dierwaardig bestaan.
Achteraf bleek trouwens dat ze pekel in haar ogen had gekregen en was ze er met een paar dagen vanaf.

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:07

Herkenbaar! Wij hebben een bijna 13 jaar oude Shih Tzu. Tot een jaar geleden was er weinig met haar aan de hand. Ze was altijd enthousiast om uit te gaan, liep makkelijk los mee (we hadden nooit een riem voor haar bij ons...) en ze deed gewoon zoals ze haar hele leven deed :P Maar de laatste maanden doet ze heel vreemd... Ze staart soms heel lang naar het plafond en we denken ook dat ze een beetje blind is, want soms valt ze ineens van de stoep af, of loopt tegen een paaltje aan :+ Maar soms loopt ze ook ineens met vreemde mensen mee... Of ze staat ineens stil bij een knotwilg en blijft er maar naar staren alsof ze denkt dat het een mens is :+ Laatst liep ze gewoon midden op de weg, i.p.v op de stoep en leek ze echt in de war. Ik riep haar, maar ze wist niet waar het vandaan kwam en ze keek heel verdwaasd in het rond. En we doen haar 's avonds ook maar vast, want soms wijkt ze van het pad af en loopt het gras in, richting sloot (normaal loopt ze altijd op het pad, doet haar behoefte in het gras en loopt weer verder op het pad) of ze loopt ineens weg, richting huis. En laatst was ze van een bruggetje gevallen in het water, omdat ze ineens achteruit ging lopen. Mijn broer riep haar nog, maar ze leek echt in de war en toen viel ze gewoon in de sloot... Daarnaast weet ze nog prima waar haar eten en drinken is en vergeet ze écht niet dat ze 's avonds een kluif krijgt :P Ze slaapt ook wel heel veel ja, dat valt ook op.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:21

Zover ik begrepen wordt op dit moment gesteld dat gebruik van selegiline als zeer positief wordt ervaren in het bestrijden van cognitieve disfunctie bij honden; in veel gevallen moet het middel 2 tot 4 maanden worden toegediend waarna gebruik vaak weer kan worden gestopt, maar positieve resultaten langdurig aanhouden. Ik zou het dus zeker niet zomaar afschrijven alleen maar omdat de hond nu eenmaal oud is. Verder zijn er ook weinig bijwerkingen bekend.
Ook anti-oxidanten en omega-3 vetzuren in de juiste concentratie zijn voor andere zaken goed dan alleen dementie. Verdere tips zijn meer in het ondervangen van gevolgen: bijvoorbeeld geen meubels verschuiven, heel strakke routine aanhouden en de geest stimuleren.

Ik denk dat je voor jezelf al heel goed weet wanneer het genoeg is geweest voor het dier. :)