Honden: wel of niet vaccineren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JustMe1234

Honden: wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 13:15

In december 2011 heb ik een hond uit het asiel gehaald. Hij was kort daarvoor volledig ingeënt. Aangezien dit bijna een jaar geleden is, zou hij binnenkort weer zijn jaarlijkse inenting moeten krijgen.

Een tijdje geleden las ik een artikel tegen over het vaccineren van honden, waarin beschreven werd waarom honden niet gevaccineerd zouden hoeven worden (op een volledige enting als pup zijnde na) en waarom dit juist schadelijk zou kunnen zijn. In plaats van vaccineren, zou je door middel van titeren kunnen bepalen of de hond voldoende antistoffen heeft en zodoende kunnen bepalen of een vaccinatie nodig is of juist niet.

Echter door het lezen van vele reacties van voor- en tegenstanders, zie ik door de bomen het bos niet meer. Daarom ben ik erg benieuwd naar jullie mening hierover, graag met onderbouwing.

Alvast bedankt!

Groetjes Fabienne

rOcky_lofz

Re: Honden: wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:17

ik laat mijn hond gewoon ieder jaar enten hoor.
in de zomer gaat zij graag het water in, en wie weet hoeveel bacterie erin zitten.
spelen met een andere hond, wie zegt dat die andere hond niks heeft, en ga zo maar door :)

Nee, laat mijn hond gewoon enten ;)

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 13:23

Natuurlijk zou die andere hond wat kunnen hebben, maar (als ik uit ga van degene die tegen preventief vaccineren zijn) zou je dmv titeren dus kunnen bepalen of een hond over voldoende antistoffen beschikt. Dus dan zou je hond, als hij in contact komt met een zieke hond, door zijn eigen afweersysteem toch niet ziek worden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:24

Ik liet mijn hond ook gewoon ieder jaar enten, maar sommige dingen hoefden niet ieder jaar, en die kreeg hij dan niet, maar voor andere dingen werd wel ieder jaar geënt.
Beter een keertje teveel geënt dan 1 x te weinig...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:26

Wij laten gewoon enten. De ene enting moet ieder jaar herhaald worden, andere om het jaar of eens in de drie jaar. Wij lopen liever niet het risico op een zieke hond dooe besmetting van andere honden of weil oid. En naar een pension of het buitenland zijn entingen verplicht.

En ze worden er gewoon oud mee. :j

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 13:28

Zo denk ik ook altijd. Maar nu ik in verschillende artikelen lees dat het juist schadelijk kan zijn om te enten als een hond voldoende antistoffen heeft, weet ik niet meer waar ik goed aan doe.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:32

karuna schreef:
Wij laten gewoon enten. De ene enting moet ieder jaar herhaald worden, andere om het jaar of eens in de drie jaar. Wij lopen liever niet het risico op een zieke hond dooe besmetting van andere honden of weil oid. En naar een pension of het buitenland zijn entingen verplicht.

En ze worden er gewoon oud mee. :j

Idem!! Ook wij spelen liever op safe :j, onze vorige hond is ook 15 geworden met z'n jaarlijkse prikken

Wellicht is het de overweging waard als de hond niet van het erf af komt en geen contact heeft met andere honden :)!

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 13:33

Maar is enten 'safe'? Dat is juist mijn vraag.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:35

tja.. wat is safe ?? lijkt mij iig beter als niet enten, en dat ie dan een ziekte of wat dan ook krijgt.. Toch ?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:36

Enten wordt al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren gedaan en is bij de meeste hondenopleidingen en kennels VERPLICHT. Als het niet 'safe' zou zijn, zou het niet verplicht worden gesteld door dergelijke organisaties.

Tuurlijk zijn er wel eens gevallen dat het 'mis' gaat, maar volgens mij is die kans nog steeds kleiner dan de 'risico's' van niet enten!

