Lethal White

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Peer_hvj

Lethal White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 21:07

Hoi allemaal,
sinds kort hebben we er een pup bij, een Australian Shepherd net zoals onze vorige.
Wat wij al wisten is dat ze niet volkomen aan de eisen van een Aussie voldoet, haar kleur klopt namelijk niet met de standaard.
Ze is Lethal White, dit wil zeggen dat er met 2 merle's is gefokt, waardoor er een homozygoot hondje uitkomt, dit veroorzaakt deze kleur. (Voor ik er verdere informatie had over opgezocht, toen ze al thuis was, wist ik dit nog niet)
Niks mis mee dacht ik. Op de foto hadden we gezien dat haar ene oogje iets kleiner was, maar daar hadden we niet echt over nagedacht, 'het zal wel door het licht komen' is wat we eigenlijk dachten.
Na haar inmiddels ruim 2 weken thuis te hebben en een dierenbezoekje rijker blijkt dat de stand van dit ook blijven is.
Natuurlijk kon ik het niet nalaten om nader onderzoek te doen.
Nu is het zo dat deze honden veelal doof en/of blind geboren worden. Doof is ze niet, en in ieder geval kan ze met 1 oog zien, wat ze met het andere oog ziet weten we niet, het reageert wel op licht, maar of ze ook specifieke dingen er mee kan zien zal waarschijnlijk nooit duidelijk worden. Ook hoort bij deze afwijking/kleur dat het ene oog smaller is dan het andere, dit is bij haar het geval en dat er een deel van de pupil mist/wordt opgeslokt door de iris, ook dit heeft zij.
De dierenarts zei dat fokken niet mogelijk is met haar omdat er waarschijnlijk doodgeboren puppy's uitkomen, alleen nergens kon ik deze info vinden.

Verder is ze hardstikke lief, vrolijk en een onwijze knuffel en vreetzak, wel onwijs wagenziek maar men zegt dat dat met de tijd over gaat. We zullen zien..
Met onze andere hond gaat het inmiddels geweldig goed! De eerste dag was hij onwijs boos, maar daarna ging de knop om en regelmatig spelen ze met elkaar, in plaats van dat hij ons lastigvalt :')

Nu vroeg ik me af, hebben/kennen jullie ook een hond die Lethal White is, wat is/zijn de problemen bij die hond. En weten jullie iets over het fokken met deze kleur?
Afbeelding
Afbeelding

Edit: voor de nieuwsgierige hier een linke met info, wel Engels: http://www.lethalwhites.com/doublemerle.html
Laatst bijgewerkt door Peer_hvj op 05-11-12 21:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Lethal White

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:10

Ik zeg: Nooit fokken met een ouderdier die niet voor 110% goed en gezond is.

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:13

Bij de shelties (shetland sheepdog) is het binnen het stamboek verboden om met 2 merles te fokken in verband met dit verschijnsel. Ik snap ook niet goed waarom je dat zou doen. Jij hebt er momenteel een leuk hondje aan, maar grote kans dat haar nestgenootjes er minder goed vanaf kwamen. Bewust dove/blinde honden fokken... Een goede fokker zou dat niet doen dus. Het heet niks voor

Trouwens beide ouders zullen hele gezonde honden zijn geweest. Allen als je die 2 kleuren kruist krijg je dit soort mutaties. Binnen de shelties mag merle alleen met tricolor gekruist worden. Ook niet met sable, omdat de kans op deze kleur dan nog steeds erg groot is.
Laatst bijgewerkt door Sijs15 op 05-11-12 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:15

Wuis schreef:

In dit geval is het gewoon de combinatie van de ouders, met een andere reu (dus geen merle) had dit niet gebeurd.

Ik wist trouwens niet dat lethal white ook bij honden voorkwam.

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 21:16

Het is ook niet dat ik perse wil fokken met haar (ja het leek me wel leuk, maar ze is niet helemaal goed, dus het gaat gewoon niet gebeuren)

We hebben haar ook niet bij een erkende fokker vandaan, we waren gewoon opzoek naar een leuk speelmaatje voor onze andere, en het karakter van de Aussie is gewoon geweldig. Helaas wist ik dus niet van het bestaan van deze afwijking en ben ik ook niet door de fokker ingelicht. Erg spijtig allemaal, want ik weet niet of ik haar anders ook gekocht had..

