sinds kort hebben we er een pup bij, een Australian Shepherd net zoals onze vorige.
Wat wij al wisten is dat ze niet volkomen aan de eisen van een Aussie voldoet, haar kleur klopt namelijk niet met de standaard.
Ze is Lethal White, dit wil zeggen dat er met 2 merle's is gefokt, waardoor er een homozygoot hondje uitkomt, dit veroorzaakt deze kleur. (Voor ik er verdere informatie had over opgezocht, toen ze al thuis was, wist ik dit nog niet)
Niks mis mee dacht ik. Op de foto hadden we gezien dat haar ene oogje iets kleiner was, maar daar hadden we niet echt over nagedacht, 'het zal wel door het licht komen' is wat we eigenlijk dachten.
Na haar inmiddels ruim 2 weken thuis te hebben en een dierenbezoekje rijker blijkt dat de stand van dit ook blijven is.
Natuurlijk kon ik het niet nalaten om nader onderzoek te doen.
Nu is het zo dat deze honden veelal doof en/of blind geboren worden. Doof is ze niet, en in ieder geval kan ze met 1 oog zien, wat ze met het andere oog ziet weten we niet, het reageert wel op licht, maar of ze ook specifieke dingen er mee kan zien zal waarschijnlijk nooit duidelijk worden. Ook hoort bij deze afwijking/kleur dat het ene oog smaller is dan het andere, dit is bij haar het geval en dat er een deel van de pupil mist/wordt opgeslokt door de iris, ook dit heeft zij.
De dierenarts zei dat fokken niet mogelijk is met haar omdat er waarschijnlijk doodgeboren puppy's uitkomen, alleen nergens kon ik deze info vinden.
Verder is ze hardstikke lief, vrolijk en een onwijze knuffel en vreetzak, wel onwijs wagenziek maar men zegt dat dat met de tijd over gaat. We zullen zien..
Met onze andere hond gaat het inmiddels geweldig goed! De eerste dag was hij onwijs boos, maar daarna ging de knop om en regelmatig spelen ze met elkaar, in plaats van dat hij ons lastigvalt

Nu vroeg ik me af, hebben/kennen jullie ook een hond die Lethal White is, wat is/zijn de problemen bij die hond. En weten jullie iets over het fokken met deze kleur?

Edit: voor de nieuwsgierige hier een linke met info, wel Engels: http://www.lethalwhites.com/doublemerle.html