Fretten, chinchilla's of toch maar weer ratjes?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwsemeid

Fretten, chinchilla's of toch maar weer ratjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 21:42

Ja ik zit hier met een hele moeilijke keus, ik weet niet welke van de genoemde 3 ik het leukste vind >.<
Sowieso ben ik me er van bewust dan fretten, chinchilla's en ratten groepsdieren zijn dus dat er sowieso 2 of meer van moeten komen. De aangeschafte dieren komen op een slaapkamer te staan waar ze ook gewoon elke dag uit de kooi zullen mogen, ik ben een studente maar heb een bijbaantje en ik schaf de dieren aan met mijn vriend (die wel een vaste baan heeft). Samen gaan we de zorg ervoor delen, en maken we een spaarpotje voor dierenarts kosten.

Ik heb onlangs een leuke kooi aangeschaft van L 75 x B 50 x H 153 met een tralie afstand van 2,3cm.
Ik ben opzoek naar ervaringen van mede bokkers wat betreft deze diertjes ^^

Ik heb een paar jaar terug al 3 hele leuke rattendames gehad, dus ratten zijn nu nog wel favoriet. Maar chinchilla's zijn zo lekker zacht en fluffy en Fretten zijn gewoon zo vrolijk en actief >.<

rommulus

Re: Fretten, chinchilla's of toch maar weer ratjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:46

Als je nachtrust je lief is neem je geen chinchilla's
Ze zijn geweldig en kan er veel meer mee dan ze in de "boeken" aan geven maar kunnen een hels kabaal maken s'nachts

Mocht je meer info willen kun je je wel een hoop tip's geven qua verzorging.
Heb ze jaren gehad met veel plezier maar ivm ruimte en rommel die ze geven nu niet meer.

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:47

Ik vind fretten echt onwijs leuk! Heb ze zelf gehad en werk er nu mee op mijn stage. Zijn idd vrolijk en actieve dieren. Wel zie ik steeds meer fretten die liever solitair leven. Dit is wel verschillend per fret. De een vind een maatje veel leuker en de ander is meer op zich zelf. Houd er wel rekening mee dat sommige mensen ze vinden stinken. Zelf vind ik van niet, maar ook dat is verschillend, ik 'ken' de geur immers wel :) Verder zijn het echt actieve diertjes die met een juiste opvoeding heel leuk zijn om mee te spelen en te knuffelen(niet alle fretten :+ )

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 08:23

rommulus schreef:
Als je nachtrust je lief is neem je geen chinchilla's
Ze zijn geweldig en kan er veel meer mee dan ze in de "boeken" aan geven maar kunnen een hels kabaal maken s'nachts

Mocht je meer info willen kun je je wel een hoop tip's geven qua verzorging.
Heb ze jaren gehad met veel plezier maar ivm ruimte en rommel die ze geven nu niet meer.

Ik slaap overal door heen dus dat word geen probleem haha.
Wat ik me wel afvroeg is vanaf hoe oud je een bokje kunt laten castreren, mijn vriend en ik willen het liefst een bokje en een vrouwtje namelijk maar op jongen zitten we niet echt te wachten. We gaan wel een stel halen bij erkende fokkers, dat kost misschien wel heel wat meer maar ik vertik het gewoon om chin's uit een dierenwinkel o.i.d te halen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 08:26

Als ze in de slaapkamer moeten staan zou ik inderdaad geen chinchilla's nemen ;) Overdag zijn ze heel rustig, maar 's nachts kunnen ze behoorlijk te keer gaan. Bij ons staan ze in de woonkamer, maar mijn moeder hoort ze soms alsnog := Ik heb ze zelf via marktplaats gehaald, maar wel gewoon bij een betrouwbaar persoon. Ze had er zelf twee over van een nestje. Ik heb zelf trouwens twee vrouwtjes (zusjes)
Ze zijn wel echt heel lief en bij ons zijn ze echt tam, dus dat is wel leuk.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 08:35

Hoewel ik chinchilla's de leuksten vind van de 3 zou ik ook niet hiervoor gaan, omdat hij in de slaapkamer komt. Ze vliegen 's nachts door de kooi heen met heel veel lawaai, daar slaap je echt niet doorheen. Bovendien dwarrelt er overal stof rond door dat geren en gevlieg s nachts en de chins die ik had piesten tegen de muren omhoog. Uiteindelijk kooi in plexiglas gedaan, maar dat was ook niet echt een oplossing. Fretten heb ik geen ervaring mee, ratjes zijn al even geleden dat ik die gehad heb, deze waren wel wat rustiger als de chins volgens mij.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 08:37

Ik zou voor ratten gaan. Jaren gehad en toen ook dependance van een opvang geweest. Vind het heerlijke beestjes. Mijn vriendin fokt. Met chins, alleen die maken dus echt giga herrie. Ongelofelijk.

Fretten kruipen overal in op achter en tussen. Ik vind het net onzindelijke puppies. Maar misschien heb ik wel de verkeerde fretten getroffen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 10:04

Vergis je niet in chin's
ze zijn in staat voorwerpen naar boven te sjouwen en dan bovenin de kooi te laten vallen en dat de hele nacht door.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:39

rommulus schreef:
Vergis je niet in chin's
ze zijn in staat voorwerpen naar boven te sjouwen en dan bovenin de kooi te laten vallen en dat de hele nacht door.

Ja, daar heb ik ook ervaring mee. Ik zit nu zelfs een deuk in een ijzeren plateautje :')

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:41

Mijn schoonmoeder heeft fretten en god, die beesten STINKEN :\