Help gewonde jonge kerkuil

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Help gewonde jonge kerkuil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 20:46

Hoi,

wij hebben een koppel uilen zitten in onze schuur. Deze hebben jongen gehad, alleen durf ik niet te zeggen hoe oud ze zijn. Eén van de jongen heb ik zojuist gewonden. Hij ziet er erg slecht uit. Hij ademt wel, maar ligt op zijn zij met zijn ogen half dicht. Ik heb hem op wat stro gelegd met wat nat kattenvoer erbij. Inmiddels is hij verhuist, zo'n 10 meter verderop. Maar ook daar ligt hij op zijn zij en reageert amper. Met het voer heeft hij niets gedaan
Hij ligt nu in een schuur waarvan de gehele voorzijde open is.

Ik dacht zelf dat het beestje geen kans meer zou hebben. Nu zag ik op een website van een vogelopvang hier ver vandaan ook zo'n jonge kerkuil. Deze is in dezelfde toestand binnengebracht en is toch opgeknapt.

Ik wil nu gaan kijken of er een vogelopvang in de buurt is en deze bereid zijn hem te komen halen. Mocht dat niet lukken hoop ik goede tips van jullie te krijgen.

FBN

Re: Help gewonde jonge kerkuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:49

Daarvoor kun je ook gewoon de dierenambulance bellen! Komen hem zo ophalen..
Hier wel vaker gehad van egels tot aan reigers enz. :)

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:50

Idd even de dierenambulance bellen! :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:52

Gewoon verschillende opvang centra zoeken, bellen en vogel weg brengen.
Vaak gooien ouders een van de jongen er uit (het zwakste) om de anderen een betere kans te geven.

Zo laat op de avond komt de dierenambulance niet meer.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:54

Je kunt het beste de vogelopvang bellen, niet de dierenbescherming.
De dierenbescherming heeft vaak (te) weinig kennis van vogels.
Dit is mij verteld toen ik een gewonde duif heb gebracht...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:55

Dierenbescherming moet je niet bellen, gewoon zelf naar de vogelopvang gaan :) zonde van de rit: dierenambulance brengt de uil namelijk ook gewoon naar de opvang.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 21:00

Ik heb al gekeken en de dierenambulance rijdt niet in deze regio. Wij moeten contact opnemen met een dierenasiel/pension. Maar dat kan alleen tijdens reguliere openingstijden.

De dichtstbijzijnde vogelopvang is niet bereikbaar. Wel kun je de vogel achterlaten in een vogelluik. Daar heb ik én een slecht gevoel bij een daarnaast ben ik alleen thuis met mijn 2 kleine kindjes die op bed liggen. Zelf wegbrengen is helaas geen optie.

Rommulus: het is een jonge kerkuil, maar oud genoeg om zelf al te vliegen. Ze zijn een hele poos geleden al uitgevlogen, dus het is geen heel jong dier meer.

Iemand tips hoe ik hem het beste de nacht door kan laten komen? Dwangvoeden of juist niet? In een grote gesloten doos (met gaten) op een warmer plek met voer?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:01

Neem een kartonnen doos, zet die in het donker en doe niets meer (wel de uil erin doen natuurlijk) Rust is nu belangrijkste :)
Liever niets verder erbij, je wilt nu een shock voorkomen immers.

Vogelluik is nu prima hoor! :) heb je geen buren die anders even de vogel in het Luik willen zetten? Is juist erop gemaakt!!
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 05-11-12 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 21:02

vuurneon schreef:
Dierenbescherming moet je niet bellen, gewoon zelf naar de vogelopvang gaan :) zonde van de rit: dierenambulance brengt de uil namelijk ook gewoon naar de opvang.

Helaas kan ik zelf niet weg van huis. En de vogelopvang is niet meer bereikbaar. Wel een vogelluik waar je hem in kan leggen, maar dat geeft me ook geen goed gevoel. Ik breng hem morgenochtend wel, maar wat tot die tijd?