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:17

nee niet fokken mee want ze heeft afwijkingen.als je een hond voor de fok koopt koop je niet zo'n honde.verder vind ik het goed dat ze een goed huisje nu heeft maar zou haar meteen als het mogelijk ik castereren.ik snap ook niet dat iemand merle x merle doet een fokker die verstand heeft doet dat niet,waar komt ze vandaan en heeft ze papieren bij? wij zijn ook in het bezit van een aussie en wij willen graag een nst met haar komend jaar en zelfs ik weet dat je merle x merle niet moet doen.ik heb een hondje gezien die dus doof en blind was wat heeft zo'n beestje en dat uit dommigheid van de mens.nee wil je fokken dan zou ik een andere hond gekozen hebben,dus niet doen.je kan altijd mailen mt de ras vereniging.verder prachtig hondje

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:19

Ik vraag me uberhaubt af of de rasvereniging zo'n kruizing zou goedkeuren.

edit: ik heb even de fokregelementen nagekeken en idd merle x merle is gewoon niet toegestaan.
Laatst bijgewerkt door crazycactus op 05-11-12 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

keona

Peer_hvj schreef:
Het is ook niet dat ik perse wil fokken met haar (ja het leek me wel leuk, maar ze is niet helemaal goed, dus het gaat gewoon niet gebeuren)

We hebben haar ook niet bij een erkende fokker vandaan, we waren gewoon opzoek naar een leuk speelmaatje voor onze andere, en het karakter van de Aussie is gewoon geweldig. Helaas wist ik dus niet van het bestaan van deze afwijking en ben ik ook niet door de fokker ingelicht. Erg spijtig allemaal, want ik weet niet of ik haar anders ook gekocht had..

dan zal dit toch wel een brood fokker zijn geweest want beetje mens die geinteresserd is in een aussie weet dat.

keona

crazycactus schreef:
Ik vraag me uberhaubt af of de rasvereniging zo'n kruizing zou goedkeuren.

nee is niet toegestaan

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 21:21

keona schreef:
Peer_hvj schreef:

dan zal dit toch wel een brood fokker zijn geweest want beetje mens die geinteresserd is in een aussie weet dat.

Nee geen broodfokker, als het goed is was het het eerste nestje. En de teef was al gesterilliseerd dat we de pup op kwamen halen (litteken was te zien, dus dit was geen fabel)
Edit, teef was ook pas 2 en verder denk ik dat het gewoon zeer onwetende mensen waren. Ze gaven namelijk wel om de honden, de man in huis hield het namelijk niet droog dat ze weg ging, en haar zoon die ergens anders woonde was ook gekomen om afscheid van haar te nemen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:24

wel erg onwetend mensen want als je ook maar beetje inleest over de aussie dan weet je dat het bij fokken nit toegestaan is omdat je zo'n hondjes krijgt was zij de enige in het nest die zo was?

wel goed dat de teef geholpen is want stel je voor ze fokken zo nog paar nesten

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 21:25

Ze was niet de enige in het nest, hoeveel er precies ook Lethal waren weet ik niet, maar er zaten in ieder geval ook goede pups tussen zonder Lethal White, zat een mooie Black-Bi tussen, maar die was al weg.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:27

Bij de Aussies is merle x merle not done. heel grote kans op dove en blinde pups inderdaad.
En geen idee wat voor problemen er nog aan het licht kunnen komen.

Als je het even googled zie je genoeg info staan waarom het niet is toegestaan.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:28

Peer_hvj schreef:
Ze was niet de enige in het nest, hoeveel er precies ook Lethal waren weet ik niet, maar er zaten in ieder geval ook goede pups tussen zonder Lethal White, zat een mooie Black-Bi tussen, maar die was al weg.

hoop maar dat de hondjes goed terecht komen en ook bij mensen die weten wat zo'n hond in houd want ze kunnen vanalles hebben.en ze er niet mee gaan fokken.ow wat vind ik dit erg zeg.zo iets kun je gewoon voorkomen door geen merle x merle te doen.ben blij dat 1 hondje goed terecht is gekomen.weet je of de andere hondjes ook konden zien en horen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:30

crazycactus schreef:
Wuis schreef:

In dit geval is het gewoon de combinatie van de ouders, met een andere reu (dus geen merle) had dit niet gebeurd.

Ik reageerde op de vraag of het verstandig was met déze hond te gaan fokken. En daarop zeg ik nee.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:33

Ik zou ook zeggen niet doen.
Kans is groot dat jou hondje het niet eens trekt, en dat staat los van de afwijkingen die de pup's kunnen krijgen.