Er zullen altijd voors en tegens zijn..........bij entingen van welk dier dan ook.
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 05-11-12 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:37

Mijn honden zijn erfhonden op stal. Ik geef ze tot een jaar oud alle entingen, daarna niet meer. Ze hebben regelmatig contact met andere honden. Ik ben juist van mening dat ze anti stoffen op deze manier opbouwen, door ze bloot te stellen aan dingen.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:38

Ik heb hier nog nooit van gehoord :o? Kan me ook niet voorstellen dat inenten schadelijk zou zijn, wordt al zo lang gedaan, dan had dat toch al wel eerder naar buiten moeten komen? Hoe vaak wordt er dan gecontroleerd op antistoffen en weerstand? En wat dan als de weerstand toch ineens minder is? (door bijv. een operatie o.i.d.) Moet je dan ineens alsnog snel gaan enten??

Ik laat mijn hond netjes ieder jaar inenten. Moet ook wel, want ze komt met erg veel verschillende honden in aanraking en gaat mee naar het buitenland waardoor het sowieso verplicht is. Daarnaast is het verplicht op evenementen waar ze ook wel eens mee naar toe gaat.
Ik vind het wel een risico hoor, om niet te enten als ze regelmatig contact hebben met andere honden. Overigens ben ik ook niet blij als er bij ons op de hondenvereniging iemand zijn hond niet zou laten enten. Ze komen overal en met zo veel verschillende honden in aanraking... ziektes verspreiden zich als een lopend vuurtje...
Laatst bijgewerkt door amy_leftover op 05-11-12 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 13:39

@ Rocky: Maar krijgt hij een ziekte als hij over voldoende antistoffen beschikt? Dit is nl volgens hen te onderzoeken dmv titeren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:39

Wij hebben nu hond nummer 8, 9 en 10 die gewoon volledig worden geent en normaal worden ze gewoon oud op soms wat rare mankementen na die veroorzaakt waren door familiebanden of mishandeling. Een hond 15 geworden, een 13, een 12, een 11, een is nu bijna 15 en leeft nog. Dit zijn grote honden dus niet bepaald jong overleden. Je kunt de pech hebben dat ze verkeerd reageren op een entstof maar ik denk dat het risico op een besmettelijke ziekte groter is dan een heftige entreactie.

Wat kost die bepaling en wie heeft dat artikel geschreven? Het bedrijf dat die bepalingen doet? Of iemand die echt onafhankelijk is? En hoe vaak moet je die bepaling doen, ieder jaar, iedere maand? En vergeef je het jezelf als je hond parvo of weil oploopt en eraan sterft?
Laatst bijgewerkt door karuna op 05-11-12 13:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:41

Geen idee.. of je het wel of niet moet doen. Mn hondje leeft nog en is nu 14 jaar. Heeft diverse jaren entingen overgeslagen. Doen het om de 3 jaar ofzo de algemene prik.
Hij is niet sociaal en gaat nooit naar kennel of over de grens.

Hij heeft daarintegen ook nooit wat gehad.. Denk gewoon geluk en een sterke hond. Jack Russel :)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:44

Utixo schreef:
Mijn honden zijn erfhonden op stal. Ik geef ze tot een jaar oud alle entingen, daarna niet meer. Ze hebben regelmatig contact met andere honden. Ik ben juist van mening dat ze anti stoffen op deze manier opbouwen, door ze bloot te stellen aan dingen.

Daar heb je een punt, maar gevoelsmatig denk ik dat erf/terrein/buiten honden weerstand technisch ook minder vatbaar zijn dan honden die alleen met het verplichte rondje buiten komen en aan weinig factoren blootgesteld worden.

Ik zou het niet heel prettig vinden wanneer ik mijn honden naar een pension breng en ik krijg ze ziek terug, doordat er een klant zijn hond ongeënt af gaf en er vanuit ging dat het dier het voldoende weerstand zou hebben, maar dit helaas toch niet zo bleek te zijn.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:45

Het is natuurlijk wel simpel om niet te enten en te spreken over antistoffen wanneer iedereen zijn dier braaf ent en de besmettingsdruk dus niet hoog is.
Dat vind ik een beetje meefietsen op ieder ander zijn brave entgedrag.
Ik ent zeker,en dan voornamelijk vanwege alle muizen en ratten die er op het erf lopen en regelmatig in het bekje verdwijnen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:47

Mijn honden komen nooit in pension, lopen wel op training. En ook deze honden zijn stuk voor stuk oud geworden zonder mankementen. Even afkloppen, maar ik heb nog nooit een zieke hond gehad. Ze eten ook alles wat los en vast zit op stal en krijgen vers vlees gevoerd.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:48