Vuurneon; zo ik hem beter binnen kunnen zetten waar het iets warmer is? Of gewoon buitentemperatuur? Mijn gevoel zegt binnen in de schuur waar het iets warmer is, maar veel verstand heb ik niet van kerkuilen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:04

Ik had de merel bij ons in de schuur gezet; alleen al die tijd in alle rust zorgde ervoor dat toen wij het dier bij de vogelopvang brachten, het direct in de vinger beet haha :D

Ibbel

Ik zou 'm binnen in een donkere doos doen. Donker houdt 'm rustig, binnen houdt 'm warm. Veel meer kan je niet doen.

onley

in de schuur zetten kerkuilen zijn beschermde soort dus bellen en grote kans dat ze hem wellicht vandaag nog ophalen?
wij hebben zelf ook kerkuilen gehad

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 21:12

vuurneon schreef:
Ik had de merel bij ons in de schuur gezet; alleen al die tijd in alle rust zorgde ervoor dat toen wij het dier bij de vogelopvang brachten, het direct in de vinger beet haha :D

Hmmm ik hoop toch niet dat de uil mijn vinger te pakken krijgt, dat gaat echt zeer doen denk ik :') Ik ga hem in de schuur binnen zetten in een dichte doos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:13

rommulus schreef:
Gewoon verschillende opvang centra zoeken, bellen en vogel weg brengen.
Vaak gooien ouders een van de jongen er uit (het zwakste) om de anderen een betere kans te geven.

Zo laat op de avond komt de dierenambulance niet meer.

Ik weet niet hoe dat bij jullie is, maar wij rijden 24 uur per dag hoor..

Ligt hij trouwens nog steeds? Hoe is hij er nu aan toe?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:18

Hier en meerdere locaties is het drama.
Heb de opmerking wel eens gehad bij een los lopende hond bij het trein spoor, laat hem maar lopen we kijken morgen wel even.

Vind het wel mooi te horen dat er toch nog vrijwilligers zijn die zich toch nog in zetten buiten 10:00 / 16:00

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:28

rommulus schreef:
Hier en meerdere locaties is het drama.
Heb de opmerking wel eens gehad bij een los lopende hond bij het trein spoor, laat hem maar lopen we kijken morgen wel even.

Vind het wel mooi te horen dat er toch nog vrijwilligers zijn die zich toch nog in zetten buiten 10:00 / 16:00

Hangt er ook vanaf hoeveel vrijwilligers er zijn.. Soms zijn die er te weinig, dat met die hond is belachelijk.. Lekker gemotiveerd..

@ts, ik weet niet waar je woont, maar de vogelopvang hier is wel te bereiken in nood, je kan het even proberen, misschien nemen ze op.. Ik zou hem wel echt binnen zetten, hij kan z'n warmte nu niet goed vasthouden..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 21:35

dees_daan dank je wel voor je reactie. Voor ik hem naar binnen wilde halen lag hij te trekken met zijn poten. Toen ik wat stro in de doos gedaan heb en hem pakte ik hij in mijn handen doodgegaan. Ik heb er 10 min. op staan kijken en hij leeft helaas niet meer. Zijn ademhaling was al erg zwak.
Ik denk dat een andere uil hem die 10 mtr verplaatst heeft. Arm beest

Hier een foto van het mooie beestje:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:48

Zonde! Ze zijn zo mooi, maar je hebt het geprobeerd..

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:49

Zonde....
Je hebt je best gedaan ...

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 21:57

Ja, ik vind het echt jammer. Het zijn zulke mooie beesten! Wij hebben een paar jaar geleden een ruitje kapot laten slaan in onze grote schuur. Daar hebben we een nestkast laten ophangen, speciaal voor (kerk)uilen. Daar is een volwassen paar in getrokken. Inmiddels zitten er jongen van dit koppel (uit 2009) in een andere schuur. Jammer dat deze het niet gered heeft.

Normaal zien we ze in de schemerte. Zo gaaf, dan vliegen ze voor je uit de schuur uit als je de schuur in loopt. En we vinden veel braakballen, dus dat is ook een goed teken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:14

Zonde, maar dankzij jou kon die wel rustig heengaan zonder dat er tussendoor nog een kat mee ging spelen bijvoorbeeld en dat is ook wel een mooi idee.
Je hebt het goed gedaan!