Een nestje voor de leuk moet je wel overwogen doen.
Ik wilde ook graag pup's van mijn reu (door fout van dierenarts boomloos), heb al meerdere aanbiedingen gehad van verschillende rassen.
Mijn reu is een boxer en bij de boxers komen witten voor en hoe graag ik ook een zoon van mijn reu zou willen heb ik alleen degenen ge accepteert waarvan de teef gezond was en geen afwijkingen vertoonde dus de witten uit voorzorg ook geweigerd.
Helaas hierdoor dus de enige die voorbij kwam gemist (waren te laat) hierdoor zal ik dus waarschijnlijk nooit de lijn van mijn reu en zijn vader door kunnen zetten.
Dit doet werkelijk zeer maar ik wil geen vergroot risico lopen op de gezondheid van moeder en of pup's omdat ik (en nog wat anderen) zo nodig een opvolger willen.

Als je wil fokken papier of papierloos denk dan heel goed na wat je doet en wat de gevolgen hiervan zijn.

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 21:35

keona schreef:
Peer_hvj schreef:

hoop maar dat de hondjes goed terecht komen en ook bij mensen die weten wat zo'n hond in houd want ze kunnen vanalles hebben.en ze er niet mee gaan fokken.ow wat vind ik dit erg zeg.zo iets kun je gewoon voorkomen door geen merle x merle te doen.ben blij dat 1 hondje goed terecht is gekomen.weet je of de andere hondjes ook konden zien en horen

Ik baal er zelf enorm van dat ik hier niks van wist en er ook niet over gelezen heb. Heb een paar jaar terug alles flink door gespit bij de rasvereniging voor aankoop van onze vorige Aussie, maar heb Lethal White niet gezien, anders was het zeker blijven hangen.
Ze was de laatste die opgehaald werd, dus andere broertjes en zusjes heb ik niet kunnen zien, ze kwam uit een nest van 9.
Ik ben al hardstikke blij dat ze niet doof is, maar soms twijfelen we of ze wel helemaal goed hoort.. Ze is natuurlijk nog een puppie, dus geen idee of het een kwestie is van eigenwijs zijn/niet weten wat ze moet doen of dat het gewoon is omdat ze dingen niet goed hoort. Regelmatig test ik met mn vingers voorlangs haar ogen, ze volgt ze prima, maar haar ene oog accomodeerd niet.
Van de week hebben we ook nog een boze mail gestuurd, dat ze hier niks over gezegt hebben etc, maar hier nog niks over ontvangen, waarschijnlijk reageren ze dus ook niet meer, dus weten wat er met de andere pups is zal ik waarschijnlijk nooit weten.

En om nog te reageren op de andere, ik zeg niet dat ik perse wil fokken met deze hond, maar ik wilde gewoon weten of daadwerkelijk alle pups doodgeboren worden bij Lethal White's.

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:43

Lethal white is een verkeerde benaming in dit geval. Je hond leeft immers, terwijl deze wel homozygoot (MM) is dus. Ze is dus dubbel merle, wat bij honden niet dodelijk is maar wel vaak nare bijwerkingen heeft.
In theorie zou je haar kunnen laten dekken door een (mm) reu, waar in theorie dan alleen gezonde pups uit zouden komen.
Maar naast dat het niet is toegestaan door de fokvereniging blijkbaar, moet je je ook afvragen of je dat wel een hond wil aandoen die zelf niet 100% is, en daarnaast kan je je afvragen of haar afwijkingen niet sowieso worden overgedragen op de jongen (of dat dit echt alleen op de M zit en dus alleen toont bij MM).
Ik zou er zelf om een hele hoop redenen nooit aan beginnen om met zo'n hond te fokken :n

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:44

@peer heeft ze een bear- test gehad? Neem aan van niet, misschien voor de zekerheid een keer laten doe. Het is niet zo duur, maar je moet er wel voor naar Zeist.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:46

crazycactus schreef:
@peer heeft ze een bear- test gehad? Neem aan van niet, misschien voor de zekerheid een keer laten doe. Het is niet zo duur, maar je moet er wel voor naar Zeist.

inderdaad even een gehoor testje doen dan weet je of ze goed hoort

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:50

Lethal White is overigens niet de juiste term hoor, Lethal White Syndrom is als het goed is iets wat bij bepaalde paardenrassen voorkomt, doodgeboren veulens geeft en niets met merle x merle te maken heeft. Jouw hondje is gewoon dubbel merle (of Homozygoot Merle, MM) en dat is binnen de wereld van aussies volgens mij best bekend, ook dat je dat gewoon echt niet moet doen. Bij alle rassen waar merle voorkomt trouwens. Een merle X merle combi krijgt ook hier in Nl geen stamboom dacht ik. Het is ook algemeen bekend dat er gewoon fokkers zijn die dit blijven doen. En dan is er nog de kwestie dat het gewoon een foutje geweest kan zijn, er bestaat namelijk ook nog zoiets als verborgen merle, om het makkelijk te maken.