Fabienne_S schreef:
@ Rocky: Maar krijgt hij een ziekte als hij over voldoende antistoffen beschikt? Dit is nl volgens hen te onderzoeken dmv titeren.

iedere hond kan ziek worden. ieder mens, ieder dier.

maar de vaccinatie is er niet voor niets, ik ent liever mijn hond ieder jaar weer opnieuw, en dat ze lekker in het water kan zwemmen, als dat ik het niet doe, en ze kan het water niet in.
een hond krijgt geheid water in zijn/haar bek bij het zwemmen, er zit allicht bacterie in het water, waarom dan niet laten enten ?

ik vind het veiliger om mijn hond door het leven te gaan met de entingen. idd gaan niet alle entingen ieder gaat, sommige zijn langer goed.
het is net wat je zelf wilt,

#,

ik heb mijn hond vanwege de omstandigheden 3 maanden in het asiel moeten laten.
toen ik daar aan kwam(donderdag's), paspoort laten zien en werd meteen duidelijk gemaakt dat zij niet was ge'ent voor kennelhoest.
elke dinsdag komt daar de DA, en toen hebben ze mijn hond ook de kennelhoest gegeven, maar in die tussentijd kwam zij echt niet bij andere honden, omdat zij niet ge'ent was.

ik vind persoonlijk enten wel belangrijk..
Laatst bijgewerkt door rOcky_lofz op 05-11-12 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:49

Besmettingsdruk niet hoog? We zitten hier midden in de duinen, zat vossen en ratten. En die worden echt niet geënt.

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 13:49

Om wat duidelijkheid te verschaffen over wat ik bedoel, dit is een kopie van een deel van een stuk wat geschreven is op de site http://www.hetbestevoormijnhond.nl

Maternale of Geërfde antistoffen
Wanneer pups nog erg jong zijn, dan zijn ze beschermd tegen de ziekte door inname van het eerste moedermelk (colostrum). Deze rijke melk bevat maternale antistoffen. Het immuunsysteem van de pup is nog niet volgroeid, of actief. Pas wanneer de pup 6 maanden is, wordt het immuunsysteem actief. De maternale (geërfde) antistoffen zorgen voor passieve immuniteit voor elke pup.

Wanneer een pup, met een redelijke hoeveelheid maternale antistoffen, gevaccineerd wordt, zullen de maternale antistoffen het vaccin inactiveren, net zoals het zou gebeuren met een echt virus. Wat de maternale stoffen echter niet kunnen, is de pup beschermen tegen de giftige stoffen die in het vaccin zitten. Onder die giftige stoffen worden onder andere de schadelijke chemicaliën kwik, aluminium en formaldehyde bedoeld. Dit zijn stuk voor stuk kankerverwekkende stoffen.

Dierenartsen en eigenaren van dieren worden aangeleerd om te geloven dat ‘meer en vaker’ ook ‘beter’ is bij die toepassing van vaccins. Maar als je bovenstaande hebt gelezen, weet je al voor een groot deel dat dit niet zo is en er zelfs gevaren aan de vaccinaties kleven.

Bij het maken van een vaccinatieschema voor pups is gekeken naar een periode dat er een lage staat van maternale bescherming is, zodat deze niet het vaccin blokkeren. Maternale antistoffen worden na verloop van tijd zwakker, maar de snelheid van de verzwakking verschilt tussen verschillende honden en zelfs bij verschillende rassen onderling.

De maternale antistoffen voor hondenziekten zijn redelijk voorspelbaar en zijn meestal laag genoeg, om een vaccinatie effectief te maken, bij een leeftijd van 8 a 9 weken.

De maternale antistioffen voor Parvo zijn echte veel minder voorspelbaar in hun afnemende status, en blijven soms wel 26 weken actief bij sommige honden/rassen.

Dit gebrek aan voorspelbaarheid is de reden waarom pups zo vaak gevaccineerd worden. Dierenartsen proberen – elke 2 tot 4 weken – tot 16 weken het juiste moment te vinden wanneer de maternale antistoffen laag genoeg zijn om het vaccin te kunnen accepteren. Dit slaat helemaal nergens op. Vaccineren heeft niet veel zin als dit te snel achter elkaar gebeurd, of wanneer de pup al beschermd is.

