Hond op leeftijd verhuizen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Quinette

Hond op leeftijd verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 14:11

Zit hier toch wel een beetje mee in mn maag en ik hoop hier wat advies en tips te kunnen krijgen.
Zal eerst een en ander vertellen over de situatie.

Toen ik 11 was kregen we dan eindelijk de hond die ik al zo lang wilde. Sebbe.
We woonden vlak bij t bos en wandelden heel wat af. Was helemaal gelukkig met 'mijn' hond.
2 jaar laten, mn ouders gingen scheiden, Sebbe bleef bij mn moeder, broertje en bij mij. Maar we verhuisden wel naar t centrum. Minder plek om hele lange wandelingen te maken, maar zo af en toe liep ik vanuit t centrum naar t bos en waren we zo n uur of 3 onderweg.
Mn broertje haakte hier al af en liet Sebbe eigelijk nooit meer uit.
Na n tijd liet ook mn moeder t afweten en was ik de enige die nog met dr ging wandelen. Meer als 1 a 2x per dag lukte niet vanwege school etc...

Tot 1,5 jaar geleden werd ze dan toch iig nog zo'n 2x pd uitgelaten, maar inmiddels woon ik samen en word ze dus gewoon helemaal niet meer uitgelaten. Heb daar regelmatig discussies over met mn moeder en kan me daar behoorlijk kwaad om maken, maar er veranderd niks.
Neem jij die hond dan maar mee, zegt ze dan. Maar dat gaat dus niet, anders had ik t allang gedaan. Het samen wonen met mn vriend is samen gegaan met het overlijden van mn schoonmoeder en daar hebben we ook 4 katten aan overgehouden. En Sebbe kan echt niet met katten samen.

Nou, dat was dus wat achtergrond informatie en de huidige situatie is als volgt:
Mn broertje gaat binnenkort ook op zichzelf wonen en mijn moeder gaat dan bij dr vriend wonen. (dit stond eigelijk pas op de planning voor mei/juni 2013 en ik had n soort van 'hoop' dat Sebbe voor die tijd rustig was gegaan om dr al het gedoe van n verhuizing te besparen)
Mn moeder gooit al met uitspraken als 'als die hond lastig gaat doen breng ik m naar t asiel'
Kwaad werd ik! Dat kan ze gewoon niet maken! (mn moeder is de kwaadste niet, maar soms zegt ze dingen gewoon zo onhandig en meent ze maar de helft, maar toch...)
Nadat mn kwade bui wat gezakt was geprobeerd wat op dr in te praten. Dat ze Sebbe rustig moet laten wennen en zelf niet in de stress moet schieten bij t minste en geringste.
Voor Sebbe denk ik dat t in eerste instantie wel wat stress opleverd maar als mn moeder (en dr vriend) gewoon fansoenlijk met de situatie omgaat zal t vast goed komen.
Zitten we alleen met n probleem uitlaten... Er is dan geen tuin meer waar ze m tig keer per dag 'uit kan laten'
Van de ene kant denk ik, ja dan zullen ze wel moeten. Maar van de andere kant, dalijk wil ze er echt niet aan om Sebbe uit te laten en brengt ze dr echt naar t asiel. Dat wil ik in geen geval.

Ik hoop dat ik t n beetje fansoenlijk heb uitgelegd en anders vraag maar als t niet duidelijk is.
Maar wat moet ik hier nu mee? Ik wil t beste voor Sebbe, maar wat is dat? Asiel lijkt me wel de laatste optie...

tesseke

Re: Hond op leeftijd verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:17

Kan je Sebbe niet laten wennen aan de katten? Ik heb bij mijn ouders ook een oude hond (in februari wordt ze 13) zitten. Kon ook totaal niet met katten.
Ondertussen kan ze bij ons rustig op bezoek komen en kunnen de katten er voorbij lopen, ze kijkt er zelfs niet meer naar.
Alleen laten met de katten doe ik met haar niet, daar vertrouw ik ze niet genoeg voor. Je weet nooit wat er gebeurt. Maar als je dan weg bent/gaat slapen kan je ze misschien apart zetten?

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 14:26

Ik heb er idd aan zitten denken om t toch te proberen, maar ik heb geen idee hoe ik dat aan moet pakken.
Katten zijn gewend om door t hele huis te kunnen lopen. We hebben ipv deuren van die katten staarten in de deuropeningen (nog n overblijfsel van toen mn schoonmoeder hier woonde en dat hebben we er maar ingehouden)
Daarbij komt dat ik inmiddels ook fulltime werk en a.s. januarie ga beginnen met n bbl opleiding als verzorgende ig. Dus dat betekend wisselende werktijden. Mn vriend kan per januarie ook eindelijk weer fulltime gaan werken. Dus beiden zijn veel van huis. Al moet er vast wel wat te verzinnen zijn. Daarnaast zit ik ook n beetje in mn maag met de extra kosten. Is natuurlijk niet super veel, maar we zitten momenteel al elke maand te bekijken hoe we t gaan klaar spelen. Lukt wel, en per januarie kan mn vriend weer fulltime gaan werken, dat scheelt ook weer. Maar ben toch n beetje huiverig. Als er dan n keer extra kosten moeten worden gemaakt voor sebbe dan ben ik bang dat we dat niet gaan redden.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:57

Vervelend hoor, mijn vriend heeft ook een oudere hond toen we gingen samen wonen was hij 12 jaar (Golden Retriever) en we hebben toen in overleg de hond bij mijn schoonouders gelaten.
Hij woonde al 12 jaar in dat huis en zou dan ineens moeten verhuizen naar een huis waar hij de trap op moet en er ineens 2 katten zijn.
Mijn schoonouders zijn zelf ook wel erg gek op de hond en dit werkt tot nu toe prima.
Helaas is dat bij jullie iets anders gelopen.

In principe ligt de verantwoordelijkheid bij je ouders omdat die toentertijd voor de hond hebben gekozen, jij was ten slotte nog maar 11, maar als die het nu af laten weten zou ik toch proberen de hond in huis te nemen.
Verhuizen moet hij hoe dan ook, (moeder en broer verhuizen ook) dus dan maar ergens heen waar hij wel geliefd is.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:36

Misschien is Sebbe wel enorm 'blij' met een asiel. Nieuwe omgeving, aandacht, beweging, uitdaging en daarna een gezin waar ze dingen ondernemen met Sebbe enz.

Altijd maar in hetzelfde huis en dezelfde tuin is ook geen pretje natuurlijk. En als je moeder en haar vriend tegen hun zin Sebbe bij 'moeten' houden word het voor hun en de hond echt geen leuke periode. Echter een asiel kan je natuurlijk voorkomen misschien door nu al via bijv. een rasvereniging in te schakelen.

Maar ja ik ken de hond niet, jullie niet, heb geen band met niemand van jullie dus kan niet beoordelen of wat ik schrijf ook daadwerkelijk zo is. Ik weet dat er honden zijn die ruim voldoende hebben aan elke dag hetzelfde maar weet ook dat nog veel meer honden gek worden van elke dag hetzelfde. En dan heb ik het over honden die een gemiddelde kleine achtertuin en huis tot hun beschikking hebben en niet over honden die zoveel hectare hebben bijv.

Succes met de beslissing maken. Ik zou proberen Sebbe toch aan de katten te laten wennen. Echter ik weet dat niet elke hond dat lukt. Hier duurde het een jaar maar nu gaat het super.