[edit]ik schreef dat het een foutje was, maar dat moet natuurlijk "kan zijn" zijn. Ik ken deze mensen en de situatie niet, dus ik moet het ook niet stellen als een feit ;)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:51

Je wist dus dat de ouders allebei merle waren?

Dan heb je niet goed gezocht op Aussies.
( en bij border collies enz)
Het heet geen lethal white, maar het is algemeen bekend dat merle x merle niet goed gaat.
Je krijgt dan pups met teveel wit wat risico's met zich mee brengt.
De rasstandaard schrijft ook regels voor over hoeveel wit en tot hoever.
Dit is niet voor niets niet toegestaan.

Ik zou sowieso zijn oren en ogen laten testen, en even een mdr1 gen test voor als hij evt lijder is.

En fokken... Dat je die vraag überhaupt stelt!
Natuurlijk niet!!

Ik mag wel hopen dat je er niet de officiële fokkersprijs voor betaald hebt.

Nog fijne sites:
http://www.amazingaussies.com/Nationwide_adoptions.htm

http://www.ashgi.org/articles/fact_white_dutch.htm
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 05-11-12 22:10, in het totaal 3 keer bewerkt

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:54

Neej schreef:
Lethal White is overigens niet de juiste term hoor, Lethal White Syndrom is als het goed is iets wat bij bepaalde paardenrassen voorkomt, doodgeboren veulens geeft en niets met merle x merle te maken heeft. Jouw hondje is gewoon dubbel merle (of Homozygoot Merle, MM) en dat is binnen de wereld van aussies volgens mij best bekend, ook dat je dat gewoon echt niet moet doen. Bij alle rassen waar merle voorkomt trouwens. Een merle X merle combi krijgt ook hier in Nl geen stamboom dacht ik. Het is ook algemeen bekend dat er gewoon fokkers zijn die dit blijven doen. En dan is er nog de kwestie dat het gewoon een foutje geweest is, er bestaat namelijk ook nog zoiets als verborgen merle, om het makkelijk te maken.

ja verborgen vaak hebben ze ergens een klein puntje merle dus dan moet je vaak goed kijken bij sommige hondjes of ze wel/of niet merle zijn

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 22:21

@crazycactus ja zou ik kunnen doen, maar ze reageert op elk kraakje van een papiertje of iets wat op eten lijkt, alleen lijkt ze soms beter te reageren op hoge tonen en dat ze lage tonen negeert (vooral bij het roepen)

@Neej en PureSylk Lethal White, zo wordt de kleur genoemd die hier uit voort komt, ik weet dat het niet het syndroom zelf is, maar weet niet hoe je het wel noemt.

@Hannanas Ik heb geen idee of de vader ook een Merle is, zoals eerder gezegt ik wist hiervoor nog niet was Lethal White was en inhield (het stond in haar paspoort bij kleur) En zoals ik ook al meerdere malen heb gezegt, ik ga niet meer haar fokken, ik wilde alleen weten of de pups allemaal doodgeboren worden, dit zei mijn dierenarts namelijk, maar hier kan ik geen gegeven over vinden op internet. En nee ik heb bij lange na niet de normale Aussie prijs betaald, maar gratis was ze ook niet. Heb 350 voor haar neergelegd.
En over het hoeveel wit, veel fokverenigingen kunnen nogal ver gaan in hun eisen, net zoals ze geen gekrulde staart mogen hebben en zonder staart moet de 'staart'wel zoveel centimeter zijn etc. En wit vlekje mocht bij de berners vroeger niet in de nek en moest wel op de staart. Tegenwoordig zie ik zoveel berners met een witte vlek in hun nek. Hierdoor neem ik de eisen van de kleuren met een knipoog. Maar op de rasstandaard staat nergens merle x merle genoemd, en dingen over Lethal White, terwijl alle andere aandoeningen wel genoemd staan. Als ze dit wel hadden gedaan zullen veel meer mensen hiervan bewust zijn en had ik ook geweten dat ik geen pup heb die 100% is.

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:25

Peer_hvj schreef:
@Neej en PureSylk Lethal White, zo wordt de kleur genoemd die hier uit voort komt, ik weet dat het niet het syndroom zelf is, maar weet niet hoe je het wel noemt.

Nee, zo is het dus juist niet. Jouw hond is al de ergste variatie (MM) Ze is geen lethal white, maar een dubbel merle. Daaruit komt ook geen lethal white, hoogstens ook dubbel merle. Er zullen dus op merle gebasseerd ook geen dode pups uit geboren worden, hoogstens pups die de afwijkingen hebben die bij dubbel merle horen (doof, blind enz.)