Intelligente vaccinatie
Immunoloog Dr. Ronald Schultz merkte het voorgaande ook op. Hij raadt aan de hond minimaal te vaccineren. Dit komt er op neer dat er één keer tegen Parvo gevaccineerd wordt. Één keer tegen hondenziekte (ook wel de ziekte van Carré of Distemper genaamd) en één keer voor Hepatitis. Dit allemaal op de leeftijd van 12 weken.

Bescherming
De inenting biedt bescherming vanaf de leeftijd van 12 weken. Indien het dier vroeger gevaccineerd wordt, kan de maternale immuniteit het vaccin gaan tegenwerken. Wanneer dit het geval is, zal de vaccinatie herhaald moeten worden na die 12 weken.

12 weken is geen willekeurig getal. Het is de vroegste leeftijd waar een combinatie van Parvo/Hondenziekte vaccins de grootste kans van bescherming biedt aan pups.

Veldonderzoek uit 1996 van Pfizer
De pups werden in 2 groepen verdeeld. Groep A kreeg een enkele vaccinatie op 12 weken en Groep B kreeg een eerste vaccinatie tussen de 8 en 10 weken, en een tweede op de leeftijd van 12 weken.
Toen de titers (van ‘titeren’) werden gemeten van de A pups, waren zij 100% postief. Dit betekent dat ze volledig beschermd waren. Bij groep B was slecht 94% positief, terwijl zij 2x gevaccineerd waren.

Hierdoor lijkt het er zelfs op dat, wanneer het eerste vaccin te vroeg gegeven wordt, bij de tweede keer vaccineren in sommige gevallen het tweede vaccin wordt geblokkeerd. Dus wanneer uw pup twee keer wordt gevaccineerd, vergroot dit niet alleen de kans op de bijwerkingen van het vaccin, maar het lijkt ook de algehele vaccinatie minder effectief te maken.

(bron: http://www.hetbestevoormijnhond.nl)

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:50

Ik laat mijn honden titeren, hebben ze entstoffen te weinig dan worden ze geent ... ik doe dit niet meer onnodig. Ik geloof erin dat overenten zeker schadelijk kan zijn .... in principe hoeven honden niet eens per jaar worden geent. meestal gebeurd dat omdat de dierenarts dat zegt, maar de meeste entstoffen zijn voor 3 jaar geldig ! Maargoed dat is mijn mening ... mijn honden varen wel bij het titeren en dit jaar hadden ze alle entstoffen nog voldoende in hun systeem. PS mijn honden gaan gewoon naar een pension en de trainingen etc ... een titerbewijs is nl. op veel plekken gewoon geldig.

http://www.centrumoase.nl/pages/22/vaccinaties/

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 13:51

Dit is één van de artikelen die ik gelezen heb, maar vond deze duidelijk beschreven. Als je op internet gaat zoeken zal je meerdere artikelen vinden van verschillende (onafhankelijke) bronnen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:52

Enten in het inspuiten van ziekmakende eiwitten/delen van bacteriën of virussen. Je doet dus een 'echte' ziekteaanval na, en daarmee stimuleer je het lichaam de natuurlijke afweerreactie te vertonen, nl. het maken van antilichamen tegen die eiwitten/bacterie-onderdelen. Als die antilichamen zijn gemaakt, liggen ze 'op voorraad' voor het geval die echte levende bacterie langskomt. Die voorraad is soms levenslang, soms beperkt houdbaar. Waarom dat zo is, is niet precies bekend. Omdat die voorraad niet altijd onbeperkt houdbaar is, moet je af en toe opnieuw die ziekteaanval nabootsen om weer nieuwe antilichamen te maken.

Wat gebeurt er nu als je vaccineert wanneer er nog voldoende antilichamen zijn? Het vaccin wordt dan afgebroken door de aanwezige antilichamen (want die herkennen het als: o jee, ziekte!), maar er wordt ook weer nieuwe voorraad aangemaakt (want er is een afweerreactie opgeroepen). Kortom, kwaad kan het niet.

Of je goedkoper uit bent? Denk ik ook niet, titer bepalen zou wel eens duurder kunnen zijn dan gewoon vaccineren.

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 13:53

Bedankt voor je reactie yenopi, fijn dat je er een link bij zet. Ik ga lezen! :-)